ANTTILA joutui nöyrtymään, pyysi anteeksi ja vaihtaa tekstinsä!
Hyvä naiset ja nykyaika! :)
http://m.iltalehti.fi/perhe/2015112120704594_pr.shtml
Kommentit (31)
Tarunhohtoinen toive kirjoitti:
"Tämä on kaupallinen yritys hyödyntää trendiä. Koko sukupuolineutraali on typerä sana leikkiin liitettynä. Leikkiä ei pitäisi holhota, vaan lapsi itse leikkii, mitä haluaa", arvostelee lastenpsykiatri Jari Sinkkonen.
Hänen mukaansa viesti onkin tarkoitettu vanhemmille, jotka leluja ostavat. Sinkkosen mielestä tällaisten katalogien tekeminen on tekopyhää, sillä maailman sivu on ollut tyttöjä, jotka haluavat leikkiä merirosvoja ja poikia, jotka ovat halunneet leikkiä herkkiä leikkejä.
Lastenpsykiatri Sinkkonen sanoo, ettei pojalle pidä hankkia nukkekotia vain kasvatuksellisten pyrkimysten takia. "Jos poika saa nukkekodin, hän monesti järjestää siellä kaupunkisodan."
Niin, tuossahan juuri sanotaan, että lapsi itse päättää, eikä hänen sukupuoltaan tarvitse erityisesti vaalia (ts. ohjailla ylhäältäkäsin).
Kuulisin ihan mielelläni esimerkkejä tilanteista, joissa perinteisten sukupuoliroolien vaalimista on yritetty estää. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Kuulisin ihan mielelläni esimerkkejä tilanteista, joissa perinteisten sukupuoliroolien vaalimista on yritetty estää. Kiitos.
Esimerkiksi tämä kyseinen keissi. Feministit eivät tahdo, että tytöistä kasvatetaan tyttöjä ja pojista poikia, vaan he tahtovat, että lapset pakotetaan sukupuolineutraaliuteen. Tästä sitten seuraa lapselle turvattomuutta, koska hän joutuu kantamaan aikuisen vastuun. Lapselle pitäisi tarjota valmis sukupuolirooli. Lapsen vastuulla ei ole luoda sitä itse.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi tämä kyseinen keissi. Feministit eivät tahdo, että tytöistä kasvatetaan tyttöjä ja pojista poikia, vaan he tahtovat, että lapset pakotetaan sukupuolineutraaliuteen. Tästä sitten seuraa lapselle turvattomuutta, koska hän joutuu kantamaan aikuisen vastuun. Lapselle pitäisi tarjota valmis sukupuolirooli. Lapsen vastuulla ei ole luoda sitä itse.
Taidat nyt sekoittaa sukupuoliroolit sukupuoli-identiteettiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole esimerkki. Kukin saa ostaa lapselleen juuri niitä leluja, joita haluaa, mutta kaupan ei tarvitse määritellä, mikä lelu kenellekin sopii. Kaipaan nyt henkilökohtaisia esimerkkejä siitä, miten jonkun omassa elämässä on yritetty estää sukupuoliroolien "vaaliminen". Etpä sinäkään yhtään kirjoittanut.
-
Lapselle ei tarvitse tarjota valmista sukupuoliroolia, koska harva siihen rooliin täysin sopii. Puhe "aikuisen vastuusta" ei perustu mihinkään. Lapsi ei kelaile näitä juttuja niin syvällisesti, lapsi ohjautuu kyllä itsestään. Jos kerran sukupuoliroolit ovat niiin luonnollisia, niin silloinhan lapsi ohjautuu luonnostaan "tyypilliseksi mieheksi" ja "tyypilliseksi naiseksi". Mitään ohjailua ei silloin tarvita.
Voi hyvää päivää. Että jotku jaksaa käyttää tällaseen aikaansa
Vierailija kirjoitti:
Käytithän sinäkin.
Eiköhän tämä ollut ihan tietoinen yritys Anttilalta herättää huomiota ja saada sivuille kävijöitä. Siinä määrin dorkaa juttua siellä oli, että joko olivat laittaneet jonkun toimarin serkun lapsen niitä kynäilemään, tai sitten mainostoimiston copy tehnyt tietoisesti tarkoituksena ärsyttää. Ja koska tekstit oli kuitenkin muodollisesti ammattitaitoisesti laadittu, veikkaan jälkimmäistä. Kivasti saivat ilmaista somenäkyvyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Sä olisit ollut juuri näitä typeriä ämmiä, jotka olisivat sanoneet samaa naisen äänioikeudesta.
Hah, voin kuvitella, kuinka nämä konservatiivit olisivat olleet naamat hiessä, naisten housujen käytöstä aikanaan. "naiset eivät ole enää naisia!".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taidat nyt sekoittaa sukupuoliroolit sukupuoli-identiteettiin.
En. Turvallinen lapsuus tarkoittaa sitä, että vanhemmat elävät elämää lapsille valmiiksi. Se vahvistaa itseluottamusta ja luo turvallisuudentuntoa.
Kun tämä sukupuolettomat lapset pääsevät teini-ikään, he huomaavat kärsivänsä huonosta itsetunnosta ja ulkopuolisuudesta, koska heillä ei ole valmista mallia, jota toteuttaa.
Mielenterveysongelmat lisääntyvät sitä enemmän, mitä enemmän ihmisillä on mahdollisuus valita. Tämä näkyy myös stressipistetesteissä. Nyt tämä mielen särkevä valinnanvapaus ulotetaan jo lapsiinkin.
No onko feministi tullut sulle henkilökohtaisesti tuputtamaan, että älä pidä korkokenkiä tai millä tavalla nyt sitä sukupuoltasi vaalitkin? Kerro kaikki ne konkreettiset esimerkit, joilla sua henkilökohtaisesti on yritetty estää vaalimasta omaa tai jonkin muun sukupuolta.
-
Mä voin kertoa, miten mulla on lapsena ja nuorena tuputettu sukupuolirooleja:
- koulukaverit huomauttelivat jatkuvasti kaikista pienistä asioista, että tytöt eivät tee noin ja noin
- ala-asteen liikunnanopettaja ei millään meinannut antaa mun luistella hokkareilla, soitti jopa kotiin (mitään todellista estettä ei ollut, emme tehneet liikkatunnilla mitään sellaista, mihin olisi niitä kärkipiikkejä tarvinnut; yläasteen liikkaope sen sijaan toivoi, että kaikki muutkin luistelisivat hokkareilla, koska jää pysyy silloin parempana)
- mut pakotettiin pukeutumaan juhlissa hameeseen, mitä inhosin
- kun leikkasin yläasteella ensimmäistä kertaa tukan ihan lyhyeksi, olin tietysti kaikkien silmissä lesbo (mitä en ole, mutta tuota sanaa käytettiin haukkumasanana minua kohtaan)
- vielä nuorena aikuisenakin minulle on huomautettu, että naiset eivät käyttäydy tuolla tavalla, ja että minun käytökseni on miesmäistä (tunnen kuitenkin itseni ihan täysin naiseksi, enkä halua olla mies)
Esimerkkejä on lukuisia! Lisäksi pojalleni, joka tykkää vaaleanpunaisesta, kaverit kertovat usein, että ei hän voi tuosta väeistä tykätä, koska se on tyttöjen väri. Myös joistain hänen leluistaan huomautellaan. Mikä hyöty tällaisesta kontrolloinnista mielestäsi on?