Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä koulussa opetettua perusasiaa et vielä aikuisenakaan osaa?

Vierailija
26.11.2015 |

Mä en osaa kertolaskuja. :`(

Kommentit (58)

Vierailija
41/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

:D ä

perään :aA :DD

Vierailija
42/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin oli Pähkinäsaarenrauha?

1323. Tosin en tiedä, osaanko tuon kouluopetuksen perusteella vai muuten vain, kun historia (ja biologia ja maantietokin) kiinnostivat muuten vain ja luin paljon itsekseni.

Sen sijaan en edelleenkään osaa kutomista enkä valssin tanssimista. Jenkkakin vähän kyseenalaista. Muutakaan liikuntaa en osaa, mutta niitä ei opetettukaan vaan pistettiin vain tekemään.

Matematiikan osaan, mutta teen sen omalla tavallani, ajattelemalla, enkä millään ulkomuistikaavoilla.

Ihanaa. Olet opettaja. Ootko? Aineen opettaja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itsellä, mutta usein on vaikea mittayksiköiden muunnokset.

Vierailija
44/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei itsellä, mutta usein on vaikea mittayksiköiden muunnokset.

En tiedä kuuluuko nää sinänsä koulussa opittuihin perusasioihin. Kai ne oppi jossain vaiheessa tavallaan. Unohdin ne aika hyvin heti kun sai MAOL:ia alkaa käyttämään ja kun ne nyt voi vieläkin vaan sieltä tarkastaa.

Vierailija
45/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oisko ollu 1323, enemmän mua mietityttää että mikä vittu se ees oli?

Ruotsi ja Novgorod sopivat välisestään rajasta. Tosin se raja kulki jonkin matkaa Siitinselkää pitkin, joten ehkä se ei ollut niinkään vittu.

Vuosiluku ei ole tärkeä, mutta se on hyvä huomata, että mitään Suomea ei ollut tuolloin olemassakaan. Ja että ne senaikuiset suomen puhujat vähitellen rupesivat hivuttautumaan rajan yli sinne Novgorodin maille.

Vierailija
46/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologiassa nyt ainakin opetettiin jos jotakin mitä en enää muista, mutta ne tuskin olivat mitään perusasioita. 

Vierailija
47/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään historiajuttuja en koskaan oikein sisäistänyt. Koulussa käsiteltiin kaikki jotenkin niin rikkonaisesti, joten sellaista kokonaisuutta en koskaan ole pystynyt muodostamaan. Ja esimerkiksi maailmansotien kohdalla en vain ole tajunnut niitä motiiveja, kun yhtäkkiä kaikki vain hyökkäilivät joka suuntaan.

Vierailija
48/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

1323. Tosin en tiedä, osaanko tuon kouluopetuksen perusteella vai muuten vain, kun historia (ja biologia ja maantietokin) kiinnostivat muuten vain ja luin paljon itsekseni.

Sen sijaan en edelleenkään osaa kutomista enkä valssin tanssimista. Jenkkakin vähän kyseenalaista. Muutakaan liikuntaa en osaa, mutta niitä ei opetettukaan vaan pistettiin vain tekemään.

Matematiikan osaan, mutta teen sen omalla tavallani, ajattelemalla, enkä millään ulkomuistikaavoilla.

Ihanaa. Olet opettaja. Ootko? Aineen opettaja?

Ei, olen nörtti. 

En yleensä muista ulkoa yhtään mitään, mutta jostakin syystä tuo vuosiluku on tarttunut mieleeni.

Historianopettajani sanoi, että kolme vuosilukua pitää muistaa: Suomen itsenäistyminen, oma syntymävuosi, ja mikähän se kolmas oli... mahdollisesti Ranskan vallankumous, mutta ei ainakaan Pähkinäsaaren rauha. 

Vierailija
49/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja esimerkiksi maailmansotien kohdalla en vain ole tajunnut niitä motiiveja, kun yhtäkkiä kaikki vain hyökkäilivät joka suuntaan.

Sotien motiivit kyllä taitaa olla aika pimeitä. Mutta kyllähän tuota näkee kun ympärillesi katsot, miten vimmatusti jotain ihmisryhmää pystytään vihaamaan. Kun jonkun asian katsotaan kuuluvan itselle, ja sitten joku tulee ottamaan sen tai on ottanut. Pistäähän se vihaksi.

En kyllä tiedä, miksi sotien pitäisi olla niin tärkeää historiassa. Enemmän kiinnostaisi, miten tavallinen kansa kulloinkin on elänyt. Millainen on ollut joku normi arkipäivä tai miksei pyhäpäiväkin.

Vierailija
50/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haha, hyvä aloitus!

Mä en osaa paljon mitään pikkutietoa tai isompaakaan :/ elin lapsena vähän kyseenalaisissa oloissa ja yleissivistystä saatu kotoota pyöreä 0. Koulun avulla on pelkälteen ollut haastava oppia ns. Turhaa tietoa. Olen kyllä sittemmin käynyt yliopiston menestyksekkäästi, mutta samat aukot on ja pysyy.

En osaa historiasta paljon mitään. Numerot oli ihan ok, mutta kaikki vuosiluvut ym unohtunut.

En osaa kielioppia. Tai siis osaan kirjoittaa oikein, mutta en selittää lauserakenteista.

En osaa jakokulmaa. Muuten matikassa olen ihan hyvä, samoin kemiassa ja fysiikassa.

En tajua politiikan rakenteita kunnolla, ja yhteiskuntatietämys on välillä tosi huono edelleen

Maantiedossa olen surkea. Muistan suunnilleen maat missä olen käynyt :D

Onneksi monet näistä tiedoista paranee tässä kokoajan, mutta yleissivistyksen puute on itselläni se asia mitä elämässä kovasti häpeän :( sitä ei voi "täsmäopetella" kuten oppikirjoja, vaan se tulee hiljalleen. Toivon että oma lapseni saa paremman tietopohjan kotoota.

Vierailija
51/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijamuotoja  :-/

Vierailija
52/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matikan ja englannin kanssa ollut aina ihan sairaasti vaikeuksia. En osaa vieläkään.

Vierailija
53/58 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen ja euroopas historia meni täysin ohi

Todella noloa mutta hyvin oon pärjännyt kun en suuria möläyttele

Vierailija
54/58 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijamuodot ym äidinkielen jutut. Matikastakin vain jotkut kertotaulut jääneet päähän. Biologiasta tai maantiedosta en muista juuri mitään fysiikasta ja kemiasta puhumattakaan. Englanti on ainoa joka jäi mieleen :)

Vierailija
55/58 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maantieto :) minun pitää oikeasti miettiä missä on valtameret tai siis minkä nimisiä ne on. Hahmotan pohjoismaat, mutta muu maailma on vähän epäselvää missä se on.

Vierailija
56/58 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päättelytaitoa. En vieläkään osaa olla mitään mieltä anaaliseksistä.

Vierailija
57/58 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään käsitöitä tai mitään pallopelejä. Siis pelien sääntöjä(kään).

Vierailija
58/58 |
27.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen maailman sodan eri vaiheet, tärkeät vuosiluvut, osa siinä sotineista valtioista yms. on jo unohtunut totaalisesti. Suomen sotien vuosiluvut muistan, päivämääriä en!

Jakokulma on myös kadonnut aivoista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän