Anoppi laittoi ruokaa, järkytyin
Olin siinä keittiössä rupattelemassa kun anoppi teki kananastiketta. Yhtäkkiä hän haki jääkaapista voita (sitä valion voita mikä sinisessä kääreessä) ja siitä leikkasi ainakin 50g palan ellei jopa enemmänkin ja laittoi kastikkeen joukkoon.. Joulunakin hän höylää juustohöylällä reilusti voita laatikoiden päälle. Siis miksi sitä voita pitää änkee joka paikkaan
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Olin siinä keittiössä rupattelemassa kun anoppi teki kananastiketta. Yhtäkkiä hän haki jääkaapista voita (sitä valion voita mikä sinisessä kääreessä) ja siitä leikkasi ainakin 50g palan ellei jopa enemmänkin ja laittoi kastikkeen joukkoon.. Joulunakin hän höylää juustohöylällä reilusti voita laatikoiden päälle. Siis miksi sitä voita pitää änkee joka paikkaan
Mikä sua hyvissä rasvoissa noin paljon järkyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ap:lla tasainen elämä (tai ei lainkaan elämää), kun noin vähästä JÄRKYTTYY. Minusta juhlaruoka on juhlaruokaa ja siihen voi ihan mielellään käyttää kermaa ja voita. Esimerkiksi kevyttuotteet ovat juhlassa ehdottomasti poissuljettuja. Ruokavalion arki ratkaisee, ei juhla. Ihana anoppi sinulla ap, kun näkee teidät niin tärkeinä vieraina, että laittaa parasta pöytään. Vieraana sinun kuuluisi nyt vähän hävetä.
Miksi arkena pitäisi syödä huonosti?
Onpas tyhmä kysymys, eikä liity tähän juhlaruoka-asiaan mitenkään. Ei kai koskaan pidä syödä huonosti. Jos haluaa huolehtia terveydestään, kannattaa syödä hyvin. Minulle se tarkoittaa hyvänmakuista ja terveellistä ruokaa. Riittävästi, ei liikaa.
Olipas antikliimaksi. Ehdin jo arvailla, oliko anoppi valmistanut elävää kalaa, tiputellut tupakantuhkaa ruokaan, raapinut pyllyään kesken ruuanlaiton tai laittanut lapsen kissanpennun lihoiksi. Jaa että voita. Ok.
No se voihan lisättiin sinne, ettet sinä söisi :D
Anoppisi tietää, että kyttäät ja kauhistelet.. Ihan sinun kiusaksi laittoi tietenkin.
Minä myös inhoan voita ja en saa ymmärrystä. Anoppi taas on kainuulainen, kun itse olen tottunut äitini pohjanmaalaiseen vähäsuolaiseen ja vähärasvaiseen ruokavalioon, joten välillä oli vaikeaa syödä niitä ruokia. Vaaleaa leipää kyllä sitten äiti teki jatkuvasti, ei hyvä sekään.
Vierailija kirjoitti:
opettele läski kokkaamaan, niin ei tartte valittaa
Teen kaikki ruoat voihin ja hyvää oon. Oma lemppari on maksakastike. Ensin paistan pekonisilpun ja pekonin ja laitan folioon. Sitten lisään pekonirasvaan reilusti voita ja paistan maksasuikaleet siinä. Vähän suolaa ja pippuria ja kuohukermaa päälle. Kyllä on hyvää.
N24
Anoppisi halusi vain näyttää sinulle, että yksinkertaisestakin kotiruoasta saa maittavaa ja terveellistä kun tietää mitä tekee. Sinäkin voisit yrittää opetella edes alkeet pakasteiden ja einessonnan huolimattoman lämmittelyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Anoppisi halusi vain näyttää sinulle, että yksinkertaisestakin kotiruoasta saa maittavaa ja terveellistä kun tietää mitä tekee. Sinäkin voisit yrittää opetella edes alkeet pakasteiden ja einessonnan huolimattoman lämmittelyn sijaan.
En ole ap, mutta teen itse ruuat aina alusta loppuun. Saan oman makuni mukaisia maittavia ruokia ihan kasviksilla. Ei niissä voita tarvitse. Suola ja voi vain peittää raaka-aineiden omaa makua.
Minä itse henkilökohtaisesti tykkään voista nyt vanhempana, vaikka lapsena ja nuorena en siitä pitänyt. Leivontaan käytän aina voita, ja leivän päälle laitan voita. Ruuanlaitossa käytän voita silloin kun se asiaan kuuluu, esim. sipuleiden, kasvisten ym. kuullottamisen teen yleensä voi-oliiviöljyseoksessa.
Kermaa taas en käytä koskaan ruuanlaitossa, enkä yleensä tee kastikkeita, esim. jos teen lihapullia, niin "kuiviltaan" ne syödään höyrytettyjen kasvisten ja perunoiden kanssa. Itse lisään kuumille kasviksille ja perunoille yleensä voita omalle lautaselle. Eilen tein maustetun bechamel-kastikkeen, ja siihen tuli tietenkin hieman voita. Se nautittiin pastan ja kasvisten kanssa. Erinomainen pikaruoka. Uskon, että miniä olisi tykännyt!
Minun kolesteroliarvoni ovat erinomaiset, eikä minulla ole verenpainetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minunkin anoppi käyttää reilusti voita ruoan valmistuksessa. Ehkä se on jokin ikäpolvikysymys? Tai 60-luvun talouskoulussa ruoka on opetettu kruunaamaan voilla?
Samoin oma anoppi ja appiukon verenpaine on yli 220... oikeesti, kerran mittasi kun oltiin paikalla ja mittarista loppui asteikko kesken. Luulen että anoppi yrittää tappaa miestään noilla ruuallaan.
Voilla ei ketään tapeta. Eri asia sitten mitä sen kylkiäisinä. Vehnäjauhon kanssa saa ainakin hyvän pommin. Ja jos sen voinkin vielä vaihtaa "terveellisiin" teollisuusrasvoihin, niin johan alkaa lusikat lennellä nurkkiin.
Itse järkytyin kun tyttöystävä teki munavoita ja söi lopun voin paljaaltaan. On kuulemma ollut äidilläkin tapana ja sen uskoin, varmaan 150 kg tantta.
Vierailija kirjoitti:
En olisi tuosta järkyttynyt, MUTTA huvittaa nämä ketjussa pyörivät "voi on hyvää ja terveellistä" -hokijat. Ensimmäinen väite toki on totta, mutta toinenpa osoittaakin sitten jo selvästi, että yliopistotaustaa ei ole, tiede on vierasta ja usko voittaa faktan.
Ei ole yliopistotaustaa mutta tiedän silti ettei voi ole terveellistä. Ei se kyllä ole hyvääkään. Voilla ja kermalla moni hyvä ruoka pilataan. Kuvottavan makuisia molemmat.
Vierailija kirjoitti:
Yrittää lihottaa sut :)
Vierailija kirjoitti:
En olisi tuosta järkyttynyt, MUTTA huvittaa nämä ketjussa pyörivät "voi on hyvää ja terveellistä" -hokijat. Ensimmäinen väite toki on totta, mutta toinenpa osoittaakin sitten jo selvästi, että yliopistotaustaa ei ole, tiede on vierasta ja usko voittaa faktan.
Yliopistotaustaa ei tarvitse siihen, että osaa etsiä tietoa ja osaa myös omaksua saamansa tiedon. Ja osaa myös olla kriittinen eikä niele ihan kaikkea tietoa purematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ap, mutta teen itse ruuat aina alusta loppuun. Saan oman makuni mukaisia maittavia ruokia ihan kasviksilla. Ei niissä voita tarvitse. Suola ja voi vain peittää raaka-aineiden omaa makua.
Voi nimenomaan tuo kasvisten maun esiin. Ravinteetkin imeytyy hyvin rasvan kanssa.
Järkytyit?
Elämä on kohdellut hellästi sinua, ole onnellinen <3
Vierailija kirjoitti:
Pöh,kuvittelin että ap:n anoppi on suunnilleen raapinut persettään paistinlastalla kesken kokkauksen kun ap niin järkyttyi.Voi on hyvää ruuanlaitossa,eikä joku 50 tyyliin kattilallisessa kastiketta ole paljon.Ihme syy järkyttyä,joku kokkaa eri tavalla kuin mihin itse on tottunut,kauhistuttavaa! :O