9- luokkalainen seurustelee!
Haluaisin kuulla kokemuksia ja neuvoja. Olen hämmentynyt ja ahdistunut. Tyttäreni 15 vuotias ilmoitti tänään seurustelevansa ja herra viihtyi tyttären huoneessa suljettujen ovien takana. Olen erittäin ahdistunut koska pienessä kämpässä pussailun yms äänet kuuluvat. He ovat kovin fyysisiä. Lapsi tietää etten hyväksy vielä seksiin etenemistä mutta vähät lapsi siitä todennäköisesti välittää. Yökyläilyä en hyväksy vielä pitkään aikaan, vai mitä tekisitte tilanteessa?
Minkä ikäisenä on hyväksyttävää antaa lapsen seurustella ja millä ehdoilla?
Kommentit (33)
Eipä sille oikein mitään voi. Jotkut aloittaa nuorempana ja jotkut vanhempana. Joka tapauksessa ne on tärkeitä ihmissuhteita nuorelle. Parisuhde ja ehkäisyasioista kannattaa jutella tytön kanssa.
Kuule se seurustelee ja sä et sille voi mitään. Seksiäkin voivat harrastaa ja silleKÄÄN et voi mitään. Hyväksy asia.
Jos nyt yhtään lohduttaa, ei se välttämättä ole niin huono tai tuhoontuomittu suhde. Harvinaista toki, mutta mahdollista on että tyttösi löysi sielunkumppanin jo nyt. Tätini alkoi seukkaamaan aikanaan 14-vuotiaana, ja yhä ovat seitsenkymppisinä yhdessä!
Mutta todennäköisempää on että ei tuossa iässä suhteet kauan kestä. Todellakin ehkäisyasiat pitää puhua halki viimeistään nyt. Oikea linja ei varmasti ole seksin kieltäminen tai se, ettet sinä sitä hyväksy. Kasvattaa vaan uhmaa.
Aloin itse seurustelemaan tuon ikäisenä ja ollaan vieläkin yhdessä.. Ikää nyt 23v..
Niin. Pitää hyväksyä. Olenko ainoa äiti jolle tämä asia on vaikea. Ap
Olettehan puhuneet ehkäisyasioista? ja puhu sille kundille myös! vaikkeivat, vielä, sillä asteella olisikaan. Mutta fakta on, että seksiä voivat harrastaa vaikka puun oksassa eli sitä et voi estää jos niikseen on. Itse harkitsisin pillereiden hankkimista tytölleni ja lisäksi se kondomi! ainoa mikä suojaa taudeilta ja ei se tuplahkäisy haitaksikaan ole raskauden välttämiseksi, tuossa iässä.
Huokaus, toiv omillani kestää vielä kauan tuo asia...ovat nyt 12v ja 14v.
Vierailija kirjoitti:
Aloin itse seurustelemaan tuon ikäisenä ja ollaan vieläkin yhdessä.. Ikää nyt 23v..
Kertoisitko miten teillä oli kodin säännöt, saitteko olla yökylässä? Miten etenitte ja miten vanhemmat suhtautuivat?
Vierailija kirjoitti:
Olettehan puhuneet ehkäisyasioista? ja puhu sille kundille myös! vaikkeivat, vielä, sillä asteella olisikaan. Mutta fakta on, että seksiä voivat harrastaa vaikka puun oksassa eli sitä et voi estää jos niikseen on. Itse harkitsisin pillereiden hankkimista tytölleni ja lisäksi se kondomi! ainoa mikä suojaa taudeilta ja ei se tuplahkäisy haitaksikaan ole raskauden välttämiseksi, tuossa iässä.
Huokaus, toiv omillani kestää vielä kauan tuo asia...ovat nyt 12v ja 14v.
Todennäköisesti ei, Itse aikoinaan kun olin vielä nuori niin kyllä se seksin harrastaminen oli jo aloitettu silloin 14v. Onneks meillä oltiin asiasta puhuttu ja ehkäisy oli käytössä.
Ihan hyvä aloitus. Tuo on asia, minkä edessä lähes jokainen vanhempi nuorensa kanssa jossain vaiheessa on. Muistan hyvin vanhimman tyttären seurustelun aloittelun ja oman ahdistuneisuuden, kun ovi sulkeutui tyttären huoneeseen. Mitä ne siellä tekee, onko liian aikaista seurustella jne?
Tyttären kanssa kannattaa jutella, miten kotona käyttäydytään, ehkäisystä jne. Meillä alkuun pyrkivät kuhertelemaan ( nuoleskelemaan ) jopa olohuoneessa, mutta sen kielsin, sillä kotona oli myös pienempiä sisaruksia. Yökylään ei meille voinut jäädä, eikä myöskään meidän teinit ole menneet yökylään poikaystävien luokse.. Mutta tuo asia on vaikea, tunnistin tuossa vaiheessa suuren avuttomuuden itsessäni. Onneksi mies oli jämäkkä ja hän kielsi jyrkästi yökyläilyt.
Ja 8 lisää, että itse olin muutamaa viikkoa aiemmin täyttänyt 17v kun aloin seurustelemaan ja yhä ollaan yhdessä, täytin juuri 40v...
Mutta oli minulla 7-luokalla se eka ns poikaystävä, hän oli 15v ja yritti kammeta minua sänkyyn siinä onnistumatta. Äitini ei koskan puhunut sanallakaan seksistä tms asioista, ei edes kuukautisista ja sai raivarit kun eräs ilta tulin kotiin fritsu kaulassa. Sain sitten äidiltäni "turpaan".
-8-
En oo ikinä ymmärtänyt että miksi helvetissä vanhemmat luulevat että heillä on oikeus puuttua tuon ikäisen seurustelevan nuoren seksielämään. Ei se heille kuulu! Ja tuo yökyläilyn rajoittaminenkin, miksi? Ja muutenkin, sinähän et päätä että saako lapsesi seurustella vai ei, varsinkin kun on jo 15.
Anteeksi suhtautumiseni. Aloimme itse seurustella tuon ikäisenä, seksiäkin harrastettiin kun oltiin valmiita ja vielä viisi vuotta myöhemmin ollaan yhdessä, opiskellaan molemmat ja elämä on mallillaan. Onneksi meidän vanhemmat tiesivät ettei heillä ole nokan koputtamista meidän seksiin. Ja yökyläilykin sallittiin alusta asti.
Miten vanhempana pitäisi suhtautua siihen että ahdistaa kun ovi menee kiinni ja ahdistaa ja tuntuu kiusalliselta jos sallin yökyläilyt? Tuntuu kiusalliselta ja olen vähän jäässä asian kanssa.
Haluan sopeutua tähän vaiheeseen. Ap
Itselläni siitä on n. 10 vuotta kun olen ollut tuon ikäinen. Nyt on lähipiirissä 14-15 vuotiaita nuoria ja omiin silmiin näyttävät vielä niin pieniltä ja tietämättömiltä. Onneksi on vielä taitoa ajatella millainen itse olin siinä iässä. Kyllä sitä ainakin itse koin olevani silloin jo kohtuullisen kypsä. Seksi ei minua vielä tuohon aikaan niin kovasti kiinnostanut, vaikka kaveripiirissä oli muutamia ihmisiä, jotka sitä jo aktiivisesti harrastivat. Minusta on hienoa, että näiden nuorten vanhemmat olivat tietoisia asiasta/hyväksyneet sen ja huolehtineet siitä, että nuoret varmasti ovat perillä ehkäisyasioista. Varmastihan se voi olla hankala paikka äidille, mutta korostan tässä sitä, että muistelkaahan millaisia olitte itse siihen aikaan ja millaisia teidän kaverit oli. :)
Seksin harrastaminen on laitonta alle 16 vuotiaana.
Ap, sinä olet lapsesi vanhempi, äiti. Sinä päätät viimekädessä asioista, ei lapsesi. Ei vaikka hän onkin "jo" 15v. Jos sinä koet kiusalliseksi sen että murkun ovi menee kiinni ja "klottailun" äänet kuuluvat siltikin niin sinä otat sen puheeksi murkkusi kanssa, kerrot että se ei kuulosta "hyvälle" muiden perheenjäsenien korvissa ja että oven olisi hyvä olla ede shieman raollaan. Tai jos se on kiinni niin pelisäännöt siihenkin. Voit aivan hyvin myöskin sanoa senkin että et salli varsinaista seksiä kattosi alla, ainakaan vielä. Ei 15v ikäisen "tarvitse" vielä seksielämäänsä aloittaa, sanon näin vaikka tajuankin elämän realiteetit ja kaiken. Mutta silti uskon että ei läheskään kaikki viistoistaveet edes halua vielä "paneskella", ainakaan muualla kuin päänsä sisällä, henkinen kehitys kun tulee hieman fyysistä jälkijunassa.
Ja painotan tuota ehkäisyasioista puhumista, omalle pojalleni olen mm todennut että ei se ole kuin yksi k*llin luikaus ja oletkin isä, loppuelämäsi. Tai abortoidun lapsen isä. Tietyllä tavalla/tasolla uskon nimittäin jonkinlaiseen "shokkiterapiaankin" tyyliin "mustat keuhkojen kuvat googlessa tipakoinnin vuoksi" jne. Tosin käytännössäkin meiltä löytyy syövästä helvetin tuskia kärsineen kokemus ja hänen kuolemansa lähipiiristä joten sekin käynyt syöpäkääryleiden karkottamiskeinona.
Yritä pitää avoimet välit lapseesi, pelkkä jykrkkä eieiei ja kieltäminen ei sekään ole hyvä, päinvastoin alkaa vain kapinoimaan entistäkin enemmän mutta loppujen lopuksi "niin kauan kuin leipääni syöt niin säveliäni soitat", joustavuuden ja lapsen murkun ikä/kehitystason huomioiden, sopivasti liekaakin antaen.
-8-
Vierailija kirjoitti:
Miten vanhempana pitäisi suhtautua siihen että ahdistaa kun ovi menee kiinni ja ahdistaa ja tuntuu kiusalliselta jos sallin yökyläilyt? Tuntuu kiusalliselta ja olen vähän jäässä asian kanssa.
Haluan sopeutua tähän vaiheeseen. Ap
Saahan sen oven nostettua pois saranoilta ja vietyä varastoon. Eivät touhua salassa.
Vierailija kirjoitti:
En oo ikinä ymmärtänyt että miksi helvetissä vanhemmat luulevat että heillä on oikeus puuttua tuon ikäisen seurustelevan nuoren seksielämään. Ei se heille kuulu! Ja tuo yökyläilyn rajoittaminenkin, miksi? Ja muutenkin, sinähän et päätä että saako lapsesi seurustella vai ei, varsinkin kun on jo 15.
Anteeksi suhtautumiseni. Aloimme itse seurustella tuon ikäisenä, seksiäkin harrastettiin kun oltiin valmiita ja vielä viisi vuotta myöhemmin ollaan yhdessä, opiskellaan molemmat ja elämä on mallillaan. Onneksi meidän vanhemmat tiesivät ettei heillä ole nokan koputtamista meidän seksiin. Ja yökyläilykin sallittiin alusta asti.
Se 15-vuotias on kuitenkin vielä alaikäinen ja vanhemmat yleensä kantavat vielä tuon ikäisestä sekä taloudellista että muutakin vastuuta. Ei se nyt minusta ( 3 lapsen äidistä ) ole ihan toivottavaa, että lapseni aloittaa seksisuhteet jo 15 vuotiaana, varsinkaan vaihtuvien partnereiden kanssa. En pidä 15 vuotiasta vielä edes henkisesti kypsänä seurusteluun, mihin liittyy yhdyntöjä. Varmaan on poikkeuksia ja se kumppani löytyy jo nuorena ja jos vanhemmat hyväksyvät yökyläilyt, asia varmaan kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Paras mittari sille onko valmis seksiin on lapsi. Saako se tulla tässä ja nyt, eli onko elämä niin hyvin kuosissa, että siitä selviää itse. Harvalla 15 v teinillä on massia/kämppää mihin muuttaa.
Ennen oli sananlasku "ensin takka, sitten vasta akka". Eli mies tuo naisen valmiiseen taloon.
Mummo aikoinaan valisti tyttöjään, jotta kotiin ei ole tulemista maha pystyssä. Se alkaa itsellinen elämä saman tien. On pari tuntia aikaa pakata kamat.
Up