Äiti kuoli ja isä tahtoisi jäädä isoon taloon

Vierailija

Meidän lasten mielestä ajatus on huono. Voimmeko mitenkään velvoittaa isää myymään talon ja muuttamaan pienempään asuntoon? Olivat avioliitossa, mutta ei testamenttia.

Sivut

Kommentit (88)

Vierailija

Ajatuksenne on ihan perseestä - edellyttäen siis, että isänne pärjää talossa. Toki voi tulla sekin päivä, että vanheneva ihminen ei pärjää isossa omakotitalossa vaan pieni kerrostaloasunto olisi parempi. 

Vierailija

Ette onneksi voi. On se nyt kumma miksei vanhempi ihminen saisi ihan itse päättää missä asuu, vaan siihen täytyisi lasten puuttua.

Jos teillä on oikeasti vahvoja perusteita sille miksi ajatus on huono, kannattaa toki yrittää puhua sille isälle järkeä. Esim. jos kunto on niin huono että arjesta selviytyminen on vaikeaa. Mutta pakolla ette isää mihinkään saa, ellei ole siinä kunnossa että tarvitsee jo holhosta ja ulkopuolista asiainhoitoa.

Zzzuristi

Et pääse asuntorahoihin käsiksi. Leskellä on elinikäinen asumisoikeus, joka menee rintaperillisten lakiosavaatimusten edelle. Harmittaako?

Vierailija

Mun äiti on asunut jo kohta 20 vuotta yksinään 400 neliön talossa. On siellä ihan tyytyväinen, ei aio muuttaa pois. Minulla ja sisaruksillani on omat kodit, ei tarvitse myydä äidin kotia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikö asiaa voi mitenkään riitauttaa? Onko tuo elinikäinen asumisoikeus täysin ehdoton?

Ei, miksi pitäisi riitauttaa? Ja on, elinikäinen ja täysin ehdoton.

Vierailija

Sukulaisleskelle piti monta kertaa selittää, että HÄN maksaa talon laskut ja kulut yksin, koska HÄN siellä asuu. Yritti lapsiltaan kerjätä jatkuvasti rahaa talon kuluihin. Jos ei ole varaa yksin siellä asua, sitten pitää muuttaa pois.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat