Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset nälkäisiä maanantaisin koulussa! Vanhemmat ei anna ruokaa!

Vierailija
30.11.2015 |

http://yle.fi/uutiset/lapset_ovat_nalissaan_maanantaisin__kouluruoan_me…

Antakaapa ruokaa niille lapsillenne, ja hox, valmistakaa oikeaa perusruokaa, lämmintä ruokaa joka vie nälän eikä maksa paljon!

Uusavuttomat vanhemmat luulee että kasvava lapsi pärjää pikku välipaloilla. No ei pärjää! Kaksi lämmintä ruokaa joka päivä!

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/lapset_ovat_nalissaan_maanantaisin__kouluruoan_me…

Antakaapa ruokaa niille lapsillenne, ja hox, valmistakaa oikeaa perusruokaa, lämmintä ruokaa joka vie nälän eikä maksa paljon!

Uusavuttomat vanhemmat luulee että kasvava lapsi pärjää pikku välipaloilla. No ei pärjää! Kaksi lämmintä ruokaa joka päivä!

Kolme lämmintä ruokaa joka päivä. 

Aamiainen lounas ja päivällinen.

Kahdella ei pärjää, eheiii .  Juuri nämä jotka saa vain kaksi lämmintä ateriaa päivässä on niitä jotka sitten kiljuvat nälkäänsä koulussa maanaantaisin.

Vierailija
22/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua mutta meillä oli taas sunnuntai-iltana vieraita ja vedettiin herkkuja niin että napa tryskyi. Vielä maanantai-aamuna tenavaa sai patistaa syömään aamupalaa. Koulussa oli varmasti kiljuva nälkä. Sama kaava usein viikonloppuisin muutenkin, panostetaan ruokaan ja herkkuihin toisin kuin viikoilla. Ja ei tarvi aloittaa, lapsi on normaalipainoinen kautta hoikka. En ties onko tämä kellään muulla näin mutta olen itse maanantaisin usein miettinyt että nyt ne varmaan luulee ettei mukula saa kotona viikonlopuna ruokaa kun maanantain aamupala on niin nihkeää.

Hoikkuus ei tarkoita samaa kuin terve.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä kuullut ja kokenut ihan muuta. Lapsilla on hirveä nälkä koulusta tullessa ja aamulla satsataan kunnolla että jaksaa päivän olla syömättä. Kunnon kotiruoka ei käsittääkseni ole pinaattikeitto,pinaattilätyt, puuro, mauttomat kasvisruuat...palmuöljy sinne dekstriisiä tänne. Maitoa saa puolilasia ja jos yksikin kuminen lötkö porkkana jää lautaselle niin ruokaa ei saa lisää eikä leipääkään.

Kylläpä jaksat valittaa, ilmaisesta lämpimästä ruoasta! Olisit tyytyväinen että koulussa saa edes jotain, kaikkialla ei ole näin hyvin asiat! Puuro on yleensä koulussa ihanaa ohrapuuroa, suu suppuun! Näkkäriä sitten jos nälkä jää.

Sun mielestä pitää syödä vaikka paskaa paketissa, jos se ei maksa mitään?

Puuro ei edes ole kunnon ruokaa.

Noh, jos olisi varaa palkata henkilökuntaa valmistamaan sitä ruokaa alusta loppuun, niin olisihan se erilaista, nyt mennään osin eineksillä ja puolivalmiilla, kun kaikesta pitää säästää ja henkilökuntaa ei riitä. Se ei ole keittiöhenkilökunnan vika. Siksi minäkin lopetin nuo työt, kun homma meni niin hulluksi. Et kuitenkaan joudu eväitä tekemään lapsillesi joka aamu, tai eivät syö ranskalaisia ja pitsaa ja sipsejä, kuten Englannissa.

Ja puuro on hyvä ruoka. Ohrapuuro herkkua. Oli ainakin minun aikoinani.

Vierailija
24/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauska juttu, että oma kokemus vastaa kaikkien muidenkin lasten tilanteita. Hyvin tiivistetty tuolla ylempänä, kaltoin kohdeltu ja lapsia on yllättävän paljon. Vanhemmilla putki päällä viikonloppuna niin vähemmästäkin jää lapset ruokkimatta. Jokainen voi olla kouluruuan tasosta mitä mieltä haluaa, mutta surullista kyllä, joillekin lapsille ne ovat viikon ainoat viisi lämmintä ateriaa.

Vierailija
25/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa lukea ketjua mutta meillä oli taas sunnuntai-iltana vieraita ja vedettiin herkkuja niin että napa tryskyi. Vielä maanantai-aamuna tenavaa sai patistaa syömään aamupalaa. Koulussa oli varmasti kiljuva nälkä. Sama kaava usein viikonloppuisin muutenkin, panostetaan ruokaan ja herkkuihin toisin kuin viikoilla. Ja ei tarvi aloittaa, lapsi on normaalipainoinen kautta hoikka. En ties onko tämä kellään muulla näin mutta olen itse maanantaisin usein miettinyt että nyt ne varmaan luulee ettei mukula saa kotona viikonlopuna ruokaa kun maanantain aamupala on niin nihkeää.

Hoikkuus ei tarkoita samaa kuin terve.

No ei me koko viikonloppua sikailla. Mutta tehdään vähän enemmän vaivaa vaativia ruokia jotka on hyviä kanssa. Ja syödään herkkuja toisin kuin viikolla.

Vierailija
26/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan saanut lapsena kotonani kunnollisia aterioita, tai korkeintaan yhden lämpimän aterian. Muuten syötiin leipää tai mitä kaapista sattui löytymään. Joten varmasti söin aina maanantaisin isompia annoksia kuin muina päivinä. Ei kaikissa perheissä ole säännöllistä ruokarytmiä tai vanhemmat eivät kokkaa lapsille, eivätkä välttämättä jotkut ala-asteikäiset itse ymmärrä tehdä lämmintä ruokaa itselleen.

Ei sillä ruuan lämpötilalla ole merkitystä, vaan sisällöllä.

No ei joku pelkkä voileipä tai lautasellinen muroja kuitenkaan korvaa ravitsemuksellisesti sitä, jos olisi lämmin ruoka jossa jotain proteiinipitoista ja salaattilisukkeet yms. Osasin toki jo ala-asteikäisenä kokkailla, olin omatoimiseksi pakon sanelemana oppinut mutta useimmiten sitten leivoimme siskoni kanssa jotain tyhjänpäiväistä, esim pullaa tai teeleipiä. En minä osannut joskus 11-v lapsena ajatella ravintosisältöjä, tuleeko nyt hyviä rasvoja tai saanko tarpeeksi proteiineja tai kaloreita ylipäätänsä.

Vierailija
27/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä vitun "hox"?

Vierailija
28/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hauska juttu, että oma kokemus vastaa kaikkien muidenkin lasten tilanteita. Hyvin tiivistetty tuolla ylempänä, kaltoin kohdeltu ja lapsia on yllättävän paljon. Vanhemmilla putki päällä viikonloppuna niin vähemmästäkin jää lapset ruokkimatta. Jokainen voi olla kouluruuan tasosta mitä mieltä haluaa, mutta surullista kyllä, joillekin lapsille ne ovat viikon ainoat viisi lämmintä ateriaa.

Niinpä. En kestä tätä AV:ta, kun oli mikä asia tahansa kyseessä, niin alkaa hirveä puolustelu ja selittely, että eihän nyt meidän lapset/minä/mun mies ainakaan. Joo ei varmaan, mutta kun kaikkien tilanne ei ole sama kuin sinun. Itse kasvoin onnellisessa perheessä, ja joka päivä sain illallakin lämpimän aterian, mutta en silti kuvittele, että kaikilla olisi asiat niin hyvin. On paljon lapsia, joiden vanhempien ei olisi koskaan pitänyt lapsia saada. Ahdistavaa ajatella heidän tilannettaan, mutta eipä siltä kannata silmiään ummistaa. Suomessakin nähdään nälkää. Ihan oikeasti. 

Vierailija
29/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en ainakaan saanut lapsena kotonani kunnollisia aterioita, tai korkeintaan yhden lämpimän aterian. Muuten syötiin leipää tai mitä kaapista sattui löytymään. Joten varmasti söin aina maanantaisin isompia annoksia kuin muina päivinä. Ei kaikissa perheissä ole säännöllistä ruokarytmiä tai vanhemmat eivät kokkaa lapsille, eivätkä välttämättä jotkut ala-asteikäiset itse ymmärrä tehdä lämmintä ruokaa itselleen.

No ei joku pelkkä voileipä tai lautasellinen muroja kuitenkaan korvaa ravitsemuksellisesti sitä, jos olisi lämmin ruoka jossa jotain proteiinipitoista ja salaattilisukkeet yms. Osasin toki jo ala-asteikäisenä kokkailla, olin omatoimiseksi pakon sanelemana oppinut mutta useimmiten sitten leivoimme siskoni kanssa jotain tyhjänpäiväistä, esim pullaa tai teeleipiä. En minä osannut joskus 11-v lapsena ajatella ravintosisältöjä, tuleeko nyt hyviä rasvoja tai saanko tarpeeksi proteiineja tai kaloreita ylipäätänsä.

Ai, jos ruoka ei ole lämmintä se on pelkkä leipä tai murolautanen?

Vierailija
30/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus 90-luvun alussa koulussamme oli maanantain ekalla välitunnilla tarjolla näkkäriä ja maitoa. Kysyntä oli tiettyjen oppilaiden keskuudessa viikottain kova.

Vierailija
31/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kyllä kuullut ja kokenut ihan muuta. Lapsilla on hirveä nälkä koulusta tullessa ja aamulla satsataan kunnolla että jaksaa päivän olla syömättä. Kunnon kotiruoka ei käsittääkseni ole pinaattikeitto,pinaattilätyt, puuro, mauttomat kasvisruuat...palmuöljy sinne dekstriisiä tänne. Maitoa saa puolilasia ja jos yksikin kuminen lötkö porkkana jää lautaselle niin ruokaa ei saa lisää eikä leipääkään.

Kylläpä jaksat valittaa, ilmaisesta lämpimästä ruoasta! Olisit tyytyväinen että koulussa saa edes jotain, kaikkialla ei ole näin hyvin asiat! Puuro on yleensä koulussa ihanaa ohrapuuroa, suu suppuun! Näkkäriä sitten jos nälkä jää.

Sun mielestä pitää syödä vaikka paskaa paketissa, jos se ei maksa mitään?

Puuro ei edes ole kunnon ruokaa.

Noh, jos olisi varaa palkata henkilökuntaa valmistamaan sitä ruokaa alusta loppuun, niin olisihan se erilaista, nyt mennään osin eineksillä ja puolivalmiilla, kun kaikesta pitää säästää ja henkilökuntaa ei riitä. Se ei ole keittiöhenkilökunnan vika. Siksi minäkin lopetin nuo työt, kun homma meni niin hulluksi. Et kuitenkaan joudu eväitä tekemään lapsillesi joka aamu, tai eivät syö ranskalaisia ja pitsaa ja sipsejä, kuten Englannissa.

Ja puuro on hyvä ruoka. Ohrapuuro herkkua. Oli ainakin minun aikoinani.

Ei ollutkaan kyse puuron mausta, vaan siitä, että on ravinnotonta.

Vierailija
32/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan että 11-v ei välttämättä osaa/älyä tehdä itselleen ravitsevaa ateriaa, varsinkaan jos ei ole kunnollisia aineksia tarjolla. Kyllä minäkin syön varsinkin helteellä mieluiten salaattilounaan, mutta nyt aikuisena ihmisenä osaan kyllä valita sellaisia aineksia että nälkä pysyy pois ja kaikki ravintoaineet tulee saatua.

Kaikissa perheissä ei ihan oikeasti tarjota lapsille mitään järkevää kovin järkevää syötävää, onko se mahdoton ymmärtää? Jos kaapissa on pelkästään muroja ja leipää, niin sillä sitten eletään viikonloppu.

(Ja seuraavaksi varmaan nillität että minun olisi pitänyt jo ala-asteikäisenä mennä töihin ja tienata itse ruokarahani)

Vierailija
33/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan että 11-v ei välttämättä osaa/älyä tehdä itselleen ravitsevaa ateriaa, varsinkaan jos ei ole kunnollisia aineksia tarjolla. Kyllä minäkin syön varsinkin helteellä mieluiten salaattilounaan, mutta nyt aikuisena ihmisenä osaan kyllä valita sellaisia aineksia että nälkä pysyy pois ja kaikki ravintoaineet tulee saatua.

Kaikissa perheissä ei ihan oikeasti tarjota lapsille mitään järkevää kovin järkevää syötävää, onko se mahdoton ymmärtää? Jos kaapissa on pelkästään muroja ja leipää, niin sillä sitten eletään viikonloppu.

(Ja seuraavaksi varmaan nillität että minun olisi pitänyt jo ala-asteikäisenä mennä töihin ja tienata itse ruokarahani)

Vanhemmathan lapsilleen sitä ruokaa laittavat. Edelleenkään sillä lämpötilalla ei ole merkitystä, vaan sisällöllä.

Vierailija
34/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet lapset harrastaa jotain urheilua, seurajoukkuelajeja. Viikonloppuisin on usein pelejä, turnaukia, ja voidaan matkusraa pelaamaan toiselle paikkakunnalle. Monesti ruokailut on aika vaatimattomia, mitä pelimatkoilla syödään. Ja monissa tuttavaperheissä sit lapset syö eriaikaan, ylensä joku valmiseines näkyy olevan. Siis joku keitto tai einesannos. Ei se ole riittävä ja tarpeeksi ravitseva ruoka- annos varsinkin aktiivisesti liikkuvalle lapselle. Ei varsinkaan, kun tää tois.tuu joka viikonloppu ja usein viikollakin.

Koko perheen ilta- ateriat pitäisi palauttaa kunniaan!

Vierailija
35/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmathan lapsilleen sitä ruokaa laittavat. Edelleenkään sillä lämpötilalla ei ole merkitystä, vaan sisällöllä.

Et ilmeisesti ole lukenut tätä ketjua ollenkaan? Kaikilla lapsilla ei ole sellaisia vanhempia, jotka ostaisivat kotiin mitään kovin ravintopitoisia aineksia, saati että tekisivät lapsilleen ruokaa. Tämä on faktaa hyvin monessa kodissa, ilmeisesti sinä olet niin yksinkertainen ettet kykene sitä ymmärtämään. Minä olen pääosin itse tehnyt ruokani jo ala-asteikäisestä lähtien. Toki kärsin lapsena jatkuvasti anemiasta, olin myös alipainoinen ja kalpea. Ei minulla ollut sitä tietoa ravitsemuksesta mitä nyt aikuisena eikä rahaa ostaa aineksia, piti kokata niistä mitä kotoa sattui löytymään. Ja kotitalouttakin opetetaan vasta yläasteella.

Vierailija
36/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän tässäkin ketjussa näkyy ymmärrystä niille lapsille, jotka eivät saa kotonaan kunnollista ruokaa. Ehkä pikkuporvarillisessa kodissa eläneiden on vaikea ymmärtää, ettei kaikki lapset saa ravitsevaa ruokaa, huolimatta siitä että vanhemmat ovat muutoin ihan suht kelvollisia, ei tarvitse olla edes rapajuoppoja tai pummeja. Ei kaikki vanhemmat ajattele ensisijaisesti lapsen etua tai ylipäätään lapsen etuja, siinä sivussa ne lapset menevät ja pärjäävät sitten miten pärjäävät.

Vierailija
37/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up!

Vierailija
38/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni on koulun emäntä ja hän on tehnyt saman havainnon, mutta syynä on lasten suurempi energiantarve, koska lapset ulkoilevat ja liikkuvat viikonloppuna enemmän kuin normaali joulupäivänä. Samoin erilainen ruokailurytmi. Asiasta on tehty useampi tutkimus ja näin on ollut jo vuosikymmeniä, ja se näkyy myös työpaikkaruokaloissa ja myös perheessä.

Ja myös meidän perheessä menee viikonloppuna ja viikon alussa enemmän ruokaa kun viikonloppuna on aikaa liikuntaharrastuksille, jolloin energiantsrve kasvaa.

Vierailija
39/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasitusvammainen ketju, ei jaksa kahlata läpi. Meidän lapset tulevat koulusta 13-15 ja kaikilla kiljuva nälkä! Jääkaappi tyhjäksi ja heti, miksi koulussa ei saa kunnon ruokaa, että vatsa täyttyisi? Lisää ei saa ottaa.

Vierailija
40/59 |
30.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista se ei todellakaan ole.