Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä 3 v lapseni jää paitsi, kun ei käy päiväkodissa?

Vierailija
25.11.2015 |

Julkisuudessa on paljon puhuttu lapsen oikeudesta kokopäivähoitoon silloinkin kun äiti on vauvan kanssa kotona. Teenkö siis suuren virheen, kun oma 3 v on kotona, mistä hän jää paitsi?

Meidän viikko-ohjelmamme arkipäivisin on siis seuraava:

ma: kerho 2,5 tuntia aamupv, iltapv ulkoilua

ti: leikkitreffit kahden kaveriperheen kanssa, iltapv ulkoilua

ke: kerho 2,5 tuntia ap, iltapv ulkoilua

to: avoin päiväkoti aamupv, siellä ohjelmassa vaihtelevasti muskaria, askartelua, temppurataa jne ja lisäksi vapaata leikkiä, iltapv ulkoilua

pe: kotipväivä, tällöin ulkoilemma ja vaihtelevasti jotain seuraavista: leipominen, muovailu, maalaaminen, värittely, askartelu, leikkiminen, lukeminen, laulaminen jne jne.

Pikkisisarus on vähän yli vuoden vanha ja pihalla on välillä myös muita kavereita leikkimässä.

Onko nämä päiväkerhot ja avoimet pkt jotenkin huonompia juttuja lapselleni? pitäisikö hänen mielummin ihan oikeasti mennä kokopäivähoitoon päiväkotiin? Kerhossa siis ulkoilevat, jumppaavat, askartelevat, lukevat satuja, piirtävät, maalaavat, laulavat jne. Olen nyt jotenkin ihan stressaantunut tästä, kun tuntuu, että  yhteiskunnan painostus on, että päiväkotiin ehdottomasti.

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivähoito pilattiin tällä vuosituhannella. Ennen oli pienet ryhmät ja turha paperinpyöritys loisto poissaolollaan. 

Vierailija
62/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tuollainen kotona ollut kouluikään asti ja oli shokki mennä kouluun. En osannut olla lapsiryhmässä, minua pidettiin outona ja jouduin kiusatuksi, kun en osannut pitää puoliani vaan kuvittelin että muille kuuluu olla ystävällinen.Olin kyllä käynyt kerhoissa ym. mutta ei se sama asia ole.

Siksi omat lapseni menivät päiväkotiin n. 3 v iässä. En halunnut heille samaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikesta kamalasta, sillä päiväkodit ovat NYKYJÄÄN meluisia,kiireisiä,vähän henkilökuntaa, paljon lapsia.

Hienoja asioita paperilla, mutta mitään ei ehditä kunnolla tekemään ja henkilökunnalta kadonnut ilo väsymyksen alle.

Älä vie jollei ole pakko!

Terveisin: 40 v tätä työtä tehnyt .

Vierailija
64/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona on hyvä, ei kiirettä aamuisin ja rauhallinen ilmapiiri. Siitä ne on tasapainoiset lapset ja nuoriso tehty. 

Vierailija
65/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotona on hyvä, ei kiirettä aamuisin ja rauhallinen ilmapiiri. Siitä ne on tasapainoiset lapset ja nuoriso tehty. 

Juuri niin

Vierailija
66/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän jää paitsi noroa, adenovirusta, koronaa, influenssaa, rs-virusta, vatsakipua, päänsärkyä, huutoa ja parkua jne.

Vierailija
67/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin tuollainen kotona ollut kouluikään asti ja oli shokki mennä kouluun. En osannut olla lapsiryhmässä, minua pidettiin outona ja jouduin kiusatuksi, kun en osannut pitää puoliani vaan kuvittelin että muille kuuluu olla ystävällinen.Olin kyllä käynyt kerhoissa ym. mutta ei se sama asia ole.

Siksi omat lapseni menivät päiväkotiin n. 3 v iässä. En halunnut heille samaa.

Tämähän ei käy palstamammoille. Lapsen tulee olla kotona oman perheen ympäröimänä, omassa suojassa. Ei tarvitse ihmetellä mistä tulee nuoria jotka eivät osaa itsenäistyä.

Vierailija
68/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jää paitsi kihomadoista, täistä ja kuulovaurioista.

Vierailija
69/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän jää paitsi noroa, adenovirusta, koronaa, influenssaa, rs-virusta, vatsakipua, päänsärkyä, huutoa ja parkua jne.

Siinä hyvin tiivistettynä

Vierailija
70/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
71/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koti ei aina hyvä paikka :( kirjoitti:

Oma mielipiteeni on että jos lapsi ei mene päiväkotiin, kouluun meneminen on todella iso shokki. Hänestä ei tule sosiaalista. Itse en käynyt päiväkodissa lpasena ja olin tottunut kodn hiljaiseen ilmapiiriin. Muistan yhtä miten paniikissa olin kun jouduin olemaan ensimmäisen päivän muide kanssa. En osannut yhtään! Ahdisti ihan hirveästi se meteli. Minusta tuli kiusattu ja epäsosiaalinen.

3v ja kouluiän välissä on monta vuotta. Sitäpaitsi tällä lapsella on sisarus, ja hän käy kerhoissa, ja lisäksi on muutenkin tekemisissä toisten lasten kanssa. 3v ei edes tarvitse vielä erityisesti mitään ryhmätoimintaa ja sosiaalistamista. 

Vierailija
72/77 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvatulehduskierrettä.

Vierailija
73/77 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei mistään sellaisesta mitä ei itse pystyisi järjestämään lapselle. On olemassa kerhoja, leikkipuistoja, jne. Kannattaa tutustua muihin perheellisiin ja sopia leikkitreffejä. Lapsen hermosto kehittyy tuossa iässä ja mitä leppoisammat olot, sitä parempi stressin sietokyky isompana.

Vierailija
74/77 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisista taidoista. Ennen koulua pitää oppia luovimaan erilaisten, myös hankalien ihmisten kanssa. 

Vierailija
75/77 |
04.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisista taidoista. Ennen koulua pitää oppia luovimaan erilaisten, myös hankalien ihmisten kanssa. 

No mihin siinä päiväkotia tarvitaan???

Vierailija
76/77 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä lapset jäi vaille huutoa, kirkumista, hakkaamista, puremista ja hoitajien sairasta sadismia. Naapurin kertoman mukaan paikallinen päiväkoti oli enemmänkin helvetin esikartano kuin varhaiskasvatuksen kehto.

Tämä

Vierailija
77/77 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisuus omanikäisten kanssa on tärkeää, mutta jos nuo täällä mainitut ongelmat ovat totta, sitten on koti parempi vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi