Onneksi olen hoitanut pienet lapseni kotona (lintuinfluenssasta)
Jos lintuinfluenssa yltyisi pandemiaksi ja me vanhemmat / lapset tai kaikki menehtyisimme siihen, niin olen onnellinen että pienet lapseni ovat saaneet turvallisen ja rauhallisen lapsuuden kotihoidossa.Voin käsi sydämellä sanoa, että heidän lapsuutensa on ollut onnellinen ja luottamus vanhempiin ei ole joutunut rakoilemaan. Jos menehtyisimme (tai joku meistä), niin ainakin elimme tyytyväisinä viime vuodet.
Toisaalta taas työnantajani ei taatusti viruksen velloessa tulisi kiittämään, että " kiitos sinä tunnollinen työntekijä, kun tulit töihin jo vuoden äityisloman jälkeen..." . Työpanokseni arvo menneiltä vuosilta siinä tilanteessa olisi pyöreä nolla. Ja syyllisyys lasten kanssa menetystä ajasta hirmuinen.
Virusskenaario on kamala ja pelottava ja toivottavasti ei toteudu, mutta pikkuisen saan mielenrauhaa tästä ajatuksesta, että viime vuodet ovat olleet onnellisia meille vanhemmille ja kahdelle pienellemme.
Kommentit (24)
" olen tyytyväinen siihen, että poikani voi muistella päiväkotiaikaansa sitten kotihoidossa jos lintuinfluenssa tulee" .
**** Eli luulet poikasi muistelevan päiväkotiaikaansa vieraiden tätien kanssa parempana juttuna kuin äidin&isän&sisarusten kanssa hankittuja kokemuksia?!? Herää ajatus millainen koti teillä oikein on, jos siellä on lapsella niin kurja olla, että henkensä pitimiksi pitää alkaa ajatella muita päiväkodin hälinöitä.
Tai " onneksi lapseni maailmankuva rakentuu muunkin varaan kuin vain meidän ja kodin" .
****No alle kolmivuotiaan lapsen maailmankuva ei tarvitse mitään muuta kuin vanhemmat ja kodin. On itsensä huijausta uskotella muuta. Sitten on hiukan eri asia, jos lapsesi on jo isompi.
Itseasiassa en ajattele noin vaan enemmänkin: " onneksi mieheni ja minä olemme niin koulutettuja, että kykenemme valmistautumaan mahdolliseen katastrofiin sekä materiaalisesti että henkisesti etukäteen" .
**** Eli valmistaudut siellä työpaikan palavereissa vieraiden ihmisten kanssa katastrofiin paremmin kuin kotia & lastasi hoitaen ja hellien. En usko, että materiasta paljon on hyötyä siinä vaiheessa, kun yltyy ärhäkäksi pandemiaksi. Vai meinaatko lennättää perheesi pohjoisnavalle pakoon? Vai yrittää lahjoa hoitohenkilökunnan, jotta pääsette majailemaan sairaalan eristyshuoneseen? ;)
Sitä paitsi päiväkoti on vihonviimeinen paikka olla lapsillesi siinä vaiheessa, kun ensimmäisiä merkkejä viruksesta alkaa ilmaantua Suomeen. Ja jos lapsen yleiskuntoa jo ennestään heikentävät hiljattain sairastetut virustaudit (joita pk:ssa jyllää paljon talvisin), niin sitä huonompi homma, jos taudin saa.
toon. Töitähän aina saa uusia, mutta lapsia ei niin vaan korvata toisilla.
ettei se päiväkoti ainakaan kehityksen kannalta mikään välttämätön vaihe lapsen elämässä ole.