Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi Finlandia-hymnin laulamiseen tarvittiin ylioppilaslakki?

Vierailija

Jean Sibeliuksen syntymäpäivänä 8. joulukuuta kaikki kynnelle kykenevät kutsuttiin Helsingin Tuomiokirkon portaille laulamaan Finlandia-hymni. Mukaan kehotettiin ottamaan ylioppilaslakki.

Kehotuksen järkeä on vaikea ymmärtää. Tai sitten se on se, että rupusakin ei pidä tunkea paremman väen juttuihin. Meidänhän piti olla kaikkien samassa veneessä, vaikka toisilla lakki onkin.

Ilkka Ylönen

Vantaa

Helsingin Sanomat tänään, 10.12.2015

Kommentit (11)

Vierailija

Ihan samaa ihmettelin. Olin sitten laulamassa ilman lakkia, vaikka maisteri olenkin. Miksi lähettää sellaista viestiä, että kyseessä on joku akateeminen tilaisuus? Finlandia kuuluu kaikille.

Vierailija

2, vaikka laulun tausta olisi mikä, mikään nykypäivänä ei puolla sitä, että kaikilla laulajilla olisi ylioppilaslakki.

Vierailija

Ei siellä mitään vartijaa ollut tarkastamassa, onko lakkia vai ei, se ei siis ollut käsky, määräys tai ehto. Ylioppilaslakki muistutti historiasta ja FInlandia alkutaipaleesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kertokaa nuorelle ja tyhmälle, että miten ylioppilaslakki ja Finlandia liittyy toisiinsa?

Se oli ylioppilastalo jossa nuoret ylioppilaat taiteen kultakaudella ja valtion sortokaudella kokoontuivat luomaan tätä kulttuuria, joka nyt perisuomalaisuutena tunnetaan. Mukana siis sibeliukset, edelfeltit järnefeltit, gallenkallelat jne.

Ja se oli ylioppilaskunnan kuoro, jolle Finlandia sävellettiin ja joka sen ensimmäistä kertaa esitti kapinanomaisesti. Muut eivät uskaltaneet.

Vierailija

Kasi jatkaa vielä. Oletan siis, että ylioppilaslakilla on tässä tilaisuudessa haluttu muistella/kunnioittaa sitä ensimmäistä kuoroa, ja vaikka itse olen hukannut lakkini aika kauan sittn, se on minusta ihan ok. Missäänhän ei sanottu, etti ilmankin voisi osallistua.

Mutta jos nyt aletaan saivarrella, niin sillä ensimmäisellä kuorolla ei ollut valkolakkeja, koska ylioppilaiden univormuun ei silloin sellaista kuulunut. Mutta koska meillä ei nykyään ole univormua, niin ehkä se lakki kuitnkin oli soveltamiskelpoisempi idea.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat