Täytyy myöntää, että olen itsekin entinen viher-kommunisti ja nykyään kyllä aika materialistinen ja kovemmilla arvoilla..

Vierailija

VIelä opiskeluaikana yliopistolla ja jonkin aikaa työelämässäkin ollessa en arvostanut mitään materiaa eikä omaisuuden hankkimista lainkaan. Elin vuokralla tyytyväisenä eikä esim auton hankkiminen ollut edes ajatuksissa. Yritin pitää ruokavalion mahdollisimman lähituotettuna ja ilman pitkää valmisteluketjua.

Niin vaan olen nyt liki 50 ja meillä on aika iso maasturi (mahtuu hyvin kaikki tavarat, esim. kesämökille mennessä), vene, asunto ja olen kovasti tyytyväinen elämääni.

Kiireessä tulee myös tuota einestä ja valmista tuotetta ruokana käytettyä. Mitään vasikanpuoilkkaita en tod hanki pakkaseen, vaikka se jossain vaiheessa nuorempana olikin mielessä. 

Niin se mieli muuttuu, ihminen muuttu ja vanhetessa alkaa kyllä arvostaa noita rahalla hankittuja helpotuksia elämäänsä.

Tiedä sitten, että oliko mun periaatteet ja ideat heikommilla voimilla mielessäni jo alunperin vai miksi mieli on muuttunut. Näin vaan kävi. En tunne enää montakaan opiskelukaveria, jotka jatkaisi tuota meidän vanhaa vaihtoehtoelämää. Muutama kyllä, mutta nillä se mielestäni johtuu siitä ettei ole oikeesti varaa. Pätkätöistä tienatut rahat menee punaviiniin ja happy hour -istuntoihin pubeissa. Tällä en tietenkään tarkoita että kaikki viiskymppiset idealistit olis semi-juoppoja, nyt vaan mun vanhoissa kavereissa on näin päin käynyt...

Kommentit (4)

Vierailija

Tästä ilmiöstä käytetään myös nimeä käsivarsinauhan haalistuminen. Ja lisäksi sinun nuoruudessasi maailma oli kovin erilainen paikka kuin nyt, niin myös Suomi, kun oli YYA:t ja kaikki muut kivat ja osa jengistä ihan tosissaan haikaili sosialistiseen Suomeen.

Vierailija

Ihminen on mukavuudenhaluinen ja opportunistinen olento. Aika harvalla kestää yhtään minkäänlaiset arvot jos niistä luopumalla on materiaalista hyvää saatavilla, surullista mutta totta.

Vierailija

Juu, ihan varmasti olit viherkommunisti. Voi vittu soikoon. Olen jämähtänyt sinne kylmän sodan aikakaudelle ja siksi kaikki ideologisesti vastenmieliset henkilöt ovat minulle kommunisteja. Yritän peittää tätä viher-etuliitteellä.

Vierailija

Mutta taidat silti pitää tuulimyllyistä ja lumen alle hautautuvista aurinkopaneeleista? Pakkastalven tullen ei kannattaisi noista kovin elämöidä!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat