Lähdenkö lasten kanssa reissuun vai en?
Eli tilanne on seuraava: siskoni on varannut mökin eräästä laskettupaikasta joulun jälkeiselle viikolle. Hän menee sinne kolmen lapsensa ja yhden veljemme kanssa.
Nyt hän on kutsunut mukaan myös minut ja kaksi lastani. Mieheni ei pääsisi kolmestakaan syystä:
1. Miehelläni on tuolloin töitä eikä saa silloin vapaata
2. Tilaa on rajallisesti (majoitumme siis samaan mökkiin ja menemme kahdella autolla)
3. Mieheni ei pidä siskostani eikä siskoni miehestäni.
Ongelma onkin siis seuraava: mieheni ilmoitti suuttuvansa pahemman kerran, jos lähden lasten kanssa lomareissulle hänen joutuessa painamaan töitä.
Sanoi että minun pitäisi miettiä omalle kohdalleni, miltä minusta tuntuisi, jos hän lähtisi lasten kanssa reissuun sukulaistensa kanssa viikoksi, ja minä joutuisin jäämään kotiin. No vastaukseni ei ollut ihan se, mitä mies odotti. Vastasin nimittäin jotenkin tähän suuntaan että minä kiljuisin riemusta jos mulle suotaisiin noin pitkä loma. Saisin kotimme viikoksi omaan käyttööni, voisin kutsua ystäviä kylään, valvoa pitkään, syödä mitä ikinä huvittaa jne. Toisekseen olisin iloinen lasten puolesta, että he pääsevät johonkin kivaan paikkaan (meillä ei hirveästi reissata ajan puutteen vuoksi lähinnä).
Lapsille en ole vielä ko reissusta maininnut siksi, jos koko reissua ei tulekaan. Mitähän tässä nyt sitten tekisi. Jos jäädään kotiin on mies tyytyväinen, kaikkia muita taas harmittaa. Jos taas lähdetään niin mies vetää sellaiset pultit että oksat pois. Osaa siis olla todella lapsellinen ja ajattelee joskus vain omaa napaansa.
Mitä te tekisitte vastaavassa tilanteessa?
Ottakaa myös huomioon, että jumitamme lasten kanssa todella paljon kotona ja tuollainen reissu olisi todellinen elämys lapsille(kin). Ja se, että matka ja majoitus olisi meille ilmainen, ruoka kustannuksiin vain osallistuttaisiin ja tietty omat ostokset yms paikanpäällä.
Itselleni ei nyt niin väliksi vaikka reissu jäisikin väliin, mutta siskoni lapsetkin toivovat kovasti että lähdettäisiin mukaan (ollaan läheisiä).
Omille lapsilleni tuo olisi myös varmasti aivan huippu kokemus.
Vaan miten saada mies ymmärtämään, kun on jo päättänyt että minä olen aivan uskomattoman itsekäs jos lähden lomailemaan ilman häntä.
Kommentit (23)
Mies on perheenne lapsellisin jäsen.
Me ollaan tehty vastaavaa ihan aina, reissataan milloin milläkin kokoonpanolla ja aina on ollut kaikille ok ja kivoja matkoja.
Onpas omituista käytöstä mieheltä. Tuohan vaikuttaa ihan loistavalta win-win -tilanteelta. No sen verran sympatisoin, että itse en haluaisi, että mies veisi ihan pieniä lapsia (alle 3-4v) viikoksi pois, koska en haluaisi olla heistä niin kauan erossa. Mutta miehen ongelma vaikutti enemmän olevan se, että jos hän ei lomaile niin eivät muutkaan? Onko hän muuten tällainen mielensäpahoittaja?
Itse lähtisin ja käskisin miehen ajatella omaa napaansa pitemmälle.
Ärsyttävä mies.