Rehellisesti : kenen lapset pelaa k18 pelejä
mun 10v pelaa yhtä sellaista.
En ole ylpeä, mutta sanon sen rehellisesti.
Mutta .. 80% lapsen kavereista pelaa sitä myös.
Joten uskon että k18 pelien pelaaminen lapsilla on yleisempää mitä annetaan ymmärtää .
Kuka myöntää!?
Kommentit (201)
Poikaa tullaan kiusaamaan ja häntä pidetään pahimmassa tapauksessa nössöhomona, jos vanhemmat eivät osta peliksi CoD:ta. Itse oppinut englantiakin paremmin pelaamalla kuin pänttäämällä, koska pelatessa pitää osata soveltaa. Joo en nyt antaisi ihan eskarilaiselle pelattavaksi, mutta teini-ikä on hieman eri asia.
Lapset kehittyvät eri tahtiin ja jokaisen ainakin luulisi tuntevan oman lapsensa. Oman poikani kanssa keskustelemalla olen vakuuttunut siitä, että voin antaa hänen pelata virallisesti vanhemmille suunnattuja pelejä.
minun lapseni pelaavat, mutta kuopuskin on 25. joskus viisvuotiaana nuorimmainen itki, kun auto oli kaatunut rallipelissä, mutta taktiikka peleissä isompana ei haitannut tuhota kokonaisia yksiköitä. pelaaminen on nuorten tapa pitää yhteyttä kavereihin.
Vierailija kirjoitti:
Lapset kehittyvät eri tahtiin ja jokaisen ainakin luulisi tuntevan oman lapsensa. Oman poikani kanssa keskustelemalla olen vakuuttunut siitä, että voin antaa hänen pelata virallisesti vanhemmille suunnattuja pelejä.
Minäkin keskustelun avulla olen vakuuttunut siitä, että lapsi pystyy virallisesti juomaan aikuisille suunnattuja juomia ja deittailemaan aikuisten ihmisten kanssa. Annan myös hänen ottaa halutessaan tatuoinnin ja käydä solariumissa, jos niin haluaa.
Pelaa, muttei ihan kaikkia niitä, joihinkin juttuihin vedän rajan.
Pelasin lapsena itsekin ja katsoin kauhu yms elokuvia, ja minusta kasvoi ihan täyspäinen, normaali työssäkäyvä ihminen.
Lapsi 11v tällä hetkellä.
Miten opetatte lapsianne sietämään pettymyksiä, kun näin helposti vanhemmat myöntyvät lapsen tahtoon? Meidän talossa painaa sana EI, se on todellakin EI. Me vanhemmat ajattelemme lastemme parasta ja elätkööt vielä sitä onnellista ja huoletonta lapsuutta, jota moni aikuisenakin kaipailee.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa, että lapsista kyllä huomaa, erityisesti näistä 5-6 v/ pienistä alakoululaiset ketkä pelaavat. Ja työskentelen lasten kanssa,viime vuosina eskari-ikäisten kanssa. Sen ikätasolle sopimattomien pelien pelaaminen näkyy todellakin ulospäin. Eikä hyvällä tavalla. Esim aggressiivinen käytös ja levottomuus. Ja monesti olen jutellut lapsen kanssa, jota pelin sisältö on jäänyt häiritsemään.
Eroa selvästi niihin, jotka pelaa/katsoo telkkaria kohtuudella ja ikätasolle sopivia.
Ja kyllä, lapset itse kertoo mitä pelaavat/katsovat. Ja vanhempienkin kanssa olen toki jutellut...osalle ei ole tullut mieleenkään että jotenkin pitäisi rajata mitä pelaa /katsoo, eivät osaa erottaa lapsen näkökulmaa omastaan.
Osa näistä onneksi korjaa linjaa, osa ei...
Saisi vanhemmat tulla päiväkoteihin ja kouluun katsomaan, mitä heidän lapsukaisensa puuhaavat. Lisää vaan sokeria, väkivaltapelejä ja adhd-piirrettyjä lapsille viihdykkeeksi. Pääasia, ettei lapset häiritse vanhempiaan niin kaikki hyvin.
Meillä oltiin hyvin tiukkoja pelien ikärajoista kun lapset alakoululaisia. Growtopia peliä pelasivat alaikäisinä koska olivat pelanneet sitä jo ennen kuin sille tuli suositus ikäraja 12v. Toisaalta minä äitinä pelasin sitä usein heidän kanssaan. Eli tiesin hyvin millainen peli on ja pystyin seuraamaan mitä siellä tekivät.
Yläkouluiässä saivat omat pelikoneet huoneisiinsa. Sen jälkeen en ratsannut mitä pelasivat mutta yhtään k18 peliä ei ole ainakaan meille tuotu levyinä. Netistä ovat voineet mahdollisesti hankkia. Eniten pelaavat autopelejä (näihin tehty kunnon simulaattorituoli rallipenkkeineen, ratteineen jne. Cs on mielestäni väkivaltaisin peli mitä ovat tietääkseni pelanneet. Ollaan kyllä puhuttu todella paljon siitä että jos katsoo raakuuksia ym niin niitä ei saa helposti pois jos jää mieleen pyörimään ym. Eli on koetettu perustella nuorille miksi toivotaan että itse sensuroivat tekemisiään. Kuitenkin nykyään on melkein mahdotonta olla aina vahtimassa mitä nuoret pelaavat ja mitä katsovat esim videoina. Siksi koetettu panostaa omaan ymmärrykseen mitä kannattaa tehdä jne.
Olen itse pelannut pienestä näitä pelejä myös. Segalla aloitin, sitten tuli muut konsolit ja lopulta pc-pelit. Olen ihan tylsä DI nykyään ja kolme lasta jotka saavat pelata. N32
Vierailija kirjoitti:
Pelaa, muttei ihan kaikkia niitä, joihinkin juttuihin vedän rajan.
Pelasin lapsena itsekin ja katsoin kauhu yms elokuvia, ja minusta kasvoi ihan täyspäinen, normaali työssäkäyvä ihminen.
Lapsi 11v tällä hetkellä.
1. Ennen pelit, kauhuleffat ym eivät olleet niin realistisia ja väkivaltaisia kuin nyt eli siksikin et voi verrata omia kokemuksiasi lapsen nykyisiin kokemuksiin
2. Nykyään tilanne monilla nuorilla muutenkin rankka (korona, venäjän uhka, ilmastonmuutos, helposti saatavat huumeet, somekiusaaminen, pelien ja somen koukutus ihan ammattilaisten tekemillä algoritmeillä jne). Et voi väittää että lapsesi ei vahingoitu sillä perusteella että sinä et vahingoittunut.
3. Tietysti jos sinulle riittää että lapsestasi tulee normaali työssäkäyvä niin sitten tuskin nuo k18 pelit haittaavat. Sinullakin saattaa tulla ongelmia jos törmäät vaikka hyvin traumatisoivaan tilanteeseen niin ilman väkivaltapelejä ja kauhuleffoja nuorena voisit selvitä tilanteesta pienin vaurioin mutta tuolla taustallasi saatatkin saada vaikean trauman tilanteessa. Tai sitten et, kukaan ei tiedä varmaksi mutta se tiedetään että ainakin osalle lapsia tulee noista k18 peleistä haittoja. Minä en ajatellut käyttää omia lapsiani koekaniineina ja riskeerata heidän henkistä terveyttään.
4. Antaisitteko jonkun ammattilaisen koukuttaa teidän lasta väkivaltaan, raiskaamisiin jne oikeassa elämässä? Ai et, no miksi sitten peleissä annat tehdä näin? Ammattilaiset rakentavat pelien taakse tarkkoja algoritmejä joiden avulla pelaajaa koukutetaan kyseiseen peliin mahdollisimman rankasti.
Mitä hyvää siitä seuraa että pelaa nuorena tuollaista k18 skeidaa? No saa kavereita (jotka ovat usein huonoista lähtökohdista, epäempaattisia jne koska pelaavat tuollaista moskaa). Joku selitti että oppii kieltä. No varmasti löytyy paljon k12 ym pelejä joissa voi oppia englantia eikä kieltenopiskelu ole mitenkään sidottu k18 materiaaliin. Jos ei pelaa k18 pelejä niin pyörii todennäköisemmin fiksummissa kaveriporukoissa jolloin vähemmän ongelmia tulevaisuudessa.
Leukkipyssyä ei ole ok nykypäivänä ostaa niin miksi sitten nämä pelit joissa tapetaan ja räiskintään aseilla on ok? Luulisi että sotaa on jo riittävästi ympärillä muutenkin. Tuskin ne K18 pelit muuta sisältää kuin tappamista ja sotimista.
Ei pelaa. Lapsellani, 10 v. On niin vilkas mielikuvitus ja oman ikätasonsa pelitkin vievät usein yöunet, ettei todellakaan saa pelata hurjempia pelejä. Minä en viitsi yöllä valvoa sen takia, että myönnyn päivällä lapseni "kaikki kaverit kun saa" -vinkunaan.
Noudatetaan ikärajoja mediassa ja peleissä. Lapset ovat 8 ja 11 v. Kyllähän niistä rajoista välillä mutistaan ja keskustellaan, mutta ollaan pysytty johdonmukaisina näissä.
Lasten koulu- ja tuttavapiireissä on yksittäisiä lapsia, joilla ei ole pahemmin rajoituksia esimerkiksi puhelimissaan ja kyllähän sen niistä lapsista huomaa. Käytös on erilaista. Suoraan sanottuna kun on törmännyt heihin vaikka kaupassa ja nähnyt vanhemmat, niin ei ole tullut pahemmin yllätyksiä siltäkään suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Minkähän ikäisestä lapsesta puhut? Ehkä pikkasen teinin kykenisi sulattamaan, kun on lähellä aikuisuutta ja itsenäistymässä, mutta en vakuuttuisi 7-vuotiaan kanssa, että saa ja voi pelata aikuisille suunnattuja pelejä. Niin pienet uskovat vielä joulupukkiinkin.
Koivuniemen herraa vain laulamaan, jos jälkikasvu pitää jossain piilossaan aikuisille suunnattuja pelejä tai lehtiä.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse pelannut pienestä näitä pelejä myös. Segalla aloitin, sitten tuli muut konsolit ja lopulta pc-pelit. Olen ihan tylsä DI nykyään ja kolme lasta jotka saavat pelata. N32
Tajuatko sinä, miten realistisia tämän päivän K18-pelit ovat? Voisi joku 16-bittinen Mortal Kombat olla tänä päivänä K12-/K16-materiaalia, kun tämän päiväiset ovat enemmänkin K18-materiaalia realistisine grafiikkoineen.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa nykyaikaiset pelit olla kuitenkin vähän eri maata kuin sinun lapsuudessasi. Samoin nyky yhteiskunta. Oikeasti lapsia pitää suojella sellaiselta materiaalilta mihin he eivät ikänsä ja kehityksensä puolesta vielä ole kypsiä. Sekä peleissä että oikeassa elämässä.
Ei ainakaan mun 9v poika! Ikärajat noihin peleihin on hyvistä syistä. Vähän sais ottaa niskasta kiinni itseä sellaiset vanhemmat jotka ei noista välitä.
Nykyaikainen lapsuus: päätetään kumpaa sukupuolta ollaan ja vanhemmat totta kai myöntyvät vaihtamaan lapselle vastakkaisen sukupuolen nimen, käydään maksullisella naisella ja tapetaan vastaantulevia ihmisiä peleissä ja värjätään hyvin varhain hiuksia. Miksi nykylapset voivat pahoin? Olisiko juuri sen takia, kun on niin paljon vapauksia annettu ja vanhemmat toimivat turvallisen auktoriteetin sijasta kaverin roolissa.