Häh, pitääkö opettajalle hankkia joululahja??

Vierailija

-Hämmentynyt ekaluokkalaisen äiti-

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Lahjusten vastaanottaminen/antaminen on ihan verotustoimin tehty erittäin hankalaksi. Yli 50€ lahjoja ei opettajan kannata ottaa vastaan. Paitsi tietysti, jos antajana on koko luokka, silloin summa jakautuu oppilasmäärällä.
Opettaja

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomessa ei ole tälläistä lahjakulttuuria ollenkaan.

Lapsen itse kirjoittama kiitoskirje on paras lahja!

Kuopiossa opettajien lahjomiskulttuuri oli kuitenkin voimissaan ainakin 90-luvulla. Onko siitä päästy eroon?

Vierailija

No ei todellakaan tarvitse, eikä ole edes kohteliasta kantaa ties mitä krääsää.

En nyt suorastaan pahoita mieltäni, jos joskus jotain saan, mutta ikävämpää on se, jos alkaa olla pakkopullaa vanhemmille.

Lapsen itse tekemä kortti riittää aivan hyvin!

t. ope.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itä-Suomessa ei ole tälläistä lahjakulttuuria ollenkaan.

Lapsen itse kirjoittama kiitoskirje on paras lahja!

Höpöhöpö! T. Ope Lappeenrannasta

Vierailija

Ei tarvitse. Jos lapsi tai vanhempi ehdottomasti haluaa jotain antaa, niin lapsen tekemä kortti on paras asia. Jos on pakko kortin lisäksi lahjaa antaa, niin mielellään jotein edullista kulutustuotetta: suklaata, kynttilötä, teetä, glögipullo jne. 

t. ope

Vierailija

Ei missään nimessä ole tarpeen. Tunnen myötähäpeää niitä lapsia kohtaan, joiden äidit hössöttävät lahjoja opelle. Voi luoja! kortti on sopiva tapa ilahduttaa, jos on pakko jotakin antaa.

Vierailija

Kun aloitin opettajana 80-luvulla, ei juuri ollut tapana tuoda opettajalle lahjoja. Nyt monet tuovat, mutta missään tapauksessa en pidä sitä velvollisuutena. Jopa kiusaannuttavaa, jos lahja on sellainen "pakkolahja" -- persoonaton suklaarasia, kynttiä, paketti erikoiskahvia ym. 

Eli, jos ei ole aitoa halua ilahduttaa ja kiittää, niin minusta parempi olla tuomatta mitään. Lapsi tietysti voi vaatia ja se on sitten hankalampi juttu. Hän voi kokea häpeää, kun muilla on viemisiä ja itse tulee tyhjin käsin. 

Jos saisin valita, niin entinen käytäntö oli paljon parempi. Työtä me vain teemme siinä, missä muutkin. Ei erityisiä muistamisia tarvita. 

Vierailija

Olen huomannut tämän tavan yleistyvän koko ajan. Vuonna -01 kun esikoiseni aloitti koulun, ei tällaista juurikaan ollut.

Koko ajan enemmän ja enemmän panostetaan opettajien lahjomiseen. Nuorimmaiseni on nyt 3. luokalla ja siellä luokan yhden oppilaan touhukas äiti keräilee rahoja joulu- ja kevätlahjoja varten.

Toisen lapsen luokalla taas oppilaat vie itse mitä vie, mun lapsi yleensä vain kortin mutta kyllä siinä pöydät aika lailla notkuu lahjoista ..

Vierailija

Lopettakaa lahjojen vienti, sillähän tämäkin ONGELMA ratkeaa. Meidän perhe voi antaa ainoastaan joulukortin, rahakkaammat vievät isoja joulukukkia yms. eriarvoisuus korostuu tässäkin, ja yhteiskunta opettaa lapsille jo pienestä pitäen tätäkin kautta, että rahalla saa....mitä näyttävämpi lahja sitä parempi.

Oli vaikea peitellä itkua kun lapsi pohdiskeli, mitä voimme antaa opelle, kun se ja tämä ja tuo tyttö antaa sitä ja tätä....meillä on mahdollista antaa se kortti, ja tiedätte varmaan mitä lapsi miettii....hävettää antaa kortti kun Janica, Jenita ja Junita antavat upeita isoja paketteja. Helvettiin koko joulu. On kyllä ajattlemattomia vanhempia.

Voitteko mammat edes hoitaa homman jotenkin salassa, etteivät muut lapset tiedä lahjoista, joita opelle viette???!!

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat