Sulaako karppisokeri?

Vierailija

Onko palstalla karppisokeria käyttäneitä? Sulaako se kuuman nesteen joukkoon kuten tavallinen sokeri? Ajattelin tehdä karppikaverillekin sopivaa teriyaki-kastiketta lohelle.

Kommentit (5)

Vierailija

Sulaa kuumaan. Mutta oletko varma että karppikaverisi sitä karppisokeria käyttää? On meinaan aika veikeä jälkimaku siinä, siksi en sitä itse käytä. Joissakin ruoissa se tavallinen sokeri vaan toimii paremmin. Riippuu siitä, kuinka tiukkaa karppia syö, että käykä silloin tällöinen oikea sokeri vai onko se ehdoton ei. Kysy kaveriltasi mikä on hänen kantansa niin ei mene turhaan hyvä ruoka pilalle.

Vierailija

Kiitos vastauksesta. Olen syönyt kaverin karppisokeriin tehtyä suklaakakkua, joten hän ainakin käyttää sitä. En huomannut itse jälkimakua kakussa, onkohan sitten eri juttu leivonnassa kuin ruoanlaitossa.

Vierailija

Karppisokeri ei kyllä maistu juuri miltään, siksi sitä on niin helppo käyttää sokerin korvikkeena lähes joka paikassa. Muut makeutusaineet on ihan skeidaa.

Vierailija

"Karppisokerihan" on siis erytritolia - käyttäytyy monella tapaa samoin kuin xylitol, mutta on vatsaystävällisempää.

Erytritolissa on tosiaan yksinään käytettynä todella vahva sivumaku, varsinkin jäähtyessään. Kyllä se sulaa, mutta vähän hitaasti, ja tosiaan jäähtyessään kiteytyy ja maku voi olla jäähtyneenä monta kertaa makeampi (ja oudompi) kuin oli tarkoitus.

Stevia olisi ehkä parempi vaihtoehto tuohon kastikkeeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Olen syönyt kaverin karppisokeriin tehtyä suklaakakkua, joten hän ainakin käyttää sitä. En huomannut itse jälkimakua kakussa, onkohan sitten eri juttu leivonnassa kuin ruoanlaitossa.

Riippuu määristä ja mihin sen yhdistää. Kyllä se yksinään on leivonnassakin pahimmillaan hyvin outoa, eikä sitä voi mielestäni käyttää ihan yksi yhteen sokerin tilalla. Mutta makuasioitahan nämä. Omaan suuhuni se sivumaku on todella voimakas.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat