Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä olisit valmis luopumaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Vierailija
09.12.2015 |

Omasta autosta?
Lentämisestä?
Lihansyönnistä?

Jätetään pois tämä hokema, että "ihan sama mitä mä teen, jos Kiina ei tee mitään". Vaan ihan oikeasti, mistä sinä olisit valmis luopumaan henk.koht.?

Suomalaiset ovat vähän tuudittautuneet että ei niin meitä kosketa.. ihan kiva kun vähän kelit lämpenee (tämän olen oikeasti kuullut monen suusta), mutta alkaa varmaan kiinnostaa kun ilmastopakokaiset siirtyy kohti pohjoista (ja niitähän on satoja miljoonia). Viimeisena tää ilmaston lämpeneminen on heidän vikansa..

Kommentit (243)

Vierailija
61/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovuin lapsista. Suurin ilmastoteko, jonka voin tehdä.

Vierailija
62/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kykene maksamaan paria tuhatta euroa puiden istuttamisesta vai? Lapset kymmenien tuhansien eurojen kustannuksineen kuitenkin olivat vaihtoehto? Olisit sä varmaan voinut myös itse käydä istuttamassa ne puut, lentolippu on kuitenkin edullinen ja muutamassa päivässä olisi onnistunut.

Yksittäinen puu tropiikissa imaisee itseensä tonnin hiilidioksidia 40 vuoden aikana. Suomalaisen keskimääräiset CO2ekvivalentti-päästöt ovat noin 10 tonnia per vuosi. Nettipalvelussa puun istutus maksaa dollarin. Joskus voi saada tarjouksesta 10 puuta dollarilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee ydinsota ja se aiheuttaa uuden jääkauden, luin just eilen jostain tiedelehdestä.

Ilmastonmuutos ja vegetarismi ovat nykyajan nuorille sama kuin taistolaisuus oli jollekin ikäryhmälle ja punk toiselle yms.

Vierailija
64/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämisestä. Ai niin, mutta enhän mä lennä nytkään. Turhista risteilyistä.

Vierailija
65/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee ydinsota ja se aiheuttaa uuden jääkauden, luin just eilen jostain tiedelehdestä.

Ilmastonmuutos ja vegetarismi ovat nykyajan nuorille sama kuin taistolaisuus oli jollekin ikäryhmälle ja punk toiselle yms.

Tämä. Libido liikahtelee nyt näin.

Vierailija
66/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole valmis luopumaan mistään.   Minulla ei ole mitään sellaista mikä vaikuttaisi "ilmastonmuutokseen" millään tavalla.  

Aurinko ja luonto vaikuttavat ilmastoon ja minulla ei ole mitään mahdollisuuksia vaikuttaa aurinkoon.

Ilmastonmuutoksesta puhutaan joka tuutista ja moni vähän ymmärtävä  alkaa pitää sitä totuutena.

Vierailija
67/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kykene maksamaan paria tuhatta euroa puiden istuttamisesta vai? Lapset kymmenien tuhansien eurojen kustannuksineen kuitenkin olivat vaihtoehto? Olisit sä varmaan voinut myös itse käydä istuttamassa ne puut, lentolippu on kuitenkin edullinen ja muutamassa päivässä olisi onnistunut.

Yksittäinen puu tropiikissa imaisee itseensä tonnin hiilidioksidia 40 vuoden aikana. Suomalaisen keskimääräiset CO2ekvivalentti-päästöt ovat noin 10 tonnia per vuosi. Nettipalvelussa puun istutus maksaa dollarin. Joskus voi saada tarjouksesta 10 puuta dollarilla.

Eihän hänen tarvitse istuttaa mitään puita, koska on jo ollut tekemättä lapsia, uhraus, jonka kerrannaisvaikutus on paljon suurempi kuin puiden istutus.

Vierailija
68/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luopunut lihasta. Tiedän, ettei ruokavaliolla ole yhtä suurta vaikutusta kuin esim. matkustamisella/sen lopettamisella. En kuitenkaan koskaan muutenkaan lennä(ei rahaa) ja koen lihan niin tarpeettomaksi, etten näe syytä jatkaa sen syömistä, kun kasvisruoka kerran on eettisesti parempi vaihtoehto. Toisin on maitotuotteiden syönti, joita on lihaa vaikeampi karsia kokonaan pois(kaikkien sukulaisjuhlien kakuista pitäisi kieltäytyä, juoda kahvi mustana kylässä jne), niitä olen vain vähentänyt. Pikamuotia/shoppailua esim. H&M:ssä en ole enää vuosiin harrastanut. Olen tehnyt tietoisen päätöksen shoppailla vintageliikkeissä ja kirpputoreilla.

Vierailija
69/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän hänen tarvitse istuttaa mitään puita, koska on jo ollut tekemättä lapsia, uhraus, jonka kerrannaisvaikutus on paljon suurempi kuin puiden istutus.

Ei se ole uhraus - se on siunaus.

Vierailija
70/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhaavouhotusta kirjoitti:

Minulla ei ole mitään sellaista mikä vaikuttaisi "ilmastonmuutokseen" millään tavalla. 

Kerro toki lisää siitä, millä tavalla kasvihuonekaasut eivät estäkään lämpösäteilyn poistumista planeetalta.

Pitäiskö sun jo miettiä, mitä meinaat tehdä tulevilla Nobel-palkintorahoillasi?

Vierailija
71/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään. Olen täysin vakuuttunut että ilmasto muuttuu, ja yhtä vahvasti vakuuttunut että ihmisen toimilla ei ole hitonkaan vaikutusta siihen.

Erityisesti koska mitään todellisia muutoksia ei edes yritetä tehdä, mutta veroja ja maksuja korotetaan tämän asian varjolla. Katsokaa nyt vaikka Saksaa, Japanissa tapahtuu tsunami, jonka seurauksena ydinvoimala vahingoittuu. Mitä tekee Saksa? Ajaa ydinvoimaloita alas ja lisää kivihiilen polttamista, jonka siis oletetaan lisäävän ilmaston lämpenemistä. Kai se tsunami oli Saksassakin ihan just tulossa? Jos Saksassa oikeasti uskottaisiin ilmastosatuun, siellä osattaisiin arvioida että kannattaa silti jatkaa ydinvoimalla mieluummin.

Uskooko kukaan tähän ilmastosatuun? Oikeasti?

Vierailija
72/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Saksassa oikeasti uskottaisiin ilmastosatuun, siellä osattaisiin arvioida että kannattaa silti jatkaa ydinvoimalla mieluummin.

Miksi ketään kiinnostaa nyt se, mihin Saksassa uskotaan? Eihän todellisuus muutu sen perusteella, mitä joku saksalainen uskoo, mitä Saksan poliitikot uskovat tai edes mitä koko Saksan kansakunta keskimäärin uskoo.

Sakemanni nyt vaan on siinä määrin tyhmä, että kuvittelee ydinvoimaa vaaralliseksi, vaikka objektiivisten faktojen valossa ydinvoima tappaa vähiten ihmisiä suhteessa tuotettuun sähkömäärään.

Uskooko kukaan tähän ilmastosatuun? Oikeasti?

Kyllä uskoo. Katsos kun on olemassa sellainen asia kuin tiede, joka tätä asiaa selvittää. Sinä ehkä teet johtopäätöksesi sen perusteella, miten muut toimivat ja mihin muut uskovat, mutta tieteessä on tapana katsoa faktoja.

Vierailija
73/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan hyväksy yksityisautoilun rajoittamista, koska haluan että naisilla on jatkossakin käytössä turvallinen keino kulkea ilta -ja yöaikaan.

Ja julkinen liikenne ei voi koskaan olla naisille yhtä turvallinen kuin oma auto.

Vierailija
74/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin valmis luopumaan ihan mistä tahansa, sellaisistakin asioista joista en halua luopua. Mikä tahansa luopuminen on pientä verrattuna siihen, jos maailma muuttuu elinkelvottomaksi tai äärimmäisen sotaisaksi resurssien puutteen vuoksi. En esimerkiksi haluaisi elää ilman lihaa tai yksityisautoilua, mutta en myöskään kuvittele että koko elämänlaatuni on ripustettu näihin asioihin. Pystyn aivan varmasti elämään onnellista elämää myös ilman monia nykyään itsestäänselvinä pidettyjä asioita. Pitäisin itseäni jotenkin henkisesti köyhänä, jos kuvittelisin että elämäni olisi onnetonta kituuttamista ilman ulkomaanmatkoja ja jatkuvaa uuden ostamista. Paljon mielekkäitä elämyksiä löytyy myös läheltä ja aineettomina.

Toivoisin kuitenkin, että luopuminen ei olisi yksityisihmisen oman harkinnan varassa, varsinkin kun suuri osa maailman päästöistä syntyy erilaisen liiketoiminnan seurauksena, jossa kukaan ei luovu mistään ellei ole pakko. Siksi toivon kulutuksen ja päästöjen säätelemistä lainsäädännöllä. On helpompi olla ostamatta lihaa, jos sitä ei saa kaupasta tai jos se on helvetin kallista. 

Suomi on tietysti pieni maa, mutta emme ole suinkaan tuntematon maa. Näyttämällä esimerkkiä voimme vaikuttaa myös muiden maiden toimintaan. Pidän myös äärimmäisen epäisänmaallisena jatkaa kotimaamme tuhoamista, "koska muutkin". 

Vierailija
75/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Brasiliasta tänne dumpattavasta antibiootti- ja hormooni-marinoidusta lihasta. Mielummin syön kotimaista.

Vierailija
76/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen saamisesta

Lihansyönnistä

Yksityisautoilusta

Matkustamisesta

Olen elänyt aina näin eikä tee pahaa. Kerran olen matkustanut Italiaan (joskus lapsena). Lihaa en ole koskaan edes syönyt, kun vanhemmat ovat olleet kasvissyöjiä. Omalla autolla en tee mitään kun asun Helsingissä. Lapsiakaan en edes halua.

Vierailija
77/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen saamisesta

Lihansyönnistä

Yksityisautoilusta

Matkustamisesta

Olen elänyt aina näin eikä tee pahaa. Kerran olen matkustanut Italiaan (joskus lapsena). Lihaa en ole koskaan edes syönyt, kun vanhemmat ovat olleet kasvissyöjiä. Omalla autolla en tee mitään kun asun Helsingissä. Lapsiakaan en edes halua.

It easy when you make it easy.

Vierailija
78/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Lentämisestä luovuttu jo.

-Omasta autosta ei voi luopua koska pitkät työmatkat eikä kulje julkisia. Vähennettiin työt kuitenkin 4pv/ vk.

-Lihasta on vaikea luopua koska allergioita kaikille viljoille, soijalle ja maidolle. Rajoittaa jo nyt liikaa.

Olen jo luopunut paljon turhasta elektroniikasta enkä shoppaile kuin kirpputoreilla. En tilaile Kiinasta mitään vaan suosin paikallista käsityötä tai lähiruokaa.

Mutta olisin kyllä valmis muuttamaan jonnekkin erakko mökkiin keskelle korpea ja kasvattamaan oman ruokani ja kutomaan sukkia. Olisi niin ihanaa elämää.

Vierailija
79/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihasta, bensiiniautosta. Lihansyöntiä olen vähentänyt paljon, ympäristöä ajatellen sekä eläinten oikeuksia. Muutama ystävä eläinlääkiksessä kertonut juttuja tuotantoeläintaloudesta. Saattaa olla aika karua toimintaa :/

Vierailija
80/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovun Kiinassa tehdyistä tuotteista. Vähenee se Kiinan saastuttaminenkin.