Mistä olisit valmis luopumaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
Omasta autosta?
Lentämisestä?
Lihansyönnistä?
Jätetään pois tämä hokema, että "ihan sama mitä mä teen, jos Kiina ei tee mitään". Vaan ihan oikeasti, mistä sinä olisit valmis luopumaan henk.koht.?
Suomalaiset ovat vähän tuudittautuneet että ei niin meitä kosketa.. ihan kiva kun vähän kelit lämpenee (tämän olen oikeasti kuullut monen suusta), mutta alkaa varmaan kiinnostaa kun ilmastopakokaiset siirtyy kohti pohjoista (ja niitähän on satoja miljoonia). Viimeisena tää ilmaston lämpeneminen on heidän vikansa..
Kommentit (243)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ovat luopumassa lentomatkailusta mutta hyvällä omallatunnolla juovat kahvia ja teetä, jotka tuodaan toiselta puolelta maapalloa lentäen.
Älä nyt naurata. Kahvi ja tee tuodaan kylläkin laivoilla, eikä lentokoneilla.
Laivaamisen päästöt toiselta puolelta maailmaa per kilo kahvia/teetä on täysin mitätöntä. Nopeasti laskettuna Brasiliasta tuotu kahvi päästelee laivaamisen aikana 41,5 grammaa hiilidioksidia per kilo kahvia. Jos nyt vuodessa juo vaikka 15 kilon edestä kahvia, niin ei tuosta tule kuin 0,6 kg hiilidioksidipäästöjä. Tuota sopii verrata suomalaisen 10 000 kg päästöihin.
Lisäksi laivaaminen itsessään ei ole se ongelma, vaan laivoissa käytetty fossiilinen bunkkeriöljy. Jos sen korvaa päästöttömällä polttoaineella, kuten vaikka vedyllä tai vähäpäästöisesti tuotetulla biopolttoaineella, ongelma poistuu.
Banaanit, appelsiinit,kiivit ja Wishin tuotteet tuodaan lentorahtina.
Näytähän näille nähde. Laivaus on todella paljon yleisempää kuin mikään lentorahti.
Minun hiilijalanjälkeni on kolmanneksen keskivertosuomalaisen jäljestä, joten en luovu mistään. En ole ennenkään luopunut, vaan minulla on luonnostaan yksinkertainen ja tuhlailematon elämäntyyli. Sitten, kun suomalaisten keskivertojälki on sama kuin minulla nyt, voidaan katsoa asia uudelleen, mutta niin ei tule tapahtumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen tuottaa Suomessa eläessään elinaikanaan 1000 000kg hiilidioksidia.
Eikä tuota. Jos Suomen NYKYISET kokonaispäästöt jaetaan väestön kesken, saadaan 10 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia per vuosi per kansalainen. Suomalainen elää noin 80 vuotta, joten puhuttaisiin 800 tonnista (eikä 1000 tonnista, kuten sanoit), JOS päästöt pysyisivät vuodesta toiseen samoina, mitä ne eivät myöskään tee.
Jos hän hankkii 2 lasta ja jokainen heistä 2, tulee hiilidioksidia heidän eläessään 1000 000x 7.
Eikä tule. Ei lähimainkaan. Miksi kuvittelet, että suomalaisten päästöt pysyisivät nykytasolla?
Jos mä nyt hankin lapsen, niin sehän elää elämänsä noin vuosien 2020-2100 välillä. Lapsenlapsi puolestaan eläisi elämänsä esim. 2050-2130 välillä. Nämä toki olettaen, ettei elinikä jostain syystä kasvaisi jatkossa tai kuolemattomuutta kehitettäisi.
Millaisella aivottomalla logiikalla Suomen päästöt esimerkiksi vuonna 2120, tai 2060, tai edes 2025, olisivat samat kuin ne ovat nykyään? Päästöjähän vähennetään jatkuvasti. Kivihiilikin kielletään vuoteen 2029 mennessä. Sähköautot tulevat yleistymään vuosien 2020-2030 välillä radikaalisti, eikä fossiilisilla kulkevia autoja enää käytännössä kannata ostaa 2030 jälkeen. Öljylämmitys on taatusti menneisyyttä jo 10-20 vuoden kuluttua sekin.
Eivät ihmisten päästöt mistään mystisestä elämisestä aiheudu, vaan pääasiallisesti fossiilisista polttoaineista, joista ollaan hankkiutumassa parhaillaan eroon.
Esimerkiksi ruotsalainen päästelee noin puolet siitä määrästä mitä suomalainen. Ei siihen mitään keijukaisteknologiaa vaadita, vaan esimerkiksi ydinvoimaa, jota Suomi on parhaillaan rakentamassa lisää. Ensi vuonna valmistuva Olkiluoto 3 tulee tuottamaan enemmän sähköä kuin koko Suomessa tuotettiin viime vuonna kivihiilellä, maakaasulla ja turpeella *yhteensä*.
Hiilidioksidimäärät ovat niin suuria, että niitä on vaikea saada sidottua puita istuttamalla.
No eivätkä ole. Yksittäinen puu voi imaista itseensä 40 vuoden kasvun aikana 1 tonnin hiilidioksidi. Siten typerälläkin oletuksella saatu 800 tonnia per lärvi saadaan imaistua istuttamalla noin 800 puuta. Tai jopa vähän vähemmän, koska kyllähän ne jatkavat kasvuaan vielä 40 vuoden jälkeenkin. Tuollaisen puumäärän istuttamisessa ei ole mitään ongelmaa, kokenut istuttaja istuttaa jopa tuplamäärän YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ.
Suomen metsissä ei kasva 40-vuotiaita kuution puita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen tuottaa Suomessa eläessään elinaikanaan 1000 000kg hiilidioksidia.
Eikä tuota. Jos Suomen NYKYISET kokonaispäästöt jaetaan väestön kesken, saadaan 10 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia per vuosi per kansalainen. Suomalainen elää noin 80 vuotta, joten puhuttaisiin 800 tonnista (eikä 1000 tonnista, kuten sanoit), JOS päästöt pysyisivät vuodesta toiseen samoina, mitä ne eivät myöskään tee.
Jos hän hankkii 2 lasta ja jokainen heistä 2, tulee hiilidioksidia heidän eläessään 1000 000x 7.
Eikä tule. Ei lähimainkaan. Miksi kuvittelet, että suomalaisten päästöt pysyisivät nykytasolla?
Jos mä nyt hankin lapsen, niin sehän elää elämänsä noin vuosien 2020-2100 välillä. Lapsenlapsi puolestaan eläisi elämänsä esim. 2050-2130 välillä. Nämä toki olettaen, ettei elinikä jostain syystä kasvaisi jatkossa tai kuolemattomuutta kehitettäisi.
Millaisella aivottomalla logiikalla Suomen päästöt esimerkiksi vuonna 2120, tai 2060, tai edes 2025, olisivat samat kuin ne ovat nykyään? Päästöjähän vähennetään jatkuvasti. Kivihiilikin kielletään vuoteen 2029 mennessä. Sähköautot tulevat yleistymään vuosien 2020-2030 välillä radikaalisti, eikä fossiilisilla kulkevia autoja enää käytännössä kannata ostaa 2030 jälkeen. Öljylämmitys on taatusti menneisyyttä jo 10-20 vuoden kuluttua sekin.
Eivät ihmisten päästöt mistään mystisestä elämisestä aiheudu, vaan pääasiallisesti fossiilisista polttoaineista, joista ollaan hankkiutumassa parhaillaan eroon.
Esimerkiksi ruotsalainen päästelee noin puolet siitä määrästä mitä suomalainen. Ei siihen mitään keijukaisteknologiaa vaadita, vaan esimerkiksi ydinvoimaa, jota Suomi on parhaillaan rakentamassa lisää. Ensi vuonna valmistuva Olkiluoto 3 tulee tuottamaan enemmän sähköä kuin koko Suomessa tuotettiin viime vuonna kivihiilellä, maakaasulla ja turpeella *yhteensä*.
Hiilidioksidimäärät ovat niin suuria, että niitä on vaikea saada sidottua puita istuttamalla.
No eivätkä ole. Yksittäinen puu voi imaista itseensä 40 vuoden kasvun aikana 1 tonnin hiilidioksidi. Siten typerälläkin oletuksella saatu 800 tonnia per lärvi saadaan imaistua istuttamalla noin 800 puuta. Tai jopa vähän vähemmän, koska kyllähän ne jatkavat kasvuaan vielä 40 vuoden jälkeenkin. Tuollaisen puumäärän istuttamisessa ei ole mitään ongelmaa, kokenut istuttaja istuttaa jopa tuplamäärän YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ.
Suomen metsissä ei kasva 40-vuotiaita kuution puita!
Miksi kuvittelet, että sen metsän pitäisi olla Suomessa? Ilmakehä on yhteinen. Suomessa luonnollisesti voidaan istuttaa jollain kertoimella hieman enemmän puita, jos verrataan tropiikin nopeasti kasvaviin puihin.
Mitä muutenkaan tarkoittaa "kuution puita"?
En yhtään mistään. Ei kiinnosta koko juttu. Piipertäkää te keskenänne, kun minä pilaan autoilullani ja lentämisellä kaikki teidän aikaansaamanne hyödyt.
Kysymys kaikille, joiden mielestä lihansyönnin lopettaminen/vähentäminen auttaa estämään ilmastonmuutosta. 1960-luvulla Suomessa oli reilu 1,1 miljoonaa piereskelevää lehmää, Vuoden 2018 alussa niitä oli 874 500 kpl. Miten tämä 20%:n vähennys on vaikuttanut ilmastoon?
"Luovuin" lentokoneella matkustamisesta 65 vuotta sitten. Syön edelleen lihaa, mutta vain pienen siivun joulukinkusta. Siis kaverin joulukinkusta.
Vierailija kirjoitti:
En mistään ja todellakaan suomalaisten tekemisillä ei ole mitään väliä niin kauan kuin Kiina, Venäjä ja USA ja moni muu suuri saastuttaja ei tee mitään. Miksi hankaloittaisin omaa elämääni kun se ei vaikuta yhtään mihinkään?
95 % kaikesta turhasta tavarasta, jota sinä selkä vääränä kannat kaupoista kotiin, on tehty siellä Kiinassa. Tyhmempikin tajuaa, että suuri osa Kiinan päästöistä onkin todellisuudessa länsimaisten ihmisten päästöjä, eli jos me lopetamme kaiken turhan ja heti hajoavan tavaran ostamisen, ne Kiinan päästöt vähenevät.
Vierailija kirjoitti:
En yhtään mistään. Ei kiinnosta koko juttu. Piipertäkää te keskenänne, kun minä pilaan autoilullani ja lentämisellä kaikki teidän aikaansaamanne hyödyt.
Toivottavasti lentokoneesi tippuu tai ajat peurakolarin. Peurat ovat muuten ilmastonmuutoksen takia lisääntyneet 10 vuoden sisällä merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kaikille, joiden mielestä lihansyönnin lopettaminen/vähentäminen auttaa estämään ilmastonmuutosta. 1960-luvulla Suomessa oli reilu 1,1 miljoonaa piereskelevää lehmää, Vuoden 2018 alussa niitä oli 874 500 kpl. Miten tämä 20%:n vähennys on vaikuttanut ilmastoon?
Suomalaisten lihankulutus on kolminkertaistunut 60 vuodessa. Suomeen tuodaan järjettömän määrät lihaa ulkomailta, mm. sademetsiä raiskaamalla tuotettua brasilialaisia nautaa. Päästöt lisääntyvät, vaikka kotimainen tuotanto vähenee, jos samalla lisätään ulkomaista tuontia ja tuotantoa. Mikähän tässä yhtälössä on niin vaikeaa tajuta?
en mistään noista. mutta mä en esimerkiksi shoppaile koskaan mitään turhaa. Jos esim. kengät hajoaa, on pakko ostaa uudet, muuten mua ei saa kovin helposti kauppaan kiertelemään. Meikkejä en osta kuin parin vuoden välein yksi kalliimpi puuteri ja ripsiväri.
Lapsia ja autoa ei ole eikä tule. Lihaa syön ja matkustan ulkomaille 0-2 kertaa vuodessa. Jätteet kierrätän mahdollisimman tarkkaan, suihkussa en lotraa turhia ja pesukoneet pesen aina täytenä.
Hiilijalanjälki on selkeästi pienempi kuin keskimäärin suomalaisella (olen tehnyt useamman eri lähteen testin).
Mitä olen tehnyt:
- Lopetin ulkomaanmatkat (aiemmin 2/vuosi)
- Siirryin pääsääntöisesti vegaaniseen ruokaan
- Olen siirtynyt ekologisiin ja lähellä tuotettuihin vaatteisiin ym hyödykkeisiin
- Suosin satokauden tuotteita, esim. näin talvella syön paljon kotimaisia juureksia ja pakastemarjoja
- Olen lapseton eikä lisääntyminen ole suunnitteilla (ikää 34 v)
- En hakkauta perimiäni metsiä, pelkästään metsänhoitoa tehdään
Mitä voisin tehdä:
- Suunnitella ja ennakoida ruoka-asiat vielä paremmin, jnkv tulee vielä hävikkiä, vaikka olemme petranneet tässä
- Ekologisempi auto
Mistä en hevillä luovu:
- Auto (käytämme kotimaassa liikkumiseen ja harrastusmatkoihin, arki menee julkisilla /pyörällä)
- Koira (maltillisen kokoinen ja osallistuu ruokahävikin vähentämiseen)
- Suklaa
- Liha- ja maitotuotteista kokonaan, silloin tällöin pitää saada herkutella.
Olen sitä mieltä, että kulutustottumuksia pitäisi ohjata ekologisemmiksi verotuksella. Päätösten sälyttäminen kuluttajalle on aika paljon vaadittu. Mutta kyllä suomalaisenkin kulutustottumuksilla on merkitystä. Omat muutokset ovat ainakin tuoneet tunnetta, että yritän tehdä edes jotain. Helpottaa omaa ahdistusta, jos ei muuta.
Jätän kolmannen lapsen hankkimatta 😊 sehän on aika suuri asia, niin ainakin vouhotettu. Voidaan tällä kokoonpanolla jatkaa matkustelua ja elämästä nauttimista, eipä tuo kyllä ole tähänkään asti stressiä aiheuttanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti lentokoneesi tippuu tai ajat peurakolarin. Peurat ovat muuten ilmastonmuutoksen takia lisääntyneet 10 vuoden sisällä merkittävästi.
Luuletko kannustavasi muutokseen tuollaisella? Ei kiinnosta pelastaa maapalloa, jos se on täynnä kaltaisiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mistään ja todellakaan suomalaisten tekemisillä ei ole mitään väliä niin kauan kuin Kiina, Venäjä ja USA ja moni muu suuri saastuttaja ei tee mitään. Miksi hankaloittaisin omaa elämääni kun se ei vaikuta yhtään mihinkään?
95 % kaikesta turhasta tavarasta, jota sinä selkä vääränä kannat kaupoista kotiin, on tehty siellä Kiinassa. Tyhmempikin tajuaa, että suuri osa Kiinan päästöistä onkin todellisuudessa länsimaisten ihmisten päästöjä, eli jos me lopetamme kaiken turhan ja heti hajoavan tavaran ostamisen, ne Kiinan päästöt vähenevät.
Sen sijaan viisampi tajuaa, että Kiina tuottaa itselleen niin paljon hyödykkeitä, että todellisuudessa kovinkaan suuri osa päästöistä ei suinkaan ole länkkäreiden päästöjä:
https://www.vox.com/energy-and-environment/2017/4/18/15331040/emissions…
Kiinan päästöt eivät ihan mielettömästi vähene sillä, jos länsimaissa importtaaminen Kiinasta vähenee.
Eikä päästöjen kohdalla edelleenkään ongelmana ole tavarat, vaan tavaroiden valmistamiseen käytetyt fossiiliset polttoaineet. Ratkaisu ei siten ole vähentää tavaran määrää, vaan tehdä sen tuotannosta puhdasta.
Minulla ei ole autoa, lentokoneessa en ole ollut ikinä, lihansyönnin lopetin jo yli 20 vuotta sitten, lapsia ei ole enkä haluakaan, eikä kaupassakaan tule otettua edes muovipussia, kun ostokset saa kätevästi reppuun.
En oikein tiedä mistä voisin enää luopua.
En mistään, ei ole tarvetta luopua. En tarkoituksenmukaisesti pyri tuhoamaan mutten myöskään uhraudu.
Koen, että olen jo asteittain luopunut kaikesta siitä, mistä itse kykenen luopumaan eläen samalla mielekästä elämää.
En syö lihaa (paitsi pari kertaa vuodessa juhlaruokana, silloinkin suomalaista hevosta, hirveä tai peuraa) ja kasvatan mahdollisuuksien mukaan omaa ruokaani (pidämme pientä kanalaa ja kasvimaata). Kierrätän lasin, metallin, paperin, kartongin ja muovin, biojätteet kompostoin. Lisäksi hyödynnän Suomen metsien ilmaisia ja ravitsevia marjoja ja sieniä.
En osta mitään turhaa, hankin vaatteeni pääosin käytettyinä ja pyrin huoltamaan ja korjaamaan niitä mahdollisuuksien mukaan. Suurin osa vaatteistani on luonnonmateriaalia (villaa, pellavaa, puuvillaa, nahkaa ja turkista) sillä se on paitsi mukavampaa päällä, myös laadultaan parempaa. Esimerkiksi isoisäni vanha susilakki on kovilla pakkasilla korvaamaton, samoin mummoni lammasturkki. Kumisaappaat on kyllä pakko olla.
Olen opetellut melko käteväksi käsistäni, joten mielummin korjaan rikki menneen kuin ostan uuden tuotteen tilalle.
En lennä enää, sillä en koe, että ihmisen pitäisi päästä joka paikkaan. Vähän on tätä maailman menoa seuratessa sellainen olo, että eikö niitä kokemuksia ja elämyksiä löydä yhtään sen lähempää kuin Thaimaan rannoilta? Itse en ole pitkään aikaan edes kaivannut kaukomaille, takapihan kotimetsä on itselleni paljon suurempi elämys.
Suurimmat ilmastosynnit ovat oma auto, tiuhaan puilla lämpiävä sauna ja vanhemmuus. Oma auto on täällä syrjäseudulla asuessa pakko olla, vaikka lähikaupassa (7 km suuntaansa) kuljenkin pääosin pyörällä. Odotan tällä hetkellä esikoistamme, ja haluaisin lapseni saavan kokea sisarussuhteen. Lapsiluku jää kuitenkin kahteen, ellei ihmeitä tapahdu. Ihmisiä on tällä planeetalla liikaa, mutta olen yrittänyt kompensoida tätä tukemalla tyttöjen koulutusta Afrikassa vuosittain pienellä summalla (en ole itsekään suurituloinen) ja toivottavasti siten vähentää maailmanlaajuista syntyvyyttä - ja samalla näiden tyttöjen mahdollisuutta mielekkääseen elämään ja omien unelmien toteuttamiseen.
Olen 50+, asunut aina Hgissä kerrostalossa, tällä hetkellä yksin. En aio muuttaa kolhoosiin niin kauan kun olen tolkuissani. Ehkä minut raahataan vanhuksena jonnekin esperi careen makaamaan sitten. Autoa ei ole koskaan ollut, ajan metrolla ja sporalla. Pyörällä ajan kesäkelillä, en suostu ajamaan missään luistinradalla kylmässä ja pimeässä. En ole viime aikoina matkustellut mutta tilaisuuden tullen käyn kaupunkilomalla Euroopassa. Minulla on tavaroita ja vaatteita riittävästi, niitä ostelen harvakseltaan uutta. Lihaa syön mutta vähemmän kuin ennen ihan terveyssyistä. Lapsia ei ole, se ei kuitenkaan ollut oma valinta. Lajittelen roskat ja pyrin siihen että ruokahävikkiä ei paljon tule. Tämän enempää en aio tehdä vaan jatkan samaan malliin.