(Tieto)yhteiskunta romahtaa - mitä taitoja sinulla on ilman internetiä, sähköä yms?
Kuvitellaan!
Huomenna aamulla kaikki on toisin. Ei ole sähköä, puhelinverkko ei toimi, vettä ei tule. Junat ei kulje, kaupat ei ole auki, yhteiskunta sellaisena kuin sen tunnemme, ei enää ole olemassa. Miten pärjäät ja mitä teet? Jos pitäisi itse vaikkapa valmistella asunto talvilämpimäksi, onnistuisitko? Asuuko sukulaisia tai ystäviä niin lähellä, että pääsisit tapaamaan heitä jalan/pyörällä kun autoja ei voi tankata enää? Entä ruoka, kuinka pitkään se riittäisi? Mistä vettä juotavaksi?
Millainen olisi suunnitelmasi selviämistä varten? Pärjäisitkö perheinesi talven yli?
Jatkakaa tästä jos vain kiinnostaa! Anteeksi vähän kömpelö aloitus, kirjoitin tämän nopeasti ruoanlaiton lomassa. :)
Kommentit (63)
hmm.. en tiedä onnistuisko kämpän lämpimänä pitäminen. Meillä ei ole takaa eikä edes saunaa asunnossa niin puilla lämmittäminen ei oikein käy. Toisaalta meillä on tosi tiivis ja energiaa säästävä asunto niin että tää kyllä pysyy pitkään läämpimänä (vieläkään ei ole lämmitykset edes päällä. Toisaalta naapureilla voi olla joten en taas tiedä minkä verran tulee lämpöä naapuriasunnoista, kerrostaloasunto siis). Ehkä jouduttaisiin mun vanhemmille (ok-talo jossa takka ja sauna) muuttamaan. He asuvat sellaisen matkan päässä että kävellen päästäisiin ja käydäänkin usein.
Ruokaa osaisin kyllä hankkia varsinkin kesäisin kun voi viljellä itse ja kerätä metsästä ties mitä. Metsästänyt en ole koskaan mutta kalastaminen onnistuu ja merenrannalla kun asutaan niin kalaa ainakin riittää. Kyllähän sitä oppisi metsästämäänkin kun tarve tulisi. Ikinä en ole asetta laukaissut tai edes pitänyt kädessä mutta eikai se nyt kovin suurta rakettitiedettä voi olla :D Sitä en tiedä miten ruuanhankinta talvella onnistuisi muuta kuin pilkkimällä eli tämä ensimmäinen talvi ainakin menisi aina yksipuolisella ravinnolla (toki onhan nyt kuitenkin kaapit ja pakastin täynnä ruokaa) mutta ensi kesänä voisi sitten laittaa vähän talteen talven varalle mm perunaa ja porkkanaa sekä viljaa (mitä pitäisi joltain kykenevämmältä ostaa). Ruokaa osaan kyllä raaka-aineista tehdä ja leivät yms leipoa, en ole sellainen joka tarvitsee pussikastikkeita ja valmisruokia selvitäkseen :D
Koiraa kummempia eläimiä en ole koskaan omistanut/hoitanut mutta äkkiäkös sitä oppisi kanoja, lampaita ja lehmiäkin pitämään kun tulisi se tarve. Ei muuta kun sitten vaan lampaita kerimään ja sukkia kutomaan (kutominenkin muuten luonnistuu just sukkien, pipojen ja lapasten verran).
Vettä saisi näin talviaikaan tietysti lunta sulattamalla mutta sitä en kyllä tiedä mistä kesällä (ei se lumikaan välttämättä riitä) kun asumme Kymi-joen varrella meren rannalla ja siis joki laskee tuohon mereen. Täällä on vesi kyllä sen verran likaista että en osaisi sitä niin hyvin puhdistaa että uskaltaisin juoda. Kyllä nyt tuollaset perusjutut onnistuu kuten tislaaminen mutta en usko että se riittää tälle meidän meri- tai jokivedelle.
Äkkiä varmaan niitä kyläkauppojakin olisi taas pystyssä niin ei nyt ihan kaikkea tarvitsisi itse osata tehdä. Minun ammattini jatkuisi suht samanlaisena vaikka sähkö, internet, puhelinlinjat jne kaatuisi joten rahaa kyllä tulisi. Toisaalta jos työpaikkaa ei olisi enää niin kyllä me suht omavaraisena pystyttäisiin elämään. Muutettaisiin sitten vaan mun vanhemmille (heidän talo siis iso 3-kerroksinen 2hehtaarin pihalla), sinne joutuisi varmaan myös mummi muuttamaan. Sinne mahtuu pihalle viljelmää ja eläimiä, tarvittaessa vaikka toinen asunto. Asunnon käytännössä pystyy lämmittämään kokonaan puilla.
Aika optimistisia arvioita omavaraisviljelemisestä ja metsästämisestä ja noin. Viimeksi Suomessa on ollut nälänhätä 1860-luvulla. Silloin oli sentään hevosia työvoimana toisin kuin nyt kun hevosia ei kovin montaa ole.
Aloituksessa kai ainakin yhtenä ongelmana oli yhteiskunnan romahtaminen joten tuskin se romahtanut yhteiskunta jakelua saisi aikaiseksi. Lamaannuttaisiko sähköjen tai tietoliikenteen katkeaminen koko yhteiskuntaa... hankaloittaisi ja hidastaisi monia asioita.