Millainen on hyvä työhakemus?
Vinkkejä kiitos! Olen opiskelija ja haen oman alan töitä... CV:n osaan tehdä ja siinä on ihan hyvin työkokemusta, vaikka ei tosin oman alan töistä kylläkään. Ei varmaan nykyään enää kannata aloittaa "olen X vuotias iloinen ja reipas nuori nainen..."? Jotain persoonallista, jotta erotun muiden hakijoiden joukosta. Juuri ko. tehtävistä ei ole kokemusta mulla, mutta sinne päin suuntaavista tehtävistä kylläkin on.
Kommentit (22)
Oma kriteereni hyvälle työhakemukselle on se, ettei sillä varmasti joudu töihin, mutta toisaalta se ei anna työkkärillekään perusteita karenssiin.
Vierailija kirjoitti:
Oma kriteereni hyvälle työhakemukselle on se, ettei sillä varmasti joudu töihin, mutta toisaalta se ei anna työkkärillekään perusteita karenssiin.
Siinä pitää osata rivien välistä tuoda ilmi psykoottiset piirteet, lasten alituisen korvatulehduskierteet ja omat niska-hartiaseudun vaivat :D
Pieni palkkatoive taitaa olla se, millä satojen hakijoiden joukosta karsitaan haastatteluun. Ei niillä luritteluilla ole niin väliä, ellet hae viestintäalan tehtäviin.
Jotenkin siihen malliin että:
Olen 22v juuri sen alueen ammattilainen jota haetaan, työkokemusta 44v juuri samasta työstä. Olen myös huomattavan naiivi enkä uskalla pyytää juuri mitään palkkaa. Lisäksi suostun 10v määräaikaiseen nollatuntisopimukseen jossa palkka on noin puolet siitä mitä köyhin työtön duunari saa esim. työkkåristä ja jossa sitoudun itse olemaan 5min varoitusajalla käytettävissä mihin tahansa vuorokaudenaikaan ja minä viikonpäivänä tahansa.
ps. mikä ihme on ylityökorvaus, loma-ajan palkka tai sairaskorvaus?
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin siihen malliin että:
Olen 22v juuri sen alueen ammattilainen jota haetaan, työkokemusta 44v juuri samasta työstä. Olen myös huomattavan naiivi enkä uskalla pyytää juuri mitään palkkaa. Lisäksi suostun 10v määräaikaiseen nollatuntisopimukseen jossa palkka on noin puolet siitä mitä köyhin työtön duunari saa esim. työkkåristä ja jossa sitoudun itse olemaan 5min varoitusajalla käytettävissä mihin tahansa vuorokaudenaikaan ja minä viikonpäivänä tahansa.
ps. mikä ihme on ylityökorvaus, loma-ajan palkka tai sairaskorvaus?
Kannattaa vielä lisätä, että on henkeen ja vereen ay-vastainen.
Saisinko niitä oikeita vinkkejä kiitos! :D
Kannattaa panostaa osaamisalueeseen ja mitä kokemusta olet saanut esim.alasi harjoitteluista.
Olen työpaikallani mukana hoitamassa rekrytointeja ja valitettavan usein näkee huonoja hakemuksia vaikka paperilla on kokemusta. Esim.jos haetaan osastonhoitajaa, niin hakemuksessa saattaa lukea lasten iät, harrastukset yms ei niin oleellinen tieto, mutta sitten yhdellä lauseella, että on ollut 15 vuotta osastonhoitajana ja terveystieteiden tohtori vm 2005
Minun kaava:
-Ekassa kappaleessa kerrotaan miksi haetaan kyseistä paikkaa ja miksi olisi siihen sopiva. 2-3 lausetta.
-Toisessa kappaleessa kerrotaan osaaminen, työkokemus ja koulutus. Painotus yleensä siinä, mitä on entisissä työpaikoissa oppinut. 4-5 lausetta.
-Kolmannessa kappaleessa kerrotaan esim. it- ja kielitaidosta ja siitä minkälainen hakija on työntekijänä. Jos työpaikkailmoituksessa etsitään joustavaa tyyppiä, mainitse olevasi joustava. 3-4 lausetta.
-Neljänteen kappaleeseen palkkatoive, milloin voi aloittaa työn ja ilmaisu halukkuudesta työhaastatteluun. 3 lausetta.
Ei ylimääräistä diipadaapaa, ei konditionaalia (ei siis"haluaisin" vaan "haluan").
Vierailija kirjoitti:
Olin sanomassa ihan saman.
Vierailija kirjoitti:
Minun kaava:
-Ekassa kappaleessa kerrotaan miksi haetaan kyseistä paikkaa ja miksi olisi siihen sopiva. 2-3 lausetta.
-Toisessa kappaleessa kerrotaan osaaminen, työkokemus ja koulutus. Painotus yleensä siinä, mitä on entisissä työpaikoissa oppinut. 4-5 lausetta.
-Kolmannessa kappaleessa kerrotaan esim. it- ja kielitaidosta ja siitä minkälainen hakija on työntekijänä. Jos työpaikkailmoituksessa etsitään joustavaa tyyppiä, mainitse olevasi joustava. 3-4 lausetta.
-Neljänteen kappaleeseen palkkatoive, milloin voi aloittaa työn ja ilmaisu halukkuudesta työhaastatteluun. 3 lausetta.
Ei ylimääräistä diipadaapaa, ei konditionaalia (ei siis"haluaisin" vaan "haluan").
Kiitos tää oli hyvä, että en osaa kyllä ihan noin tiiviisti kirjoittaa ehkä... :D :/
AP
Ollos hyvä, mulla tuo on poikinut ihan kivasti työhaastattelukutsuja.
Eikä sen nyt välttämättä noin tiivis tarvitse olla, kunhan ei tosiaan liikojakaan jaarittele. Kokonaisen sivun mittainen hakemus on jo oikeasti aika pitkä.
-9
Äläkä tee kirjoitusvirheitä! Korosta joustavuuttasi.
Vierailija kirjoitti:
Pieni palkkatoive taitaa olla se, millä satojen hakijoiden joukosta karsitaan haastatteluun. Ei niillä luritteluilla ole niin väliä, ellet hae viestintäalan tehtäviin.
Pätee vain aloilla, joissa ei haluta valmista osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vinkkejä kiitos! Olen opiskelija ja haen oman alan töitä... CV:n osaan tehdä ja siinä on ihan hyvin työkokemusta, vaikka ei tosin oman alan töistä kylläkään. Ei varmaan nykyään enää kannata aloittaa "olen X vuotias iloinen ja reipas nuori nainen..."? Jotain persoonallista, jotta erotun muiden hakijoiden joukosta. Juuri ko. tehtävistä ei ole kokemusta mulla, mutta sinne päin suuntaavista tehtävistä kylläkin on.
Sellainen on paras, jolla ei saa töitä. Banaani palkalla orjaksi ei kannata ryhtyä.
Kannattaa siihen hakemukseen laittaa ihan konkreettisesti mistä hommista sinulla on kokemusta, ei riitä että CV:ssä kerrotaan pilkuntarkkaan. Rekryäjät voivat lukea sen CV:n siinä vaiheessa kun ovat ensin kiinnostuneet. Parasta on antaa esimerkkejä töistä/tapahtumista, joiden itse koet olevan hyviä pohjia hakemaasi paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun kaava:
Kiitos tää oli hyvä, että en osaa kyllä ihan noin tiiviisti kirjoittaa ehkä... :D :/
AP
Opettele. Työnantaja saa 50-200 hakemusta, ei se jaksa kaivaa olennaisia diibadaaban seasta. Parannat mahdollisuuksiasi jos olet tarpeeksi napakka.
Kannattaa myös kirjoittaa, mikä juuri sinä olisit hyvä työhön - nimenomaan niin päin, että miksi työpaikka hyötyy sinusta. On selvää, että sinä hyötyisit työpaikasta, mutta miksi niiden kannattaisi ottaa just sinut.
Kohdistuu juuri haettavaan tehtävään ja haettavaan yritykseen. Ei mikään yleinen hakemus.
Paras vinkki minkä olen itse saanut on että älä laita mitään irralisia kuvauksia tai adjektiiveja, vaan kaikki pitää olla perusteltuja juttuja opiskelun tai työkokemuksen kautta. Eli älä vaan totea että olet itsenäinen, vaan että työ X opetti minulle itsenäisen työskentelytavan nje. Samalla tulee kätevästi sisällytettyä CVn olennaiset jutut itse hakemukseen.
Sinänsä luulisi yllämainitun olevan itsestään selvää, mutta valtaosa työhakemuksista on ihan kuraa.
Palkkaan vuosittain noin 15 yliopisto-opiskelijaa osapäivätöihin. Ensisijaisesti katson opintomenestystä. Jos keskiarvo on alle 3 tai opintopisteitä on tullut alle 40 vuodessa (ilman, että siihen on jokin pätevä syy), en yleensä edes katso hakemusta sen pidemmälle. Toisaalta tasan 3:n keskiarvo voi riittää, jos työtehtävien alaan liittyvistä kursseista arvosanat ovat pääsääntöisesti 4-5.
Toissijaisesti katson aikaisempaa työtehtävien kannalta olennaista kokemusta. Tätä voi tuoda hakemuksessa esiin, erityisesti jos jokin harrastus tai vastaava on selvästi kehittänyt jotain työtehtävissä tarvittavaa taitoa, sillä se ei välttämättä pomppaa CV:stä silmiin samalla tavalla kuin aikaisempi työkokemus.
Muuten on aika sama, mitä itse hakemukseen on kirjoitettu niin kauan kuin hakemus on asiallinen ja se on kirjoitettu hyvällä Suomen kielellä.
Asiattomalla hakemuksella tarkoitan esimerkiksi yhtä, jonka sain muutama vuosi sitten: "Haluan firmaasi töihin tehtävään se ja se. Riittääkö tämä viesti vai pitääkö kirjoittaa pitempi hakemus? Matti Virtanen". Ihan oikeasti tämä oli kaikki, mitä hakemuksessa luki eikä mitään liitteitäkään ollut mukana. Mieleni teki vastata: "Älä suotta vaivaudu kirjoittamaan pidempää hakemusta. Tiedän jo nyt, että en kuitenkaan palkkaa sinua."
Olen juuri se, jota etsitte! Luova, innovatiivinen, taitava, uuttera ja päämäärätietoinen, vaatimattomuuttani unohtamatta. Jne