Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lähdenkö lasten kanssa reissuun vai en?

Vierailija

Eli tilanne on seuraava: siskoni on varannut mökin eräästä laskettupaikasta joulun jälkeiselle viikolle. Hän menee sinne kolmen lapsensa ja yhden veljemme kanssa.
Nyt hän on kutsunut mukaan myös minut ja kaksi lastani. Mieheni ei pääsisi kolmestakaan syystä:
1. Miehelläni on tuolloin töitä eikä saa silloin vapaata
2. Tilaa on rajallisesti (majoitumme siis samaan mökkiin ja menemme kahdella autolla)
3. Mieheni ei pidä siskostani eikä siskoni miehestäni.

Ongelma onkin siis seuraava: mieheni ilmoitti suuttuvansa pahemman kerran, jos lähden lasten kanssa lomareissulle hänen joutuessa painamaan töitä.
Sanoi että minun pitäisi miettiä omalle kohdalleni, miltä minusta tuntuisi, jos hän lähtisi lasten kanssa reissuun sukulaistensa kanssa viikoksi, ja minä joutuisin jäämään kotiin. No vastaukseni ei ollut ihan se, mitä mies odotti. Vastasin nimittäin jotenkin tähän suuntaan että minä kiljuisin riemusta jos mulle suotaisiin noin pitkä loma. Saisin kotimme viikoksi omaan käyttööni, voisin kutsua ystäviä kylään, valvoa pitkään, syödä mitä ikinä huvittaa jne. Toisekseen olisin iloinen lasten puolesta, että he pääsevät johonkin kivaan paikkaan (meillä ei hirveästi reissata ajan puutteen vuoksi lähinnä).

Lapsille en ole vielä ko reissusta maininnut siksi, jos koko reissua ei tulekaan. Mitähän tässä nyt sitten tekisi. Jos jäädään kotiin on mies tyytyväinen, kaikkia muita taas harmittaa. Jos taas lähdetään niin mies vetää sellaiset pultit että oksat pois. Osaa siis olla todella lapsellinen ja ajattelee joskus vain omaa napaansa.

Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Ottakaa myös huomioon, että jumitamme lasten kanssa todella paljon kotona ja tuollainen reissu olisi todellinen elämys lapsille(kin). Ja se, että matka ja majoitus olisi meille ilmainen, ruoka kustannuksiin vain osallistuttaisiin ja tietty omat ostokset yms paikanpäällä.
Itselleni ei nyt niin väliksi vaikka reissu jäisikin väliin, mutta siskoni lapsetkin toivovat kovasti että lähdettäisiin mukaan (ollaan läheisiä).
Omille lapsilleni tuo olisi myös varmasti aivan huippu kokemus.
Vaan miten saada mies ymmärtämään, kun on jo päättänyt että minä olen aivan uskomattoman itsekäs jos lähden lomailemaan ilman häntä.

Sivut

Kommentit (23)

Vierailija

Tuo kuulostaa jo oudolta, että sanoo suuttuvansa jostain JOS tapahtuu jotain. Kai sitä suuttuu jos suuttuu, mutta jos oikein päättämällä päättää suuttua, jos lähdette, niin on kyllä lapsellinen tapaus tämä mies. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulostaa jo oudolta, että sanoo suuttuvansa jostain JOS tapahtuu jotain. Kai sitä suuttuu jos suuttuu, mutta jos oikein päättämällä päättää suuttua, jos lähdette, niin on kyllä lapsellinen tapaus tämä mies. 

No nimenomaan. Hermostui asiasta jo nyt vaikken asiaa ole vielä edes päättänyt. Antoi vain vähän niinkuin uhkauksena että jos vaan lähetään niin saisin tyyliin varautua kunnolla lepyttelemään häntä.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan. Hermostui asiasta jo nyt vaikken asiaa ole vielä edes päättänyt. Antoi vain vähän niinkuin uhkauksena että jos vaan lähetään niin saisin tyyliin varautua kunnolla lepyttelemään häntä.

Ap

Tuommoiseen tekisi kyllä mieleni vastata miehelle, että hei, älä nyt ole lapsellinen. 

Minusta kyllä lasten etu, lasten tuleva hauskuus serkkujen kanssa ja luminen loma menisivät miehen kiukuttelu-uhkausten edelle kirkkaasti.

Vierailija

Lähtisin. En siedä, että minua käsketään tai kielletään. Itse olisin myös tyytyväinen, jos mies ja lapset lähtee
Lähde. Mieskin näkee, ettei voi sinua hallita

Vierailija

Lähde vaan mutta jos miehesi on noin tiukka niin varaudu siihen että on hakenut eroa sillä aikaa tai vaihtanut lukot yms.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähde vaan mutta jos miehesi on noin tiukka niin varaudu siihen että on hakenut eroa sillä aikaa tai vaihtanut lukot yms.

No naimisiin ei olla menty eikä mennä. Ja lukkoja ei vaihtais koska se ei nuista lapsista eroon halua.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lähtisin. En siedä, että minua käsketään tai kielletään. Itse olisin myös tyytyväinen, jos mies ja lapset lähtee
Lähde. Mieskin näkee, ettei voi sinua hallita

Niin. Mua vaan ärsyttää se, miten mies syyllistää minua jos lähden. Vaikka tiedän etten tekisi väärin, mutta silti.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No naimisiin ei olla menty eikä mennä. Ja lukkoja ei vaihtais koska se ei nuista lapsista eroon halua.

Ap

Ei sitä tiedä vaikka haluaisikin niistäkin eroon.

Vierailija

Höpö hommaa. Mitä edes kyselet mieheltä? Eikö tuo ole vain ilmoitusluontoinen asia, että nyt lähden lasten kanssa sukulaisia moikkaileen lomalle..

Miehesi on marttyyri, jos syyllistelee. Ja miehelläsi on töitä, eikä ole mukaan pääsemässä, niin sen 2. ja 3. kohdan voit kyllä unohtaa listailusta.

Exä oli tuollainen vinkuja. Itse ei vuorotyön vuoksi päässyt lomalle yhtä aikaa ja vuosia sitä kykittiin lasten kanssa kotona. Kunnes kyllästyin ja otin ja lähdin lasten kanssa lomalle. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Höpö hommaa. Mitä edes kyselet mieheltä? Eikö tuo ole vain ilmoitusluontoinen asia, että nyt lähden lasten kanssa sukulaisia moikkaileen lomalle..

Miehesi on marttyyri, jos syyllistelee. Ja miehelläsi on töitä, eikä ole mukaan pääsemässä, niin sen 2. ja 3. kohdan voit kyllä unohtaa listailusta.

Exä oli tuollainen vinkuja. Itse ei vuorotyön vuoksi päässyt lomalle yhtä aikaa ja vuosia sitä kykittiin lasten kanssa kotona. Kunnes kyllästyin ja otin ja lähdin lasten kanssa lomalle. 

Miten niin vuorotyön takia? Onhan vuorotyöläisillä lomat siinä kuin muillakin.

Vierailija

Outo mies, jos hän on kerran töissä, miksi teidän pitäisi olla kotona. Osaako mies yleensäkään ajatella muuta kuin omaa napaansa? Onko huolissaan siitä, että palvelu ei pelaa koko viikolla, kun olette poissa vai mikä ongelma miehellä on asian kanssa?

Tässä kohtaa voisi ajatella lapsia, heillä olisi kivaa, jos pääsisivät mökkilomalle serkkujensa kanssa.

Vierailija

Perustele asia lasten ilolla ja hauskuudella, uusilla kokemuksilla ja yhdessäololla serkkujen kanssa.

Meillä toimittiin usein noin lasten ollessa pieniä, koska järjestimme miehen kanssa lomat limittäin, jotta lapset saisivat mahd. pitkän kesäloman. Ja väärinhän se olisi ollut jos lomailijan olisi pitänyt käkkiä kotona lasten kanssa.
Koko perheen yhteistä lomaa oli vain viikko.

Viime kesänä olin lasten kanssa yhdessä lomamatkalla italiassa vaikka lapset ovat jo isoja. Mieheni sitävastoin oli lasten kanssa mökillä minun ollessani töissä.
Mieheni matkustaa paljon työnsä puolesta ja on näillä reissuilla omalla kustannuksella yl. 1-5 päivää pidempään kuin työ vaatisi.

Ja oikeasti minä itse nautin suunnattomasti siitä kun saan koko kodin itselleni eikä tarvitse huolehtia kenenkään syömisistä ja aamuisin voi lähteä töihin kaikessa rauhassa.

Vierailija

Ensinnäkin mies ei pysty töidensä takia lähtemään, toiseksi hän ei tule toimeen siskosi kanssa, kolmanneksi tämä teidän lomareissunne ei ilmeisesti ole mistään perheen yhteisestä matkabudjetista pois. Tarvitseeko lähtöä edes miettiä?

Mikäli teillä mies hoitaa lapset täysin työaikansa ulkopuolella (ruuanlaitot, pesut, viihdyttäminen, ulkoilut) niin sitten hänellä on sanavaltaa, mutta jos teidän kotiinjäämisenne tarkoittaisi sitä että sinä kokkaat ja huolehdit lapsista niin ei miehelläsi ole oikeutta kieltää teidän reissua. Tai jos yrittää ja uhkailee suuttumisella, niin anna tosiaan reissun ajan huolehtia lapsista ihan kokonaan. Eläkööt viikon sitten vaikka jugurtilla ja hamppareilla.

Vierailija

Vastasit jo itsekin kysymykseesi: lapset nauttisivat, sinä nauttisit eli lähdet. Mies vastaa itse omasta onnestaan ja joko järjestää lomaa jos se hänen onnensa on tai opettelee nauttimaan omasta rauhastaan. Itse olisin vastannut juurikin samoin, että jos mies lähtisi lasten kanssa viikoksi, kiljuisin riemusta!

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat