Miksi ihmeessä makaronilaatikkoa ja lasagnea pidetään terveellisinä kotiruokina?!
Tarkoitan normaaleita versioita näistä ruoista. Molemmissa on paljon punaista lihaa, vaaleaa pastaa ja juustoa. Vihreästä ei ole tietoakaan. Ravintosisällöltään vastaa pizzaa! Ja tätä pidetään hyvänä ja ravitsevana kotiruokana? Ei mene ymmärrykseeni!
Kommentit (135)
suomipunkeroiden lempiruokaa <3333
Pitääkö joku oikeasti lasagnea terveellisenä?
On se parempaa kuin ranskikset ja nakit. Eikä mun makaronilaatikossa juustoa ole, ja lihaakin aika vähän, kasvikset on sitten lautasella siinä ohessa.
Voiskohan ne olla terveellistä kotiruokaa siksi, että niistä saa tarpeellisia ravintoaineita ja energiaa, niissä ei ole rasvaa (ellet itse mene lisäämään) ja niiden vierelle lautaselle mahtuu kasa salaattia.
Tuskin itsekään syöt sitä kolmen lusikallisen rahka-annostasi vihreänä vaan rahkan rahkana ja pinaatin pinaattina.
Ei kai kukaan noita erityisen terveellisenä pidäkään vaikka suosittuja ruokia ovatkin.
Itse olen viimeaikoina tehnyt todella juustoista lasagnea ja makaroonilaatikkoa viikottain lähinnä helppouden takia eikä se mun painoon ole mitenkään vaikuttanut:-)
Makaroonilaatikosta voi tehdä hyvinkin terveellistä ja sen lisukkeena voi syödä kasviksia.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö joku oikeasti lasagnea terveellisenä?
Minä pidän. Eihän siinä ole muuta "vaarallista" kuin ne lasagnelevyt. Muuten saa itse päättää, käyttääkö rasvaa tai juustoa tai vaikka pinaattia.
Ei kai tota nyt minään terveysruokana pidetä, vaan ihan tavallisena kotiruokana, osana normaalia, kasvavan lapsen ja nuoren ruokavaliota. Onkohan jotain lasagnea ehkä 1-2 kertaa lukukauden aikana.
Makaronilaatikossa paljon juustoa? Harvemmin olen moiseen törmännyt, varsinkaan kouluruoassa. Siis että edes kuorrutuksena olis juustoa.
Niinpä. Mun makaronilaatikkoon tulee sipulia, porkkanaa, kesäkurpitsaa, makaronia, soijarouhetta ja kaurakermaa.
Vierailija kirjoitti:
Voiskohan ne olla terveellistä kotiruokaa siksi, että niistä saa tarpeellisia ravintoaineita ja energiaa, niissä ei ole rasvaa (ellet itse mene lisäämään) ja niiden vierelle lautaselle mahtuu kasa salaattia.
Tuskin itsekään syöt sitä kolmen lusikallisen rahka-annostasi vihreänä vaan rahkan rahkana ja pinaatin pinaattina.
Tiedetään, tiedetään, mutta pitää nyt nillittää: Kummassakin on rasvaa (esim. lihassa, 10-20%) Juustossa (paljon) kermassa/maidossa (30-0,1%). Vierelle mahtuu kasa saalattia toki, mutta kuinkakohan monessa kodissa siihen vierelle tehdään sitä salaattia?
Kuka noita terveellisinä pitää? Laihdutusohjelmissakin ensimmäisinä dissataan pasta, riisi, peruna ym. Lasagne ja makaronilaatikko ovat pannassa siis.
Pari kertaa kuussa voi ihan hyvin syödä vaikka mitä, ja terveellisenä silti pysyy ruokavalio, kunhan muuten katsoo mitä syö.
Ihme lätinää.
Ööh kuka tekee makaronilaatikon kermaan, no haloo ei kukaan. En ole ikinä myöskään laittanut makaronilaatikkoon juustoa. Itse käytän naudan jauhelihaa, tummaa makaronia, sipulia ja munamaitoa. Suoraan saatanasta siis.
Niin, noh... eiväthän nuo pidemmän päälle mitään terveysruokia ole, totta. Riippuu toisaalta ruokailutottumuksista yleensä: ei kai mikään tuontyyppinen ruoka ole terveellistä sellaisenaan ja kukkuralautasellisena. Toisaalta taas kasviksilla höystettynä ja salaatin kyljessä tuosta voi saada ihan sopivan aterian.
Vaikka sä noin muuten olet sekasin kun seinäkello (itellä syömishäiriö, kyllä mä tiedän), niin tosta asiasta olen samaa mieltä.
Joku makaronilaatikko ei ole terveellistä ruokaa nähnytkään. Kumma miten ihmiset suuttuu jos sen sanoo vaikka se on vaan fakta, melkein kaikkihan välillä hampurilaisellakin lastensa kanssa käy myöntäen ettei se mitään terveyspöperöä ole.
Pastaa haukku ne, jotka eivät viitsi edes tuota kotiruokaa tehdä.
Onhan se helppo paiskaa pari salaatinlehteä kulhoon ja jotain muuta ropsetta päälle. Kaks minuuttia ja perheen ruoka on valmis!
Ja äippä kerjää kunniaa...
Meillä menee lasagneen jauhelihakastikkeen sekaan porkkanaraastetta, kesäkurpitsaa (raastetta), tomaatteja, sipulia sekä mausteita. Lasagnelevyt ovat täysjyvää. Toki juustokastike tulee ja juustoraastetta päälle, mutta se ei maailmaa kaada. Sen lisäksi syödään salaattia ruoalla. Onko tuo nyt ihan kauhean epäterveellistä?
Minulla bmi on 21 ja lapset mallia rimpula. Mies on hiukan isompi, mutta se johtuu hänen lapsuudenkodissa oppimistaan napostelutottumuksista. Se on mieheni ongelma, ei minun ja lasten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedetään, tiedetään, mutta pitää nyt nillittää: Kummassakin on rasvaa (esim. lihassa, 10-20%) Juustossa (paljon) kermassa/maidossa (30-0,1%). Vierelle mahtuu kasa saalattia toki, mutta kuinkakohan monessa kodissa siihen vierelle tehdään sitä salaattia?
Ihmisen aivot tarvitsevat rasvaa! Lihassa rasvaa on noin 10 % (älä osta sitä rasvaista sikaa), juustoa ei ripotella kuin pinnalle muutama rippunen, kermaa ei kai kukaan laita makaronilaatikkoon (paitsi anorektikot päiväunissaan) ja maidon voi korvata lihaliemellä. Useimmissa kodeissa ei tehdä makaronilaatikon vierelle salaattia vai leikataan kurkunsiivuja, tomaattia, keräsalaattia jne. siihen viereen.
Ymmärrän, että olet ruokamielenterveysongelmainen, mutta älä oleta muiden kuvittelevan, että rasvaton maailma tekee kenestäkään kauniin.
Joo varokaa vaan,jos syötte lasagnea tai makaroonilaatikkoa niin voitte kuolla!!
Haloo saatana!
En käydä kummassakaan ollenkaan lihaa ja juustoakin säästellen. Lisäksi syön salaattia.
Kyllä se aina sillointällöin menee ja loput voi pakastaa.