Missä ammatissa ihminen pystyy parhaiten hyödyntämään loistavaa päättelykykyä?
Monissa asioissa olen aika keskinkertainen, mutta mulla on melko uskomaton päättelykyky vaikka itse sanonkin, saan siitä miltei jatkuvasti todisteita oikeassa elämässäni. Missä ammatissa voisin parhaiten käyttää tätä kykyäni hyödyksi? Matemaattisesti lahjakas en ole, joten kovin suurta matemaattista taitoa vaativat vaihtoehdot ovat poissuljettuja. Oma nykyinen ammattini ei millään tavoin palvele tätä taitoani, ja muutenkin on uusi suunta hakusessa.
Kommentit (43)
Riippuu tosiaan vähän siitä, onko päättelykykysi loistava esim. siinä, miten ihmistä pitää kohdella jotta tämä on tyytyväinen. Asiakaspalvelussa tämä on kaivattu kyky, kun saa ne räyhäävät ongelmatapuksetkin tyytyväisiksi vakioasiakkaiksi. Tai psykologina tai nuorisotyössä.
Työnjohtajana voi ihmistuntemuksen lisäksi käyttää päättelykykyään ongelmatilanteissa. Tutkijana voi keskittyä enemmän työhön ja ongelmiin kuin ihmisiin. Ihmisten kanssa jos haluat olla enemmän tekemisissä, hae vaikka vammaistyöhön, riittää ongelmia ratkaistavaksi, välillä tarvitsee olla aikamoinen Pelle Peloton että vammaisen elämä helpottuu. Tai fysioterapeutti tai... No, oikeastaan kaikki, missä joutuu helpottamaan ihmisten elämää.
Matematiikassa tarvitaan joo päättelykykyä, mutta siinä ei voi käyttää uusia ideoita, vaan pitää pysyä ruodussa kaavojen suhteen, joten se on hieman erilaista päättelykykyä kuin keksintöjä tekevä päättelykyky joista on hyötyä perusarjessa, joka konkreettisesti näkyy. Monet tuntemani henkilöt, joiden ammatti on sellainen, ettei tulokset konkretisoidu, kaipaavat sellaista, joten he harrastavat kaikki jotain käsitöitä. Ehkä ap kaipaa jotain muuta kuin numeroiden pyörittelyä paperilla tai tietokoneella.
Lääkäri ei tarvitse mitenkään kummallista päättelykykyä. Hyvä muisti ja perslihaksia pänttäykseen. Diagnoosin teko on kiinni siitä miten hyvin on opetellut eri taudinkuvien oireet ja mahdolliset yksilölliset poikkeamat. Perusanatomia on pelkkää ulkoaopettelua. Ja sisäänpääsykin vaatii matematiikkaa kemian ja fysiikan laskujen muodossa. Oli pakko tarttua tähän kun pisti silmään.
Olen samanlainen ja miettinyt samaa.
Tämän hetkisessä työpaikassani olisi kymmeniä ellei satoja yksinkertaisia ja monimutkaisia, pieniä ja suuria ongelmia voitettavana joiden juuret, synnyn ja tulevan kehityksen näen yhdellä vilkaisulla tai vain paikalla olemalla. Valitettavasti ne vain nousevat muutosvastarinnasta ja macho-kulttuurista joten pehmeälle ja uudistavalle otteelle tilaa ei tunnu olevan.
Tiedän että monen kohdalla on niin että ymmärtävät enemmän kuin näyttävät ja monesti ajatuksiani vastustetaankin sillä perusteella että luulenko etteivät muut tuota ole tajunneet. Mutta käytännössä olen kuitenkin huomannut että useimmat eivät oikeasti ole esimerkiksi pystyneet yhtä täsmällisen riskianalyysiin kuin minä siitä päätellen että nuo riskit realisoituvat toistuvasti heidän omaksi harmikseen. Tai vastaavasti ideoitani huonona pitäneet esimiehet ja johtajat joutuvat niihin tarttumaan itse myöhemmin jokatapauksessa. Ideoita myös toteutetaan empimättä hetkeäkään muun muassa yrityksen johdossa jos ei ole tiedossa kuka idean takana on.
Mielelläni siis löytäisin aseman ja paikan jossa voisin ilman toistuvia muurin kokoisia esteitä toteuttaa tuota puolta itsestäni mutta en vielä ole keksinyt miten.
On se kumma kun se mahtava päättelykyky on poissa kun pitäisi ottaa selvää eriammateista.
On huvittavaa kun se mahtava päättelykyky tulee siihen tulokseen että on viisainta kysyä asaa av:lta.
On se erikoista kun se suuri ja mahtava päättelykyky ei riitä ratkomaan asioita tässä asiassa.
Liekö niin että se upea ja poikkeuksellinen päättelykyky on vain jotain omaa illusorista hohdettasi, kun olet keksinyt jonkun simppelin jutun joskus, ja joku vielä tyhmempi ei sitä juttua keksinyt, ja siksi totesi sinule että waau en olisi itse ikinä keksinyt, ja siksi sinulla kusi nousi päähän välittömästi.
Olisiko sitten ihan oman yrityksen perustaminen vaihtoehto noin nokkelille ja älykkäille tapauksille?
Varmaankin toimittaja, yrittäjä, sijoittaja, poliitikko... Monissa ammateissa voi paikata koulutuksella "puutteitaan" mutta noihin ei ole mitään valmista urapolkua vaan omat luontaiset kykysi ovat hyvin ratkaisevassa asemassa. Nuo nyt ainakin ovat sellaisia töitä joissa on hyvä kyetä ennakoimaan ja olemaan ensimmäisenä paikalla.
Minäkin kaipaisin esimerkkejä Ap:n päättelykyvystä. Niiden pohjalta olisi helpompaa ehdottaa mahdollista uutta uraa.
Vierailija kirjoitti:
Matematiikassa tarvitaan joo päättelykykyä, mutta siinä ei voi käyttää uusia ideoita, vaan pitää pysyä ruodussa kaavojen suhteen, joten se on hieman erilaista päättelykykyä kuin keksintöjä tekevä päättelykyky joista on hyötyä perusarjessa, joka konkreettisesti näkyy. Monet tuntemani henkilöt, joiden ammatti on sellainen, ettei tulokset konkretisoidu, kaipaavat sellaista, joten he harrastavat kaikki jotain käsitöitä. Ehkä ap kaipaa jotain muuta kuin numeroiden pyörittelyä paperilla tai tietokoneella.
Täytyypä mainita matematiikan laitoksella maanantaina, etteivät enää voi käyttää uusia ideoita. Tutkiminen voidaan lopettaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päättelykykyä on monenlaista.
Kerro ap esimerkkejä siitä, minkälaisissa tilanteissa ja mitä tarkemmin ottaen olet päätellyt poikkeuksellisen tehokkaasti.
No esim. salkkareissa osaan hyvin päätellä seuraavat juonikuviot. ap
Oi suuri guru! Opasta meitäkin! Miten teet sen?
Vaikee sanoo, kun mulle se vaan on niin helppoo. :D Oon hyvä päättelemään ihmisten todellisia tarkoitusperiä yms. ap
Kuulostaa enemmän sosiaaliselta pelisilmältä kuin päättelykyvyltä. Psykologi, sosiaaliohjaaja tms. minäkin ehdottaisin.
Olisin sanonut ekonomi tai pörssiin suuntautunut henkilö, mutta jos ei ole matematiikan lahjoja niin enpä sitten sano.
Mies
Rupea psykoterapeutiksi, et voi olla kovin paljon huonompi kuin jotkut oikeasti koulutetut tapaamani psykan ihmiset
Hyvä päättelykyky on eduksi kaikissa ammateissa. Ehdottaisin juristin ammattia. Myös esim. lääkärin ammatti olisi hyvä, mutta sinun pitäisi selvitä pääsykokeista.
Vierailija kirjoitti:
Monissa asioissa olen aika keskinkertainen, mutta mulla on melko uskomaton päättelykyky vaikka itse sanonkin, saan siitä miltei jatkuvasti todisteita oikeassa elämässäni. Missä ammatissa voisin parhaiten käyttää tätä kykyäni hyödyksi? Matemaattisesti lahjakas en ole, joten kovin suurta matemaattista taitoa vaativat vaihtoehdot ovat poissuljettuja. Oma nykyinen ammattini ei millään tavoin palvele tätä taitoani, ja muutenkin on uusi suunta hakusessa.
Minulla on samanlainen kyky.
Olisin hyvä poliittinen neuvonantaja. Pystyisin varjelemaan poliitikkoja vääriltä ratkaisuilta.
Lisäksi en pelkää olla eri mieltä.
Ajatellaan nyt esim. viimeistä EK:n lausuntoa että keskitetyt tupot lopetetaan ensi vuonna. Olisin kyennyt estämään tämän vahingon. Miljoona ja miljardivahinko kun tämä asia julkaistiin jo nyt. Siis miten voi näin tyhmät ihmiset johtaa maata ja on EK:n johtopaikoilla !
Kokeile myyjän ammattia. Tarkoitan siis sellaista toimenkuvaa, että toisaalta sinun pitää keksiä, kuinka myydä tuotteet asiakkaalle ja toisaalta kuinka voisit palvella asiakasta mahdollisimman hyvin, eli päätellä, mikä voisi tehdä tämän tyytyväiseksi.