Jos lestadiolaiset "saavat" nykyisin ehkäistä, meikata, katsoa telkkaria...
...niin mikä ero heissä on normaaliin ev.lut. kirkon jäseniin verrattuna? En ymmärrä! Ja kyse on siis vanhoillislestadiolaisista, joita näkee ainakin täällä palstalla usein ilmoittelemassa, että kyllä ehkäistä sopii ja pieni meikkauskaan ei haittaa jne.
Omituinen "uskonto" se on kyllä muutenkin. Olisi mielenkiintoista kuunnella saarnapuhetta vaikkapa tästä Raamatun jakeesta:
" Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita." (Ensimmäinen Pietarin kirje 3 luku)
Ymmärrän toki sen, että joku voi tulla aivopestyksi tahtomattaan, jos kasvaa liikkeen sisällä lapsesta saakka. Ymmärrän senkin, että jos ihmiset ympärilläsi vakuuttelevat sulle, että muiden pilkka ja iva on käytännössä vain vahvistusta omalle uskollesi, voi olla vaikeaa ottaa ulkoa päin tulevaa kritiikkiä vakavissaan.
Sitä taas EN ymmärrä, että ei koskaan kyseenalaisteta mitään. Lestadiolaisten puheista ja Raamatun "tulkinnoista" kun ei oikeastaan mikään kestä lähempää tarkastelua.
Myöskään sellaista salavihkaisesti tapahtuvaa "syntien" tekemistä en voi käsittää. Että tietysti ehkäistään, kaikkihan sen tietää vaikka saarnapuheissa puhutaankin toista. Tuollainen on niin julmaa yhteisön niille jäsenille, jotka sentään yrittävät uskoa niihin harhaoppeihin. Jos vl-liikkeestä lähtisi ulos kaikki ne, jotka eivät toteuta yhteisön oppeja ("teoillaan voi kieltää uskon"), niin jäisikö sinne sisälle enää ketään?
Ev.lut. kirkkoakaan en kyllä ymmärrä, enkä sitä myötä kirkkoon kuuluviakaan ihan täysin. Mitä mieltä on hyysätä nurkissa lahkoa, jotka ovat niin ylimielisiä että uskovat oikeasti vain itse pelastuvansa? Pelkästään rahan vuoksiko lestadiolaisten annetaan olla kirkon suojissa? Ja sitä pelastussanomaa lähdetään sitten levittelemään jonnekin Togoon, kerrotaan siellä että ehkäisy on synti, ottakaa myös korvakorut pois niin pääsette taivaaseen...
Kaikki lestadiolaiset eivät tietenkään ole samanlaisia, mutta niin kauan kun yhteisön sisällä tapahtuu vaikka minkälaista suhmurointia, rikosten piilottelua ja vallan väärinkäyttöä, on vaikeaa ymmärtää miksi kukaan haluaa kuulua tuommoiseen porukkaan. Pidän sellaista äärimmäisen julmana ja itsekkäänä käytöksenä.
Kommentit (38)
On potkittu pois aiemmin ja otettu opiksi. Hajaannukset tuli siitä kun vallan himoiset ihmiset ottivat jumalan roolin ja luulivat näkevänsä toisten sydämmeen. Hoitokokousajoista on otettu opiksi. Tavat muuttuu mutta usko ei. Ne jotka tuijottaa tapoja ei ole ymmärtänyt uskomisesta mitään. Lainoppineet oli alinta pohjasakkaa jeesuksen mielestä.
Vierailija kirjoitti:
On potkittu pois aiemmin ja otettu opiksi. Hajaannukset tuli siitä kun vallan himoiset ihmiset ottivat jumalan roolin ja luulivat näkevänsä toisten sydämmeen. Hoitokokousajoista on otettu opiksi. Tavat muuttuu mutta usko ei. Ne jotka tuijottaa tapoja ei ole ymmärtänyt uskomisesta mitään. Lainoppineet oli alinta pohjasakkaa jeesuksen mielestä.
Onko sun mielestäsi ketään ajettu ulos liikkeestä moneen kymmeneen vuoteen? Kun niistä virallisista hoitokokouksistahan on jo aikaa.
Ja jos tavoilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa, voisiko jonkun puhujan, sanotaan vaikka Viljo Juntusen vaimo esiintyä rauhanyhdistyksellä korvakoruissa? Tai meikattuna? Tai hiukset värjättynä? (Esim. violetiksi. Se olisikin hyvä värivalinta liturgisen merkityksensä vuoksi, muuten! Vinkki kaikille vl-naisille ja miksei miehillekin.)
Jos ei voisi, niin miksi ei?
Mua on muuten "puhuteltu" kirkkaan, läpinäkyvän kynsilakan vuoksi, olen entinen vl ja tilanteen sattuessa 16-vuotias. Puhuttelija on nykyään liikkeessä puhujana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sun mielestäsi ketään ajettu ulos liikkeestä moneen kymmeneen vuoteen? Kun niistä virallisista hoitokokouksistahan on jo aikaa.
Ja jos tavoilla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa, voisiko jonkun puhujan, sanotaan vaikka Viljo Juntusen vaimo esiintyä rauhanyhdistyksellä korvakoruissa? Tai meikattuna? Tai hiukset värjättynä? (Esim. violetiksi. Se olisikin hyvä värivalinta liturgisen merkityksensä vuoksi, muuten! Vinkki kaikille vl-naisille ja miksei miehillekin.)
Mua on muuten "puhuteltu" kirkkaan, läpinäkyvän kynsilakan vuoksi, olen entinen vl ja tilanteen sattuessa 16-vuotias. Puhuttelija on nykyään liikkeessä puhujana.
Oliko 'puhuttelija' ry:n edustaja, jos ei kerran ollut silloin puhuja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäyksenä, että yhtä vähän pahaa on katsoa sitä jalkapalloa televisiosta. Ei sillä laitteella ole merkitystä vaan sisällöllä. Välillä kyllä naurattaa nää kommentit..
Ai onks tää virallinen kanta? Mitä tapahtui sille että jos joku pahentuu, pitäis mennä heikoimman mukaan?? Ja kun aiemmin on porukkaa/uskovia potkittu ulos telkkarin omistamisen vuoksi (tunnen yhden) niin miten voitte väittää pokkana uskoa muuttumattomaksi??!
Potkittu ulos mistä? Tiesitkö että usko on jokaisen sydämessä. Ei kukaan toinen voi potkaista sitä uskoa sieltä sydämestä. Kuten ei voi pakottaakaan uskoa sinne sydämeen.
Potkittu ulos yhteisöstä. Vl on kuitenkin samoin ajattelevien (tai oikeammin samoin ajattelemista esittävien) ryhmä, sosiaalinen yhteisö, monen tuttavapiiri pohjautuu käytännössä vain samoin uskoviin (tai "uskoviin", tapauksesta riippuen) . Yhteisöstä julkisesti ulos häätäminen on kauheaa henkistä väkivaltaa ja sitä on tapahtunut vl-liikkeessä paljon.
Tunnen ulos häädettyjä, eri syiden vuoksi pois ajettuja henkilöitä. Suurin osa ei halua edes keskustella aiheesta enkä ole siitä udellutkaan, mutta muutaman tarinan kautta vl-pomoista värittyy kauhean julma kuva. Jokainen voi tietysti itse päättää mihin uskoo. Mutta ei niitä tapahtuneita oikein kiistääkään voi.
Uskon, että kaikki ulos ajetut on loppujen lopuksi onnekkaampia kuin sisään jääneet.
Taas yksi joka uskoo katkeroituneiden ihmisten tarinoita.
Ja mitä ihmeen vl pomoja, srk:lla on omat johtohenkilönsä mutta niillä ei ole mitään tekemistä jokaisen henkilökohtaisen uskon kanssa? Nuo hoitokokous jutut on miljoona vuotta vanhoja, ja kaikki tietää että niissä tehtiin kauhean väärin. Ei auta ketään että niitä jankataan ja märssytetään. Jokaisen joka on tehnyt väärin toista kohtaan täytyy pyytää anteeksi siltä. Jos ei sitä itse tajua niin eläkööt syntisenä. Jumala kyllä tietää jokaisen synnit. Oma ongelma jos esittää jotain muuta, Jumalalle ei voi valehdella. Itse olen onnellinen koska tiedän että kerran koittaa se päivä jolloin jokainen saa ansionsa mukaan. Sillä hetkellä ei voi enää valehdella,piilotella,ei manipuloida,ei uhkailla,ei kiristää,ei keplotella,eikä mitään muutakaan. Totuus ei silloin pala tulessakaan.
Myöskin kiusattu ja pilkattu mutta onnellinen vl
Maailma muuttuu, eskoseni. Mielestäni lapsiluku on niin iso ja henkilökohtainen asia, ettei siinä tulisi olla millään kirkolla minkäänlaista sananvaltaa. Meikkaaminen sitten taas on niin vähäpätöinen asia, että tuskin edes Jeesusta kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi joka uskoo katkeroituneiden ihmisten tarinoita.
Ja mitä ihmeen vl pomoja, srk:lla on omat johtohenkilönsä mutta niillä ei ole mitään tekemistä jokaisen henkilökohtaisen uskon kanssa? Nuo hoitokokous jutut on miljoona vuotta vanhoja, ja kaikki tietää että niissä tehtiin kauhean väärin. Ei auta ketään että niitä jankataan ja märssytetään. Jokaisen joka on tehnyt väärin toista kohtaan täytyy pyytää anteeksi siltä. Jos ei sitä itse tajua niin eläkööt syntisenä. Jumala kyllä tietää jokaisen synnit. Oma ongelma jos esittää jotain muuta, Jumalalle ei voi valehdella. Itse olen onnellinen koska tiedän että kerran koittaa se päivä jolloin jokainen saa ansionsa mukaan. Sillä hetkellä ei voi enää valehdella,piilotella,ei manipuloida,ei uhkailla,ei kiristää,ei keplotella,eikä mitään muutakaan. Totuus ei silloin pala tulessakaan.Myöskin kiusattu ja pilkattu mutta onnellinen vl
Oletko siis sitä mieltä, että vl-liikkeestä pois potkitut ovat katkeroituneita, jotka kertovat tarinoita, eivät totuutta? Onko hoitokokouksia tai vastaavia tapahtumia mielestäsi tapahtunut 2000-luvulla? Jos kaikki tietävät, että hoitokokouksissa on tehty kauhean väärin, onko uhreilta (vai mitä he mielestäsi ovat?) pyydetty anteeksi henkilökohtaisesti? Pitäisikö mielestäsi pyytää? Pystytkö samaistumaan siihen inhimilliseen kärsimykseen, jota hoitokokoukset ja vastaavat tilanteet ovat ihmisille aiheuttaneet?
Et voi tietää, tuleeko kuvailemasi kaltainen viimeinen tuomiopäivä vielä vai ei. Voit uskoa, mutta et tietää. :) Minä uskon jälleensyntymiseen, ja koen myötätuntoa kaikkia erilaisiin lahkoihin joutuneita ihmisiä kohtaan, myös teitä lestadiolaisia kohtaan. En mitenkään voi hyväksyä tekojanne tai ymmärtää täysin miksi toimitte niin kuin toimitte, sen sijaan hyväksyn ja rakastan teitä ihmisinä, elävinä olentoina.
Vierailija kirjoitti:
En ole tiennytkään, että Laestadiuksella oli sisko. Lähde?
Ups, tytär eikä sisko! Pahoittelen. :) Laestadiuksen tytär toimi puhujana, myös Laestadiuksen pojan vaimo.
Mun mielestä tuo aloittajan esille nostama aihe, eli miksi kirkko suostuu pitämään lestadiolaisia vielä jäseninään, on aika kiinnostava. En oo ennen miettinyt asiaa tolta kannalta! Onhan se vähän hassua, että kirkon omien opetuksien vastaiset opetukset hyväksytään silti mukaan? Mitenhän noi muut herätysliikkeet sitten opettaa, onko niissä vastaavanlaisia juttuja vaikka pelastusopin suhteen?
Nyt kun asiaa miettii, niin on tää jotenkin outoa. Eikös vl:iä ole esimerkiksi pappeina töissä? Jännää että joku pappi sitten ajattelee, että muut kollegat ja ei-vanhoillislestadiolaiset (eli epäuskoiset) seurakunnan jäsenet ovat matkalla helvettiin, ainoastaan hän ja muut lestat välttyvät ikuiselta kärsimykseltä. Eikö tämä vaivaa tai mietitytä muita kirkkoon kuuluvia? :D Mua ihmetyttää etten oo aiemmin asiaa miettinyt, toisaalta en kyllä tiedä riittävästi vaikka jostain karismaattisesta liikkestä tai muistakaan ryhmistäm, kuka tietää mitä niissä sitten opetetaan.
Alkoholia he eivät saa juoda ollenkaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mari ja Risto Leppänen suljettiin ulos pari vuotta sitten - eikö?
Jotka kynsilakoista nuhtelee ei ole ymmärtäneet uskon merkitystä syvemmin. lestadiolaisia on sellaisia jotka on imeneet uskon lapsuuden kodista mutta ei koskaan sisäistä mitä se tarkoittaa, usko on sääntöjä ja tapoja. sellaisten takia ei pidä uskosta luopua.
"Te sokeat taluttajat, jotka siivilöitte hyttysen, mutta nielette kamelin!
Voi teitä, kirjanoppineet ja fariseukset, te ulkokullatut, kun te puhdistatte maljan ja vadin ulkopuolen, mutta sisältä ne ovat täynnä ryöstöä ja hillittömyyttä"
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tuo aloittajan esille nostama aihe, eli miksi kirkko suostuu pitämään lestadiolaisia vielä jäseninään, on aika kiinnostava. En oo ennen miettinyt asiaa tolta kannalta! Onhan se vähän hassua, että kirkon omien opetuksien vastaiset opetukset hyväksytään silti mukaan? Mitenhän noi muut herätysliikkeet sitten opettaa, onko niissä vastaavanlaisia juttuja vaikka pelastusopin suhteen?
Nyt kun asiaa miettii, niin on tää jotenkin outoa. Eikös vl:iä ole esimerkiksi pappeina töissä? Jännää että joku pappi sitten ajattelee, että muut kollegat ja ei-vanhoillislestadiolaiset (eli epäuskoiset) seurakunnan jäsenet ovat matkalla helvettiin, ainoastaan hän ja muut lestat välttyvät ikuiselta kärsimykseltä. Eikö tämä vaivaa tai mietitytä muita kirkkoon kuuluvia? :D Mua ihmetyttää etten oo aiemmin asiaa miettinyt, toisaalta en kyllä tiedä riittävästi vaikka jostain karismaattisesta liikkestä tai muistakaan ryhmistäm, kuka tietää mitä niissä sitten opetetaan.
Eihän kirkolla ole tänä päivänä mitään oppia, jokainen saa saarnata mitä mieleen tulee, kirkolla ei on hyvin laveat omat linjaukset. Joten siinä mielessä ei ole mitään ristiriitaa. Ja jos jokaisen kirkon työntekijän tulisi olla yhtä lavea kuin kirkon itsensä, sieltä joutuisi ulos moni muukin kuin lestadiolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mari ja Risto Leppänen suljettiin ulos pari vuotta sitten - eikö?
Tässä pitää miettiä, mikä on muna ja mikä kana. Sulkeeko joku itse itsensä ulos, kun pakottaa toiset tekemään sen? Jos menet toistuvasti balettitunnille koristossuissa, luultavasti joudut pihalle sieltäkin.
Vierailija kirjoitti:
Tästä päästäänkin takaisin ap:n kysymykseen: Kun lestojen tavat ovat käytännössä muuttuneet samoiksi kuin ev.luterilaisilla yleensäkin, mikä enää erottaa lestan ev.luterilaisista? Usko sama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä päästäänkin takaisin ap:n kysymykseen: Kun lestojen tavat ovat käytännössä muuttuneet samoiksi kuin ev.luterilaisilla yleensäkin, mikä enää erottaa lestan ev.luterilaisista? Usko sama.
Käsittääkseni suurin opillinen ero on siinä, että lestadiolaiset uskovat, että uskovainen voi saarnata synnit anteeksi ja silloin ne ovat myös anteeksi Jumalan edessä. Ei siis tarvitse olla esim. pappi. Myös esimerkiksi siinä on ero, että lestadiolaiset ajattelevat, että kastamaton lapsi pelastuu. Nämä tuli mieleen.
Juulis kirjoitti:
Tuntemani lestadiolaiset eivät meikkaa tai oletettavasti käytä ehkäisyä, eivätkä he saa esimerkiksi käydä teatterissa. Kuitenkin olen huomannut, että koska internet ei ole kiellettyjen listalla, niin esimerkiksi jalkapallon MM-kisojen aikaan jotkut katsoivat pelejä Yle Areenan kautta, vaikka sama lähetyshän se sielläkin on. Myös esimerkiksi dvd-elokuvat ovat ilmeisesti sallittuja.
XD
Pitää pysyä ajan hermolla. Jumala joustaa.
Potkittu ulos yhteisöstä. Vl on kuitenkin samoin ajattelevien (tai oikeammin samoin ajattelemista esittävien) ryhmä, sosiaalinen yhteisö, monen tuttavapiiri pohjautuu käytännössä vain samoin uskoviin (tai "uskoviin", tapauksesta riippuen) . Yhteisöstä julkisesti ulos häätäminen on kauheaa henkistä väkivaltaa ja sitä on tapahtunut vl-liikkeessä paljon.
Tunnen ulos häädettyjä, eri syiden vuoksi pois ajettuja henkilöitä. Suurin osa ei halua edes keskustella aiheesta enkä ole siitä udellutkaan, mutta muutaman tarinan kautta vl-pomoista värittyy kauhean julma kuva. Jokainen voi tietysti itse päättää mihin uskoo. Mutta ei niitä tapahtuneita oikein kiistääkään voi.
Uskon, että kaikki ulos ajetut on loppujen lopuksi onnekkaampia kuin sisään jääneet.