Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

(Tieto)yhteiskunta romahtaa - mitä taitoja sinulla on ilman internetiä, sähköä yms?

Vierailija

Kuvitellaan!

Huomenna aamulla kaikki on toisin. Ei ole sähköä, puhelinverkko ei toimi, vettä ei tule. Junat ei kulje, kaupat ei ole auki, yhteiskunta sellaisena kuin sen tunnemme, ei enää ole olemassa. Miten pärjäät ja mitä teet? Jos pitäisi itse vaikkapa valmistella asunto talvilämpimäksi, onnistuisitko? Asuuko sukulaisia tai ystäviä niin lähellä, että pääsisit tapaamaan heitä jalan/pyörällä kun autoja ei voi tankata enää? Entä ruoka, kuinka pitkään se riittäisi? Mistä vettä juotavaksi?

Millainen olisi suunnitelmasi selviämistä varten? Pärjäisitkö perheinesi talven yli?

Jatkakaa tästä jos vain kiinnostaa! Anteeksi vähän kömpelö aloitus, kirjoitin tämän nopeasti ruoanlaiton lomassa. :)

Sivut

Kommentit (63)

Vierailija

En pärjäisi kuin ehkä pari päivää, sitten romahtaisin. Ei täällä stadissa vaan pysty enää elämään luonnomukaisesti ilman moderneja fasiliteetteja.

Vierailija

Olen biologi joten kasvien tunteminen auttaisi varmasti. Tosin talvi... Noh, karpaloita on lumenkin alla, ja talventörröttäjistä voisi jauhaa siemeniä :D

Kai tuossa sopivien yhteisöjen muodostaminen olisi avainasemassa. Joku osaisi rakentaa jne

Vierailija

Varastossa puuta sen verran, että vastaavalla rajalla pärjätään talven yli. Laittaisin pakastimesta marjat ulos. Niistä riittää vitamiineja keväälle saakka. Taloudesta löytyy pari asetta ja rusakpita vilistää pihalla. Toivottavasti mies osuu niihin. Tai isompaan riistaan. Veden äärelle muutama kilometri. Sinne voisi hiihdellä pilkille. Ehkä pysyttäisiin hengissä talven yli, mutta toukokuussa tuskin ylimääräisiä kiloja.

Vierailija

Menisin sukuni seuraksi maaseudulle. Ruokaa voisi metsästää ja kalastaa, viljellä maata. Talo puulämmitteinen. Olisihan se aika ankeaa ja kovan työn takana kaikki, mutta kyllä sitä pakon edessä tulisi toimeen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Varastossa puuta sen verran, että vastaavalla rajalla pärjätään talven yli. Laittaisin pakastimesta marjat ulos. Niistä riittää vitamiineja keväälle saakka. Taloudesta löytyy pari asetta ja rusakpita vilistää pihalla. Toivottavasti mies osuu niihin. Tai isompaan riistaan. Veden äärelle muutama kilometri. Sinne voisi hiihdellä pilkille. Ehkä pysyttäisiin hengissä talven yli, mutta toukokuussa tuskin ylimääräisiä kiloja.

Siis piti kirjoittaman että varaavalla takalla😊

Vierailija

Muuttaisin mökille tai mieheni luokse. Molemmat talot rakennettu ennen sähköaikaa ja oma kaivo. Loput hoituu itsekseen.

Vierailija

Talossa on tulisijat sisällä ja ulkona, puuta on riittävästi kevääseen asti, lumesta saa vettä ja lienee jollain naapurilla vielä olevan vanha kaivokin. Ruokaa perusvarastot, toki pyssyn kanssa kun metsään menis niin sieltä sitten lihaa..

Taidot on selvitä, varusteet puutteelliset nykyaikana. Olen hieman vanhempaa ikäluokkaa, joten olen suuren osan elämästäni pärjännyt ilman tietokoneita/känyköitä ym. Sähkön puute olisi hankalaa.

maalainen

Asun maaseudulla.
Lähipiirissä on lihakarjaa ja talo, jossa on varaava uuni, lieden vieressä puulämmitteiset paistolevyt jne.
Eli todennäköisesti lähdettäisiin sinne ja pärjättäisiin ihan hyvin talven yli.
Matkaa on sen verran, että sen kyllä kävelisi (muutama kymmenen kilometriä).
Uskoisin, että tuonne pieneen maalaiskylään kehkeytyisi hyvä yhteisö. Talot on itserakennettuja, rakennustaitoa löytyy siis. Pellot on täynnä viljaa (kesäisin toki), pihat täynnä tuottavia eläimiä, metsät täynnä puita ja marjoja.
Suku on hyvin maalaisjärkistä. Kaikki perusselviytymistaidot löytyvät, ja paljon myös luonnontuntemusta, eräosaamista ja erikoistaitoja näiltä aloilta.

Elämä voisi olla jopa yltäkylläisempää, kuin nyt köyhänä pienessä kaupungissa.

Vierailija

Puita on liiterissä ja leivinuuni talossa, niillä pääsisi alkuun lämmittämisen kanssa. Vettä saisin joesta, joka on 500 metrin päässä. Kaapissa on ruokaa ainakin 3 viikoksi, pakasteessa lisää. JOnkin aikaa pärjäisi siis, koska ulkona on pakkasta ja ruuat säilyisivät siellä. Trangiakin on, mutta siihen vain 2 pullollista spriitä, yrittäisin jostakin saada lisää polttoainetta siihen.

Tarkistaisin lääkevarastot, välittömästi tulisi huoli mistä saan lapselle insuliinit. Hän kuolisi kuukauden päästä, kun ne loppuvat, ellei mistään saisi lisää. Miettisi miten ja millä voisin käydä kauppaa, vaikka mustasta pörssistä, että lääkettä saisi lisää.

- Ensiksi varmaan turvaisin ruokien säilymisen, eli järjestäisin viileäkaapin niille, jotka eivät saa jäätyä.

Anoppi asuu lähellä, yhdistäisimme varmaankin taitomme mm. kalan saamiseksi joesta. Muuten ruokapuoli olisi heikkoa, en tunne täällä ihmisiä joilla on maatila ja perunakellari.

Liikkumiseen olisi kunnostettava kaksi polkupyörää, se sujuisi mieheltä. Yrittäisin hankkia sukset, Lapsille ottaisin esille kelkat ja potkurit.

Vaatteet riittäisivät hyvin talveksi ja ensi vuodeksi, mutta aloittaisin jo uusien kutomisen. Lankoja on niin valtavat määrät, että niillä voisin jopa tehdä vaihtokauppaa.

Vierailija

Osaan tislata vettä, tehdä vaatteita ja käyttää tuluksia, tarvittaessa saan tulen myös aikaan ilman niitä. Toisaalta, en osaa viljellä maata, metsästää, nylkeä eläintä tai edes oikeaoppisesti perata kalaa eli ruokaa riittäisi niin pitkään kuin sitä kaupasta saisi varastettua ja takattomassa kerrostaloasunnossa tulisi nopeasti kylmä.
Voisin tosin pyöräillä vanhempieni luokse, sinne on vain parisenkymmentä kilometriä, heillä on takka ja iso järvi lähes takapihalla.

Vierailija

Valitettavasti tietoyhteiskunta ei tule romahtamaan, mutta hyvää se tekisi kaikille. Hätä keinot keksii.

Pärjäisin aika mukavasti, koska olen varautunut.

Vierailija

Kuolisin. Opiskelijana Lapissa, oma perhe ja sukulaiset 700km päässä. En siis välttämättä pääsisi heidän luokseen, koska omaa autoa ei ole ja olisi pieni todennäköisyys päästä kimppakyydillä niin pitkälle. Raha tuskin auttaisi bensakulujen korvaamiseen, sillä siinä tilanteessa joku tavara/ruoka olisi halutumpi vaihdake. Minulla ei olisi mitään muuta kuin pari tölkkiä tonnikalaa. Tien päällä olisi lisäksi vaarallista ajaa pimeällä ja liukkaalla - haluaisiko ottaa riskiä, että sattuu onnettomuus eikä apua saa tien päältä..

Paikalliset kaverit yhtä uusavuttomia kuin mä. En edes jaksaisi yrittää, menisin vain alkuun muiden siivellä ja varastaisin kaupat tyhjiksi ja koittaisin kasata jonkinlaisen selviytymisvaraston itselleni saadakseni lisäaikaa. Toki osaisin kyllä sytyttää tulen (koska sytkäri:DD), mutta mihinkäs sellaisen nuotion laitat kerrostalon sisätiloissa hallitusti... Eli joutuisin menemään jonkun kotiin, jolla on tulisija. Ja syömään muiden pyydystämiä/keräämiä ruokia. Minulla ei ole edes ensiaputaitoja tai muutakaan tietotaitoa, josta muut voisivat hyötyä. Olisin muulle yhteisölle niin hyödytön taakka, että minut varmaan häädettäisiin pois. Kalaa osaan fileroida ja valmistaa, mutta ei mulla ole edes mitään pilkkiasua tai kairaa, jolla mennä kalastamaan.

Vierailija

Olen jonkun asteen survivalisti. Asun yksin, maalla. Nainen.

Omaksi tarpeeksi ruokaa varastossa moneksi kuukaudeksi mutta jos aikuiset lapseni tänne tulisivat niin riittäisi ehkä reiluksi kuukaudeksi. Eli liha ja hedelmäsäilykkeitä, riisiä, makaroonia, pussiruokia, öljyä, sokeria, jauhoja, rusinoita, luumuja, maitojauhetta, vettä, kahvia, teetä, pipareita ;)... Luonnosta sitä löytää lisää ja vaihtokaupalla saa. Käteistä siis pitää olla aina. Lemmikeille aina varastossa ruokaa myös.

Lämmitys puilla, vesi omasta kaivosta, kampiradio millä kuunnella hätätiedotteita ja voi ladata esim. puhelinta jos vaan jossain vaiheessa tukiasemat toimii puhelimen käyttöön ja siinä samassa on led-taskulamppu, kynttilöitä riittää, myrskylyhtyjä, lamppuöljyä, led-lyhtyjä, avaruuspeittoja, -15C makuupussit, hygieniatuotteita, tulukset, invertteri jolla muuttaa akun virta vaikka kahvinkeittimeen, löytyy traktoriin polttoöljyä, ensiaputarvikkeita, kalastusvälineet, työkaluja, trangia-keitin, kaasukeitin, kaasua, grilli, la-puhelin, hengityssuojaimia, alueen maastokartta..tuskin kaikkea luettelin.

Osaan myös kulkea lähimetsissä eksymättä, kalastaa, kasvattaa juurekseni, kerätä sieneiä ja marjoja.

Siis mulla ei ole mitään hätää kunhan ei ole kysymys jostain lähellä tapahtuvasta vaarallista säteilyä säteilevästä räjähdyksestä.

Vierailija

Vesi on ongelma, muutn pärjäisin hienosti.

Ongelmat alkavat siitä, kun yhteiskunnan hajotessa et enää voi olla varma,että omistusoikeutesi tai käyttöoikeutesi omaisuuteesi säilyy. Esim mulla on talo, jossa sähköä ei oikeasti tarvitse ja maata, jossa voisi viljellä, mutta pystynkö minä pitämään ne itselläni ryöstöjoukkoja vastaan? Jonkun aikaa ehkä, mutta kuinka pitkään? Jos poliisia ja turvallisuutta ei ole, kuinka kauan minä ylipäänsä olen hengissä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Osaan tislata vettä, tehdä vaatteita ja käyttää tuluksia, tarvittaessa saan tulen myös aikaan ilman niitä. Toisaalta, en osaa viljellä maata, metsästää, nylkeä eläintä tai edes oikeaoppisesti perata kalaa eli ruokaa riittäisi niin pitkään kuin sitä kaupasta saisi varastettua ja takattomassa kerrostaloasunnossa tulisi nopeasti kylmä.
Voisin tosin pyöräillä vanhempieni luokse, sinne on vain parisenkymmentä kilometriä, heillä on takka ja iso järvi lähes takapihalla.
Jos on nälkä, niin kukaan ei kysy, oletko perannut kalan oikeaoppisesti:)))))

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat