miksi joillakin on sellainen käsitys, että psyykelääkkeitä ei voi

Vierailija

lopettaa itse silloin kun haluaa? Toki se pitää tehdä portaittain. Ja tietty olisi hyvä jos lääkärin kanssa neuvottelee ihan lopetusoireidenkin takia. Mutta ei se mikään lakiin kirjattu asia ole, ei ketään niitä kuitenkaan voida pakottaa syömään.

Kommentit (10)

Vierailija

Millä lailla pakottaa? Jos nyt jätetään pakkohoidossa oloaika pois tästä.

Ei minua ainakaan kukaan ole koskaan pakottanut ottamaan mitään lääkityksiä.

Vierailija

Voidaan kiristää, lastensuojelu voi "olla huolissaan kun et hoida itseäsi" jne. Ja siinä vaiheessa kun vuosia "ollaan huolissaan" niin kyllä se pakottamista on.

Vierailija

No tietenkin voi lopettaa, jos haluaa pilata elämänsä. Jos haluaa pysyä kunnossa, pitää psyykkisen puolen lääkkeet käyttää ihan yhtä välttämättä kuin fyysisenkin sairauden lääkkeet.

Mä en ole koskaan käsittänyt tätä. Eihän diabeetikkokaan voi noin vain jättää lääkkeitä ottamatta, eikä reumaatikko tai veenpaineesta kärsivä. Ei myöskään mielen sairaudesta kärivä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voidaan kiristää, lastensuojelu voi "olla huolissaan kun et hoida itseäsi" jne. Ja siinä vaiheessa kun vuosia "ollaan huolissaan" niin kyllä se pakottamista on.

Joo, näinhän se menee. :/ Psykiatria on yhden sortin sosiaalikontrollia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No tietenkin voi lopettaa, jos haluaa pilata elämänsä. Jos haluaa pysyä kunnossa, pitää psyykkisen puolen lääkkeet käyttää ihan yhtä välttämättä kuin fyysisenkin sairauden lääkkeet.

Mä en ole koskaan käsittänyt tätä. Eihän diabeetikkokaan voi noin vain jättää lääkkeitä ottamatta, eikä reumaatikko tai veenpaineesta kärsivä. Ei myöskään mielen sairaudesta kärivä.

No ei se kyllä noinkaan mene :D Itsellä on vaikea psyykkinen sairaus, lopetin lääkkeet (tosin sanoin lääkärille) ja voin nykyisin paremmin. Lääkkeet väsyttivät ja sivuoireet lisäsivät pahaa oloa. Psyykelääkkeistä ei todellakaan aina ole hyötyä vaan jopa pelkkää haittaa. Joten kyllä mielen sairaudesta kärsivät voi jättää lääkkeet ja voida jopa paremmin kuin ennne :) Mielen sairauksia pitäisi hoitaa ensisijaisesti terapialla, ei lääkkeillä joiden teho on kyseenalainen tietyissä lääkeryhmissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
7, no esim.bipo tai skitsofreenikko ei useinkaan pelkästä terapiasta hyödy.

Voi olla, mutta on myös paljon sairauksia, mihin lääkitys ei ole välttämätön. Oma elämänlaatuni parantui lääkkeiden lopettamisen jälkeen. Lääkkeet eivät auttaneet sairauksiin. Sitten lopetin, noh, sairaudet jäi, mutta oli on muuten parempi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
7, no esim.bipo tai skitsofreenikko ei useinkaan pelkästä terapiasta hyödy.

No joo, mutta itsekin olen painostettuna syönyt useita ns. mielialalääkkeitä ja ainoa vaikutus minkä niillä huomasin oli se entistä hirveämpi väsymys.
Pakko-oireisiin ei tosiaankaan mitään helpotusta.
Jopa psykoosilääkkeitä on määrätty, ja jossain vaiheessa kyseltiin onko niistä ollut apua. Kun vastasin että enpä ole huomannut, niin lääkäri vain totesi että "sitten sulla ei varmaan ole tarvetta niille".
Eli näinkö se toimii, määrätään summassa jotain ja sitten katsotaan että jaa, ei sulla vissiin ollut tätä vaivaa kun ei ne kerran vaikuttaneet?
Ja sosiaalitoimi jos on mukana niin pakkohan se on sitten "huolehtia itsestään".

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat