Kun lapsi ei mene riparille :(
"Meillä on käyty kuluneen vuoden verran kovaa tahtojen taistelua. Edessä on siintänyt koko ajan kasvava musta pilvi. Lähestyvä kesä. Riparikesä.
Teini-ikäinen poikani on harannut henkisesti vastaan saman verran kuin ottaisi voimille roikkua sormien ja varpaiden kynsillä ovensuussa estämässä jotakin menemästä siitä läpi. Meillä on keskusteltu ja väitelty, itketty ja huudettu ja lopulta vetäydytty poteroihin. On yritetty lahjontaa, kiristystä, uhkailua ja kaupankäyntiä. Ripari vielä kuulemma äärimmäisen pakon edessä menisi mutta konfirmaatioon teini ei suostu.
Olen yrittänyt houkutella poikaa ottamaan riparin vastaan mahdollisuutena. Jos ei muuten, niin edes kummin tehtävien vuoksi. Ja kirkkohäiden. Onko siihen ihan niin vakavasti edes pakko suhtautua? Sinne vaan, kaikki muutkin menevät. Tapakristittyjähän tässä on Suomi pullollaan. Mutta ei. Lapselle asia on ollut, voi kai näin kuitenkin sanoa, pyhä.
Keskeiseksi kysymykseksi nousi, kuka saa päättää? Onko neljätoistavuotias itse valmis ja kypsä ratkaisuun? Tietääkö hän miten tulee asioista ajattelemaan? Itse en ainakaan tiennyt. Olisin jättänyt riparin käymättä, ellei minua olisi lahjottu matkalla Amerikkaan. Uskonasiat tulivat lähelle vasta reilusti myöhemmin. Leirillä aika kului lähinnä meikkiä parannellessa ja tukkalakkaa suihkuttaessa.
Riparisotamme alkoi kevään mittaan tarkoittaa, että annanko tässä pojan tehdä päätöksen erota kirkosta? Sellaiseen ei mielestäni maailman mustavalkoisena hahmottava teini-ikäinen ole valmis. En olisi halunnut myöskään antaa lapselle sitä viestiä, että tahtonsa saa läpi kun yksinkertaisesti haraa vastaan tarpeeksi kauan. Ja kuitenkin tässä on niin käymässä. Isä on väsytystaktiikalla käännytetty. Protuleiri on varattu ja maksettu. Olen hävinnyt tämän erän.
Auktoriteettiani ei ole murrettu, mutta on se kolhuilla. Kirkkoon poika kuitenkin edelleen kuuluu. Yksi potero on siis pitänyt. Onneksi taivaanisä ei välitä rakenteista. Uskon, että suojeluksessa ollaan näinkin."
Anna Veijalainen / Riparisota 27.5.2013
(http://www.valomerkki.fi/kirkko-ja-kaupunki/kirkko-ja-kaupunki-arkisto/…)
Kommentit (209)
Kannattaa käydä molemmat! Mun uskovaiset isovanhemmat makso riparin ja isä maksoi protuleirin varmaan ihan appivanhempiensa kiusaks.
Sinä kesänä pääsin avartamaan muutakin kuin maailmankuvaa. ;) Riparilta sain piparia ja protulta pesää. :)
Paras kesä ever!!!!
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisia kommentteja! Itse laitoin tämän kirjoituksen tänne, koska olen samanlaisessa tilanteessa. Tämä kirjoittaja vaan kuvasi tuntoja niin hyvin. Ei ole kysymys siitä, ettei lasta "kuultaisi" tms. vaan, että yritetään olla kaukonäköisempiä kuin he. Niinhän se menee joka asiassa. Esimerkiksi alkoholista varoittelu tuntuu nuorista tietenkin hölmöltä, mutta me aikuiset tiedämme paremmin. -AP
Riparin skippaaminen ei vaikuta nuoren tulevaisuuteen juuri lainkaan. Jos aikuisena haluaa kirkkohäät tai kummiksi, rippikoulun käyminen onnistuu ihan jopa pelkällä keskustelulla papin kanssa. Nuorelle tämä taas voi tällä hetkellä olla hyvinkin selkeä aatteellinen kysymys, yrittäisit kunnioittaa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Aikamoisia kommentteja! Itse laitoin tämän kirjoituksen tänne, koska olen samanlaisessa tilanteessa. Tämä kirjoittaja vaan kuvasi tuntoja niin hyvin. Ei ole kysymys siitä, ettei lasta "kuultaisi" tms. vaan, että yritetään olla kaukonäköisempiä kuin he. Niinhän se menee joka asiassa. Esimerkiksi alkoholista varoittelu tuntuu nuorista tietenkin hölmöltä, mutta me aikuiset tiedämme paremmin. -AP
En nyt viittis perustella rippileirille pakottamista sillä että kielletäänhän alkoholikin lapselta. Alkoholi ja uskonto kun eivät millään tavalla ole verrattavissa toisiinsa. Anna nuoren päättää itse uskonnostaan, se ei ole sinun hallittavissasi oleva asia. Ei kukaan tule sinunkaan uskonnostasi päättämään. Pakottamalla sä et lapsestasi uskovaista tee, pikemminkin päinvastoin. Ajat hänet siitä kauemmaksi. Näytät esimerkilläsi kuinka ahdistavaa uskonto voi pahimmillaan olla.
Vierailija kirjoitti:
No, itseäni ei ripari olisi voinut vähääkään kiinnostaa. Jumalasta, Jeesuksesta ja Raamatusta kokoajan lätistiin ja itse en usko yhtään...
Vanhempi sisar sanoi ennen riparia että vaikka ei kiinnosta niin mieti sitä että sukulaiset sysää rahaa ja lahjoja konfirmaatiopäivänä.
No kävin läpi sen tuskaisen riparin ja ahdistavan konfirmaation sen vuoksi että saan rahaa ja lahjoja.
Oisit käyny Protun jos se niistä lahjoista oli kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Riparin voi käydä myös aikuisena, jos muuttaa mielensä. Joten jätä jo lapses rauhaan
Näin on. Minunkaan poika ei halunnut lähteä.
Pakottaa ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Et voi tosissasi verrata rippikoulua alkoholiin. Nuoren täytyy saada päättää rippikoulusta ja konfirmaatiosta itse, koska konfirmaatiossa tunnustetaan usko. Jos nuori ei usko mutta konfirmoidaan, hän valehtelee.
Mä olen 16 ja kävin protun pari vuotta sitten, koska ripari ei yksinkertaisesti kiinnostanut. Koko isän puolen suku suuttui tästä ihan helvetisti (suurin osa hartaita uskovaisia) ja mua peloteltiin ties millä. Välit ovat edelleen kylmät. Onneksi mun vanhemmat ymmärsi ja antoi mun tehdä itse päätöksen, eikä suhtautunu kuten sukulaiset.
En aikanani suostunut rippikouluun vaikka äiti yritti kuinka suostutella. Olen nyt 40+ ja en todellakaan kadu, ei ollut äiti kaukonäköisempi tuolloin kuin minä.
Mikähän aivotoiminnallinen kehitysvamma tällä Veijalaisella mahtaa olla kun kirjoittaa tuollaisia houreita? Kukaan terve ihminen ei voi olla noin taantumuksellinen, vaan kyse lienee esim. psykoosista. Näin ollen ei kannata ottaa kaikkea ihan todesta, vaan ymmärtää kirjoittajan vajavaista ymmärryskykyä.
Minun lapseni ei ainakaan koskaan menisi millekään protuleirille. Uskon että haluaa mennä riparille vähän ajan päästä mutta voi jättää väliinkin halutessaan. Jumala pitää lapsistaan huolen ilman leiriä tai leirin kanssa. Mutta protuleiri on nou nou.
Vierailija kirjoitti:
Miten kaukonäköisyys liittyy tähän mitenkään? Alkoholinkäyttö on syytä kieltää nuorelta koska sillä voi olla todella vakavia seurauksia joita nuori ei vielä ymmärrä. Rippikoulun käymättömyydellä ei ole mitään vakavia seurauksia. Jos sitten myöhemmin mieli muuttuu niin rippikoulun voi käydä milloin vain.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta henkistä väkivaltaa uskiksilta lapsia kohtaan taas. Tässä se nähdään kuinka paljon nuokin välittävät lapsistaan.
Toivottavasti poika on päässyt pois vanhempien vaikutuspiiristä pois.
Mä olen uskossa, mutta silti lapset saavat itse päättää mitä tekevät. En missään tilanteessa pakottaisi lasta riparille. Älä siis yleistä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten kaukonäköisyys liittyy tähän mitenkään? Alkoholinkäyttö on syytä kieltää nuorelta koska sillä voi olla todella vakavia seurauksia joita nuori ei vielä ymmärrä. Rippikoulun käymättömyydellä ei ole mitään vakavia seurauksia. Jos sitten myöhemmin mieli muuttuu niin rippikoulun voi käydä milloin vain.
Kyllä sillä on vakavia seurauksia jollei elämänsä aikana löydä Jeesusta :/ Vaikkei sitä vielä tässä ajassa itse näkisikään. -AP
Vierailija kirjoitti:
Minun lapseni ei ainakaan koskaan menisi millekään protuleirille. Uskon että haluaa mennä riparille vähän ajan päästä mutta voi jättää väliinkin halutessaan. Jumala pitää lapsistaan huolen ilman leiriä tai leirin kanssa. Mutta protuleiri on nou nou.
Miksi protuleiri olisi nou nou? Eihän siellä mitään uskonnon vastaisia juttuja puhuta, ellei esimerkiksi vallasta ja vaikuttamisesta, ihmissuhteista tai maailmankatsomuksista puhuminen ole pahasta. Leireillä halutaan saada nuoret itse pohtimaan asioita omista näkövinkkeleistä ja edesauttaa tämän prosessin syntyä kuitenkaan vaikuttamatta itse lopputulokseen. Tuloksena leirillä käydään paljon keskusteluja syvällisistä ja myös pinnallisista asioista. Usein paljon puhetta herättävät keskustelut käsittelevät esimerkiksi kiusaamista ja ihmissuhteita ja tämän sanon neljä leiriä vetäneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sillä on vakavia seurauksia jollei elämänsä aikana löydä Jeesusta :/ Vaikkei sitä vielä tässä ajassa itse näkisikään. -AP
Jos olet uskossa, sinun pitäisi ymmärtää, että lapsesi syyllistyisi Pyhän Hengen pilkkaan jos tunnustaisi uskon jota hänellä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä jeesusta kuule välttämättä löydä vaikka riparin kävisikin. Minut pakotettiin riparille, täysi-ikäisenä erosin kirkosta ja jeesus on edelleen pysynyt hyvin kaukana elämästäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsesi löytää uskon jos on löytääkseen. Älä tuputa. Sillä et saa aikaiseksi muuta kuin lapsesi kääntymään sinua vastaan.
Anna sen nuoren itse päättää. Tuskin pakotettu rippikoulu hänen uskoaan vahvistaa, aiheuttaa vain enemmän vihaa. Itse en edes uskaltanut ehdottaa, että jättäisin rippikoulun käymättä, oli vanhemmat sen verran vanhoillisia. Ei ketään voi pakottaa uskomaan!
Miksi se riparin käyminen on niin tärkeää, sillä ei liene mitään merkitystä oikean uskon kannalta, kuten ei kirkkoon kuulumisellakaan. Kuten alkuperäinen viesti toteaa, Jumala ei välittäne rakenteista. Lapsesi voi nyt erota kirkosta, niin kuin hän voi tulevaisuudessa liittyä siihen takaisin, niin halutessaan. Pakottamalla häntä uskoon, voit olla varma, että vaikutus on päinvastainen ja hänessä kasvaa pelkkä viha ja vastustus. Mikset anna liekaa, tällaiset asiat tekee jokainen omalla päällä ja sydämellä. Tuollaisen pakottavan ja ahdistavan ilmapiirin takia niin monista uskonnollisten perheiden lapsista kasvaa katkeria ja epätasapainoisia.