Millaisessa lukaalissa sinun mummosi asui nuorena?

Vierailija

Tai oma perheesi ja sinä itse lapsena?

Perustulokeskustelu ja siellä esitetyt vaatimukset asumisen tuista herättivät pohtimaan kuinka nopeasti on unohdettu, miten tiiviisti vielä muutama vuosikymmen sitten elettiin.

Oma isäni syntyi mummoni ja vaarini asuessa mummon vanhempien nurkissa. Kammarin ja tuvan verran oli tilaa. Vasta myöhemmin vaarin saatua töitä kaupungista muutti koko perhe omaan yksiöön.

Miten teillä? Omakohtaiset muistelut kiinnostavat. Ja vuosiluvut!

Sivut

Kommentit (71)

Vierailija

Mummot oli molemmat syntyneet 1913 ja paapat 1907. Äidin vanhemmat asuivat mökissä, jossa oli tupa ja porstua. 6 lasta.

Isän vanhemmat asuivat mökissä, jossa oli tupa ja kamari. Kamaria asuttivat appivanhemmat, eli tupa jäi isovanhempieni ja kuuden lapsen käyttöön. 

Itse olen syntynyt 1965, ja vielä 6-v, jolloin lapsia oli kaksi, asuttiin asunnossa jossa oli huone, keittokomero ja alkovi. Kouluun mentyäni muutettiin asuntoon, jossa oli 2 h + k, pikkuveli syntyi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tai oma perheesi ja sinä itse lapsena?

Perustulokeskustelu ja siellä esitetyt vaatimukset asumisen tuista herättivät pohtimaan kuinka nopeasti on unohdettu, miten tiiviisti vielä muutama vuosikymmen sitten elettiin.

Oma isäni syntyi mummoni ja vaarini asuessa mummon vanhempien nurkissa. Kammarin ja tuvan verran oli tilaa. Vasta myöhemmin vaarin saatua töitä kaupungista muutti koko perhe omaan yksiöön.

Miten teillä? Omakohtaiset muistelut kiinnostavat. Ja vuosiluvut!

Et kertonut niitä vuosilukuja.

Vierailija

En tiedä tarkkaan, mutta niitä voisi luonnehtia lukaaleiksi. Roomassa, Saksassa ja Suomessa. Isoäiti avioitui n. 1940.
Vanhemmillani oli kerrostalokolmio Helsingissä 1970-luvun alussa kun synnyin.

Vierailija

Äidin puolen isoäitini asui koko ikänsä noin 300 m2 talossa ja äitini oli ainoa lapsi. Isän puoleisilla vanhemmilla oli jotain ehkä 80-100 m2 talo. Lapsia oli kaksi. Itse asuin teini-iän saunakamarissa.

Vierailija

Isänäiti asui talossa, jossa oli ainakin 14 huonetta, asukkaita vanhemmat + 5 lasta + palvelusväki. Äidinäiti asui talossa, jossa oli 6 huonetta ja 48 neliön tupakeittiö. Lapsia oli noin 4. Eli aika väljästi asuivat suhteessa moneen muuhun perheeseen. Omassa lapsuudessani kotitalossaoli 8 huonetta, mutta käytössä vain 5.

Vierailija

Isän äiti asui Espalla noin 300 neliön asunnossa. Kakslapsinen perhe plus apulaiset.

Äidin äiti ison tilan tyttö Porvoosta, ei mökki sekään.

Vierailija

Isoäitini, s. 1908, on asunut isossa talossa Viipurissa, isoisäni asui maatilalla Hämeessä.
Omat vanhempani asuivat kohtuullisen kokoisessa kerrostalohuoneistossa, mutta kun minä synnyin v. 1960, muuttivat aika pian rivariin.

Mutta joo, kun menin kouluun - Tampereella - hämmästyin suuresti kun kaikilla luokkakavereillani ei ollut juoksevaa vettä eikä sisävessaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Isoäitini, s. 1908, on asunut isossa talossa Viipurissa, isoisäni asui maatilalla Hämeessä.
Omat vanhempani asuivat kohtuullisen kokoisessa kerrostalohuoneistossa, mutta kun minä synnyin v. 1960, muuttivat aika pian rivariin.

Mutta joo, kun menin kouluun - Tampereella - hämmästyin suuresti kun kaikilla luokkakavereillani ei ollut juoksevaa vettä eikä sisävessaa.

Me asuttiin Tampereen Nekalassa 60-luvun lopulla, ja oli ulkovessa, kolmen asunnon yhteinen, ja sisälle tuli vain kylmä vesi. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Omalla tavallaan hauskaa, että olen ikätoverisi, kasvoin maalla enkä muista ketään koulukaveria, jolla ei olisi ollut sisävessaa. Yhden sisävessattoman talon tiesin, mutta senkin vain siksi, kun isoäitini ihmetteli, että "niilläkin on pieni vauva, mutta ei vesijohtoa ja vessaa".

Vierailija

Kaksikerroksinen maalaistalo etelä-suomessa. en itse asiassa tiedä montako neliötä siinä on, mutta ehkä tollaset 300 per kerros. Sitten on vielä pakari pihalla, mutta se oli palkollisille. 

Vierailija

Isän äiti asui lapsena 1900-luvun alkupuolella (s.1898) pienessä kaksihuoneisessa mökissä. Naimisiin meni ison talon isännän kanssa, joten isäni syntyi 30-luvun lopulla isoon taloon. Äidin äitikin asui pienessä mökissä viisilapsisessa perheessä ja avioitui talonisännän kanssa. Kumpikin pääsi hyviin naimisiin ja kummassakin perheessä lapset koulutettiin pitkälle (ylioppilaiksi ja osalle jopa yliopistotutkinto). Itse olen 70-luvulla asunut isossa omakotitalossa maalla. Jollakin luokkakaverillani ei ollut juoksevaa vettä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kappas, kaikki 5000€/kk tienaavat kartano-sukujuuret omaavat AV-mammat paikalla :D (ja mies tienaa toki vähintään sen 9000€/kk)

Yhtään kartanoa ei listalla taida olla, koska kukaan ei kirjoita että palkollisille oli erikseen väentupa ja pehtorilla oma talo. Maaseudulla aika tavallinen talo käsitti ison tuvan, sen vieressä kolme kamaria ja eteisen, kamareiden takana salin ja sen päädyssä pari kesähuonetta. Väkeä saattoi olla vaikka 20 saman katon alla.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat