Poikani oppii englantia vapaa-ajalla enemmän
Kuin koulussa.
Koulun englannin opiskelu on elämästä vieraantunutta, irrallista, vailla yhtymäkohtia 12 - vuotiaani maailmaan. Pojan enkun numero oli 2 vuotta sitten 7, nyt 10. Poika on oppinut magic the gathering korteista ja tietokonepeleistä kaiken.
Koulu ei ole pystynyt tarjoamaan ainottakaan mielekästä oppimiselämystä.
Äiti, opettaja.
Kommentit (38)
Olen oppinut yhden kielen vain puhumalla, korvakuulolla ja lukemalla sen kielisiä tekstejä. Ongelma on, että tällä tavalla opitun kielen unohtaa nopeasti, koska ei ole sitä kouluopetuksen tuomaa "selkärankaa". Molempia siis tarvitaan, sekä oman motivaation kautta tuomaa oppimista että lukupohjaista tylsää tankkausta. Jälkimmäinen auttaa kielen pysymään mielessä silloinkin, kun ei saa aktiiviharjoitusta ja sen päälle voi rakentaa vaativampaa kielentaitoa.
Minä olen nainen ja opin puhumaan englantia ihan vaan pelaamalla videopelejä niin paljon. Onlinessa pelatessa joutuu myös yleensä kommunikoimaan muiden pelaajien kanssa englanniksi, koska aika harvoin samalle serverille sattuu pelkkiä suomalaisia.
Ihan normaalia nykyään, jopa se, että oppimisvaikeuksia omaavat saattavat oppia ymmärtämään luettua englantia ihan hyvin. Sitä on niin paljon ympärillä. Omasta insinööriopiskelijasta huomaa, enkku menee tuosta vaan, meni jo ala-asteella, ruotsissa pahoja vaikeuksia, eikä hänellä ruotsia kohtaan edes mitään asenneongelmaa ole, vaan tuskailee sen kanssa. Olen joutunut antamaan tukiopetusta jonkun verran.
Vierailija kirjoitti:
Poika on ns koulupudokas. Tunneilla alisuoriutuu, mutta kokeista repii kymppejä poikkeuksetta.
Eli on häirikkö ja keskittymiskyvytön ja äitinsä ruokkii sitä. Koulupudokas tarkoittaa oppilasta joku ei suoriudu luokka-asteelta tai koulu jää hän kesken eli ei esim saa edes peruskoulun päättötodistusta.
Olen juurikin englannin opettaja yläkoulussa. Annan todella taitaville oppilaille aina mahdollisuuden rinnalla siis ihan oppitunnilla tehdä tarpeeksi vaativaa ylöspäin eriyttävää tekemistä. Suurin osa ei jaksa niihin kuitenkaan vaivautua. Ei varmaan sinunkaan lapsesi. Se aineisto kun ei ole tietokonepelejä vaan esim lukion kirja tai esseet englanniksi jotta pääsee näyttämään juuri sitä huippuunsa jo hiottua kielitaitoa. Tai voi toimia halutessaan luokkakavereiden mentorina. Mutta mieluummin valitsevat häiriköinnin kun on niin tylsää ja osaan jo kaiken.
Tuttua. Pelaamisen kautta ja myöhemmin sarjoja katsomalla ja lukemalla on tullut minunkin kielitaito, jota kävin myöhemmin syventämässä asumalla ulkomailla. Ei koulusta, se oli lähinnä sellaista helppoa ja tylsää läpi laskettelua kun paljon kattavampi oppi oli tullut muualta ja aiemmin jo. Ja helkkarin hyvä kielitaito tulikin, syvä kiitos vanhemmille siitä, että kannustivat.
Meidänkin tyttö oppi englannin jotenkin ihmeellisesti pelailun kautta. Hän sai kyllä hyvän pohjan, kun oli ennen kouluunmenoa kaksi vuotta englanninkielisessä päiväkodissa. Oppi siellä alkeet ja ilmeisesti vähän enemmänkin. Sitten englannin oppiminen jäi oman harrastuneisuuden varaan, kun englanti alkoi koulussa vasta viidennellä luokalla. Kuitenkin neljännen luokan jälkeisenä kesänä hän alkoi jo lukea englanninkielisiä kirjoja. Harry Potter oli siinä kohtaa vielä liian vaikea, mutta Percy Jacksonit sujuivat hyvin. Potterit alkoivat mennä vasta syksyllä.
Tavallisissa kouluissa on kieliä ihan liian vähän. A-kieltäkin kai vain pari tuntia viikossa? Omalla lapsellani oli alussa A-kieltä 7 tuntia viikossa, myöhemmin 6. Englantia oli viidennellä ja kuudennella luokalla 4 tuntia viikossa, seiskalla kun tuli ruotsi, sitä oli neljä tuntia viikossa ja englanti tippui kolmeen. Tuo 6-7 viikkotuntia riittää siihen, että kielen oppii melko hyvin. Mutta joku 2-3 tuntia viikossa vaatii kyllä sen, että oppimista tapahtuu vapaa-ajallakin eri muodoissa.
No eivätkö kaikki lapset opi kotona enemmän kuin koulussa? Historiaa, englantia, biologiaa, politiikkaa, sosiaalipolitiikkaa, kirjallisuutta, taidetta, liikuntaa ainakin meillä. Koulu on sosiaalinen ympäristö jossa opitaan ennenkaikkea sosiaalisuutta.
Eikös se nyt ole vähän liikaa vaatia, että ala-asteella oppisi jonkun kielen pelkästään koulussa? Eihän matikastakaan opita kuin ihan alkeet. Sama muissa aineissa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika on ns koulupudokas. Tunneilla alisuoriutuu, mutta kokeista repii kymppejä poikkeuksetta.
Eli on häirikkö ja keskittymiskyvytön ja äitinsä ruokkii sitä. Koulupudokas tarkoittaa oppilasta joku ei suoriudu luokka-asteelta tai koulu jää hän kesken eli ei esim saa edes peruskoulun päättötodistusta.
Olen juurikin englannin opettaja yläkoulussa. Annan todella taitaville oppilaille aina mahdollisuuden rinnalla siis ihan oppitunnilla tehdä tarpeeksi vaativaa ylöspäin eriyttävää tekemistä. Suurin osa ei jaksa niihin kuitenkaan vaivautua. Ei varmaan sinunkaan lapsesi. Se aineisto kun ei ole tietokonepelejä vaan esim lukion kirja tai esseet englanniksi jotta pääsee näyttämään juuri sitä huippuunsa jo hiottua kielitaitoa. Tai voi toimia halutessaan luokkakavereiden mentorina. Mutta mieluummin valitsevat häiriköinnin kun on niin tylsää ja osaan jo kaiken.
Ai kamala tätä sinun suomenkielen hallintaasi!
Voitko todella olla kiel(t)en opettaja?!
Omg.
Terveisiä muuten kutoselle!
Minä opin englantia lukemalla Harry Pottereita englanniksi (en jaksanut odotella suomennosta).
Vierailija kirjoitti:
Miten 12v voi olla koulupudokas vai oliko tämä vasta ennuste? Koulupudokkaaksi kun lasketaan tilastossa ne 18-29-vuotiaat ihmiset, jotka ovat suorittaneet peruskoulun, mutta eivät ole sen jälkeen hankkineet mitään muuta tutkintoa eivätkä ole jatkokoulutuksessa.
Yleensä opettajat tietävät, mitä erilaiset vaikeat sanat merkitsevät. Vai onko ap itse opiskellut tutkintonsa pelaamalla, koska niin on tieto tarttunut paremmin kuin koulunpenkillä?
> Olen oppinut yhden kielen vain puhumalla, korvakuulolla ja lukemalla sen kielisiä tekstejä.
Minkä ikäisenä? Luit varmaan kuitenkin jotain kielioppikirjaa?
Koulun tarkoitus on antaa pohja muullekin kuin 12-vuotiaan pelimaailmassa toimimiselle.
On aika huvittavaa ja samalla turhauttavaa kuulla kerta toisensa jälkeen, että kun lapsi istuu satoja tunteja enkuntunneilla ja harjoittelee kieltä pelien avulla satoja tunteja kotonaan, oppimista on tapahtunut vain ja ainoastaan pelien parissa. Näin väittävät nimenomaan ne lapset, jotka haluaisivat pelata myös oppitunneilla, ja ne vanhemmat, jotka ovat kyllästyneet tenaviensa marinaan siitä, että tunneilla on tylsää, kun ei saa pelata. Enempiä selittelemättä: käskekää tenavienne nauttia ihanasta tietämisen tunteesta oppitunneilla - siellä he edelleen huomaamattaan oppivat paljon kaikenlaista, jota he eivät peleissä kohtaa.
Hyvä ap, olet yhtä vakuuttava opettajana kuin eräs toisen palstan kaikkitietävä "gynegologina". Arvaapas, miksi!
Itse tosin koulut käyneenä mutta opin iteki valtaosan enkun taidoista ihan vaa pelejä pelaamalla. Etenkin moninpeleissä verkossa yleensä se kommunikointi tapahtuu tiimikavereiden sekö muiden kanssa englanniksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä opin englantia lukemalla Harry Pottereita englanniksi (en jaksanut odotella suomennosta).
Lähditkö ihan englannintaidottomana lukemaan Pottereita?
Vierailija kirjoitti:
oletko ikinä kuullut että joku oppisi keskustelemaan luontevasti vieraalla kielellä jonka oppii pelkästään kielitunneilla? kielen kyllä oppii, mutta se muuttuu luontevaksi ja tutuksi (ja ymmärrettävämmäksi ulkomaalaiselle) vasta kun sitä käyttää ja kuulee arjessa eikä ole vain päntännyt kielioppia ja sanoja ja ääntämystä.
Minä osasin tosi nätisti saksaa opiskeltuani sitä koulussa kuusi vuotta. Kertaakaan en ollut puhunut sitä saksalaisten sen enempää kuin muidenkaan kanssa. Olen tietysti keskivertoa lahjakkaampi, mutten suinkaan ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oletko ikinä kuullut että joku oppisi keskustelemaan luontevasti vieraalla kielellä jonka oppii pelkästään kielitunneilla? kielen kyllä oppii, mutta se muuttuu luontevaksi ja tutuksi (ja ymmärrettävämmäksi ulkomaalaiselle) vasta kun sitä käyttää ja kuulee arjessa eikä ole vain päntännyt kielioppia ja sanoja ja ääntämystä.
Minä osasin tosi nätisti saksaa opiskeltuani sitä koulussa kuusi vuotta. Kertaakaan en ollut puhunut sitä saksalaisten sen enempää kuin muidenkaan kanssa. Olen tietysti keskivertoa lahjakkaampi, mutten suinkaan ainoa.
Kyllä! Alkeista aloitetaan. Minä suomensin tunnin puheen kun aloin opiskella venäjää.
Siitä se lähti.
Fantasia-aiheinen keräilykorttipeli. Keräillään erilaisia örkkimörkkejä, taikaesineitä sun muita kuvaavia kortteja, kootaan niistä pakka, pelataan ja vaihdellaan kortteja. Ollut jo ainakin 25 vuotta suhteellisen suosittu, järjestetään myös turnauksia rahapalkinnoin ainakin ulkomailla.