Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä ihmeen "ketä" on tullut suomen kieleen?

Vierailija

Esim. Näin eilen naisen, "ketä" oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan!!!??? Lauseen pitäisi kuulua näin:
Näin eilen naisen, JOKA oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan.
Toinen esimerkki: "Ketä" on juonut minun kahvini!!!??? Hirveää kieltä! KUKA on juonut minun kahvini?

Sivut

Kommentit (79)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Esim. Näin eilen naisen, "ketä" oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan!!!??? Lauseen pitäisi kuulua näin:
Näin eilen naisen, JOKA oli samassa työpaikassa minun kanssani aikoinaan.
Toinen esimerkki: "Ketä" on juonut minun kahvini!!!??? Hirveää kieltä! KUKA on juonut minun kahvini?
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.'

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ketä on murresana. Salon ja Turun seudulla. Tekeekö mie ja siekin ihmisestä idiootin teidän mielestä?

Ei se ole murresana, vaan sillä on ihan oikea kieliopillinen merkitys, mutta idiootit käyttää sitä väärin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketä on murresana. Salon ja Turun seudulla. Tekeekö mie ja siekin ihmisestä idiootin teidän mielestä?

Ei se ole murresana, vaan sillä on ihan oikea kieliopillinen merkitys, mutta idiootit käyttää sitä väärin.

Myös kielioppi sisältyy murteisiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Totta, se ei ole varsinainen murresana, mutta sen käyttö relatiivipronominina on tiettyjen murteiden piirre. Vähän samalla tavalla kuin verbi "kehdata" tarkoittaa eri murrealueilla eri asioista.

Vierailija

Meidän opettaja haukkui meitä siitä jo 80-luvulla. Että eipä ole ihan hiljattain tullut. On tää hirveetä, kamalaa suorastaan.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat