Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teini syö 2-3 kertaa päivässä. Huolestuttaa.

Vierailija

On ihan selkeesti muuttanut syömisiään. On laihtunutkin vähässä ajassa muutaman kilon, eikä paina enää kuin 47 kg. On 164 senttiä pitkä. Maha on kuopalla, jalat on spagetit. Millähän takois järkeä päähän?

Käy toisella paikkakunnalla koulussa, mahdollisesti syö siellä kouluruoan. Aamupalaa ei syö. Kouluruoan jälkeen seuraava safka on, kun kotiutuu noin klo 17-18.30. Saattaa ottaa iltapalaa, mutta ei välttämättä ota.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Tota kuinka helkutin monta kertaa sen sitten sun mielestä oikeen pitäisi syödä?Itse olen 173cm ja painannut aikuisiälläkin ton 47kg ja vielä vaan hengissä porskutan menemään.En usko että sulla on mitään syytä huoleen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tota kuinka helkutin monta kertaa sen sitten sun mielestä oikeen pitäisi syödä?Itse olen 173cm ja painannut aikuisiälläkin ton 47kg ja vielä vaan hengissä porskutan menemään.En usko että sulla on mitään syytä huoleen!

No sähän olet pelkkä luuranko :O

No silloin kun vaikuttaa jaksamiseen, niin taatusti ei riitä 2 ruokailukertaa päivässä. Esim. koulusta kun lähtee kotiin tulemaan, on hänellä jo niin nälkä, että hyvä kun pystyssä pysyy. On myös usein todella väsynyt.

Ja koska tuolla painolla todennäköisesti yrittää vielä laihduttaa, niin todellakin on syytä olla huolissaan.

En usko, että kukaan joka nousee aamulla 5.30, ja on kotona 17-18.30, riittää kaksi pientä ateriaa. Ei juo kahvia yms., että ne on vain nuo ruoat. Ei ole terveellistä menoa todellakaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Syömishäiriö tai stressi. Juttele tyttärellesi, älä painosta tai hauku.

Kumpikin. Olen keskustellut ja olen ostanut eväitä, mutta ei. Joku päivä tuo pyörtyy matkan varrelle.

Vierailija

ssss kirjoitti:
Jätä hänet rauhaan. Nuo on normaalit mitat, eikä niissä todellakaan ole "maha kuopalla" tai "spagetti jalat". Olet itse varmaan ylipainoinen kun noin kirjoitat.

En todellakaan jätä rauhaan. Vielä mennnään painon puolesta  suht normaalilla rimppakinttuteinillä, mutta jos se paino tuosta vielä tippuu, niin johan on ongelma. Hänellä on vähän ajan sisällä ruvennut paino tippumaan, painoi 50 kg. Todellakin hänellä on maha kuopalla ja jalat spagetinohuet. 

Ja se, ettei jaksa päivää noin huonolla syömisellä, se on iso ongelma. Hän on väsynyt, ärtynyt, ja varmasti pahoinvoiva.

Hänellä on jo kerran käynyt yöllä niin, että on syömättömyyden takia sokerit laskenut niin alas, että on tärissyt, voinut pahoin, ollut kylmä hiki jne. onneksi herätti minut, ja onneksi tajusin melko nopeasti, että mikä on vialla.

T:ap

risukasa
Seuraa 
Liittynyt16.10.2015

Itse olen 160cm pitkä ja painan 49kg. Edelleen saisin painaa reilusti yli 55kg monen lääkärin mukaan, se olisi normaalipaino minun pituiselleni. Joten jos tyttösi on 47kg ja 164cm ja laihduttaa, niin sinuna puuttuisin asiaan. Hänellä ei ole tarvetta laihduttaa todellakaan, kerta itsekin huomaat hänessä muutoksia. Ärtyneisyys ja väsyneisyys ovat merkkejä huonovointisuudesta.

Neuvoisin puuttumaan asiaan ennenkun on liian myöhäistä.

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:
Jätä hänet rauhaan. Nuo on normaalit mitat, eikä niissä todellakaan ole "maha kuopalla" tai "spagetti jalat". Olet itse varmaan ylipainoinen kun noin kirjoitat.

En todellakaan jätä rauhaan. Vielä mennnään painon puolesta  suht normaalilla rimppakinttuteinillä, mutta jos se paino tuosta vielä tippuu, niin johan on ongelma. Hänellä on vähän ajan sisällä ruvennut paino tippumaan, painoi 50 kg. Todellakin hänellä on maha kuopalla ja jalat spagetinohuet. 

Ja se, ettei jaksa päivää noin huonolla syömisellä, se on iso ongelma. Hän on väsynyt, ärtynyt, ja varmasti pahoinvoiva.

Hänellä on jo kerran käynyt yöllä niin, että on syömättömyyden takia sokerit laskenut niin alas, että on tärissyt, voinut pahoin, ollut kylmä hiki jne. onneksi herätti minut, ja onneksi tajusin melko nopeasti, että mikä on vialla.

Kyllä saa aika paljon tosta vielä laihduttaa ennen kuin ongelmia ilmenee. Teini-ikäinen on itse vastuussa jaksamisestaan ja siitä, miltä haluaa vartalonsa näyttävän. 2-3 ateriaa on normaali ateriarytmi. Ei kuulosta ongelmalliselta. Sinuna epäilisin jotain sairautta, mikä on aiheuttanut yöllisen kohtauksen.

Älä viitsi. Enkähän minä tilanteen hoitajana ja äitinä tiedä, että mikä oli vikana. Mihinkään sairaskohtaukseen tuskin auttaa lasillinen mehua(ja hetkeä myöhemmin leipä). Popcorneilla kun ei pärjää päivää, ei ainakaan normaali ihminen. Sinä epäilemättä pärjäät. 

Taidat olla syömishäiriöinen pentu, kun noin puolustelet toista syömishäiriöistä.

ap

PäteväPirkko
Seuraa 
Liittynyt10.9.2015

risukasa kirjoitti:
Itse olen 160cm pitkä ja painan 49kg. Edelleen saisin painaa reilusti yli 55kg monen lääkärin mukaan, se olisi normaalipaino minun pituiselleni. Joten jos tyttösi on 47kg ja 164cm ja laihduttaa, niin sinuna puuttuisin asiaan. Hänellä ei ole tarvetta laihduttaa todellakaan, kerta itsekin huomaat hänessä muutoksia. Ärtyneisyys ja väsyneisyys ovat merkkejä huonovointisuudesta.

Neuvoisin puuttumaan asiaan ennenkun on liian myöhäistä.

Olen puuttunut. Ja olen samaa mieltä, painoa voisi olla rutkasti enemmän, ja silti olisi normaalipainoinen. 10 kiloa ei haittaisi mitään. Tyttö kuitenkin harrastaa liikuntaakin.

Mutta millä hemmettiä mie saan tuon syömään, kun on päivät toisella paikkakunnalla? Sen takia nuo ruokavälitkin on niin älyttömän pitkät, kun matkatkin kestää sen 4 tuntia melkeinpä. Pysäkiltä/pysäkille kävelyä, odottelua, kaksi eri bussia. Eväitä ei ota mukaan, vaikka minä olisin ne valmiiksi ostanut.

Sen jo kerroin, että jos paino tuosta alenee grammaakaan, niin psykiatrille käypi nuoren tie. 

Vierailija

Älä välitä ssss:tä. Hän on sokea itsetuhoisuudelleen. Oksentaako lapsesi(=poistuuko syömisen jälkeen vessaan)?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

No sähän olet pelkkä luuranko :O

No silloin kun vaikuttaa jaksamiseen, niin taatusti ei riitä 2 ruokailukertaa päivässä. Esim. koulusta kun lähtee kotiin tulemaan, on hänellä jo niin nälkä, että hyvä kun pystyssä pysyy. On myös usein todella väsynyt.

Ja koska tuolla painolla todennäköisesti yrittää vielä laihduttaa, niin todellakin on syytä olla huolissaan.

En usko, että kukaan joka nousee aamulla 5.30, ja on kotona 17-18.30, riittää kaksi pientä ateriaa. Ei juo kahvia yms., että ne on vain nuo ruoat. Ei ole terveellistä menoa todellakaan.

Kommentoin tuhon loppuosaan.... Kun olin n. 17-vuotiaana kokopäivätöissä (heräsin klo. 6 ), niin söin ekan aterian vasta kotiin päästyäni, n. klo.17. Aamulla en ole koskaan pystynyt syömään mitään ja silloin töissäkin kävin juomassa vain pari kuppia kahvia, että kyllä sitä pystyy 2 pienellä aterialla selviämään päivän, jos kerta pystyy syömättäkin. Olin silloin lähetti talon sisällä, että suht fyysistäkin homma oli, mutta nuorena jaksaa. Ja en ollut syömishäiriöinen, ei vaan tullut työpäivän aikana syötyä.

Ja tuota, meillä syödään aina vain n. 2-3 ateriaa päivässä, myös 18v. lapseni. Lähes aina syöty, paitsi lapsi, kun oli huomattavasti nuorempi. En oikeasti pysty ymmärtämään suomalaisten, joidenkin, tapaa mussuttaa ruokaa parin tunnin välein. Itse en pystyisi.

Vierailija

ssss kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ssss kirjoitti:

Kyllä saa aika paljon tosta vielä laihduttaa ennen kuin ongelmia ilmenee. Teini-ikäinen on itse vastuussa jaksamisestaan ja siitä, miltä haluaa vartalonsa näyttävän. 2-3 ateriaa on normaali ateriarytmi. Ei kuulosta ongelmalliselta. Sinuna epäilisin jotain sairautta, mikä on aiheuttanut yöllisen kohtauksen.

Teini-ikäinenhän ei ole itse vastuussa jaksamisestaan, vaan hän alaikäisenä on vielä vanhempiensa huolenpidon kohteena SEKÄ lastensuojelun piirissä - teini-ikäiset syömishäiriöisethän usein ovat myös lastensuojelun asiakkaita.-

-

Tee itse omalle kehollesi niin paljon hallaa kuin haluat, mutta älä tule tänne syöttämään omaa sairasta ideologiaasi. Tutustu vaikkapa terveydenhuollon suosituksiin syömisistä ja painosta. Sinun ei tarvitse niitä noudattaa, mutta et voi noita neuvojasi jaella, sillä ne eivät ole linjassa terveellisen elämän kanssa.

Vierailija

ssss kirjoitti:

Eiköhän nämä ole yksilökohtaisia asioita. Teinillä sitäpaitsi vielä aikuista suurempi energiantarve kun kroppa kehittyy ja kasvaa, joten en ihmettele jos kaksi ateriaa päivässä ei riitä.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat