Voisiko joku viisaampi vastata minulle tähän vaihdevuosikysymykseen, kun en siihen mistään löydä vastausta?
esivaihdevuosioireisena kysyn:
Kerta vaihdevuosien ongelmat johtuvat siitä, että estrogeenituotanto vähenee ja lopulta loppuu, niin miten on tarkoitus loppuelämä kärvistellä ilman estrogeenia, jos sitä on tarkoitus ottaa pahimpiin oireisiin vaihdevuosien aikana muutaman vuoden ajan?
Mistä siis elimistöön syntyy vaihdevuosien jälkeen "tasapaino", kun tärkeä hormoni puuttuu lopullisesti? Eikö tämä tarkoita, että loppuikä tulee ottaa estrogeenia, jos tahtoo, että limakalvot ovat esim. jotenkin kunnossa?
Hikoilu ja muu hormoniheittely toki rauhoittunee vaihdevuosien jälkeen, mutta estrogeenipuutteen pahat oireet, eli limakalvon kuivuudet, unihäiriöt jne. jäävät, piste. Miten ne voisivat poistua, kun ei sitä estrogeeniakaan enää kehoon tule, ilman hormonikorvaushoitoa?
On mielestäni väärin puhua vaihdevuosista, kun kyseessä on selvästi tarve estrogeenille loppuiäksi. Itsellä nyt jo niin kamalat univaikeudet ja kuivuus ilman estrogeenia, etten voisi elää ilman korvaushoitoa. Ja jos siis lääkärit ovat sitä mieltä, että ei loppuikää voi korvaushoitoa ottaa, niin vaihdevuosien jälkeen sitten loppuelämä kärsitään?
Kommentit (22)
"Suurimmalla osalla vaihdevuosioireet kestävät yli viisi vuotta, minkä vuoksi myös vaihdevuosien hormonihoitoa tyypillisesti käytetään useita vuosia. Mitään ehdotonta yläikärajaa hormonihoidolle ei ole, jos henkilö on terve.
Estrogeenimäärän tarve yleensä vähenee ikääntyessä ja hormonihoito voidaan lopettaa jossain vaiheessa."
Vierailija kirjoitti:
Aivot ja keho adaptoituu yleensä ajanmittaan laskeneisiin estrogeenitasoihin, vaikka matala estrogeenitaso ei ole keholle ideaali. Hormonikorvaushoitoa on myös mahdollista jatkaa loppuelämä, ei vain muutamaa vuotta.
Juuri näin. Ja limakalvoihin on suositeltavaa käyttää paikallishoitoa lopun ikää, pitää paikat terveenä.
Mistä sitä oppii vähempään määrään kun otetaan korvausestrogeenia?
Hormonitabletti bimssaan joka kolmas vuorokausi riittää mainiosti jo tällä iällä, 73 v. olen ja edelleen seksuaalisesti virkeä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä oppii vähempään määrään kun otetaan korvausestrogeenia?
Korvausestrogeenilla estrogeenitasot eivät vaihdevuosissa heittele koko ajan (heittely aiheuttaa suuren osan oireista) ja estrogeenitasoja voidaan laskea tasaisen hallitusti, jolloin keho ei reagoi niin voimakkaasti.
Täytyy sanoa, että nyt vaihdevuosi-ikäisenä olen paremmassa balanssissa, kun mitä olin aiemmin. Ihan hervottomat pms-oireet oli riesana ja kerran kuukaudessa viikon ajan olin heittämässä ukkelia pihalle. Nyt olen hormonikorvaushoidon kanssa tasaisempi, paljon tasaisempi. MUTTA läskin kertymistä ei voi estää. Liikun todella monipuolisesti ja kuormittavasti, mutta silti sitä läskiä vaan tulee tuohon ylävartaloon. Pitäisi kai lopettaa kokonaan syöminen, enkä laihtuisi sittenkään.
Nyt kokeilen vielä sellaista, että alan käymään treenien lisäksi vähintään tunnin lenkillä joka päivä. Katsotaan, mitä tapahtuu vai onko minut tuomittu pikku punkeroksi koko loppu elämäkseni. :D. Päivittäin syön noin 1800 kcal tällä hetkellä eli en mitenkään liikaa.
Nämä asiat ovat todella yksilökohtaisia. Itselläni ei ollut mitään sellaisia vaihdevuosioireita, mihin olisin tarvinnut hormonikorvausta. Ainoa oire oli kuukautisten loppuminen. Voin todella hyvin, lähestyn 70 ikävuotta.
Tiedän että on ihmisiä, joilla on paljon elämää häiritseviä oireita ja heille hormonihoidoista voi olla apua. Kuitenkin kun se hoito lakkaa, ne oireet palaavat. Tunnen ikäisiäni ihmisiä, jotka ovat käyttäneet hormonivalmisteita 20-30 vuotta, mikäli eivät ole saaneet vakavia sivuvaikutuksia, jolloin hoito on lopetettava.
Kukaan ei kuitenkaan pakota ketään käyttämään mitään, jos tuntee haluaa lopettaa hoidon ja selviää ilman niin saa tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Hormonitabletti bimssaan joka kolmas vuorokausi riittää mainiosti jo tällä iällä, 73 v. olen ja edelleen seksuaalisesti virkeä.
Mikähän tämän valmisteen nimi ja vahvuus on, ilmeisesti reseptilääke?
Muotoile ChatGTP:lle tuosta kysymys.
Sehän on vaihevuodet, autossa on vaihdelaatikko, tai voithan sä kysyä missä vaihteessa teidän hää suunnitelmat on. Terv. Vaihdeompelia.
Migreenikkona ei käy estrogeeni. Vuotohäiriöön on oma pilsu. Mitä voi käyttää? Nuorempana kaikki estrogeeni aiheutti voimakkaat vaaralliset oireet, eli en uskalla. Mikä auttaa lihasoireisiin vaikka jäykistyminen? Mulla on omiakin metodeja näihin, mutta mitkä on muiden.
Naisen elämähän on yhtä hormonien heittelyä. Ensin alkavat kuukautiset kipuineen (kipuihin ei nuorena saa mitään apua), sitten on kukkein parinmuodostusikä, jonka jälkeen moni on kerran jos toisenkin raskaana, synnyttää ja imettää. On myös hormonaalinen ehkäisy, joka voi johtaa ahdistukseen ja seksihalujen loppumiseen. Ja PMS oireet, jolloin on valmis tappamaan vähintään puolisonsa. Vapahduksena tästä tulevat vaihdevuodet.
Eilen googletin ja luin: noin 30% naisista oireet ovat ikäviä ja näistä osa tarvitsee estrogeeniä oireidensa hoitoon, yleisimmin n. 3kk ajan. Toki voi olla niitäkin, joilla oireet ovat vakavammat. Huono kunto ja huonot elintavat vaikuttavat oireiden vaikeuteen.
Olen 63, enkä tunne ketään, joka olisi kertonut saavansa hoitoa vaihdevuosioireisiin tai sanonut oireiden haittaavan muuta elämää.
Erittäin hyvä kysymys, jota olen pohtinut itsekin. Itse ajattelen, että se estrogeenitön tila jatkuu lopun ikää. Termi vaihdevuodet on siten älytön, koska antaa ymmärtää, että jonkin ajanjakson jälkeen homma on hoidettu. Esimerkiksi lännönsäätetelyn ongelmien tiedän monilla jatkuvan vielä yli kahdeksankymppisinä.
Jotkut käyttääkin vielä 70-vuotiaana, olen kuullut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivot ja keho adaptoituu yleensä ajanmittaan laskeneisiin estrogeenitasoihin, vaikka matala estrogeenitaso ei ole keholle ideaali. Hormonikorvaushoitoa on myös mahdollista jatkaa loppuelämä, ei vain muutamaa vuotta.
Juuri näin. Ja limakalvoihin on suositeltavaa käyttää paikallishoitoa lopun ikää, pitää paikat terveenä.
Äitini sairasti 59v iässä rintasyövän eikä voinut enää sen jälkeen käyttää muita estrogeenivalmisteita, mutta paikallishoitoa (Vagifem) käyttää edelleen 20v myöhemmin koko ajan.
Rintasyövän riski kohoaa jos vuositolkulla käyttää hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikähän tämän valmisteen nimi ja vahvuus on, ilmeisesti reseptilääke?
Vagifem. Saa ilman reseptiäkin, mutta reseptillä huomattavasti edullisempi.
Vierailija kirjoitti:
Rintasyövän riski kohoaa jos vuositolkulla käyttää hormonikorvaushoitoa.
Mulle lääkäri selitti ton just niin, että se riski nousee, mutta aivan minimaalisesti verrattuna siihen, miten se nousee jos käyttää alkoholia suositusten mukaan max 7 annosta viikko.