Onko sinua kasvatettu häpeällä?
Kommentit (67)
Minut on kasvatettu häpeämään, jos teen tyhmyyksiä. Ei häpeämään itseäni. Aivan varmasti häpeäisin itseäni, jos olisin tosi‐tv tähtönen, naisin julkisella paikalla kännissä jonkun kanssa, nyrkkitappelisin jonkun kanssa, tekisin jonkun rikoksen jne
Häpeää pitäisi jokaisen osata tuntea häpeällisistä teoistaan.
Kyllä. Häpeän itsessäni kaikkea.
Jos joku joskus käskee ajatella parasta päivää ikinä, muistan huippuhetkistäkin mitä typerää tein. Olen kyllä periaatteessa ihan hyväkäytöksinen ja erittäin rauhallinen. Ikinä en ole korottanut ääntäni kenellekään tai tehnyt rikoksia. Mutta olen sosiaalisesti kämpelö ja olen vain käyttäytynyt kuin mikäkin ääliö.
Samasta oli hetki sitten toinen keskustelu.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6619473/onko-1950-luvulla-syntyneisiin-…
Häpeällä kasvattaminen on haitallista.
M60+
Häpestä pääsee mielestäni parhaiten eroon, kun viettää aikaa aitojen ihmisten kanssa jotka eivät myöskään halua enää häpeillä. Heidän kanssaan voi vitsailla kaikesta, ja häpeä loppuu.
Se vaikuttaa siten että kaikki vastoinkäymiset tuntuvat vievän kaiken pohjan elämästä. Pienikin virhe aiemmin niin olin ihmisenäkin täysi pazka.
Nykyään tajuan että epäonnistumiset ei määrittele ketään ihmisenä.
Tietänet, että lapsi saattaa tuota itsetyydytystä harrastaa stressin vuoksi? Se ei ole pienillä edes seksuaalista eikä "likaista". Joku selitti tämän paremmin.