Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aloitteleva kasvissyöjä kyselee verenluovutuksesta

Vierailija

Olen yleensä käynyt luovuttamassa verta 3(-4) krt vuodessa. Olen ollut nyt lokakuun alusta lähtien ilman lihaa. Yleensä olen syönyt rautatablettikuurin ennen verenluovutustani ja olen muutenkin tankannut esim. verilettuja ym. (Hb:ni on yleensä ollut n. 144-152. Verta ei saa luovuttaa, jos alle 125) .

Millä voisin nyt "tankata" eli varmistaa raudansaantini ennen verenluovutusta? Rautatabuja saa ainakin sellaisia, jotka ei ole eläinperäisiä eli niiden syöntiä voisin jatkaa. Tosin en kyllä ole (ainakaan vielä) vegaani eli sinänsä käy mikä tahansa lisärauta.

Kuitenkin, vaikuttaako vegetarismini mitenkään merkittävästi raudansaantiini? T. tyhmä

Kommentit (12)

Vierailija

Ei kannata nostaa hemoglobiiniaan "keinotekoisesti" ennen verenluovutusta. Jos normaali Hb:si ei riitä luovuttamiseen, niin sitten on terveytesi kannalta parempi jättää väliin.

Vierailija

Ei kannata aloittaa kasvissyöntiä, jos et sen vertaa kykene ravintotietoutta omaamaan tahi opiskelemaan että tietäisit noinkin perusasian kuin rautapitoiset kasvikunnan tuotteet...

Alottele kasvissyönti vasta kun oet opiskellut aiheesta sen verran, että kykenet koostamaan ruokavaliosi oikein.

Vierailija

Ööh, miksi sun pitää saada noin korkea hb? Mä olen iloisesti luovuttanut noin 130 hb:llä.

T. Kasvissyöjä

Vierailija

Minulla ei riitä hb luovutukseen, kerran on kevannut, mutta olen myös jäänyt "kiinni" liian matalasta arvosta. Olen ollut kasvisyöjä mutten vegaani jo 30 vuotta, ja hb keikkuu 122-134-välillä, joskus varmaan alempanakin kun olo muuttuu väsyneeksi ja huimailevaksi. Syön silloin kuurin Obsidania. Usein myös Kräuterblutsaftia.

Muuten elimistö on tottunut matalahkoon hemoglobiiniin. Lisäksi tarvitsen B-vitamiineja, otan siis purkista. Myös D-vitamiinia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kannata aloittaa kasvissyöntiä, jos et sen vertaa kykene ravintotietoutta omaamaan tahi opiskelemaan että tietäisit noinkin perusasian kuin rautapitoiset kasvikunnan tuotteet...

Alottele kasvissyönti vasta kun oet opiskellut aiheesta sen verran, että kykenet koostamaan ruokavaliosi oikein.

Oletko sinä kasvissyöjä tai vegaani? Puhutko ihan kokemuksesta miten olet saanut pidetyä hemoglobiinin korkeana kasviksilla? Tahi puhutko tuohon nenäkkääseen tyyliin ihan vain siksi, että luonteesi on sellainen?

kasvissyöjä ohis

Vierailija

Minulla on ollut viimeisimmässä terveystarkastuksessa (yliopiston 1. vuonna) hemoglobiini 133. En ole käynyt sen jälkeen, eli n. viiteen vuoteen, mittauttamassa hb:täni muualla kuin Veripalvelussa. Ensimmäisellä kerralla luovutuspisteessä kerrottiin, että sekä ennen että jälkeen luovutusta on ihan hyvä syödä rautatabletteja, jos haluaa varmistaa olevansa luovutuskelpoinen ja palautumista varten. Rasia lyödään aina kouraan lähtiessä.

Ennen luovutusta syynätään tarkasti kaikki mitä on viime aikoina puuhastellut; lääkitykset, ulkomailla käynnit, alkoholit, sairaudet, petikumppanit, ym. Jos rautapitoisten ruoka-ainesten lisääminen ruokavalioon tai rautatablettien syöminen olisi luovutuksessa jokin ongelma, kai henkilökunta siitä nyt ilmoittaisi. Ei ap ole mitään rautaövereitä vetämässä vaan mietti vaikuttaako uusi ruokavalio hänen hb-arvoihinsa.

Vierailija

Minä en syö lihaa ja aina on riittänyt hemoglobiini luovutukseen. Jos ruokavalio on koostettu hyvin, niin ei lihan syömättömyys estä verenluovutusta.

Vierailija

Sellainen käytännön vinkki kasvissyöjältä että oma hemoglobiinini alkoi nousta kun lakkasin käyttämästä maitoa tai maitotuotteita lounaalla. Nimittäin kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinperäinen ja sen imeytymistä heikentää maitotuotteet ja kahvi ja parantaa c-vitamiini. Siksi jos kaikilla aterioilla on mukana maitotuotteita tai kahvia, rauta ei imeydy.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sellainen käytännön vinkki kasvissyöjältä että oma hemoglobiinini alkoi nousta kun lakkasin käyttämästä maitoa tai maitotuotteita lounaalla. Nimittäin kasviperäinen rauta imeytyy huonommin kuin eläinperäinen ja sen imeytymistä heikentää maitotuotteet ja kahvi ja parantaa c-vitamiini. Siksi jos kaikilla aterioilla on mukana maitotuotteita tai kahvia, rauta ei imeydy.

Tämä oli mielenkiintoinen tieto! Olen ollut kasvissyöjä (lakto-ovo) 20 vuotta. Viimeiset 10 vuotta hemoglobiini 150-155. Tämä on ihmetelty, miten voi olla noinkin korkea. En syö rautatabletteja ja vuosia kärsin runsaista kuukautisista. Käytän maitotuotteita, mutta en esim. Juo maitoa. Eli ruuan yhteydessä tulee vähemmän maitotuotetta. Maitotuotteet ja juustot tulee välipalana. Syön paljon marjoja ja hedelmiä, ja uskon että ne todellakin auttavat raudan imeytymisessä, vaikka sitä rautaa tulee vain kasviperäisistä tuotteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat