Mistä seikoista tunnistat ihmisen varakkuuden?
Kommentit (108)
Siitä, ettei henkilöllä tunnu koskaan olevan rahahuolia. Kyllä näin opiskellessa erottaa helposti kuka tulee varakkaasta perheestä.
Niin ja lisättäköön, että opintolainaahan varakkaista perheistä tulevilla ei ole, ja eivät asu esim opiskelija-asuntosäätiön asunnoissa vaan yksiöissä kaupungin paremmissa osissa.
Tunnen kolme vanhan rahan rikasta. Yhteinen piirre on se, että vaikka ostokset saattavat olla kertaluokkaa parempia kuin muilla, eivät siltikään halua keulia yhtään millään.
Tuntuvat myös ymmärtävän rahan oikean arvon. Vaikka tili sallisi ferrarin oston, se auto millä ne ajaa on hyvin tarkoituksen mukainen vaikka ehkä uudempi kuin muilla.
-m35
Oikeasti rikkailla on harvoin tarvetta puhua rahasta tai ostaa kaikkea kallista, millä pröystäillä. Kuten edellä mainittu, moni rikas on aika taviksen näköinen eikä ole tarvetta korostaa ulkonäköään, vaikka ehkä astetta laadukkaampia vaatteensa olisivatkin. Ystävällisiä ovat ja kohteliaita, koska usein se kasvatus kielii jo paremmasta kotitaustasta (köyhemmät usein epäkohteliaampia, ei onneksi tosin aina). Toisaalta tiedän muutamia pienituloisia, jotka kuitenkin meikkaavat tyylikkäästi ja heillä on hyvät puhelimet ja voisi kuvitella, että rahaa on paljon enemmän kuin onkaan. Tunnen myös muutaman väitelleen tohtorin (ovat työelämässä omilla aloillaan), joita ulkonäön perusteella vähän arkisempana päivänä voisi helposti luulla melkeimpä kodittomiksi puliukoiksi. Eivätkä ole alkoholiin meneviä.
Olemuksesta, vaatteiden ym. laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Hän on vaatimaton, antelias ja omaa hyvän sydämen. Jalat maassa oleva. En tunne muita miljonäärejä.
Niinhän se on että kun elämä hymyilee ja on helppoa, on helppoa olla hyvä ihminen. Vaikeuksissa ihmisen todellinen luonto punnitaan.
V
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mistä tunnistaa varakkuuden mutta köyhyyden tunnistaa hulppeasta kodista, kalliista autoista sekä merkkivaatteista. Tälläiset ovat 99% korviaan myöten veloissa ja rahaongelmissa.
Hahaha!
Köyhät asuvat kaupungin vuokraslummeissa mustalaisten ja somaleiden naapurina.
Varakkaat isoissa taloissa tai keskustan miljoonakämpissä.Kalliilla autolla ei voi köyhä ajaa. (Kallis auto EI sitten ole 10v vanha S-luokan Mersu tms.)
Toi viesti siis meinaa luultavasti (en kirjoittanut sitä), että kumpi on köyhempi, se jolla velkaa 500t esim. vai se, jolla ei ole yhtään velkaa.
Sillä, jolla on enemmän velkaa menee enemmän miinukselle, eli on köyhempi kuin velaton, vaikka se velaton asuisi jossain kontulassa.
Ei välttämättä. Tyypillä voi olla 500 000€ velkaa JA 3 miljoona omaisuutta.
Voi pyhä yksinkertaisuus.
Isä kulkee aina farkuissa ja bootseissa sekä vanhassa nahkaliivissä. Satu Taiveaho oli vaalimainoksia jakaessaan sanonut isälle, että "sunkin kaltaisten kannattaa äänestää, niin ei vaan rikkaat päätä asioista". Isä tienas tuolloin n.150 000 vuodessa, joka on mielestäni ihan ok. Et ei se aina osu:D
Olen tuttavapiirini mukaan kohtuullisen varakas, itse en sitä kovasti ole ajatellut mutta myönnän että olen kerännyt mukavan omaisuuden kohtuullisen pienessä ajassa. Vanhemmiltani en ole saanut rahaa mutta hyvän kasvatuksen ja myönnän että olen sukunimeäni käyttänyt törkeästi hyväksi työpaikkojen ja mahdollisuuksien luomisessa.
Vapaa-aikana kukaan tuntematon ei taatusti tiedä paljonko tai mitä omistan. Kuljen toki ehkä kalliissa vaatteissa koska olen aina inhonnut kerta- ja kerskakulutusta. Asuntoni on kaikilla mittapuilla liian iso tarpeisiin ja sisustus on myös kallista mutta kestävää.
Olen myös saita, lukuun ottamatta oman perheeni tarpeita sen osalta erittäin tarkka.
Ja joo tarjoukset katson tarkkaan.
Lomista en tingi.
Vierailija kirjoitti:
Jouduin asioimaan vieraassa pankissa, olen tuikitaviksen näköinen keski-ikäinen nainen. Minua palveli koppava vimpanpäälle maalattu ikäiseni nainen melko ynseästi. Asenne muuttui välittömästi kun tajusi että olen Nordea Private banking asiakas (väh. 250 000 euroa sijoitettavaa oimaisuutta, mikä ei ole juuri mitään)
Jep hupaisaa, että Suomessa jos on 250k osakkeita on joku private asiakas :D Nyt kun olen tavannut oikeasti rikkaita ihmisiä maailmalla, niin olen ymmärtänyt kuinka takapajula tämä on.
Ei muutamat miljoonat tee oikeasti rikkaaksi. Ja vaikka vanhemmillanikin on usean miljoonan omaisuus, ovat he omasta mielestään köyhiä. Meille on aina opetettu, että olemme köyhiä, vaikka emme oikeasti edes ole. Kai se on sitä ettei kusi nousisi päähän. n26
Olemus, käytöstavat ja elekieli usein paljastavat. Velalliset nousukkaat usein vouhkaavat isoäänisesti ostoksistaan ja elävät näkyvästi. Usein silmiinpistävää on myös röyhkeä käytös ja minäminä-asenne. Käyttäytyminen saattaa olla ylimielistä tai välinpitämätöntä niitä kohtaan, joita pidetään jotenkin itseä alempiarvoisina.
Mitä nyt satun tuntemaan joitakin ns. "vanhan rahan rikkaita", niin huomattavaa usein on, etteivät he koe tarpeelliseksi ostaa jotain 100 000 euron autoa tai koreilla isolla logolla varustetuissa asusteissa. Tyyli voi olla hienostunutta ja laadukasta, kokonaisuus yhdistelmä halpaa ja hintavaa. Sama ero on usein nähtävissä myös asunnoissa. Vanhan rahan rikkailla historian kerrostumat usein näkyvät asumisessa. Hyviä käytöstapoja, ystävällisyyttä, avuliaisuutta jne. pidetään tärkeänä. Käyttäytyminen oman varallisuuden edessä on nöyrää. Pihtailu on vallan yleistä.
Vierailija kirjoitti:
Olemus, käytöstavat ja elekieli usein paljastavat. Velalliset nousukkaat usein vouhkaavat isoäänisesti ostoksistaan ja elävät näkyvästi. Usein silmiinpistävää on myös röyhkeä käytös ja minäminä-asenne. Käyttäytyminen saattaa olla ylimielistä tai välinpitämätöntä niitä kohtaan, joita pidetään jotenkin itseä alempiarvoisina.
Mitä nyt satun tuntemaan joitakin ns. "vanhan rahan rikkaita", niin huomattavaa usein on, etteivät he koe tarpeelliseksi ostaa jotain 100 000 euron autoa tai koreilla isolla logolla varustetuissa asusteissa. Tyyli voi olla hienostunutta ja laadukasta, kokonaisuus yhdistelmä halpaa ja hintavaa. Sama ero on usein nähtävissä myös asunnoissa. Vanhan rahan rikkailla historian kerrostumat usein näkyvät asumisessa. Hyviä käytöstapoja, ystävällisyyttä, avuliaisuutta jne. pidetään tärkeänä. Käyttäytyminen oman varallisuuden edessä on nöyrää. Pihtailu on vallan yleistä.
Heh, niin totta :)
Rikkaat ja jopa varakkaat tunnistaa usein saituudesta. Keräsin jossain vaiheessa usein työpaikkakeräyksiä ja kaikkein pienimpiä summia antoivat äveriäät johtotason työntekijät, joilla oli maata ja mammonaa.
Maa ja mammona kertynee itaruudella. :)
Vierailija kirjoitti:
Asunnosta ja sen sijainnista voi päätellä aika paljon. Jos asuu omakotitalossa, merenrannalla Lauttasaaressa tai vaikka yli sadan neliön kämpässä ihan keskustassa ei voi olla kovin köyhä. Varakkaat ystäväni myös matkustavat paljon, ja matkat ovatkin suht arkipäiväisiä. Ei odoteta ja hehkuteta sitä viikkoa Kreikassa, vaan voidaan yllättäen lähteä reissuun, jos on vaikka huonot ilmat.
Esim.Korkeavuorenkadulla on asunnottomille tukiasuntoja, jotka maksaa sossu.
Vierailija kirjoitti:
Siitä, ettei henkilöllä tunnu koskaan olevan rahahuolia. Kyllä näin opiskellessa erottaa helposti kuka tulee varakkaasta perheestä.
Minulla taas tuttavapiirin varakkaat ovat niitä, jotka niuhottavat rahasta ja nuukailevat. Itse en edes kehtaa sanoa kaupan kassalla saaneeni liian vähän vaihtorahaa, koska olen joutunut koko ikäni häpeämään köyhyyttäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän on vaatimaton, antelias ja omaa hyvän sydämen. Jalat maassa oleva. En tunne muita miljonäärejä.
Niinhän se on että kun elämä hymyilee ja on helppoa, on helppoa olla hyvä ihminen. Vaikeuksissa ihmisen todellinen luonto punnitaan.
Niinpä, miljonäärin on helppo auttaa, mutta jos joku auttaa esim.työttömyyskorvauksestaan, vähän eri. En yritä silti mollata tässä miljonäärejä, sanon vaan.
Tapasin varakkaan pariskunnan eilen töissä. Ajoivat mersulla oven eteen, sisälle tullessa pöllähti kalliin parfyymin tuoksu ja ulkomuoto oli molemmilla viimeisen päälle. Huokailivat ja valittivat, napsuttelivat sormia meille myyjille kuin olisimme jotain tarjoilijoita. Mikään ei kelvannut, huokailu jatkui, lopulta ostivat jotain ja veivät sen kärreillä ulos ja jättivät ne kärrit sinne ulko-ovien eteen tökerösti (n. 3 metrin matka olisi ollut palauttaa ne takaisin sisälle).
Olen opiskelija ja orpouteni takia huomattavasti varakkaampi kuin keskimaarainen ikatoverini. Minua ei tunnista varakkaaksi kuitenkaan oikein mistaan erityisemmasta syysta: pukeudun vanhoihin kirpparivaatteisiin, asun vuokralla opiskelijakampassa, autoni on vanhempi kuin mina, enka omista mitaan merkkituotteita vain merkin takia.
Erot tulevat pienista (huomaamattomista) seikoista - kaupassa en ole ikina laskenut hintoja, ostan mita haluan jos satun tarvitsemaan, valttelen ulkona syomista/juomista, shoppailua ja tarpeetonta kulutusta. Matkustan omatoimimatkaillen/vapaaehtoistoihin ulkomaille monta kertaa vuodessa ja harrastan mita haluan. Maksan myos itse omat lukukausimaksuni, useamman tuhannen vuodessa. Ei ongelmaa. Opintovelkaa ei kuitenkaan ole senttiakaan. Sanoisin etta olen aika itara pienissa asioissa, ja tassa saastaa pitkan pennin. Jos rahaa on, ei sita halua niin helposti kuluttaa turhuuksiin.
Minua on myos luultu koyhaksi - kun etsin uutta tyopoytaa, paadyin kalliiseen huonekaluliikkeeseen. Fiinit myyjat katsoivat minua nokkaansa pitkin, mutta heidan tuotteidensa hintoja katsellessh en loytanyt yhtakaan tuotetta jota en olisi voinut samalla silmanrapayksella ostaa. Poydan hain sitten ikeasta.
Alkuperaiseen kysymykseen siis: ei sita ulkoisista seikoista koskaan tieda.
Vierailija kirjoitti:
Paljonko pitää tilillä olla, että on ns. varakas? Vai onko se sidonnainen palkkatuloihin? Olenko varakas, minulla on noin 17 000 euroa tilillä?
Et ole rikas.
Mutta et ole myöskään PA
Reilu puolimilliä sijoitusvarallisuutta niin voitaneen pitää varakkaana.
Tuttu on kuuluisan miljonäärin lapsi. Osasi salata sen vuosia koska hänellä eri sukunimi. Ihmettelin hänen hienoa kotia. Arvo yli miljoonan. Tuttu pukeutuu vaatimattomasti' on ekologinen. Paheksuu auton käyttöä ja yletöntä kulutusta. Vaatimattoman ulkonäön perusteella ei uskoisi ollenkaan miljonääriksi. Sen paljastaa vain asunto, loma-asunto ja asunto ulkomailla.
hän kertoi lahjoittavansa rahaa vähäosaisten toimintaan vuosittain. Pikku hiljaa palaset loksahtivat paikoilleen ja selvisi hänen tausta. Kukaan vastaan tulija ei voi kadulla huomata hänen varallisuutta. Vaatteet voivat olla kalliimpia mutta ei niillä koreile. Hän on vaatimaton, antelias ja omaa hyvän sydämen. Jalat maassa oleva. En tunne muita miljonäärejä.