Minkä ikäiset tytöt keskenään etelään/matkalle? 15/16/17 Tai vasta aikuisena
Niin. 18-vuotias voi lähteä jo itse. 15-17-vuotiaan päästän harrastuksen mukana tai kielikurssille, mutta nyt tytöt haluavat lähteä keskenään ilman aikuista joko aurinkomatkalle tai edes tallinnaan. En ole antanut lupaa kumpaakaan mutta kuulemma "kaverit saa". Mitä sanoo av-raati?
Kommentit (39)
Riippuu lapsesta, itse olisin pärjännyt ihan hyvin alaikäisenä ulkomaanmatkalla ilman vanhempia. Lisäksi moni suhtautuu 17-vuotiaisiin lapsiinsa kuin pikkuvauvoihin. Parhaimmassa tapauksessa se 17-vuotias täyttää muutaman kuukauden/viikon päästä 18 vuotta ja silti äitiä epäilyttää voiko lapsi tehdä sitä tai tätä. Ei 17-vuotias ole enää mikään pikkuvauva ja huvittaa kun häneen sellaisena suhtaudutaan. Kuitenkin kun lapsi täyttää 18 niin teillä ei ole enää valtaa kieltää ulkomaanmatkoja, joten voisi asiaa miettiä myös tältä kannalta.
Kielikurssilla olin ekaa kertaa yksin 12-vuotiaana, Tuhkolmassa kahdestaan kaverini kanssa 15-vuotiaana (yksi päivä, aikainen aamulento ja iltakone takaisin) ja 16-vuotiaana oltiin viikonloppu Lontoossa. Oikein täysjärkinen aikuinen musta on kasvanut ja osaan liikkua missä vaan itse kun ymmärrän että asioista täytyy ottaa ennalta selvää ja lukea karttaa. Oon kiitollinen, että mun vanhemmat päästi mut noin aikaisin maailmalle.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin 14v kielikurssilla 90-luvulla. Opin sillä matkalla tupakoimaan, meikkaamaan ja kaikenlaiseen muuhunkin olisi ollut mahdollisuus. Olin siis ns. kilttityttö ja reissussakin kilteimmästä päästä. En tiedä miten meno on kielikursseilla muuttunut, mutta ei pidä olettaa, että siellä joku on koko ajan huolehtimassa, näin ei ainakaan ennen ollut.
Vierailija kirjoitti:
Monessa maassa alaikäiset eivät nykyään edes saa matkustaa keskenään, vaan heidät lähetettäisiin takaisin. 18 vuotiaan kanssa matkustaminen ei välttämättä muuta tilannetta, koska 18 vuotias ei välttämättä voikaan olla vastuussa alaikäisistä vaan vasta esimerkiksi 21 - 25 vuotias.
Kielimatka jonkun luotettavan järjestön kautta voisi olla hyvä vaihtoehto, koska näin alaikäinen ei olisi yksin reissussa, mutta saisi kuitenkin itsenäisemmin liikkua ja olla sillä tavalla sekä henkisesti että fyysisesti "kaukana kotoa" mitä ehkä kaipaa.
Nykyään sieltä lentää aika äkkiä pois. Siskoni oli viime kesänä kielikurssilla ja siellä jatkuvasti oppaat vartioivat kaupungilla illalla. Jos oli edes aavistus, että nuori oli juonut tai polttanut niin hänet heitetään kurssilta ulos. Kolme suomalaista sieltä kurssilta oli lähtenyt kolmantena päivänä ja yksi heistä kuulemma ei ollut edes juonut. Kaupunkina siis Brighton. Lontoossa ja muissa isommissa kaupungeissa vahtiminen on varmaankin haasteellisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Ma oli 17-vuotiaana interreilaamassa kolmen kaveri kanssa. Paasin sen takia, koska olin aidin mukaan niin jarkeva, harkitseva ja aika ujokin viela. Juu-u. Tuolla reissulla lahti viinan takia muisti kahdesti, nukuttiin ties missa puistoissa ja penkeilla, hortoiltiin ihan umpihumalassa aamuyosta Bukarestin lahioissa, yhdelta hukkui passi ja rahat... Ihme juttu, etta ei kaynyt mitaan pahempaa. Kerroin aidille tasta reissusta nyt turvallisesti 15 vuotta jalkikateen. Aiti oli ihan kauhuissaan, kuinka hanen ihmistuntemuksensa oli pettanyt noin pahasti oman lapsensa kohdalla.
Mekin oltiin. Ja mä ujo ja fiksu. Ei juotu. Kaveri oli se rohkea ja illalla junaa odotellessa se bongasi turvallisen tyyppi. Mä sanoin, että ei mennä. Kaveri varma...mentiin yöks. Meidät raiskattiin. Sieltä ku päästiin, mä ajattelin poliisi, äiti isä....johonkin . Kaverin eka kommentti" tästä ei puhuta kenellekään" ...enkä mä sit puhunut. Mä ahdistuin.
Sen jälkeen mulla alkoi liika alkoholinkäyttö. Sitä ennen mä en ollut juonut.
Minä olen kyllä matkustanut 16-vuotiaasta alkaen ystävien kanssa. Ysiluokan jälkeen lähdettiin kaverin kanssa Tukholmaan laivalla. Risteily kyseessä, mutta tapasin Tukholmassa tätini, käytiin ostoksilla ja huvipuistossa ja täti vei oikealle bussille, että päästiin satamaan. Lukion 1. luokan jälkeen lähdin kaverin kanssa Lontooseen!!!! Hyvin pärjättiin. Mentiin lentokentältä taksilla hotellille ja käytiin museoissa ja Harrodsilla ja Kensingtonin palatsia katsomassa. Julkisilla liikuttiin, metro on erittäin helppo (toisin kuin vaikka Pariisissa). Muistaakseni oltiin 3 päivää. Lukion tokaluokkainen jälkeen lähdin poikaystävän kanssa kahdestaan Kosille "lemmenlomalle", poikaystäväni oli 18 v. Hyvin pärjättiin!!!!!!!!
Toki mihinkään Turkkiin ei kannata nuoria tyttöjä päästää keskenään. Siellä joutuu helposti vaikeuksiin.
Eka kertaa olin kuukauden reilaamassa kokeneemman samanikäisen kaverin kanssa 17-vuotiaana. Juotiin, poltettiin pilveä jne mutta mitään ikävää ei tapahtunut. Sitä ennen olin 16-vuotiaana viikon etelässä tämän saman kaverin kanssa. Ennen täysi-ikäisyyttä tuli tehtyä vielä pari muuta matkaa esim. tapaamaan au pair-kaveria sekä pari Ruotsin risteilyä. Matkat kustansin omilla kesätyötienesteillä. Ajat oli varmaan erilaiset tuolloin 80-90-luvun vaihteessa. Nythän ei varmaan ala-ikäiset pääsisi keskenään edes sinne risteilylle.
Ei todellakaan alaikäisiä keskenään. Vaikka olisi ihan "kilttejä" tyttöjä, on tuonikäisiä niin helppo höynäyttää. Kivat nätit kreikkalaispojat tarjoavat drinkin ja pistävätkin jotain sekaan, tai vahingossa juovat liikaa ja sitten on helppo käyttää hyväksi. Ei lapset osaa arvioida, ja tulee ylilyöntejä joka asiassa helposti. Vaikkei edes joisi, on hyväksikäyttö silti helppoa, kun nuoret tytöt rakastuu johonkin suklaasilmään, joka lirkuttelee maat ja taivaat.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi alaikäisiä keskenään. Ehkä 17 v, jos on järkevä muuten.
Itse olin 17 v aurinkomatkalla kaverin kanssa. En tiedä miksi sain luvan. Hyvin kaikki meni. Mutta itse en lastani päästä
Aika tekopyhää.
15-17v voi aivan hyvin lähteä. Reissussa ei sen kummempaa tapahdu kuin kotimaassa, eli harrastetaan seksiä, poltetaan pilveä ja juodaan alkoholia. Vain tynnyrissä lapsiaan kasvattavat uusavuttomat ylisuojelevaiset vanhemmat kuvittelevat, että 18v täyttänyt onkin äkkiä pätevä reissaamaan ympäri maailmaa yksin ja lentämään raketilla kuuhun, kun päivää aikaisemmin 17 vuotiaana ei näin ollut.
Opetapa jälkikasvullesi ympäristöystävällistä lähimatkailua, niin säästytään edes vähäsen ilmaston lämpenemiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Opetapa jälkikasvullesi ympäristöystävällistä lähimatkailua, niin säästytään edes vähäsen ilmaston lämpenemiseltä.
Joo, kaikki polkupyörällä naapurikaupunkiin piknikille näin ilmasto ei lämpene enää.. Mistä näitä viherhippien aivopieruja oikein tulee? Ympäristöystävällinen lähimatkailu on varmaan näiden uusi voimasana, jota hokemalla maailma pelastuu.
En päästäisi missään nimessä. Täysikäisenä ollaan itsestä vastuussa, sitä ennen vanhempi on lapsesta vastuussa. Vastuussa oleminen on vaikeaa, jos lapsi viilettää ulkomailla polttelemassa pilveä, juomassa alkoholia ja harrastamassa seksiä.
Itse reissasin 18-vuotiaana ensimmäistä kertaa ilman vanhempiani.
Vierailija kirjoitti:
En päästäisi missään nimessä. Täysikäisenä ollaan itsestä vastuussa, sitä ennen vanhempi on lapsesta vastuussa. Vastuussa oleminen on vaikeaa, jos lapsi viilettää ulkomailla polttelemassa pilveä, juomassa alkoholia ja harrastamassa seksiä.
Itse reissasin 18-vuotiaana ensimmäistä kertaa ilman vanhempiani.
Juu, kaikki nuoret polttavat pilveä????, juovat viinaa ja harrastavat seksiä ihan holtittomasti. Minä aloin juosta baareissa vasta 18-vuotiaana, eihän ennen sitä saa edes viinaa ostettua. Olen käynyt ulkomailla sekä kielikurssilla että viikonloppulomalla siskon ja kaverin kanssa ennen 18 ikävuotta, eikä koskaan tehty mitään holtitonta. Jos ei Suomessakaan polttele pilveä, miksi siihen touhuun lähtisi ulkomailla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä tyttö lähti 16 v kaverinsa kanssa kuukaudeksi reissuun. Otti kaveriksi luokan nörteimmän pojan "henkivartijaksi". Toinen oli luotettava eikä yrittänyt mitään eikä kukaan ulkopuolinenkaan kun luuli heidän olevan pari. Fiksusti päätelty:)
17v ja 18v tyttö lähti 2 kaverinsa kanssa kiertämään etelä-Eurooppaa kuukaudeksi
Toisaalta meillä lapset on tottuneet reissaamaan vauvasta lähtien joten kynnys oli tosi matala. Kielitaitoa on ja ongelmanratkaisukykyä ja -rohkeutta. Toiset tytöt olivat kokemattomampia mutta selvisivät hienosti. 20+ nämä samat tytöt olivat jo ulkomailla opiskelemassa kukin vuorollaan.
Tavallaan ihailen tätä. Ehkä kasvatan nuortani liian varovaiseksi. Mutta en vain pysty päästämään häntä. Pari vuotta ja 18 v ikä. Eiköhän hän ehdi seikkailla silloinkin. Ja sitä ennen matkustaa niin että aikuinen on vähän mukana. Kaikilla nuorilla ei ole edes sitä!!
Tuo ensimmäinen matka oli jatkoa koulun kanssa tehtyyn oppilasvaihtoon Espanjassa. Lähtivät samaan kaupunkiin ja kiertelivät paikallisten luokkakavereiden perheissä muutaman päivän ja loput omatoimisissa majoituksissa retkeilymajoissa yms.
Varovaisuus on järkevää mutta pelottelu turhaa. Parempi opettaa selviämään uusissa ja haastavissa tilanteissa. Tärkeintä näillä reissuilla on se ettei kukaan saa lähteä sooloilemaan itsekseen mihinkään vaan aina pysytään yhdessä. Nykyään on niin helppoa pitää yhteyttäkin tekstarein ja vaikka Skypellä sitten kun on kuukausia poissa.
Joo älä päästä. Sinä ja tytöt ovat vielä myöhemmin kiitollisia. Tuokin on jo hienoa, että lapsesi pääsee harrastuksensa kautta matkailemaan (erityisesti jos ei perheen kanssa pääse muuten. Monilla perheille ei ymmärrettävästi ole mahdollisuutta reissata). Kyllä se tyttösi ehtii sitten muutaman vuoden päästä. Kokemuksen syvällä rintaäänellä voin kertoa, ettei tuon ikäisten tyttöjen keskinäiselle reissulle ole muuta intressiä kuin juhliminen, miehet ja kaiken uuden ja jännän (usein kielletyn) kokeileminen. Haluavat vain mennä rannalle kärtsäämään itsensä ja ryypätä illat yökerhoissa halpaa alkoholia juoden ja miesten huomiosta nauttien. Ja luonnollisesti huumeiden kokeilu on helpompaa. Anna tyttäresi sitten tehdä omat valintansa 18v:nä. Nyt sinä olet kaikin puolin vastuussa hänestä ja saat syyttää itseäsi loppuelämän, jos jotain sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Lopeta sä karjataloustuotteiden kuluttaminen äläkä enää käytä kenenkään yksityisautoa. Älä käy suihkussa äläkä juo hanavettä. Lopeta kalastaminen ja lääkkeiden käyttö. Älä mene enää tavalliseen ruokakauppaan äläkä vaadi uudenlaisia tuotteita tai palveluita, vaan suosi lähiruokaa ja kasvata omat porkkanasi. Vaihda uusiutuvaan energiaan. Käytä kynttilän valoa.
Olin 17-vuotiaana reilaamassa kuukauden pitkin Eurooppaa 18-vuotiaan kaverini kanssa. Olin meistä kahdesta se huomattavasti kypsempi ja vastuullisempi. Matka opetti itsenäisyyttä, kielitaitoa ja ongelmanratkaisutaitoa. Matkan jälkeen sukulaiset ja opettajat huomasivat kypsymiseni. Otin paljon enemmän vastuuta kuin ennen ja olin rohkeampi uusissa tilanteissa. Uskon, että tällä oli vaikutusta siihen, että seuraavana keväänä kirjoitin L:n paperit. Moni 17-vuotias on henkisesti jo lähes aikuinen. Päästäisin tyttäreni sen ikäisenä interrailille, ilman muuta.
Kiitos kaikille kommentoinneista! Ap summaa omat ja teidän ajatukset, että 17-vuotiaana voisin harkita jotakin reissua mutten välttämättä päästä silloinkaan. 16-tai 15-vuotiaalle vain joko kaveri mukaan vanhempien reissulle, äiti mukaan kaverireissulle, tai kielikurssi/harrastusmatka. Tai kotiseutumatkailua.
Tämä helpotti päätöksessä pysymistä. Kasvaminen on rankkaa! ja kasvattaminen.
Paljon turvatumpi kohde on jokin pieni lomakylä (esim. Ranskan etelärannikolla) oppaineen viimeisen päälle organisoidulla pakettimatkalla kuin suurkaupunki tässä maailmantilanteessa.
Ihan omillaan nuoret ovat näiden kielikurssien vapaa-aikana. Esitteisiin jatkuvasta huolenpidosta ei kannata luottaa.
Nyrkkisääntönä pitäisin, että kypsä ja fiksu nuori voi lähteä etelän lomalle jo alaikäisenä 16-17 -vuotiaana ja näin perheessämme on ollutkin.