Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä 3 v lapseni jää paitsi, kun ei käy päiväkodissa?

Vierailija
25.11.2015 |

Julkisuudessa on paljon puhuttu lapsen oikeudesta kokopäivähoitoon silloinkin kun äiti on vauvan kanssa kotona. Teenkö siis suuren virheen, kun oma 3 v on kotona, mistä hän jää paitsi?

Meidän viikko-ohjelmamme arkipäivisin on siis seuraava:

ma: kerho 2,5 tuntia aamupv, iltapv ulkoilua

ti: leikkitreffit kahden kaveriperheen kanssa, iltapv ulkoilua

ke: kerho 2,5 tuntia ap, iltapv ulkoilua

to: avoin päiväkoti aamupv, siellä ohjelmassa vaihtelevasti muskaria, askartelua, temppurataa jne ja lisäksi vapaata leikkiä, iltapv ulkoilua

pe: kotipväivä, tällöin ulkoilemma ja vaihtelevasti jotain seuraavista: leipominen, muovailu, maalaaminen, värittely, askartelu, leikkiminen, lukeminen, laulaminen jne jne.

Pikkisisarus on vähän yli vuoden vanha ja pihalla on välillä myös muita kavereita leikkimässä.

Onko nämä päiväkerhot ja avoimet pkt jotenkin huonompia juttuja lapselleni? pitäisikö hänen mielummin ihan oikeasti mennä kokopäivähoitoon päiväkotiin? Kerhossa siis ulkoilevat, jumppaavat, askartelevat, lukevat satuja, piirtävät, maalaavat, laulavat jne. Olen nyt jotenkin ihan stressaantunut tästä, kun tuntuu, että  yhteiskunnan painostus on, että päiväkotiin ehdottomasti.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset taidot eli miten ollaan toisten kanssa opitaan kyllä yleensä kotona. Eli vanhemmat opettavat, että toista ei saa lyödä, miten toiset ihmiset otetaan huomioon ja miten heidän mielipiteitään kuunnellaan. Lapsi osaa sanoa kiitos ja ole hyvä. Lapsi ei kiusaa. Hän omaa hyvän itsetunnon ja kannustaa muita. Lapsi osaa pyytää anteeksi. Vanhemmat opettavat miten lohdutetaan, otetaan syliin ja ymmärretään toisten tunteita.

On täysin väärin väittää, että sosiaaliset taidot opitaan isossa lapsilaumassa. Siellä toimii monesti vahvemman laki, eli isokokoisin, kovaäänisin ja röyhkein päättää. Ei sillä ole mitään tekemistä sosiaalisten taitojen kanssa. Tuollaisesta tyypistä kasvaa todennäköisimmin rikollinen kuin mikään sosiaalisesti taitava ja kaikkien kanssa toimeen tuleva kaveri.

Kotona ei opita olemaan muiden ikäistensä kanssa. Jos lapsi on vain oman perhe

Sinulla on hyvin musta-valkoinen maailmankuva, jos ajattelet, että lapsi voi viettää aikaa samanikäisten lasten kanssa vain päiväkodissa. Lasta voi kuitenkin viedä harrastuksiin, voi leikkiä sisarusten kanssa, nähdä tuttavien ja sukulaisten lapsia, naapureita. 

Eikä ole mitenkään taattua, että lapsella on päiväkodissa yhtään sen enempää kavereita. Päiväkodissa esiintyy myös kiusaamista ja syrjimistä.

Vierailija
42/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmiston aivopesusta jää paitsi, mutta onko se hyvä vai huono asia kannattaa arvioida omista lähtökohdista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidosta, turvallisuudesta, vanhemman läsnä olosta.

Vierailija
44/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotihoidosta, turvallisuudesta, vanhemman läsnä olosta.

Siis nämä hän saa, lukasin otsikon liian hätäisesti. 

Vierailija
45/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koti ei aina hyvä paikka :( kirjoitti:

Oma mielipiteeni on että jos lapsi ei mene päiväkotiin, kouluun meneminen on todella iso shokki. Hänestä ei tule sosiaalista. Itse en käynyt päiväkodissa lpasena ja olin tottunut kodn hiljaiseen ilmapiiriin. Muistan yhtä miten paniikissa olin kun jouduin olemaan ensimmäisen päivän muide kanssa. En osannut yhtään! Ahdisti ihan hirveästi se meteli. Minusta tuli kiusattu ja epäsosiaalinen.

Minulla täysin samoin. Olin lapsuuteni hoidossa isovanhemmillani ja siinä oli kaverina pari serkkua. En käynyt missään kerhoissa tai harrastuksissa, koska äitini ei pitänyt sitä mitenkään tarpeellisena. Ei ymmärtänyt tuollaisten sosiaalisuuteen liittyvien asioiden päälle.

Kun koulu alkoi, se oli totaalinen shokki. En osannut olla ryhmässä, puolustaa itseäni, ottaa kontaktia toisiin lapsiin. Aivan kamalaa. Ja vielä lisäksi se meteli joka koul

Milloin fyysisestä väkivallasta, itsensä raivokkaasta puolustamisesta ja huutamisesta tuli sosiaalisia taitoja? Hyvät sosiaaliset taidot omaava lapsi osaa nimenomaan keskustella muiden kanssa, mutta olla myös hiljaa, kun on sen aika. Hän ymmärtää, ettei ketään saa kiusata, eikä ainakaan fyysisesti hakata. 

Se, että lapsi joutuu koulussa jonkun sekopään pahoinpitelemäksi, ei ole uhrin vika. Eikä se ainakaan ole merkki uhrin sosiaalisten taitojen puutteesta. Sinä et ollut tottunut apinalauman raadolliseen vahvimman lakiin. Jos olisit halunnut pärjätä paremmin olisi äitisi kannattanut viedä sinut nyrkkeily-, karate- tai painiharrastukseen. Ei päiväkoti asiaa ratkaissut. Ihan samalla tavalla sinua siellä todennäköisesti olisi kiusattu. 

Vierailija
46/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielipiteeni on että jos lapsi ei mene päiväkotiin, kouluun meneminen on todella iso shokki. Hänestä ei tule sosiaalista. Itse en käynyt päiväkodissa lpasena ja olin tottunut kodn hiljaiseen ilmapiiriin. Muistan yhtä miten paniikissa olin kun jouduin olemaan ensimmäisen päivän muide kanssa. En osannut yhtään! Ahdisti ihan hirveästi se meteli. Minusta tuli kiusattu ja epäsosiaalinen.

Ahdistuminen liittyi sun persoonaan. Minä nautin kun pääsin eskariin ja olin kotihoidettu siihen asti.

Vierailija
47/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uppp

Vierailija
48/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Flunssa-, mahatauti- ja tulehduskierteistä jää paitsi. Siitä että viimeistään päikyn pihalla ulkoiluaikana karjutaan ja kiljutaan kuin siat. Siitä että asiat tehdään pakotetusti tiettynä aikana ja tietyssä järjestyksessä sekä tietyllä nopeudella, vaikka itselle olisi luontevampaa kenties toimia eri aikaan, eri vauhdilla ja eri järjestyksessä. Siitä että pitää olla tyly ja kolkko sekä tehdä asiat sinne päin, ei liian huolellisesti.

Tämä

Vierailija
49/75 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalisista taidoista: pienen lapsen tunnetaidot ovat täysin aikuisen säätelyn varassa ja sosiaaliset taidot ovat hyvin mekaanisia tyyliin kiittäminen ja tervehtiminen. Empatia ja myötätunto kehittyvät paljon myöhemmin kuin haluamme uskoa ja päiväkoti-ikäisellä nämä ovat aivan alkeellisilla tasolla.  

Eli sosiaaliset taidot opitaan kotona, tunnetaidot myös. Päiväkodin täytyisi olla aivan toisenlainen paikka, että se vastaisi tuollaisiin tarpeisiin.

Selviytymistä päiväkodissa voi kuitenkin oppia kukin oman temperamenttinsa mukaan. Ulospäinsuuntautunut oppii saamaan haluamansa huutamalla ja tönimällä. Sisäänpäinkääntynyt oppii varomaan lisää ja olemaan huomaamaton. Kaikki oppivat sietämään melua ja loputonta ärsykevirtaa, joka vaikuttaa pysyvästi hermostoon.

Oletteko muuten milloin viimeksi tavanneet päiväkodin henkilökunnan jäsenen, joka ei ole työssään stressaantunut vietettyään päivän päivä

Jep. Karmeita paikkoja nuo päiväkodit.

Vierailija
50/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mistään.

Tä-mä

Vierailija
51/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-vuotias tarvitsee välittävän aikuisen ja parina-kolmena päivänä viikossa viriketoimintaa esim. seurakunnan päiväkerhossa, leikkipuistossa ja tuttavaperheitä tapaamalla. Päiväkotia ei tarvita mihinkään vasuineen.

Vierailija
52/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempansa elatuksesta ja esimerkistä tehdä työtä rahan eteen.

Vierailija
53/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakahenkilökunta vois tulla tänne kertomaan rehellisesti mielipiteensä

Vierailija
54/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempansa elatuksesta ja esimerkistä tehdä työtä rahan eteen.

Jopas on mielikuvituksetonta! Työtä voi tehdä virka-ajan ulkopuolellakin.

Vierailija
55/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamisesta, kilpailusta, mahojen koskettelusta ja alistamisesta, lasuista.

Vierailija
56/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Madoista

Vierailija
57/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka mielikuvituksettomia vanhempia on? On kerhotoimintaa, eri harrastuslajeja, leikkipaikkoja jne. Päiväkoti ei ole ainoa, eikä edes paras, paikka hankkia kokemusta lapsikontakteista.

Vierailija
58/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä olet sinä.Et voi yleistää.Meillä eivät lapset olleet päikyssä .He olivat kotona kanssani päivät  ja isänsä kanssa illat.Vein heitä kerhoon kyllä .Naapurin lapset kävivät meillä leikkimässä iltapäivisin .Ihan sosiaalisia meillä ainakin ovat kaikki 3.

Vierailija
59/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosiaaliset taidot eli miten ollaan toisten kanssa opitaan kyllä yleensä kotona. Eli vanhemmat opettavat, että toista ei saa lyödä, miten toiset ihmiset otetaan huomioon ja miten heidän mielipiteitään kuunnellaan. Lapsi osaa sanoa kiitos ja ole hyvä. Lapsi ei kiusaa. Hän omaa hyvän itsetunnon ja kannustaa muita. Lapsi osaa pyytää anteeksi. Vanhemmat opettavat miten lohdutetaan, otetaan syliin ja ymmärretään toisten tunteita.

On täysin väärin väittää, että sosiaaliset taidot opitaan isossa lapsilaumassa. Siellä toimii monesti vahvemman laki, eli isokokoisin, kovaäänisin ja röyhkein päättää. Ei sillä ole mitään tekemistä sosiaalisten taitojen kanssa. Tuollaisesta tyypistä kasvaa todennäköisimmin rikollinen kuin mikään sosiaalisesti taitava ja kaikkien kanssa toimeen tuleva kaveri.

Kotona ei opita olemaan muid

Ja "kaveritkin" voivat olla väkivaltaisia tai muuten vahingollisia. 

Vierailija
60/75 |
03.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei yhtään mistään.

Melusta, koti-ikävästä, kirosanojen oppimisesta, täistä, kihomadoista, syyhystä, vatsataudeista, flunssista... 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän