Työnantaja kysyy av-palstalaisilta: MAKSAISITKO KAHVIKUPILLISESTA 9 €???
Ymmärrättekö, sinä kahvihuoneessa istuja, että 15 minuutin kahvitaukosi maksaa työnantajallesi 9 €?
Eli päivässä menee n. 20 € eli 120 markkaa kahvin ryystämiseen plus itse kahvijuoma tietysti päälle.
Mahtaa tuntua hassulta tällainen kysymys, mutta käytät vuodessa kahvinhörppimiseen 30 000 markkaa työnantajasi rahoja! Ennen tuolla summalla sentään sain uuden Saabin, nyt enää vetelän kahvinlitkijän työpaikalle!
Kommentit (24)
Yrittäjät halusivat deflaation.
Palkkaamalla ulkomaalaisia palkat lähti ulkomaille. Leikkaamalla palkkoja ostovoima loppui. Yrttäjät viritti oman ansan ja nyt itkettää Byääää
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjät halusivat deflaation.
Palkkaamalla ulkomaalaisia palkat lähti ulkomaille. Leikkaamalla palkkoja ostovoima loppui. Yrttäjät viritti oman ansan ja nyt itkettää Byääää
Kirves osui omaan nilkkaan.
Paljonkos tulee maksamaan, kun toimitusjohtaja istuu liikennevalojen takana peukaloita pyörittelemässä suuren san päivästä. Jos siellä toteutettaisiin ajatushaudontaa, niin ok, mutta kun mikään ei muutu tai kehity. Taitaa maksaa pomon hommat paljon enemmän kuin alaisten kahvitauot. Mitenkäs herra toimitusjohtaja suhtautuisi, jos kaikki alaiset toisivat päiväkahvinsa kotoa termarissa ja ryypiskelisivät sitä sitten työpisteellään istuen pitkin päivää. Jos joku ulkopuolinen ihmettelisi tapaa, niin alaiset kertoisivat, että pomon mielestä kahvitauko on liian kallista aikaa. Voi olla, että luottamusmies puuttuisi asiaan ja pomon pitäisi ottaa lusikka (kuppi!) kauniiseen käteen ja noudattaa työehtosopimusta ja työlainsäädäntöä.
Kun en itse pysty tuottavasti tekemään töitäni yli tuntia ilman jotain pikku taukoa, tuskin työntekijänikään siihen pystyisivät.
Hommat sujuvat kaikilta paremmin ilman turhaa kyttäämistä, ammatti-ihmiset tekevät kyllä hommansa kun antaa heidän tehdä ne omaan tahtiin.
Minun tehtäväni on katsoa, että uusia hommia saadaan kannattavaan hintaan, ja huolehtia siitä että työntekijöillä on sopivasti hommia pöydän nurkalla odottamassa.
Ei ihmisestä voi määräänsä enempää repiä tehoja.