Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sekasyöjät syövät ainaa liharuokia?

Vierailija

Eihän se ole edes terveellistä mättää päivän jokaisella aterialla eläintä suuhunsa. Koulussakin kasvisruokaakin saavat syödä vain ne, jotka ovat sitä tilanneet (pois lukien ne harvat kasvisruokapäivät). Ihan kuin oletuksena olisi, että sekasyöjät syövät aina lihaa sisältävää ruokaa eivätkä missään tapauksessa saisi ikinä koskea pelkkään kasvisruokaan. Ravintoloissakin syödessä kaikki ottavat automaattisesti ruoan liharuokien listalta. Se kasvisruokaosio tuntuu olevan tarkoitettu vain ja ainoastaan tiukille kasvissyöjille. Omituista. Eikö olisi syytä saada sekasyöjät harventamaan lihansyömistä, jotta terveys paranisi ja myös maapallo kestäisi paremmin? Nykyinen lihankulutushysteria on aivan järjetöntä ja tuhoaa koko maapallon.

Sivut

Kommentit (97)

Vierailija

Mun mummikin sanoi, että ihmiset varmaan kuolee lihansyöntiinsä. Sillon kun hän oli nuori, niin liha oli enimmikseen juhla-ateria. Ne jotka sanoo, että ihminen on aina syönyt lihaa, niin ei tajua että ei oo syöny päivittäin, todellakaan.

Mä tykkään syödä kotona pinaattikeittoja, pinaattilettuja, salaatteja, tomaattikeittoa + raejuustoa yms. Ja aina kun lounasravintolassa on hyvää kasvisruokaa (ainakin 2krt/vko) niin sitten sitä. Syön varmaan puolet vähemmän lihaa kun normisuomalainen, ja aion pitää siitä kiinni. Olokin on keveämpi :)

Vierailija

Tuo nyt ei pidä paikkaansa. Meillä syödään niin liha-, kala- kuin kasvisruokaakin riippuen millainen päivä on. Jos istumme vaikka paljon autossa kun matkustamme tai emme tee ruummillista työtä niin silloin sinä päivänä syödään kevyempää ruokaa kuten sosekeittoja tai jotain muuta kasvisruokaa.

Ei pidä yleistää. Toki kun menee ravintolaan ja jos tietää että siellä osataan tehdä todella hyvä pihvi niin syömme pihviruokaa siellä. Mutta on voitu syödä jo pari päivää kotona kasvisruokaa.

Vierailija

Koska kasvisruoka maistuu pahalta liharuokaan verrattuna. Ainoat hyvänmakuiset kasvisruoat ovat pinaattikeitto ja -lätyt.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eihän se ole edes terveellistä mättää päivän jokaisella aterialla eläintä suuhunsa. Koulussakin kasvisruokaakin saavat syödä vain ne, jotka ovat sitä tilanneet (pois lukien ne harvat kasvisruokapäivät). Ihan kuin oletuksena olisi, että sekasyöjät syövät aina lihaa sisältävää ruokaa eivätkä missään tapauksessa saisi ikinä koskea pelkkään kasvisruokaan. Ravintoloissakin syödessä kaikki ottavat automaattisesti ruoan liharuokien listalta. Se kasvisruokaosio tuntuu olevan tarkoitettu vain ja ainoastaan tiukille kasvissyöjille. Omituista. Eikö olisi syytä saada sekasyöjät harventamaan lihansyömistä, jotta terveys paranisi ja myös maapallo kestäisi paremmin? Nykyinen lihankulutushysteria on aivan järjetöntä ja tuhoaa koko maapallon.

Kyllähän se "liharuokakin" koostuu paljolti muustakin kuin pelkästä lihasta. Tuskin kukaan läväyttää lautaselleen pelkkää lihakimpaletta, vaan ateria koostuu yleensä myös salaatista, perunoista, riisistä, pastasta jne sen lihan lisäksi. Sitähän se "sekasyönti" on.

Vierailija

Koska mä en vaan tykkää kasvisruuista. Olen ihan tosissani yrittänyt kokeilla, kokeillut eri reseptejä jne, mutta ei vaan mene alas. Onko mitään ideoita? Jauhelihaa menee tällä hetkellä ihan liikaa, asun yksin ja päivässä menee 400g paketti :/
Salaateista toki tykkään, mutta haluaisin jotakin täyttävämpää. Esim kasvissosekeittoja olen kokeillut vaikka mitä erilaisia, yhden kulhollisen pystyn syömään ja sit alkaa tökkimään.
Parsakaali (keitetty) on oikeastaan ainoa kasvis josta tykkään, sitä syön lisukkeena todella paljon.

Vierailija

Kyllä liharuokien valintaan vaikuttaa maku. Eikä liha ole epäterveellistä, vaikka moni kasvissyöjä niin sanoo. Kaikki ääripäät on huonoja vaihtoehtoja, niin kasvis- kuin lihansyöjilläkin. Mä itse en ymmärrä ideologista kasvissyöntiä eikä muita perusteita sille ole, koska lihan totaalinen välttäminen ei perustu mihinkään. Toisin sanoen en ymmärrä kasvissyöjiä.

Vierailija

Samaa mieltä kuin 4.

Lisään vielä, että jos menemme ravintolaan, jonka kasvisruuat ovat erityisen ihania, otamme niitä. Ja kun järkkäämme juhlia isolle joukolle teemme kasvisruokaa, jota kaikki ystävät syövät hyvällä ruokahalulla. Yksi syy on se, että tulee halvemmaksi.

Palstalla olen tutustunut ihmisiin, jotka suhtautuvat kasvis- tai vegaaniruokaan hyvin aggressiivisesti, mutta tosielämässä en ole sellaisia tavannut. Tärkeintähän ruuassa on maku.

Vierailija

Työpaikkaruokalassa syön yleensä liharuokaa. Kalaa en voi syödä ja siellä kasvisruoka on valitettavan proteiiniköyhää. Viikonloppuisin ja arki-iltoina saatan hyvinkin olla ilman lihaa. Varsinkin punaista lihaa ostan aika harvoin.

Vierailija

Meillä kotona kasvisruokapäivä noin kahdesti viikossa, jolloin siis ei ole lihaa eikä kalaa... Töissä otan kasvisruoan, jos se on tarjotuista vaihtoehdoista houkuttelevin. Meillä tosin kevytlounaskin on usein kasvissellainen, eli joskus on kasvisvaihtoehtoja peräti kaksin kappalein.

Ravintolassa olen kokeillut kasvisruokia, mutta petyttyäni muutaman kerran olen päättänyt olla niitä ottamatta. Sen kerran kun ravintolaan menen, otan kalaa tai lihaa.

Vierailija

Suomalainen ruoka on vähän sellaista, että siihen kuuluu liha - ainakin koristeeksi. Esim. lihakeitto on suurimmaksi osaksi kasvista, mutta sitten on mukana myös se liha. 

Meillä on myös perinteisesti ollut todella köyhä valikoima hedelmiä, kasviksia ja vihanneksia tarjolla verrattuna vaikka Välimeren alueeseen - lähinnä juureksia ja omenaa, marjat tietenkin suurena plussana. Nykyisin kaupasta saa tietenkin mitä vaan, mutta ei ne eksoottiset hedelmät maistu samalta kuin alkuperämaassaan, valitettavasti.

Tuostapa se tulee varsinaisten kasvisruokien vähyys.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Esim kasvissosekeittoja olen kokeillut vaikka mitä erilaisia, yhden kulhollisen pystyn syömään ja sit alkaa tökkimään.

Eikö kulhollinen riitä sulle?

Vierailija

Taas yleistetään ja pahoin. Et voi millään tietää mitä kaikkea ihmiset syö. Tee galluppi, laaja sellainen esim. ravintoloista että mitä annoksia ihmiset syö lounaalla. Ja sen jälkeen tule tänne esittämään asiat. Faktoina. Mä ainakin usein lounaalla tilaan esim. lohisalaatin, sienirisoton, jonkin kasvissose keiton yms. Aina ei ole se pihvi lautasella. Kanaa ennemminkin. Ja joo. En voi sietää soijaa yms. joten proteiinit on saatava jostain ja minä otan ne lihasta.  Mutta jossain työpakan lounasruokalassa en niihin kasvismössöihin koskenut (paitsi keitot) oli niin kamalan näköisiä ja makuisia viritelmiä. Paljon parempiakin ruokia on olemassa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat