Mitähän nykyään kannattaisi lähteä opiskelemaan yliopistoon?
Missä sisäänpääsyprosentti ei olisi aivan marginaaliluokkaa ja työllisyystilanne edes suht hyvä? Lukion todistuksen keskiarvo 7,3 ja kirjoituksista B-paperit, yksi C. Eli aika surkeat. Mutta eikö joihinkin linjoille katsota vain pääsykoetta, miten on? Vai pitäisikö tyytyä ammattikorkeaan menoa, jos nyt sinnekään rahkeet riittää... Harmi vaan ettei sieltä löydy mitään kovin mielenkiintoista.... Sosiaali ja terveysala kuitenkin eniten kiinnostaa..
Kommentit (74)
AMK-tutkintojen suosio kasvaa ja hakijamäärät on kovat ja valintakriteerit tiukat, ainakin pk-seudulla. Pk-seudun AMK-kouluihin oli tänä keväänä esimerkiksi paljon vaikeampi päästä sisään kuin vaikka Tampereen yliopistoon.
Nykyiset työnantajat arvostavat myös AMK tutkintoa. Suuri osa valmistuvia on kovan tason osaajia.
Minä valmistuin lukiosta ap:n kaltaisilla arvosanoilla, koska en jaksanut silloin vielä lukea. En oikeastaan lukenut koko lukioaikana mihinkään kokeeseen tai yo-kirjoituksiinkaan. Oliko fiksua? No ei! Mitä tein?
Pyrin kauppakorkeaan ja AMK liiketalouteen. Sillä kertaa luin pääsykokeisiin ;) Miten kävi? Kauppakorkeaan pääsin heittämällä sisään, mutta AMK oli vaikeampi.
Valitsin AMK:n ja hetkeäkään en ole katunut! Valmistumisen jälkeen sain saman palkan kuin KTM. Olihan se hauskaa. Nyt menossa YAMK...
Voin suositella AMK linjaa, jos hoitotyö kiinnostaa.
Ainakaan Tampereella ei ole enää erikseen mitään kunnallistieteitä. Yhtä vaikea niihin vanhoihin kunnallistieteisiin on päästä, kun kaikialle muuallekin.
Sen kun tietäisi, että mikä kannattaisi. Niin idioottivarmaa alaa ei olekaan, etteikö voisi mennä pieleen, vaikka terveyden tai alalle sopivan työkyvyn merkeissä.
Minä taidan kouluttautua kirjastonhoitajaksi. Se kiinnostaa ja en enää yritäkään mitään idioottivarmaa, pieleen sekin voi mennä, yksi onnettomuus riittää.
Kysymys varmaan kuuluu, haluatko työllistyä vai haluatko oppia ja opiskella? Jos haluat työllistyä, niin kannattaa miettiä kaksi kertaa tuota sosiaalityötä. Hallitus ajaa alas kaiken mahdollisen julkisissa palveluissa ja kun tulevaisuudessa sosionomit tekevät yhä enemmän sosiaalityöntekijöiden töitä, niin voi olla löytäisi itsesi viiden vuoden päästä kuitenkin työttömänä tai tekemässä työtä amk-palkalla. Paremmilla papereilla amkiin niin pääset helpommalla ja pääset tekemään työtä ihmisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tuo sosiaalityö tai sosiologi voisi kyllä kiinnostaa... Onkohan sisäänpääsyprosentti millaista luokkaa?
Niitä ei kannata liikaa tuijotella. Todellisuudessa sisäänpääsyn ratkaisee se porukka joka on hakemisessaan tosissaan. Siihen päälle tulevat kokeilijat vaikuttavat prosentteihin mutta sisäänpääsyyn heillä ei ole koskaan ollut mitään mahdollisuuksia. Mutuna arvioisin prosentin olevan todenmukaisempi pikkukaupunkien yliopistoissa, koska sinne tuskin kukaan lähtee huvin vuoksi koittamaan onneaan.
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti? Eli logopedia yliopistossa.
Meinasin ehdottaa samaa. Puheterapeuteista on huutava pula.
Amkin puolelta sitten toimintaterapia.
Puheterapeutti on sellainen ammatti, jota tarvitaan ja joka ei ole mitenkään korvattavissa alemman koulutuksen saaneilla. Sitä suosittelen ap:lle ehdottomasti!
Vierailija kirjoitti:
Puheterapeutti on sellainen ammatti, jota tarvitaan ja joka ei ole mitenkään korvattavissa alemman koulutuksen saaneilla. Sitä suosittelen ap:lle ehdottomasti!
Kovasti on huumorivastauksia täällä. Ja huolestuttavassa määrin yläpeukutuksia näille vastauksille. Jaa, että AMKkeihin on muka vaikea päästä? Salli mun nauraa! Ja sitten logopediaa pääsisi ihan tosta noin vaan kuka tahansa opiskelemaan. Eiköhän noi asiat oo rajusti toisin päin...
Vierailija kirjoitti:
Hae opiskelemaan lähihoitajaksi ja sen jälkeen pääset niillä papereilla amk_n pääsykokeisiin. Niin muutkin tekevät.
Ei mitään järkeä jos aikaa sh vielä lukea
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt lukion ja nyt oon ammattikorkeassa tokaa vuotta,mutta ei tunnu omalta alalta. tekis mieli hakea yliopistoon. jos haen kevään haussa ja pääsen sisään,nii voiko aloitusta lykätä puolella vuodella, niin että saisin amk:sta paperit käteen? ja opintojahan ei yliopistossa tartte varmaan edes lykätä,eikös voi olla jonkin aikaa suorittamatta yhtäkään kurssia ihan muuten vain? mutta siis voinko mennä yliopiston kirjoille vaikka olen vielä ammattikorkeassa???
Jotkut amk:t eivät katso hyvällä sitä, että olet kahdessa paikkaa kirjoilla (läsnäolevana). Yliopistoille ei niin väliä. Yliopiston alusta ei voi lykätä enää nykyään kuin vain oikeasta syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon käynyt lukion ja nyt oon ammattikorkeassa tokaa vuotta,mutta ei tunnu omalta alalta. tekis mieli hakea yliopistoon. jos haen kevään haussa ja pääsen sisään,nii voiko aloitusta lykätä puolella vuodella, niin että saisin amk:sta paperit käteen? ja opintojahan ei yliopistossa tartte varmaan edes lykätä,eikös voi olla jonkin aikaa suorittamatta yhtäkään kurssia ihan muuten vain? mutta siis voinko mennä yliopiston kirjoille vaikka olen vielä ammattikorkeassa???
Jotkut amk:t eivät katso hyvällä sitä, että olet kahdessa paikkaa kirjoilla (läsnäolevana). Yliopistoille ei niin väliä. Yliopiston alusta ei voi lykätä enää nykyään kuin vain oikeasta syystä.
Tuskin toi on mikään ongelma kun valmistut kerran sieltä amk:sta. Se niitä kiinnostaa. Yliopistossa saat kuitenkin jonkun peruskurssin tehtyä siinä sivussa ja vaikka et saisikaan niin mitä väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät varmaan katso hyvällä kun et voi olla kirjoilla kahdessa eri koulussa yhtäaikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin toi on mikään ongelma kun valmistut kerran sieltä amk:sta. Se niitä kiinnostaa. Yliopistossa saat kuitenkin jonkun peruskurssin tehtyä siinä sivussa ja vaikka et saisikaan niin mitä väliä.
Jos 1. vuonna saa yliopistosta nollat, niin menettää opiskeluoikeuden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae opiskelemaan lähihoitajaksi ja sen jälkeen pääset niillä papereilla amk_n pääsykokeisiin. Niin muutkin tekevät.
Ei mitään järkeä jos aikaa sh vielä lukea
Mielestäni jokaiselle sairaanhoitajaksi haaveilevalle (varsinkin aikuiselle) pitäisi kertoa että hakee suoraan sinne sh kouluun kuin että ensin lähihoitajaksi ja sitten vasta.
no eikös se ole jo todettu, että logopedia ja lääkishommat.
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lukioarvosanat kielii kyllä siitä, ettei tuonne ole pääsyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lukioarvosanat kielii kyllä siitä, ettei tuonne ole pääsyä.
siinä täytys vähän tehä hommia, että ovet aukenisi, mutta jos oikein kovasti tavoitteisiin haluaa, on valmis tekemään töitä. ei ne ilmaiseksi tule, ne arvosanat.
Jotain sellaista virkamieshommaa jota ei voi ulkoistaa ulkomaille tai ulkomaiset ei voi tehdä kun eivät osaa kieltä. Kaikki muu työ menee tällä vauhdilla ja eri yhteiskunnan osapuolien yhteistyökyvyllä ulkomaisille yrittäjille.