Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun yhden lapsen äiti neuvoo useamman lapsen äitiä...

Vierailija

En tiedä miksi nyt on ruvennut ärsyttämään. Minulla on kolme lasta, oli kaksi jo kun serkku sai esikoisensa.
Nykyään aina kun jotain sanon lapsista Facebookissa tai kasvotusten, alkaa "Meillä tehdään näin ja se toimii"-saarna.
Hymyilen ja sanon joko jaa, sitä voisi kokeilla tai juu, kokeiltu, ei toiminut tämän kanssa, tai joo, toimi Aan kanssa mutt ei Been.
Ymmärrän kyllä sen että keskustelumielessä kertoo omia kokemuksia joita voi verrata ja ehkä löytää jotain välimuotoja ha itselleen toimivia tapoja, mutta....
Vaikeaa selittää, serkun asenne on jotenkin sellainen että vain hän tietää ja osaa ja vain hänen tapansa ja se mikä heillä toimii on oikein.
Onko muilla samanlaista kokemusta?

Sivut

Kommentit (75)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi nyt on ruvennut ärsyttämään. Minulla on kolme lasta, oli kaksi jo kun serkku sai esikoisensa.
Nykyään aina kun jotain sanon lapsista Facebookissa tai kasvotusten, alkaa "Meillä tehdään näin ja se toimii"-saarna.
Hymyilen ja sanon joko jaa, sitä voisi kokeilla tai juu, kokeiltu, ei toiminut tämän kanssa, tai joo, toimi Aan kanssa mutt ei Been.
Ymmärrän kyllä sen että keskustelumielessä kertoo omia kokemuksia joita voi verrata ja ehkä löytää jotain välimuotoja ha itselleen toimivia tapoja, mutta....
Vaikeaa selittää, serkun asenne on jotenkin sellainen että vain hän tietää ja osaa ja vain hänen tapansa ja se mikä heillä toimii on oikein.
Onko muilla samanlaista kokemusta?

Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos eikä välille kannata jättää mitään.

Vierailija

Ei, mutta pistän paremmaksi:
"Kaveri" joka opiskeli kätilöksi, kommentoi mulle facebookissa antavansa mulle mielellään vinkkejä vauvan kanssa jos haluan. Tietää kuulema paljon. Ainut vaan että oli jo mun toka lapsi, ja hällä ei ollut ainuttakaan.
Kyllä mun mielestä lapsista tietää paremmin kokemuksella kuin kirjoista lukemalla.

Vierailija

Sä tunnet jostain syystä alemmuutta serkkuasi kohtaan.
Hän kertoo omasta kokemuksestaan, eikä neuvo. Huonon itsetuntosi takia sitten ärsyynnyt, kun häneltä asiat onnistuu ilman ponnistelua.

Hupsista, tässäpä keittiöpsykologiaa kerrakseen.

Vierailija

Koettakaa muistaa, että ihmiset ei oikeasti tarkoita noilla mitään ikävää, vaan aidosti haluavat auttaa antamalla neuvoja ja vinkkejä (kaikkihan ne neuvomisesta tykätään) - ja saattaahan sieltä joku hyväkin ehdotus tulla. Joskus ulkopuolinen näkee paremmin.

Vierailija

Koittaa varmaan olla vaaan sun kansa tasavertainen?Ärsyttävää myönnetään mutta joskus tekee mieli jakaa oma hyvä kokemuksensa..lasten kanssa onnistuminen on niin palkitsevaa..Itse pälätän lapsistani vanhemmille ja viisaamille naisille jotka jo omansa isommiksi kasvattaneet..en sitä pahalla tee..

Vierailija

Ei mulla ole tuollaista kokemusta. Hyviä neuvoja olen saanut jopa lapsettomilta ystäviltäni. Itselläni on neljä lasta. Vaikka olen mielestäni hyvä äiti, enkä ole tyhmä, niin ei sitä tule aina kaikkea ajatelleeksi. Teen myös virheitä, niin kuin kaikki muutkin.

Ei se kokemus tee aina mestaria ja joskus se saattaa jopa sokeuttaa.

Olen huomannut tämän monissa asioissa. 

Vierailija

Enpä ole tullut edes ajatelleeksi, että minä, yhden lapsen äiti, loukkaan työkavereitani, jotka ovat useamman lapsen äitejä, kun osallistun kasvatusaiheisiin keskusteluihin kertomalla, mikä meillä tepsi milloin mihinkin tilanteisiin. Ehkä tällainen harrastelijaäiti  saa kuitenkin nämä möläytykset anteeksi, koska kuuntelee myös näiden äitioraakkeleiden kokemuksia, kun kyse on oman lapsen kasvatushaasteista.

Vierailija

Ei se tarkoita että jos on yksi lapsi, että olisi kasvattajana jotenkin epäpätevämpi. Monesti kun se on persoonasta kiinni, kuinka hyvä/huono vanhempi on. Lapset eivät tee kasvatusguruiksi, todellakaan. Varmasti ystävä tarkoittaa hyvää, eikä oikeasti ole mitenkään pätemässä.

Vierailija

Miehen veljen vaimo neuvoi ja opetti mua sillä oikeudella, kun hän sai esikoisensa kolme kuukautta aikaisemmin.

Koko loppu raskauden tuli vinkkejä raskaudesta ja synnytyksestä.. synnärillä tuo neuvoi imetyksestä, vaikkei itse imettänyt päivääkään jne.
Sitten kilahdin, kun tuo himassa tuli neuvomaan miten vauvan pitäisi nukkua. Meillä oli ns. sivuvaunullinen sänky, että vauvan pinnasänky oli kiinni omassa sängyssämme. Niin ei saa missään tapauksessa olla. Lapsi tarvii kunnon unet omassa huoneessaan.
Voi vittu! Tulipa sitten karjastua muutamia harkitsemattomia sanoja ja miehen veli näytti mulle yläpeukkua ja kiitti!!!

Hänkään ei tee mitään oikein jne. Silti ovat yhä yhdessä ja tekivät vielä kolmannen muksunkin. Anopin tuo muija karkotti myös vuosia sitten. Mä olen se ihana miniä! Yes! Suvun tapahtumissa enää noita nähdään. Serkukset eivät juuri toisiaan tunne ja mies kaipaa toisinaan veljensä seuraa.

Ei ole muuttunut miksikään, vaikka niin moni on hänelle sanonut, että höllää otettaan. Porskuttaa vaan ja luonnollisesti meillä on ongelmia hänen mielestään. Ihan varmasti meillä on vikamme ja ongelmamme, mutta.. apua, mikä mimmi!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi se auttamatta otetaan neuvomisena, kun jakaa omia kokemuksia asiasta?!

Ap sanoi että serkulla näkyy asenteesta että vain hän on oikeassa. Kyllä noita vastaan tulee mullekkin.

Vierailija

Mulla on itsellä 4v ja 2v lapset, jotka on alusta asti ollut keskimääräistä vilkkaampia ja temperamenttisempia. Parilla kaverillani on nyt sitten yksi n.1 vuotias ja sieltä suunnasta tulee kyllä arvostelua ja neuvoja siihen, miten hoidan lapseni. 

Ensinnäkin on jo vähän eriasia hoitaa yhtä lasta kerrallaan ja toiseksi sitten se ikä. Kyllä minäkin eritavalla suhtauduin esikoiseeni kun hän oli 1v ja ainoani. Nyt noita on kaksi ja en voi samalla tavalla kokeilla niitä kaikkia ohjekirjojen ideoita jokaisessa ongelmatilanteessa läpi. 

Ja yksi mistä heiltä olen kuullut, on tämä kuinka nuorempani on niin villi ja raivoaa usein, isompi on paljon rauhallisempi. Kas kummaa, tottakai 4 vuotias on rauhallisempi kuin 2 vuotias, niinhän se yleensä menee kun 4v jo osaa keskitty pidempiä aikoja asioihin ja osaa enemmän. Ja toisekseen minä ja lasteni isä olemme myös olleet perheemme villeimmät lapset, joten ehkä siinä on luonteestakin kyse. Ei ne lapset samanlaisia ole. 

Vierailija

Se että tuputtaa neuvoja ainoana mahdollisena tapana toimia on yhtä rasittavaa oli tuputtajalla lapsi yksi tai viisi tai ei ollenkaan.

Neuvoja ja näkökulmia lastenhoitoon olen saanut myös lapsettomilta, vaikka se ei tarkoitakaan sitä että neuvojen antaja olisi pätevämpi sovittamaan tietoa tai teorioita minun arkeeni kuin minä itse.

Vierailija

Ei se lapsien lukumäärä ole mikään tae kasvatustaidoista, joskus voi olla jopa päinvastoin. Olen nähnyt neljän lapsen äidin, jonka lastenkasvatus on ollut sitä ja tätä (osittain varmaan ihan kiireen, ajanpuutteen ja väsymyksen takia, mutta varmaan myös osaamattomuudella ja ymmärtämättömyydellä on ollut osansa asiassa) ja sitten taas yhden lapsen äidin, jolta kasvatus sujuu kuin luomistyö, jotenkin ihan ponnistelematta ja automaattisesti. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat