Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä olisit valmis luopumaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

Vierailija
09.12.2015 |

Omasta autosta?
Lentämisestä?
Lihansyönnistä?

Jätetään pois tämä hokema, että "ihan sama mitä mä teen, jos Kiina ei tee mitään". Vaan ihan oikeasti, mistä sinä olisit valmis luopumaan henk.koht.?

Suomalaiset ovat vähän tuudittautuneet että ei niin meitä kosketa.. ihan kiva kun vähän kelit lämpenee (tämän olen oikeasti kuullut monen suusta), mutta alkaa varmaan kiinnostaa kun ilmastopakokaiset siirtyy kohti pohjoista (ja niitähän on satoja miljoonia). Viimeisena tää ilmaston lämpeneminen on heidän vikansa..

Kommentit (243)

Vierailija
41/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeasti Suomi on tällä hetkellä suurikulutuksisimpien maiden kärikipäässä (sijalla 12.). Suomessa käytetään suhteessa 1½ maapallon varat (jos koko maailma kuluttaisi samalla tavalla kuin suomalainen). Perehtykää asiaan, ennen ku kommentoitte että kiinalaiset kuluttaa jne. Kiinassa ja Intiassa esimerkiski on niin paljon köyhiä ihmisiä joiden hiilijalanjälki on olematon. Totta on että Valtio tasolla pitäisi tehdä isoja linjauksia, mutta on naurettavaa (ja tyhmää) jatkuvasti tuudittautua siihen että joku muu kuluttaa tätä maapalloa enemmän niin ihan sama mitä minä teen.

Vierailija
42/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette luopuisi mistään niin oletteko valmiita elättämään suomeen saapuvat sadat tuhannet ilmastopakolaiset? Ja se kiina ja intia.. yksi kiinainen ja intialainen tuottaa päästöjä murto-osan verrattuna yhteen eurooppalaiseen.oikeastaan meillä ei ole kamalasti varaa kritisoida heitä.

Tukehtukoot siihen omaan paskaansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ajattelen tästä asiasta niin, että on aivan sama, onko minun valinnoillani loppupeleissä merkitystä. Minun omatuntoni kannalta on tärkeä valinta, saastutanko maapalloa liikaa vai en. Sama kuin muissa moraaliasioissa. Ihan sama mikä merkitys isossa mittakaavassa, mutta minä en osallistu kiusaamiseen, en huutele rasistisia enkä varasta, kun valvova silmä välttää.

Vierailija
44/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta autosta?

Lentämisestä?

Lihansyönnistä?

Jätetään pois tämä hokema, että "ihan sama mitä mä teen, jos Kiina ei tee mitään". Vaan ihan oikeasti, mistä sinä olisit valmis luopumaan henk.koht.?

Suomalaiset ovat vähän tuudittautuneet että ei niin meitä kosketa.. ihan kiva kun vähän kelit lämpenee (tämän olen oikeasti kuullut monen suusta), mutta alkaa varmaan kiinnostaa kun ilmastopakokaiset siirtyy kohti pohjoista (ja niitähän on satoja miljoonia). Viimeisena tää ilmaston lämpeneminen on heidän vikansa..

Periaatteessa vaikka kaikista noista, jos maailma sillä pelastuisi. Lentämisen olen vähentänyt minimiin jo yli vuosikymmen sitten. Lennän siis ainoastaan silloin kun se on työn kannalta aivan välttämätöntä eikä perille muuten pääse. Lihansyöntiä olen myös vähentänyt huomattavan paljon. Oma auto on tällä hetkellä hyvin tarpeellinen, mutta siitäkin luopumista voisin harkita, jos muutkin tekisivät niin.

Jos muutkin tekisivät niin!? Kuulostaa ihan tarhaikäisen perustelulta. Tätäkö on aikuisen ihmisen järkeily?

Vierailija
45/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mulla ei ole autoa, en matkustele, lihaa en syö joka päivä... En ole valmis luopumaan mistään. Se mitä mulla vielä on, sitä mä kipeästi tarvitsen. Vaikka sitten pienenä piristeenä elämässä.

Vierailija
46/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin olla vegaani/syödä eläinperäisiä tuotteita harvoin. Ostan jo nyt enenevissä vain sellaisia tuotteita, jotka ovat tuotettu mahdollisimman lähellä ja ilman esim. palmuöljyä (jota on tungettu muuten ihan joka paikkaan mikopopkorneista karjalanpiirakoihin ja kekseistä suklaatuotteisiin). Autoa en omista, mutta kuljen välillä julkisilla polkupyörän sijasta, kun keli on huono tai matka on pitkä. Olen ostanut reilulla 200€ hyvän ja laadukkaan talvitakin ja se on kestänyt jo kuusi vuotta jokapäiväistä talvisajan käyttöä. Vältän ylisuurta kemikaalikuormaa, esim. hiuksiin en lisäile mitään ja meikit ost ekologisia. Asun kerrostalossa.

Jos en hankkisi lasta tai lemmikkejä, niin se keventäisi tulevaisuuden kuormaa. En vielä tiedä, mihin ratkaisuun näiden kohdalla päädyn. Voisin sienestää ja marjastaa ahkerammin lähimetsissä ja syödä useammin tyttöystäväni isän kalastamia kaloja kaupasta hankittujen tuotteiden sijasta. Voisin vähentää sähkölaitteiden käyttöä, mutta se olisi jo aika minimaalista noin ympäristön kannalta.

Vierailija
47/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentämisestä (en ole nytkään kiinnostunut matkustelusta), lihasta voisin luopua, en tarvitse kotiini ns ylimääräisiä neliöitä, voisin ostaa tavaraa vieläkin harvemmin

Vierailija
48/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Mamuista ja suomen keinotekoisesta väestönkasvun pönkittämisestä

-uusiutuvasta energiasta(nykyisestä. Tulevaisuudessa voi olla järkevää kun kehitetty enemmän eikä ole kerennyt tuhota koko energia bisnestä)

-Fossiilisesta energiasta pääosin esimerkiksi sähköautot on vieläkin pahempi jäte ja paskempi käyttöikä.

-Kehitysavusta joka ruokkii pelkästään väestönkasvua joka on maailman suurimpia ongelmia

-Suosin lähituotettua. Lisäksi suosin kestäviä asioita joilla on pitkä ikä joka vähentää kulutusta varmaan eniten

-Uusiokäyttö joka on aikalailla jo hoidettu suomessa tärkemmiltä osin mutta onhan siinäkin vielä parantamista

-En äänestä vihreitä (nykyisiä ainakaan)

Vierailija
49/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te jotka ette luopuisi mistään niin oletteko valmiita elättämään suomeen saapuvat sadat tuhannet ilmastopakolaiset? Ja se kiina ja intia.. yksi kiinainen ja intialainen tuottaa päästöjä murto-osan verrattuna yhteen eurooppalaiseen.oikeastaan meillä ei ole kamalasti varaa kritisoida heitä.

Älä puhu p***aa

Mikä tästä on paskaa? Kerro.

Se, että näkemys perustuu yksilöihin, joita em. maissa on yli kolmasosa maapallon väestöstä ja em. maissa on valtava kasvu käynnissä, joka taas nostaa tuon populaation yksilöiden kulutusta ja hiilijalanjälkeä kasvavalla nopeudella.

Vaikka koko skandinavia tekisi joukkoitsemurhan ja häviäisi tuottamasta kasvihuonepäästöjä, kolmansien maiden talouskasvu paikkaisi sen päästönpudotuksen parissa vuodessa.

Onhan se kiva parantaa maailmaa ja hyvänä ihmisenä kokea syyllisyyttä hyvästä elintasostaan, mutta kun se on täyttä harhaa, eikä sillä ole reaalitilanteen kanssa mitään tekemistä.

Vierailija
50/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omasta autosta?

Lentämisestä?

Lihansyönnistä?

Periaatteessa vaikka kaikista noista, jos maailma sillä pelastuisi. Lentämisen olen vähentänyt minimiin jo yli vuosikymmen sitten. Lennän siis ainoastaan silloin kun se on työn kannalta aivan välttämätöntä eikä perille muuten pääse. Lihansyöntiä olen myös vähentänyt huomattavan paljon. Oma auto on tällä hetkellä hyvin tarpeellinen, mutta siitäkin luopumista voisin harkita, jos muutkin tekisivät niin.

Jos muutkin tekisivät niin!? Kuulostaa ihan tarhaikäisen perustelulta. Tätäkö on aikuisen ihmisen järkeily?

Siinä mielessä kyllä, että tiedostan, miten vähäinen merkitys minun autoilullani tässä kuviossa on. Lentämisestä luopuminen ja lihan syönnin vähentäminen auttaa enemmän. Vältän lisäksi kaikkea turhaa kulutusta, kierrätän kaiken minkä voin, asun energiatehokkaasti enkä lisäänny niin paljon kuin oikeasti haluaisin. Minun autoni on erittäin ympäristöystävällinen ja sillä ajetaan vain 10 kilsan työmatkaa, ei huviajeluita. Julkista liikennettä meillä ei ole, joten joutuisin kulkemaan pyörällä (maantien viertä), jos luopuisin autosta. Minä olen pohtinut ympäristön tilaa paljonkin ja olen asiasta hyvin huolissani. Ei silti ole mielestäni väärin, että odotan toimenpiteitä myös muilta. Varsinkin tällaisilta anonyymeinä nettipalstoilla möykkääviltä moralisoijilta. Mitä SINÄ olet tehnyt asian eteen?

Vierailija
51/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä olisi muutama ehdotus miten ihmiset voisivt vähentää kulutusta.

-uutta puhelinta ei tarvitse joka vuosi hankkia vaikka mainosmiehet sellaista tuputtaisi. vanhasta puhelimesta poistetaan tiedot ja vietään kierrätykseen.

-jos ostatte lapselle joululahjoja, tehkää niin että ostakaa korkeintaan yksi kiinassa tehty muovilelu per vuosi. muutoin pyrkikää suosiman mahdollisimman paljon euroopassa tehtyä.

monet perustelevat haluttomuuttaan vähentää kulutustaan sillä että kiina tuottaa paljon saasteita. jos mahdollisimman moni länsimainen noudattaisi edellä olevia kohtia, niin kiinalaisten tehtaiten tuotanto vähenisi ja sitä myötä saasteet.

-jos ostatte aikuiselle lahjan, tavaran sijasta voisi antaa lahjakortin johonkin, pullo alkoholia tai jotain hyvää herkkua. valtaosalla ihmisistä on jo kaapit täynnä rojua.

-suklaaamunat joitten sisällä on jokin muovilelu. munissa oleva rihkama kiinnostaa lasta vain hetken, jonka jälkeen joutaa roskiin. suklaamunan suklaa ei ole korkealaaruista. mieluummin voisi antaa jonkin hyvän suklaapatukan.

Vierailija
52/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon luopunut kaikesta mahdollisesta aina. Se on hyvin helppoa, en tarvitse niitä. Pidän ihan mielelläni esim. reikäisiä vaatteita, oon ihan kaunis niissä.

Vierailija
53/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin vain kaksi lasta (emme pariskuntana siis lisäänny). Asun kerrostalossa kaupungissa ja kuljen pyörällä tai julkisilla töihin. Syön vähän lihaa ja ostan vaatteita kirppikseltä ja pyrin käyttämään kaiken loppuun. Lentämistä täytyisi vähentää...

Vierailija
54/243 |
09.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihreistä ja Vasemmistoliitosta voisin luopua. Siinäpä ne tärkeimmät olisikin.

Vierailija
55/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä teitä vaivaa.. jos kaikki ajattelee et ei sil oo mitään väliä jos vaan minä tai vaan suomi.. jos kaikki pienet maat vähentäisi kulutusta ni se olis jo paljon.. mikään ei mee eteenpäin jos ajattelee et "en minä kun ei muutkaan"

Vierailija
56/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mistään, enkä luovu. Etenkään niin kauan kuin tuulivoimasedät hyväksikäyttävät ja vetävät välistä.

Vierailija
57/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivänpaahdin ja kosmetiikka.

Vierailija
58/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mistään, enkä luovu. Etenkään niin kauan kuin tuulivoimasedät hyväksikäyttävät ja vetävät välistä.

Joo, nämä ovat täyttä saastaa!

Vierailija
59/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä olisit valmis luopumaan ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi

En mistään. Eikä kenenkään muunkaan tarvitse. Kulutus tulee kasvamaan monikymmenkertaiseksi ihan lähivuosikymmeninä (talouskasvu, varsinkin kehitysmaissa) ja se on pelkästään hyvä asia se.

Ilmastonmuutoksessa ei ole kyse siitä, että ihmiset käyttäisivät liikaa tuotteita tai palveluita, vaan siitä, että ihmiset käyttävät fossiilisia polttoaineita, kuten kivihiiltä/maakaasua/öljyä, joiden hiili vapautuu ilmakehään/meriin, joka lämmittää ilmastoa / happamoittaa meriä. Hiilikiertoon ei saisi tuoda ylimääräistä hiiltä hiilikierron ulkopuolelta. Siitä tässä on kyse. Pienemmissä määrin toki myös metaanista ja parista muusta vähäisemmästä kasvihuonekaasusta, mutta pääasiallisesti hiilidioksidista.

Jostain syystä tämä itsestäänselvyys ei mene valtaosan taviksista kalloon niin millään, vaikka hiilidioksidista jauhetaan joka tuutissa vuosikymmenet. Fossiiliset polttoaineet voitaisiin vaihtaa ydinvoimaan, biopolttoaineisiin, biomuoviin, lämpöpumppuihin ja akustoihin/vetyyn vaikka jo heti. Teknisesti ja taloudellisesti tässä ei olisi mitään ihmeellistä, saattaisi jopa olla kustannuksiltaan lähes plusmiinusnollaa. Ongelmana ovat päättäjät sekä näiden äänestäjät. Ei yksilöiden kulutustottumukset.

Vierailija
60/243 |
20.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurin autosta.

T. The höönät