Minkälaisia aikuisia on tullut lapsista vailla sisaruksia eli perheen ainokaisista?

Vierailija

.

Kommentit (10)

Vierailija

On tullut tosi ammatillisesti menestynyt, miellyttävä, asiallinen, hyväkäytöksinen. Ehkä hiukan lellikki aina, mutta ihan mukava :)! Tämä siis sukulainen.

Vierailija

Mulla on kaksi kaveria ja yksi serkku jotka on vanhempiensa ainoita lapsia. Kaikki on mukavia henkilöitä, kahdella on itsellään 2-3 lasta, yhdellä ei lapsia ollenkaan. Kaikki on työelämässä ja kaikilla on akateeminen loppututkinto. Yks asuu okt:ssa ja kaks kerrostalossa. Yks on urheilullinen ja harrastaa maratoneja, yks on elokuvien ystävä ja yks fanittaa NHL-jääkiekkoa ilman omaa jääkiekkotaustaa. Yks on huumorintajuinen, yks täysin huumorintajuton ja yks siltä väliltä. Käsittääkseni kaikki ihan tavallisia suomalaisia.

Vierailija

Tunnen useamman ainoan lapsen ja jokaista yhdistävä tekijä on jollain tasolla se, että toisten huomioimisessa on puutetta. Tosin samaa voi havaita joskus heissäkin, joilla sisaruksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tunnen useamman ainoan lapsen ja jokaista yhdistävä tekijä on jollain tasolla se, että toisten huomioimisessa on puutetta. Tosin samaa voi havaita joskus heissäkin, joilla sisaruksia.

Todella outoa lukea tällaisia kommentteja kun itsekkäimmät törpöt, joita tunnen ovat aina suuremmista perheistä.

Vierailija

Tunnen kolme. Kaksi näistä entisiä luokkakavereitani. Tuohon aikaan 80-luvulla oli todella erikoista, että oli yksilapsisesta perheestä. Toisesta tuli menestynyt bisnesnainen. Toisesta erikoislääkäri. Ihan tavallisia ovat sosiaalisesti, mutta taloudellisesti heillä oli aika erilaiset lapsuudet kuin meillä isoilla perheillä. Molemmilla oli kaksi omaa huonetta (leikkihuone ja makuuhuone), kaksi mökkiä ja aivan valtava määrä kaikenlaisia leluja. Niiden ei tarvinnut koskaan jakaa mitään kenenkään kanssa ja olin siitä kateellinen.

Kolmas on 7-vuotias tyttö, joka pompottaa vanhempiaan sata lasissa. Vanhemmat ovat aivan uupuneita, koska haluavat ainokaiselleen vain parasta. Mikä on tietenkin hyvä, mutta koska kyseessä on lasteni serkku, meillä ei voi tanssia yhden 7-vuotiaas serkkutytön pillin mukaan. Välillä on rankkaa, kun tuo tyttö on tottunut saamaan kaiken tahtonsa läpi ja menee hämilleen, kun ei saakaan tehdä liukumäkeä pianon päälle tai muuta päätöntä. Koulussakin on tullut jo vähän ongelmia, kun tyttö ei haluaisi tehdä sitä, mitä opettaja "ehdottaa". Kuten laskemista tai lukemista tai välitunnilla leikkimistä. 

Noiden lapsuudenkavereiden puolesta voisin sanoa, että heillä menee erittäin hyvin, eivätkä koskaan sanoneet kärsineensä sisaruksettomuudestaan. Tästä serkkutytöstä en osaa sanoa. Pikkusisko tai -veli olisi voinut tehdä tuolle perheelle ihan hyvää.

Vierailija

Minä: Pärjään hyvin työelämässä ja opiskeluissa, olen rauhallinen ja kärsivällinen. Viihdyn vapaa-ajalla paljon yksin, mutta kavereita minulla on aivan riittävästi. Ainoana lapsena kasvaminen varmaan vaikutti tuohon, että totuin keksimään tarvittaessa tekemistä itsekseni ja viihdyin rauhallisuudessa/hiljaisuudessa. Vanhemmat tekivät aina pitkää työpäivää, joten perheaika jäi todella vähiin ja etenkin isäni yritti korvata ajan puutetta rahalla ja ostelemalla minulle tavaraa. Tämä on johtanut siihen, etten nykyään oikein arvosta rahaa tai turhaa materiaa ja pärjään vähällä. Opin jo lapsena, ettei raha tee onnelliseksi.

Vierailija

Ehkä ainoa yhdistävä tekijä kaikissa tuntemissani ainoissa lapsissa (itseni mukaan lukien) on tietyn tyyppinen pedanttisuus. Kun aina saanut tehdä ja pitää asiat juuri niin kuin itse haluaa, niin melko rankkaa muutta vaikka yhteen ensimmäisen kerran ihmisen kanssa joka ei teekään asioita niin kuin minä. Mutta tätä piirrettä saa kyllä pidettyä kurissa ja se on tietyllä tavalla hyväkin juttu.

Muuten olemme kai ihan samanlaisia kuin muutkin. Itse en koe että olisin kärsinyt sisarettomuudestani, vaikka joskus lapsena leikkikaveri olisikin ollut kiva. Toisaalta opin tutustumaa uusiin ihmisiin suht helposti jo nuorena, kun kontakteja oli pakko tehdä jos halusi seuraa.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat