Mistä olisit valmis luopumaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi
Omasta autosta?
Lentämisestä?
Lihansyönnistä?
Jätetään pois tämä hokema, että "ihan sama mitä mä teen, jos Kiina ei tee mitään". Vaan ihan oikeasti, mistä sinä olisit valmis luopumaan henk.koht.?
Suomalaiset ovat vähän tuudittautuneet että ei niin meitä kosketa.. ihan kiva kun vähän kelit lämpenee (tämän olen oikeasti kuullut monen suusta), mutta alkaa varmaan kiinnostaa kun ilmastopakokaiset siirtyy kohti pohjoista (ja niitähän on satoja miljoonia). Viimeisena tää ilmaston lämpeneminen on heidän vikansa..
Kommentit (243)
Kaikesta kiinalaisesta krääsästä
Kaikista kiinalaisista tuotteista jos vaan mahdollista
Täällä oli hetki (viikko?) sitten ketju jossa oli lueteltu monta kohtaa miten 70/80-luvuilla lapsuutensa eläneet ovat tehneet pelkän elinympäristönsä ja silloisten kulutustapojen takia enemmän kuin tämän päivän nuoret voisivat edes kuvitella tekevänsä. Siitä ketjusta vois ottaa mallia :D
Palstalla ei ole toimivaa hakua joten en löydä ketjua, ehkä joku toinen onnistuu?
Itse en syö lihaa, en lentele ympäri maapallon huvikseni (=ollenkaan), autoilen kun se on järkevää. Lyhyet matkat joko kävelen tai käytän julkisia. Sähköauto EI ole ympäristöteko, sellaista en halua. Sen sijaan voisin muuntaa bensa-autoni toimimaan biopolttoaineella tai kaasulla. Itse asiassa harkitsen parhaillaan vanhemman dieselin ostamista ja muuntamista biodieselillä käyväksi.
Lihaa en syö.
Lentänyt olen kerran elämässäni, toista ei tule.
En hanki koskaan autoa enkä lapsia.
Kun muutan omaan kotiin, en hanki sinne mitään turhaa roinaa tyyliin tiskikone ja pyrin kuluttamaan mahdollisimman vähän vettä ja sähköä.
Kasvatan kasveja itse ja kerään marjoja.
Vaatteet ostan kirpputorilta tai teen itse.
En mistään. Minusta rajoitukset pitää laittaa nuorille, heillehän tämä pallokin jää. Nuorena olisin ollut valmis luopumiseen, jos kyseisiä asioita olisi vain kielletty. En enää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luovuin lapsista. Suurin ilmastoteko, jonka voin tehdä.
Et kykene maksamaan paria tuhatta euroa puiden istuttamisesta vai? Lapset kymmenien tuhansien eurojen kustannuksineen kuitenkin olivat vaihtoehto? Olisit sä varmaan voinut myös itse käydä istuttamassa ne puut, lentolippu on kuitenkin edullinen ja muutamassa päivässä olisi onnistunut.
Yksittäinen puu tropiikissa imaisee itseensä tonnin hiilidioksidia 40 vuoden aikana. Suomalaisen keskimääräiset CO2ekvivalentti-päästöt ovat noin 10 tonnia per vuosi. Nettipalvelussa puun istutus maksaa dollarin. Joskus voi saada tarjouksesta 10 puuta dollarilla.
Olen kasvattanut omin pikku kätösin 10 000 koivuntaimea (jotka muut istuttivat) ja istuttanut 3000 koivua. Lisäksi olen suojellut tai jättänyt kaatamatta metsää, jossa puut toimivat hiilivarastona satojen vuosien ajan.
Lisäksi jätin lapset tekemättä, joka on suurempi ilmastoteko puihin verrattuna.
Millähän matematiikalla lapsien tekemättä jättäminen olisi suurempi ilmastoteko kuin tuhansien puiden istuttaminen?
Mistä OLEN luopunut parin vuoden sisällä:
lihansyönti
vaatteiden ostelu melkein kokonaan
ebay yms. kiinasta tilailu
Olen aloittanut kierrättämään kunnolla ja autoa en ole ikinä omistanut vaan kuljen julkisilla ja pyörällä.
En oo koskaan lentänyt. Lihansyönnin on lopetin 16v, muutoin oon sekasyöjä.
Autoa ei ole.
Muovipusseista pitäis luopua, niitä tulee vieläkin ostettua jos ei muista ottaa omaa kassia mukaan. Käytän niitä kyllä monta kertaa ja roskapusseina. Mutta vähentää vois.
Sähköä ehkä käytän liikaa.
En lisäänny. Se riittää yhdeltä ihmiseltä. Suurvaltiot voi hoitaa loput!
En luovu mistään, luopukaa vapaasti vaan te muut
Lentomatkailusta en, on niin iso henkireikä omalle jaksamiselle.
Olen luopunut jo lihansyönnistä, olen vähentänyt huomattavasti maitotuotteiden käyttöä, kuljen järkeviä matkoja pyörällä ja kävellen, en juurikaan osta uusia vaatteita ja jos ostan, niin olen suunnannut enemmän ja enemmän kirpparille, ostan hävikkiruokaa (requeruokaa), olen lapseton, en osta jatkuvasti uutta elektroniikkaa vaan vasta sitten, kun menee rikki. En muutenkaan shoppaile tai ostele muutoin kun sillon, kun joku asia tulee tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Tää on oikeasti vaikea kysymys - paljon on turhaa, ilmankin pärjäisi, mutta mistään ei mielellään luopuisi.
Omasta autosta (jos omistaisin) luultavimmin luopuisin, jos pienemmissä kaupungeissa pistettäisiin julkinen liikenne kuosiin ja hinnat sellaisiksi, että olis köyhälläkin varaa kulkea. Ei paljon auta, että kerran-muutaman päivässä kulkee bussi meiltä kaupunkiin, siitä jatkobussi kaupungin toiselle laidalle (esim. siskon luo) ja joudut maksamaan molemmista - ei ole siis sitä bussin vaihto-oikeutta kuten isommissa kaupungeissa. Kun kuljet siskon luo ja takaisin, olet jo maksanut sen verran että autoon saisi samalla hintaa bensaa ainakin neljä kertaa tälle samalle välille. Tällä hetkellä kuljetaan äidin kanssa yhteisellä autolla ja suurimmaksi osaksi myös yhteisillä reissuilla.
Lihansyönnistä luopuisin varmasti heittämällä, luultavasti luovunkin kunhan lähden omilleni toiselle paikkakunnalle - kun syöt toisen jääkaapista, et arvostele hänen ostamiaan ruokia. (ja ennenkuin joku tulee itkemään että aikuinen ihminen asuu kotona, olen 18 ja suoritan opintoni kotikaupungissa. Vanhempien suostumuksesta ja pyynnöstä asun kotona siihen asti.)
Suurimman osan vaatteistani ostan jo nyt kirpputorilta - enemmänkin voisi, esimerkiksi hillitä shoppailuintoaan ja turhan muovikrääsän keräilyä. Matkusteltua ei tule, joten lentäminen ei kosketa minua.
Ei kenenkään tarvitse perustella miksi asuu kotona. Säälin sinua että olet niin säikytetty ettet voi tehdä omia päätöksiäsi seliyttelemättä niitä.
Vain idiootti nostaa tikun nokkan jonkun kotona asumisen ja kannattako heidän puheistaan välittää.
Rajat kiinni on minun ilmastotekoni.
Lihansyönnistä. Syön nytkin jo 90% kasvisruokaa
Yksi ihminen tuottaa Suomessa eläessään elinaikanaan 1000 000kg hiilidioksidia. Jos hän hankkii 2 lasta ja jokainen heistä 2, tulee hiilidioksidia heidän eläessään 1000 000x 7. Eli jokainen kasvava sukupolvi lisää syntyvän hiilidioksidin määrää. Jos ihminen jää syntymättä, eli en hanki lapsia jää valtava määrä hiilidioksidia päätymättä ilmakehään.
Hiilidioksidimäärät ovat niin suuria, että niitä on vaikea saada sidottua puita istuttamalla.
En suostu syyllistymään elämästäni. Olen lapseton, kierrätän kaiken mahdollisen, en osta mitään tarpeetonta. Käytän julkisia ja omia jalkojani liikkumiseen enimmäkseen vaikka autokin on. Sillä sitten
pitemmät matkat. Lentomatkoja en tee joka vuosi ja nekin Euroopan sisäisiä. Lihasta ja maitotuotteista en
aio luopua.
Kaikki ovat luopumassa lentomatkailusta mutta hyvällä omallatunnolla juovat kahvia ja teetä, jotka tuodaan toiselta puolelta maapalloa lentäen. Banaanit, appelsiinit,kiivit ja Wishin tuotteet tuodaan lentorahtina. Yhtään ei haittaa myöskään lampaanlihan tuonti Uudesta-Seelannista.
Halpisvaatteita tehdään lapsityövoimalla ties missä vinku-intiassa mutta sekin on ok kun halvalla saa.
Vuotuisesta lomalennosta on helpoo luopua, varsinkin jos ei muutenkaan lennä, mutta luopukaa jostain joka oikeasti tuntuu, sehän se on vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi ihminen tuottaa Suomessa eläessään elinaikanaan 1000 000kg hiilidioksidia.
Eikä tuota. Jos Suomen NYKYISET kokonaispäästöt jaetaan väestön kesken, saadaan 10 tonnia hiilidioksidiekvivalenttia per vuosi per kansalainen. Suomalainen elää noin 80 vuotta, joten puhuttaisiin 800 tonnista (eikä 1000 tonnista, kuten sanoit), JOS päästöt pysyisivät vuodesta toiseen samoina, mitä ne eivät myöskään tee.
Jos hän hankkii 2 lasta ja jokainen heistä 2, tulee hiilidioksidia heidän eläessään 1000 000x 7.
Eikä tule. Ei lähimainkaan. Miksi kuvittelet, että suomalaisten päästöt pysyisivät nykytasolla?
Jos mä nyt hankin lapsen, niin sehän elää elämänsä noin vuosien 2020-2100 välillä. Lapsenlapsi puolestaan eläisi elämänsä esim. 2050-2130 välillä. Nämä toki olettaen, ettei elinikä jostain syystä kasvaisi jatkossa tai kuolemattomuutta kehitettäisi.
Millaisella aivottomalla logiikalla Suomen päästöt esimerkiksi vuonna 2120, tai 2060, tai edes 2025, olisivat samat kuin ne ovat nykyään? Päästöjähän vähennetään jatkuvasti. Kivihiilikin kielletään vuoteen 2029 mennessä. Sähköautot tulevat yleistymään vuosien 2020-2030 välillä radikaalisti, eikä fossiilisilla kulkevia autoja enää käytännössä kannata ostaa 2030 jälkeen. Öljylämmitys on taatusti menneisyyttä jo 10-20 vuoden kuluttua sekin.
Eivät ihmisten päästöt mistään mystisestä elämisestä aiheudu, vaan pääasiallisesti fossiilisista polttoaineista, joista ollaan hankkiutumassa parhaillaan eroon.
Esimerkiksi ruotsalainen päästelee noin puolet siitä määrästä mitä suomalainen. Ei siihen mitään keijukaisteknologiaa vaadita, vaan esimerkiksi ydinvoimaa, jota Suomi on parhaillaan rakentamassa lisää. Ensi vuonna valmistuva Olkiluoto 3 tulee tuottamaan enemmän sähköä kuin koko Suomessa tuotettiin viime vuonna kivihiilellä, maakaasulla ja turpeella *yhteensä*.
Hiilidioksidimäärät ovat niin suuria, että niitä on vaikea saada sidottua puita istuttamalla.
No eivätkä ole. Yksittäinen puu voi imaista itseensä 40 vuoden kasvun aikana 1 tonnin hiilidioksidi. Siten typerälläkin oletuksella saatu 800 tonnia per lärvi saadaan imaistua istuttamalla noin 800 puuta. Tai jopa vähän vähemmän, koska kyllähän ne jatkavat kasvuaan vielä 40 vuoden jälkeenkin. Tuollaisen puumäärän istuttamisessa ei ole mitään ongelmaa, kokenut istuttaja istuttaa jopa tuplamäärän YHDESSÄ PÄIVÄSSÄ.
Olen valmis hankkimaan kaasuauton, hybridin tai sähköauton heti kun se tehdään realistisesti mahdolliseksi (tankkausasemia myös tänne kauemmas pääkaupunkiseudusta, ja käyttösäde suuremmaksi, nyt pääsisin hybridin sähköllä just ja just kauppaan ja takas). Lentämisen suhteen olisin valmis maksamaan enemmän lentolipuista ja siten lentämään harvemmin. Eli lentoverolle sanoisin kyllä.
Ollaan miehen kanssa jo vähennetty lihan syöntiä, 50/50 kasvis-ja liharuokia. Aina suomalaista lihaa ja mahdollisuuksien mukaan muukin ruoka suomalaista. Lihavero on sinänsä ongelmallinen, että köyhemmilläkö ei sitten olisi varaa ostaa lihaa? Ja ohjaisi maataloustuotantoa yhä enemmän Etelä-Suomeen missä viljanviljely kannattaa, pohjoisemmassa kun on enemmän lihantuotantoa. Johtaisiko lopulta tuotannon alasajoon pohjoisemmassa, ja jarruttaisi maaseudun kehitystä? Autioituisiko pohjoisempi maaseutu ja pusikoituisi umpeen pikkuhiljaa? Lihantuotannossa ja käsittelyketjussa on myös paljon työpaikkoja kiinni.
Lisäksi lasken ilmastoteoksi sen, että emme ehkä hanki lapsia, ja jos hankimme niin maksimissaan yhden. Olen vähentänyt tavaroiden ja palveluiden kulutusta, ostan kestävää ja vain tarpeeseen.
Olen kasvattanut omin pikku kätösin 10 000 koivuntaimea (jotka muut istuttivat) ja istuttanut 3000 koivua. Lisäksi olen suojellut tai jättänyt kaatamatta metsää, jossa puut toimivat hiilivarastona satojen vuosien ajan.
Lisäksi jätin lapset tekemättä, joka on suurempi ilmastoteko puihin verrattuna.