Vanhempieni "joulupuhelut" ahdistaa jo ennalta

Vierailija

En ole vanhempieni kanssa oikeastaan ollenkaan tekemisissä moninaisista syistä. Välit on sanalla sanoen hyiset. Enää ei soitella edes syntymäpäivinä, mutta he soittavat kuitenkin aina jouluaattona. Ovat eronneet, joten puheluita tulee kaksin kappalein.

Puhelun sisältö on aina sama. Jouluntoivotus, syyllistämistä siitä etten pidä yhteyttä, vaikka eivät itse pitäneet yhteyttä silloinkaan kun minä vielä pidin. "No, mitenkäs teillä menee" kysymys johon odotetaan, että menee huonosti, koska olen heidän mielestään täysin epäonnistunut yksilö. En ole vuosiin kertonut kuulumisiani, enintään työpaikan ja tyyliin kaupungin jossa asun. Sen jälkeen jotain halveeraavaa lapsuudestani. "Silloinkin muistatko..." Yrittävät saada nolatuksi ja pahoitettua mieleni.

En osaa selittää tarkemmin, mutta jo heidän äänensä kuuleminen tai sen joulupuhelun ajatteleminen saa aikaan sellaisen ahdistus/pelkopallon vatsanseudulle. En ole ikinä sanonut heille kunnolla vastaan. Yhteydenpito loppui kun minä lopetin sen, he eivät käyneet kylässä tai soitelleet, mutta valittavat kyllä jos minä en sitä tee. Kuitenkin kun pidin yhteyttä, reaktio oli aina negatiivinen. Niinpä päätin, ettei minun tarvitse kiduttaa itseäni enää.

Mutta nämä joulupuhelut. Saisin heidät helposti lopettamaan ne sanomalla jotain loukkaavaa. Ovat niin pitkävihaisia kiukuttelijoita etten kuulisi heistä sen koommin. Mutta en halua tehdä niin.
Miten voisin helpottaa omaa ahdistustani? Jätänkö vain vastaamatta? Ärsyttää, että annan heidän pilata jouluiloni. Joulu on lempijuhlani ja haluan omassa perheessä pitää sen iloisena. En katso vanhempieni enää edes kuuluvan perheeseeni. Taustalla on niin monentasoista hylkäämistä, kaltoinkohtelua jne. että minulla ei ole mitään aikomusta enää koskaan toivottaa heitä tervetulleeksi elämääni.

Sivut

Kommentit (16)

Vierailija

Symppaan. Minä en ole tekemisessä ex-alkoholisti-isäni ja sen puolen suvun kanssa, muuta kuin juuri jouluna olen soittanut. Välimme eivät ole mitenkään vihamieliset, mutta en vain tunne häntä ja puhelut ahdistavat.

Mitä jos laittaisit tekstarina hyvän joulun toivotuksen jo ennen kuin ehtivät soittaa, ja sitten et "ehdi" vastaamaan puhelimeen?

Vierailija

Entä jos itse soitat heille pari päivää ennen joulua hyvän joulun toivotukset ja sanot, että aatonaatosta alken sinulla on joulurauhan vuoksi puhelin äänettömällä? Lopeta puhelu lyhyeen kiireisiin vedoten ja aloita joulunvietto hyvillä mielin. Turha heidän takiaan on aattoa pilata.

Vierailija

Itse huonoissa väleissä (tai no äidin kanssa ei enää missään väleissä) olevana sanoisin, että älä vastaa.

Jos ne puhelut soitetaan aina vain vittuilu ja syyllistysmielessä, niin turha niihin on mennä vastailemaan. Tiedät jos saavasi niistä vain pahan mielen, joten miksi pilata jouluaan?

Voit tietty vielä ilmoittaa vanhemmillesi, että jos ei ihan oikeasti ole muuta asiaa kuin vittuilua, niin ei tarvitse enää ottaa yhteyttä.

Lapsella ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan, koska kukaan ei pyytänyt saada syntyä. Jos vanhempi perseilee, niin turha ihmetellä kun se aikuinen lapsi ei halua olla missään tekemisissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Entä jos itse soitat heille pari päivää ennen joulua hyvän joulun toivotukset ja sanot, että aatonaatosta alken sinulla on joulurauhan vuoksi puhelin äänettömällä? Lopeta puhelu lyhyeen kiireisiin vedoten ja aloita joulunvietto hyvillä mielin. Turha heidän takiaan on aattoa pilata.

Hyvä ajatus. Tuota tekstarin laittamista olen yrittänytkin, mutta soittavat aina välittömästi sen jälkeen, kun tietävät että nyt se on ainakin puhelimen lähellä... Tämä voisi toimiakin eikä tarvitsisi pelätä niitä puheluita, ja jos niitä tulee niin olla vastaamatta. Kiitos hyvästä neuvosta! Minun jouluni on minun. :)
ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse huonoissa väleissä (tai no äidin kanssa ei enää missään väleissä) olevana sanoisin, että älä vastaa.

Jos ne puhelut soitetaan aina vain vittuilu ja syyllistysmielessä, niin turha niihin on mennä vastailemaan. Tiedät jos saavasi niistä vain pahan mielen, joten miksi pilata jouluaan?

Voit tietty vielä ilmoittaa vanhemmillesi, että jos ei ihan oikeasti ole muuta asiaa kuin vittuilua, niin ei tarvitse enää ottaa yhteyttä.

Lapsella ei ole mitään velvollisuuksia vanhempiaan kohtaan, koska kukaan ei pyytänyt saada syntyä. Jos vanhempi perseilee, niin turha ihmetellä kun se aikuinen lapsi ei halua olla missään tekemisissä.

Olet oikeassa, mutta jostain syystä en uskalla sanoa heille näin.
ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Komppaan niin tätä! Olis pitänyt katkaista tai etännyttää välit ennen kuin tulivat vanhoiksi, olisi ollut helpompi sysätä hoitovastuu muille!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä olisi pahin, mitä he voivat sinulle tämän johdosta tehdä?

Vierailija

Ei mulla ole mitään vaikeuksia olla vastaamatta edes viisi sekuntia tekstarin laiton jälkeen, ei vaikka olisi puhelin edelleen kädessä. Nyt on korkea aika lakata olemasta kynnysmatto, ap.

Vierailija

Sinusta kuulee kyllä selvästi, kuinka alistetuksi ja tahdottomaksi olet kotona kasvanut. Kurja juttu. Koita nyt tsempata ja olla vastaamatta niihin puheluihin. Vähitellen otat omaa elämää haltuun.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

ap

Mikä olisi pahin, mitä he voivat sinulle tämän johdosta tehdä?

He haukkuisivat minut kaikille sukulaisille. Ovat ulospäin niin ihania ihmisiä, että suku kääntyisi minua vastaan. Eivät kohtele ketään muuta samalla tavalla kuin minua, joten ei kukaan ikinä uskoisi vaikka kertoisinkin totuuden. Toisekseen alkaisivat soitella miehelleni ja lapsilleni ja haukkua minua niille. Soittavat jo "salaa" lapsilleni urkkiakseen asioitani, mutta lapset kyllä kertoo minulle vaikka isovanhemmat kieltääkin. He ovat tosi ikävässä välikädessä eivätkä osaa olla vastaamatta puheluihin. Mieheni ei enää vastaa heille.
ap

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat