9- luokkalainen seurustelee!

Vierailija

Haluaisin kuulla kokemuksia ja neuvoja. Olen hämmentynyt ja ahdistunut. Tyttäreni 15 vuotias ilmoitti tänään seurustelevansa ja herra viihtyi tyttären huoneessa suljettujen ovien takana. Olen erittäin ahdistunut koska pienessä kämpässä pussailun yms äänet kuuluvat. He ovat kovin fyysisiä. Lapsi tietää etten hyväksy vielä seksiin etenemistä mutta vähät lapsi siitä todennäköisesti välittää. Yökyläilyä en hyväksy vielä pitkään aikaan, vai mitä tekisitte tilanteessa?

Minkä ikäisenä on hyväksyttävää antaa lapsen seurustella ja millä ehdoilla?

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Eipä sille oikein mitään voi. Jotkut aloittaa nuorempana ja jotkut vanhempana. Joka tapauksessa ne on tärkeitä ihmissuhteita nuorelle. Parisuhde ja ehkäisyasioista kannattaa jutella tytön kanssa.

Vierailija

Jos nyt yhtään lohduttaa, ei se välttämättä ole niin huono tai tuhoontuomittu suhde. Harvinaista toki, mutta mahdollista on että tyttösi löysi sielunkumppanin jo nyt. Tätini alkoi seukkaamaan aikanaan 14-vuotiaana, ja yhä ovat seitsenkymppisinä yhdessä!

Mutta todennäköisempää on että ei tuossa iässä suhteet kauan kestä. Todellakin ehkäisyasiat pitää puhua halki viimeistään nyt. Oikea linja ei varmasti ole seksin kieltäminen tai se, ettet sinä sitä hyväksy. Kasvattaa vaan uhmaa.

Vierailija

Olettehan puhuneet ehkäisyasioista? ja puhu sille kundille myös! vaikkeivat, vielä, sillä asteella olisikaan. Mutta fakta on, että seksiä voivat harrastaa vaikka puun oksassa eli sitä et voi estää jos niikseen on. Itse harkitsisin pillereiden hankkimista tytölleni ja lisäksi se kondomi! ainoa mikä suojaa taudeilta ja ei se tuplahkäisy haitaksikaan ole raskauden välttämiseksi, tuossa iässä.

Huokaus, toiv omillani kestää vielä kauan tuo asia...ovat nyt 12v ja 14v.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Aloin itse seurustelemaan tuon ikäisenä ja ollaan vieläkin yhdessä.. Ikää nyt 23v..

Kertoisitko miten teillä oli kodin säännöt, saitteko olla yökylässä? Miten etenitte ja miten vanhemmat suhtautuivat?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olettehan puhuneet ehkäisyasioista? ja puhu sille kundille myös! vaikkeivat, vielä, sillä asteella olisikaan. Mutta fakta on, että seksiä voivat harrastaa vaikka puun oksassa eli sitä et voi estää jos niikseen on. Itse harkitsisin pillereiden hankkimista tytölleni ja lisäksi se kondomi! ainoa mikä suojaa taudeilta ja ei se tuplahkäisy haitaksikaan ole raskauden välttämiseksi, tuossa iässä.

Huokaus, toiv omillani kestää vielä kauan tuo asia...ovat nyt 12v ja 14v.

Todennäköisesti ei, Itse aikoinaan kun olin vielä nuori niin kyllä se seksin harrastaminen oli jo aloitettu silloin 14v. Onneks meillä oltiin asiasta puhuttu ja ehkäisy oli käytössä.

Vierailija

Ihan hyvä aloitus. Tuo on asia, minkä edessä lähes jokainen vanhempi nuorensa kanssa jossain vaiheessa on.  Muistan hyvin vanhimman tyttären seurustelun aloittelun ja oman ahdistuneisuuden, kun ovi sulkeutui tyttären huoneeseen. Mitä ne siellä tekee, onko liian aikaista seurustella jne?

Tyttären kanssa kannattaa jutella, miten kotona käyttäydytään, ehkäisystä jne. Meillä alkuun pyrkivät kuhertelemaan ( nuoleskelemaan  ) jopa olohuoneessa, mutta sen kielsin, sillä kotona oli myös pienempiä sisaruksia. Yökylään ei meille voinut jäädä, eikä myöskään meidän teinit ole menneet yökylään poikaystävien luokse.. Mutta tuo asia on vaikea, tunnistin tuossa vaiheessa suuren avuttomuuden itsessäni. Onneksi mies oli jämäkkä ja hän kielsi jyrkästi yökyläilyt.

Vierailija

Ja 8 lisää, että itse olin muutamaa viikkoa aiemmin täyttänyt 17v kun aloin seurustelemaan ja yhä ollaan yhdessä, täytin juuri 40v...

Mutta oli minulla 7-luokalla se eka ns poikaystävä, hän oli 15v ja yritti kammeta minua sänkyyn siinä onnistumatta. Äitini ei koskan puhunut sanallakaan seksistä tms asioista, ei edes kuukautisista ja sai raivarit kun eräs ilta tulin kotiin fritsu kaulassa. Sain sitten äidiltäni "turpaan".

-8-

Vierailija

En oo ikinä ymmärtänyt että miksi helvetissä vanhemmat luulevat että heillä on oikeus puuttua tuon ikäisen seurustelevan nuoren seksielämään. Ei se heille kuulu! Ja tuo yökyläilyn rajoittaminenkin, miksi? Ja muutenkin, sinähän et päätä että saako lapsesi seurustella vai ei, varsinkin kun on jo 15.

Anteeksi suhtautumiseni. Aloimme itse seurustella tuon ikäisenä, seksiäkin harrastettiin kun oltiin valmiita ja vielä viisi vuotta myöhemmin ollaan yhdessä, opiskellaan molemmat ja elämä on mallillaan. Onneksi meidän vanhemmat tiesivät ettei heillä ole nokan koputtamista meidän seksiin. Ja yökyläilykin sallittiin alusta asti.

Vierailija

Miten vanhempana pitäisi suhtautua siihen että ahdistaa kun ovi menee kiinni ja ahdistaa ja tuntuu kiusalliselta jos sallin yökyläilyt? Tuntuu kiusalliselta ja olen vähän jäässä asian kanssa.

Haluan sopeutua tähän vaiheeseen. Ap

Vierailija

Itselläni siitä on n. 10 vuotta kun olen ollut tuon ikäinen. Nyt on lähipiirissä 14-15 vuotiaita nuoria ja omiin silmiin näyttävät vielä niin pieniltä ja tietämättömiltä. Onneksi on vielä taitoa ajatella millainen itse olin siinä iässä. Kyllä sitä ainakin itse koin olevani silloin jo kohtuullisen kypsä. Seksi ei minua vielä tuohon aikaan niin kovasti kiinnostanut, vaikka kaveripiirissä oli muutamia ihmisiä, jotka sitä jo aktiivisesti harrastivat. Minusta on hienoa, että näiden nuorten vanhemmat olivat tietoisia asiasta/hyväksyneet sen ja huolehtineet siitä, että nuoret varmasti ovat perillä ehkäisyasioista. Varmastihan se voi olla hankala paikka äidille, mutta korostan tässä sitä, että muistelkaahan millaisia olitte itse siihen aikaan ja millaisia teidän kaverit oli. :)

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat