Miten vaikeaa AMK-insinöörien matikka on lukion pitkään verrattuna?

Vierailija

Oon siis nyt lukiossa ja pitkää luen ihan kohtuullisin arvosanoin (yleensä 8-9, yksi kymppikin on) ja ajattelin hakea insinööriksi. Onko matikka kauhean paljon vaikeampaa, kenties helpompaa, yhtä vaikeaa?

Sivut

Kommentit (28)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Oon siis nyt lukiossa ja pitkää luen ihan kohtuullisin arvosanoin (yleensä 8-9, yksi kymppikin on) ja ajattelin hakea insinööriksi. Onko matikka kauhean paljon vaikeampaa, kenties helpompaa, yhtä vaikeaa?

Ei se nyt hirveästi haastavampaa ole, kun sinne voi hakeutua myös lyhyellä matikalla tai amispohjalla. 

engineering

Moro. Itse en ole lukiota käynyt mutta luen tällä hetkellä sähkötekniikkaa 2.vuotta AMK:ssa.

Matikkaa on ollut 3.-kurssia mm.funktiot,yhtälöt,vektorit,avaruusvektorit,derivointi,diffenrentiaali,integrointi ja niihin liittyvät simpsonin säännöt yms.

Vielä on yksi kurssi jälellä,tilastomatematiikka.En tiedä mitä se tulee sisältämään mutta lukion pitkällä matikalla pärjää kyllä mainiosti.

Vierailija

Kertauskurssi pääasiassa pitkän matikan lukeneille, kaiken muun paitsi tilasto- ja todennäköisyysmatikan osalta itselleni, mutta ei ne vaikeita olleet, kun varsinkin algebra on itselleni aina ollut helppoa. Meillä lukiossa tilastomatikkaa oli vähän, koska ope ei tainnut oikein itse sitä hallita. Ryhmässäni moni sai ammattikoulupohjaltakin kokeista täysiä pisteitä. 

Vierailija

Samaa se matikka on kuin muuallakin, vaatimukset vain ovat olemattomat. Tarkoittaa sitä, että aivovammainenkin suorittaa ne hyväksytysti. Kiitettävään pitää tietenkin tehdä töitä.

Vierailija

No hyvä, kuulostaa ihan lohduttavalle.

Veli lukee samaa alaa minne olisin menossa mutta tosin yliopistossa ja se on kyllä kovin monimutkaisen näköistä, hyvä kuulla ettei ole ihan niin vaikeatajuisia asioita tulossa vastaan.

Kiitos vastauksista! -AP

Poosa

Kaikkia insinöörilinjoja on aivan turha laittaa samalle viivalle. Esim sähkö- ja konetekniikassa on paljon fysiikkaa ja matikkaa, kun taas tuotantotalouden linjalla (jossa itse opiskelen neljättä vuotta) ei ole tosiaankaan saman verran. Tulet varmasti noilla arvosanoilla pärjäämään. Itsellä oli lukiossa numerot jotain 7-8 yleensä ja nyt saanut kaikista matikoista amk 5 (eli erinomainen), helposti menivät. Lyhyen matikan käyneillä oli vaikeuksia. :) 

Tsemppiä! Hyvin menee varmasti.

Vierailija

Lukion pitkän matikan lukeneelle insinöörimatematiikka on pilipalitouhua. Lähinnä vanhan kertaamista ja nukahtelua tunnilla. Jos haluat jotain haastetta niin mene teknilliseen yliopistoon missä jatketaan siitä mihin lukiossa jäätiin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt hirveästi haastavampaa ole, kun sinne voi hakeutua myös lyhyellä matikalla tai amispohjalla. 

Miksi luulet ettei amispohjalla pärjäisi pitkää matematiikkaa vaativammassa laskemisessa? Ei amiksen käyminen aseta mitään oppimiskattoa tai nollaa opiskelijan lahjakkuutta.

Jos on pärjännyt hyvin lukion pitkässä matemamatiikassa ja fysiikassa, niin pärjää amk inssin opinnoissakin.

Vierailija

Insinöörimatikka on helppoa, mutta muissa aineissa voi tulla hankaluuksia esim. lujuuslaskut. Mun kokemus on konepuolelta ja suuntautumisvaihtoehtona suunnittelu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miksi luulet ettei amispohjalla pärjäisi pitkää matematiikkaa vaativammassa laskemisessa? Ei amiksen käyminen aseta mitään oppimiskattoa tai nollaa opiskelijan lahjakkuutta.

Jos on pärjännyt hyvin lukion pitkässä matemamatiikassa ja fysiikassa, niin pärjää amk inssin opinnoissakin.

JAMKista valmistu eräältä linjalta viime keväänä insinööri, joka ei päivääkään ole lukiota käynyt ja se oli reilu 40 hengen luokalta ainoa joka jatkoi TTY.hyn enkä nyt korosta pelkkää TTY.tä vaan puhun kaikista teknisistä korkeakouluista. Kaveri ei sitten ollut millää logistiikalla tai tuotannossa vaan yhdestä vaatimimmista alasta jossa todellakin joutuu laskemaan.
Kuhan vain sanoin, että ei se nyt niin vaadi älytöntä pohjakoulutusta.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat