Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perunkirjoituksesta kysymys

Vierailija
25.11.2015 |

Siis äidin hautajaisten jälkeen minulle ei tullut ollenkaan kutsua perunkirjoitus tapaamiseen ja kopioita ei lähetetty vaikka luvattiin.

Voinko itse pyytää jostain?

En ole sukulaisten kanssa tekemisissä

Kommentit (66)

Vierailija
41/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

keleen Prototyyppi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on voitu tehdä, jos et ole rintaperillisenä allekirjoittanut mitään? Ovatko väärentäneet allekirjoituksesi? Ei sillä paperilla ole virkaa, jos sinä et ole allekirjoittanut papereita ja testamentista et ole saanut tietoa. Verottajan jälkeen, kun olet heiltä tilannut paperit ja ne nähnyt, niin otapa yhteys perukirjan tehneeseen tahoon.

Allekirjoittajia ovat pesän ilmoittaja ja uskotut miehet. Kannattaisi edes vähän perehtyä asiaan, ennen kuin antaa perättömiä neuvoja.

Olet kyllä täysin hakoteillä itse. Perunkirjoitus ei ole lainvoimainen jos siellä ei ole kaikki pesän osakkaat paikalla.

Höpöhöpö

Mitä ihmeen paskanjauhajia te olette? Mä olen keväällä järjestänyt edesmenneen mieheni perunkirjoituksen niin kyllä mä todella tiedän. Myös tuon linkin takana sanotaan että pesän osakkaat on kutsuttava paikalle. Mikä tässä on epäselvää?

http://www.lakineuvo.fi/lakineuvo/238/perunkirjoitus-pikaopas-perukirja…

Niin. Kutsuttava paikalle mutta läsnäolopakkoa ei ole. Valtakirja riittää.

Ei tarvi edes sitä valtakirjaa, eikä edes rintaperillisen ole pakko osallistua.

Vierailija
42/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis äidin hautajaisten jälkeen minulle ei tullut ollenkaan kutsua perunkirjoitus tapaamiseen ja kopioita ei lähetetty vaikka luvattiin.

Anna nyt vähän lisätietoa. Kuka lupasi? Ketkä muut kuin sinä ovat äitisi kuolinpesän osakkaita? Kuka on hoitanut perunkirjoituksen ja millä valtuutuksilla? Yleensä pesän varat ja velat setvii lähiomainen joka tuntee vainajan asiat koska kaikka pitää sinne kirjata. Pankkitilikin vaikka siellä olisi rahaa 2 eur.

Yksi sisar lupasi lähettää kopion perunkirjoituksesta kun kysyin asiasta. Ei kysynyt tulenko perunkirjoitukseen ja ei pyytänyt valtakirjaa. On hoitanut äidin asioita.

En tiedä kuka hoitanut perunkirjoituksen .

Sittenpä selviää kun pyydän kopion verotoimistosta.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se on voitu tehdä, jos et ole rintaperillisenä allekirjoittanut mitään? Ovatko väärentäneet allekirjoituksesi? Ei sillä paperilla ole virkaa, jos sinä et ole allekirjoittanut papereita ja testamentista et ole saanut tietoa. Verottajan jälkeen, kun olet heiltä tilannut paperit ja ne nähnyt, niin otapa yhteys perukirjan tehneeseen tahoon.

Allekirjoittajia ovat pesän ilmoittaja ja uskotut miehet. Kannattaisi edes vähän perehtyä asiaan, ennen kuin antaa perättömiä neuvoja.

Olet kyllä täysin hakoteillä itse. Perunkirjoitus ei ole lainvoimainen jos siellä ei ole kaikki pesän osakkaat paikalla.

Höpöhöpö

Mitä ihmeen paskanjauhajia te olette? Mä olen keväällä järjestänyt edesmenneen mieheni perunkirjoituksen niin kyllä mä todella tiedän. Myös tuon linkin takana sanotaan että pesän osakkaat on kutsuttava paikalle. Mikä tässä on epäselvää?

Meillä tarvittiin valtakirja veljeltäni kun ei päässyt perunkirjoitukseen.

Vierailija
44/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

Meillä tarvittiin valtakirja veljeltäni kun ei päässyt perunkirjoitukseen.

Olin tätini kuolinpesän ilmoittajana. Perillisiä oli 28, perukirjoitustilaisuudessa oli läsnä neljä perillistä. Keneltäkään poissaolevalta ei ollut valtakirjaa.

Toki on suotavaa olla valtakirja, juuri ap:n kaltaisen tilanteen välttämiseksi.

Vierailija
45/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole allekirjoittanut mitään papereita.

Kun pyydän verotoimistosta kopiot niin selviääkö niistä kuka perunkirjoituksen on tehnyt?

ap.

Siellä lukee pesänhoitajan nimi, uskotut miehet ja firman tai toimihenkilön nimi, joka perukirjan on toimittanut. Meidän kohdalla perheen lakimies kirjoitti perukirjat ja toimi myös uskottuna miehenä.

Oletko saanut tietoa mahdollisesta testamentista?

En tiedä onko ollut testamenttia.

ap.

Se pitäisi selvitä perukirjasta viimeistään. Perukirjaan kirjataan esimerkiksi, että "pesänosakkaiden tiedossa ei ole vainajan jättämää lain voimaista testamenttia" toisaalta sitä on voitu kysellä vain pesänhoitajaltakin ja hän on voinut vakuuttaa, ettei paperia ole ja näyttää vakuudeksi myös teidän väärennetyt paperit, jossa vakuutetaan, ettei testamenttia ole.

Ongelma on, että testamenttia on voitu säilyttää esimerkiksi tallelokerossa ja pesänhoitaja on väärennetyillä valtakirjoilla käynyt tallelokerolla. Vaikka testamenttia ei olisi tuhottu, niin siinä vaiheessa, kun paperit ovat selvät, niin pesänhoitaja voi käydä tyhjentämässä lokeron (hurjimmissa tapauksissa). Meidän kohdalla pankki oli ainakin tosi leväperäinen mitä tallelokeron kirjaukseen tuli. Ja kyllä olen tehnyt asiasta valituksen, kun sitä joku kuitenkin kohta kysyy.

Vierailija
46/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoitus tulee suorittaa 3 kk kuolemasta. Ehkä päivää ei ole vielä päätetty. Tiedätkö, mitä toimistoa käyttävät? Asioi suoraan sen kanssa? Pyydä luonnos nähtäväksesi ennen allekirjoitustilaisuutta, jotta voit katsoa sen läpi rauhassa ja pyytää oikaisut, jos tarpeen. 

Ei nyt noinkaan! Perunkirjoitukseen voi hakea lisäaikaa, joka oli muistaakseni 6kk

Vierailija
47/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna nyt vähän lisätietoa. Kuka lupasi? Ketkä muut kuin sinä ovat äitisi kuolinpesän osakkaita? Kuka on hoitanut perunkirjoituksen ja millä valtuutuksilla? Yleensä pesän varat ja velat setvii lähiomainen joka tuntee vainajan asiat koska kaikka pitää sinne kirjata. Pankkitilikin vaikka siellä olisi rahaa 2 eur.

Yksi sisar lupasi lähettää kopion perunkirjoituksesta kun kysyin asiasta. Ei kysynyt tulenko perunkirjoitukseen ja ei pyytänyt valtakirjaa. On hoitanut äidin asioita.

En tiedä kuka hoitanut perunkirjoituksen .

Sittenpä selviää kun pyydän kopion verotoimistosta.

ap.

Vastahan teillä perjantaina oli ne hautajaiset, tuskin perukirjoitusta on vielä edes tehty.

Vierailija
48/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä se, jonka äiti haudattiin perjantaina. Ap ei ole minä, on toinen henkilö. Pelkään juuri tätä samaa mitä ap:lle on käynyt. Tässä maassa ihan kaikki on nähtävästi mahdollista.

Mitä ap teet nyt? mitä voit tehdä?

Vierailija
49/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä se, jonka äiti haudattiin perjantaina. Ap ei ole minä, on toinen henkilö. Pelkään juuri tätä samaa mitä ap:lle on käynyt. Tässä maassa ihan kaikki on nähtävästi mahdollista.

Johan ap on saanut neuvoja. Samat neuvot sinulle. Ota heti selvää kuka äitisi asioita hoitaa ja toimi!

Vierailija
50/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johan ap on saanut neuvoja. Samat neuvot sinulle. Ota heti selvää kuka äitisi asioita hoitaa ja toimi!

Mistä ihmeestä saan tiedon kun sisarukseni ei vastaa yhteenkään viestiini? Verovirastossa ei perukirjaa ole. Soitanko kaikki perunkirjoitustoimistot läpi Helsingissä?

Vierailija
51/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn ensin siskolta perunkirjoitus kopioita ja jos en saa niin pyydän verotoimistosta.

Kiitos kaikille vastanneille

ap.

Vierailija
52/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä saan tiedon kun sisarukseni ei vastaa yhteenkään viestiini? Verovirastossa ei perukirjaa ole. Soitanko kaikki perunkirjoitustoimistot läpi Helsingissä?

Siis äitisi on haudattu perjantaina? Perukirjaa ei varmaan vielä ole toimitettu...? Se pitää toimittaa 3 kk:n sisällä kuolemasta ellei pidennystä ole haettu. Perukirjoituksia tekevät useat eri tahot. Ota yhteys siihen hautausmaahan, johon äitisi on haudattu ja kysy mikä hautaustoimisto hoiti hautajaiset (arkun, kukat etc). Joskus hautaustoimisto hoitaa myös perukirjan tekemisen tai hautaustoimistossa joku saattaa muuten olla tietoinen kuka tai mikä taho hoitaa kuolinpesän asioita. Laki/asianajotoimistot ja pankitkin hoitavat perukirjoituksia. Tiedätkö missä pankissa äitisi tili on? Heillä on siellä myös tieto sekä kuolinpesän osakkaista ja pesänhoitajasta, koska sinne on pitänyt toimittaa virkatodistus/sukuselvitys. Jos itse asioit pankissa asian tiimoilta, niin tarvitset henkkarit ja maistraatin/seurakunnan toimittaman sukuselvityksen, josta sukulaisuussuhde käy ilmi.

Vierailija
53/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla henkilökohtaisesti paikalla. Valtakirja riittää. Olin osallisena perinnössä jossa yksi perikunnan osakas asui toisellapuolella maapalloa. Ei tullut paikalle koska lentolippu maksoi enemmän kuin hänen osuutensa oli. Toimitti oikeat paperit ja se riitti.

Vierailija
54/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpöhöpö

Nimenomaan, ON KUTSUTTAVA, mutta kutsutun ei ole oltava henkilökohtaisesti paikalla. Ymmärrätkö eron?

Vierailija
55/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse olla henkilökohtaisesti paikalla. Valtakirja riittää. Olin osallisena perinnössä jossa yksi perikunnan osakas asui toisellapuolella maapalloa. Ei tullut paikalle koska lentolippu maksoi enemmän kuin hänen osuutensa oli. Toimitti oikeat paperit ja se riitti.

Mistähän tämäkin harhaluulo on peräisin, että perukirjoitukseen olisi pakko osallistua vaikka valtakirjan välityksellä?

Jätetäänkö se pitämättä, jos joku perillinen ei halua osallistua?

Pankkitilien lopettamiseen yms. tarvitaan valtakirja, mutta itse perukirjoitustilaisuuteen ei ole pakko osallistua edes rintaperillisen.

Vierailija
56/66 |
25.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole allekirjoittanut mitään papereita.

Kun pyydän verotoimistosta kopiot niin selviääkö niistä kuka perunkirjoituksen on tehnyt?

ap.

Perunkirjoutus on lainvoimainen, kun maistraatti ja verohallitus on sen hyväksynyt. Luulen, ettei perunkirjoitusta ole edes pidetty vai sekoitatko sen pesänjakoon, joka on taas eri asia. Käytännössä väitteesi ei ole tosi, jos olet vainajan rintaperillinen ja se näkyy myös vainajan virkatodistuksessa jonka pohjalta tehdään perunkirja.

Vierailija
57/66 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lainvoimainen perunkirjoitus, jos kaikille perillisille ei ole toimitettu edes kutsua perunkirjoitukseen. Kyllä sinä saat selville, kuka teki perunkirjoituksen, kuka ilmoitti vainajan varat ja velat ja oliko testamenttia. 

Paikalle ei ole pakko mennä eikä toimittaa edes valtakirjaa, se ei estä perunkirjoitusta tekemästä, MUTTA TODISTETTAVASTI PITÄÄ OLLA TOIMITETTU TIETO KAIKILLE PERILLISILLE.

Vierailija
58/66 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistähän tämäkin harhaluulo on peräisin, että perukirjoitukseen olisi pakko osallistua vaikka valtakirjan välityksellä?

Pankkitilien lopettamiseen yms. tarvitaan valtakirja, mutta itse perukirjoitustilaisuuteen ei ole pakko osallistua edes rintaperillisen.

Perunkirjoittajalta... Itse en ole mikään lakimies, kaukana siitä ja sen takia ulkoistimmekin perunkirjoitukset suosiolla ammattilaiselle. Mutta meillä kyllä perunkirjoittaja tarvitsi valtakirjan perilliseltä, joka ei osallistunut perunkirjoitukseen. Sitä en tiedä, onko toi valtakirja lain vaatima ja pakollinen, mutta antaa kyllä oikeusturvaa mahdollisia myöhempiä riitatilanteita varten.

Vierailija
59/66 |
26.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perunkirjoittajalta... Itse en ole mikään lakimies, kaukana siitä ja sen takia ulkoistimmekin perunkirjoitukset suosiolla ammattilaiselle. Mutta meillä kyllä perunkirjoittaja tarvitsi valtakirjan perilliseltä, joka ei osallistunut perunkirjoitukseen. Sitä en tiedä, onko toi valtakirja lain vaatima ja pakollinen, mutta antaa kyllä oikeusturvaa mahdollisia myöhempiä riitatilanteita varten.

Meilläkin hautaustoimiston perunkirjoittaja halusi valtakirjat poissaolevilta. Varmaan juuri epäselvyyksiä ehkäistäkseen.

Vierailija
60/66 |
16.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä jaksat!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi