Olen niin ulkopuolinen yliopistolla

Vierailija

Aloitin opiskelut syksyllä. Meillä on ihan kiva luokka, melkein puolet on yli kolmekymppisiä perheellisiä uudelleenkouluttautujia. Loput sitten ikäisiäni parikymppisiä.
Siellä on yksi tiivis seitsemän tytön porukka ja sitten minä ja kaksi muuta. Nämä kaksi muuta käyvät yliopistolla vain pyörähtämässä, heillä on aikaavievät urheiluharrastukset tms. Tutustuin yhteen tuon porukan tytöistä kun hän asuu lähelläni, mutta hänestäkin huomaa selvästi ettei halua koulussa olla kanssani. Olen niin erilainen. En käytä juurikaan alkoholia, en käy baareissa, en ole kovin laittautunut kun nuo muut tytöt taas ovat.
Välillä olisi kiva käydä opiskelijatapahtumissa, mutta kenen kanssa? Tuo porukka ei minua sinne huoli enkä yksinkään halua mennä :(

Kommentit (15)

Vierailija

Mun opiskeluajoistani on jo 15 vuotta, mutta eikös yliopistolla edelleen ole osakunta- ja ainejärjestötoimintaa jne. Ehkä sieltä voisit löytää kavereita kemuihin! Tsemppiä!

Vierailija

Missä kaupungissa opiskelet? Yliopistolla tutustuminen vaatii itseltä aktiivisuutta, katso sinua kiinnostavia henkilöitä ja mene rohkeasti tutustumaan.

Vierailija

Minun aika rauhallinen poikani on juuri tuollaisessa opiskelijajärjestön alaisessa kerhossa, mistä löysi samanhenkistä porukkaa ja sielläpä sitten menee aikaa ja tapahtumia on kerholla itsellään kohtalaisesti. 

Vierailija

Tuttua, sama tunne päällä. Itselläni auttoi se että laskin kovasti odotuksia; mun ei tarvitse olla suosittu ja toisekseen hankkimalla kavereita muualta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Yliopistolla voi viettää aikaa ihan vaan opiskellen, tavoitteena se tutkinto ja harrastaa sosiaalista elämää jossakin muualla.

Entäpä jos ap on esim. vasta muuttanut opiskelupaikkakunnalle? Ei kavereita löydä tuosta vaan varsinkaan työn/opiskelun ulkopuolelta.

Ap, puhut aloituksessa luokasta? Kannattaa yrittää tutustua fuksiporukan ulkopuoliseen väkeen. Onko sulla laajempaa sivuainetta?
Eikö ainejärjestöllä ole mitään alkoholitonta toimintaa?
Oletko tutustunut ylioppilaskuntasi harrastusryhmiin?
Entä ainejärjestösi hallituksen toimintaan?

Tsemppiä joka tapauksessa!
Minä olen myös ulkopuolinen yliopistolla jo monen vuoden kokemuksella, mutta olenkin vanhempi & perheellinen. Siihen tottuu, vaikka joskus olisi kiva saada esim. lounasseuraa.
Usko pois, et ole ongelmasi kanssa yksin.

Vierailija

Helposti olettaa että et halua käydä opiskelijatapahtumissa. Seuraavan kerran kun on jotkut bileet, voit joko kysyä näiltä tytöiltä ovatko menossa sinne, tai sitten vaan menet ja paikalla moikkaat heitä ja menet juttelemaan. On aika höpsöä surkutella että et kelpaa heidän seuraan jos vain odotat että sinua tullaan erikseen pyytämään. Pitää itsekin aktivoitua. Ollaan kuitenkin yliopistossa, joten varmasti käyttäytyvät asiallisesti jos menet juttelemaan vaikka teistä ei heti bestiksiä tulisi.

Vierailija

Luokka? 

Ihmeelliseksi on mennyt kielenkäyttö yliopisto-opintojen osalta. Ostetaan koulureppu, käydään kokeissa ja puhutaan luokkalaisista. Ei mitään pesäeroa ala-asteeseen tehdä. 

Vierailija

Olen kanssa tämän syksyn fuksi. Oletko ollut yhteydessä tutor-ryhmääsi?

Kannattaa rohkeasti käydä ostamassa lippuja sitseille yms. Siellä parhaiten muihin tutustuu, en minäkään monesti tiedä ketä sinne on tulossa vaan menen vaan!

Luennoilla menet istumaan ihmisten seuraan äläkä jättäydy yksin.

Osallistu myös alkoholittomiin tapahtumiin, esim yliopiston tarjoamille ilmaisille liikuntatunneille.

Pyydä tuttavia Facebook-kavereiksi, se osoittaa, että haluat tutustua ihmisiin!

Monesti voidaan kuvitella, että et halua osallistua/ sinulla on muuta tekemistä, jos et todella avaa suutasi ja kerro! Voithan kertoa lyhyesti ohimennen, että harmi kun uusi paikkakunta ja vapaa-ajalla ei tekemistä: lähtisikö joku kahville/lenkille yms.

Aktivoidu itse. Ei enää yliopistossa olla yhdessä joka "tunnilla", jokainen alkaa hiljalleen elää omaa opiskeluelämää ja polkua. Rohkene ja toimi nyt, ensi vuonna se on jo taas vaikeampaa kun opiskelutoverit menevät jo omia kurssejaan!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luokka? 

Ihmeelliseksi on mennyt kielenkäyttö yliopisto-opintojen osalta. Ostetaan koulureppu, käydään kokeissa ja puhutaan luokkalaisista. Ei mitään pesäeroa ala-asteeseen tehdä. 

Mitä väliä. Ja esim. lukiossakin noita sanoja käytetään. - ei ap 

ap on sairas sosiopaatti

Vierailija kirjoitti:
Luokka? 

No kun ap on trolli.

Seuraava ei ole sitten oma keksintöni, matkin jotain toista palstailijaa, mutta hänen sanoillaan:

Hyvä hyvä sinä amiskaveri! Keksi lisää paskaa yliopiston käyneistä! Jauha jauha!

Vierailija

Luokka? En keksi mitään tapaa, millä voisi yliopisto-opiskelija identifioida ryhmänsä luokaksi. Siis kun pääaineeseen on sisäänottokiintiö, joka on vaikka 150 ihmistä. Sitten jonain päivänä ilmestytään oman vuosikurssin kanssa yhteen paikkaan ja sen jälkeen ne 150 ei enää ikinä ole samaan aikaan samassa paikassa.. Tai no ei ainakaan meillä ollut, ehkä jotain massaluentoja lukuunottamatta.

Puhutko tutor-ryhmästä jostain syystä luokkana? On jotenkin niin pienen kuuloinen, tuo sinun "luokkasi". Mutta niin, ilmoittaudut sitseille, menet kerhohuoneille lueskelemaan ja juomaan kahvia, äkkiä huomaat että törmäät samoihin tiettyihin naamoihin ja voitte päivä päivältä jutella enemmän asioista. AKtivoidu ainejärjestössä, mene hallitukseen.  Kaikki ihmeellisimmätkin ihmiset hyväksytään yliopistotasolla jo niin hyvin, kun vaan voi. Kuten pitäisi kaikkialla muuallakin.

Vierailija

Ainakin Jyväskylässä kasvatustieteellisessä mennään opinnot läpi aika tiiviisti "luokkina". Mitään omaa ei paljon ehdi säveltämään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Luokka? En keksi mitään tapaa, millä voisi yliopisto-opiskelija identifioida ryhmänsä luokaksi. Siis kun pääaineeseen on sisäänottokiintiö, joka on vaikka 150 ihmistä. Sitten jonain päivänä ilmestytään oman vuosikurssin kanssa yhteen paikkaan ja sen jälkeen ne 150 ei enää ikinä ole samaan aikaan samassa paikassa.. Tai no ei ainakaan meillä ollut, ehkä jotain massaluentoja lukuunottamatta.

Puhutko tutor-ryhmästä jostain syystä luokkana? On jotenkin niin pienen kuuloinen, tuo sinun "luokkasi".

Omassa pääaineessa otetaan n. 20 opiskelijaa vuosittain sisään, ap lienee myös pienemmän pääaineen opiskelija.

Ei kukaan silti puhu LUOKISTA meilläkään, hyvänen aika sentään! Joku vuosikurssi tai "vuosikerta" kuvaa parhaiten sitä, että on aloitettu samaan aikaan. Ihmiset valmistuu 1-7 vuodessa (siis nopeimmat on niitä, joilla vaikkapa avoimen opintoja pohjalla), opiskelee eri sivuaineita, pitää välivuosia ja perhevapaita ja niin edelleen, ei tosiaankaan voi puhua luokista vaikka "lukiossakin on".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu todella paljon pääaineesta. Nythän Helsingin yliopistossakin ollaan vähentämässä pääaineita ja suurentamassa yksittäisten hakukohteiden sisäänottoja, mutta vielä muutamia vuosia sitten monessa aineessa oli pieni sisäänotto. Omassa aineessani meitä aloitti viitisentoista ihmistä, joiden kanssa kävimme kaikki perusopintojen kurssit ja kaksi pakollista sivuainetta yhdessä, joten kyllä siinä aika vahva luokkafiilis ehti syntyä. Vielä maisterivaiheessakin oman aineen kursseilla oli sama porukka (vaikka jokunen matkasta ajan myötä karsiutuikin), ja sivuaineissakin pyöri jatkuvasti tuttuja naamoja.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat