Uskovaiset ja muutkin, kertokaa miksi lapsille pitää opettaa uskontoa koulussa?
En ymmärrä miksi tänäkin päivänä uskontoa opetetaan kouluissa. Miksi verovaroin toteutetaan vuosituhansia vanhojen uskonnolisten näkemysten ja oppien opettamista jo pienille lapsille? Mitä hyötyä lapsille tästä on?
Kommentit (108)
Ei mitään hyötyä. Miksi? Koska uskiksia on niin paljon. Toisaalta myös uskikset (= Kriittiseen ajatteluun kykenemättömät ihmiset) on valtiolle hyödyllisiä.
Samasta syystä uskonnon opettaminen kotona lapsille ei vieläkään ole lapsen henkistä pahoinpitelyä, kuten se olisi, jos lakia katsoittaisiin välittämättä siitä että valta-osa ihmisistä on uskiksia.
Sehän ei ole tunnustuksellista vrt. pyhäkoulu. Uskonnot vaikuttavat niin paljon lainsäädännön perustuksiin, kulttuureihin jne, että maailma jää jäsentymättä, jos ei tajua niistä mitään tai siitä mikä uskonto missäkin vallitsee.
Yleistietoa...nimi pitäis muuttaa vaikka maailmankatsomustieteeksi nii ei kaikki valittajat inisis..
Kulttuurinen näkökulma, eri uskontojen pääpiirteet ja tunnusmerkit, uskontojen vaikutus, näkökulmat etiikasta sekä muut yleispätevät tiedot tulisi opettaa. Sen sijaan tarkempaa keskittymistä esimerkiksi raamatun tarinoihin ynnä muihin ei tarvita. Uskonto pitäisi myös opettaa yhteisopetuksessa ainakin suurimmaksi osaksi. Eli niin, etteivät eri uskontokunnat olisi omissa luokissaan vaan kaikki samoissa.
Terveisin kristinuskoinen opettaja
En sanoisi että sitä pitää tai on pakko opettaa, mutta ei siitä minusta haittaakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei ole tunnustuksellista vrt. pyhäkoulu. Uskonnot vaikuttavat niin paljon lainsäädännön perustuksiin, kulttuureihin jne, että maailma jää jäsentymättä, jos ei tajua niistä mitään tai siitä mikä uskonto missäkin vallitsee.
Näitä asioita voisi hyvin (paremmin oikeastaan) opettaa kaikille yhteisesti. Tuo nykyinen "tunnustukseton oman uskonnon opetus" on vain samaa paskaa uudessa paketissa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika tärkeää, jos haluaa ymmärtää maailmaa.
Ymmärrän kyllä, että lapsille tulisi opettaa asioita eri uskonnoista, maailmankatsomuksista, idologioista, jotta he oppisivat ymmärtämään maailmaa. Mutta Suomessa peruskoulussa 9 vuoden aikana käsitellään vain murto-osa ajasta muita uskontoja ja maailmankatsomuksia, kuin kristinuskoa. Suurin osa ajasta keskitytään vain kristinuskon tematiikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Kulttuurinen näkökulma, eri uskontojen pääpiirteet ja tunnusmerkit, uskontojen vaikutus, näkökulmat etiikasta sekä muut yleispätevät tiedot tulisi opettaa. Sen sijaan tarkempaa keskittymistä esimerkiksi raamatun tarinoihin ynnä muihin ei tarvita. Uskonto pitäisi myös opettaa yhteisopetuksessa ainakin suurimmaksi osaksi. Eli niin, etteivät eri uskontokunnat olisi omissa luokissaan vaan kaikki samoissa.
Terveisin kristinuskoinen opettaja
Tämä on juuri se tapa, miten itse toivoisin aihetta opetettavan. Ja tosiaan yhteisopetuksena.
Ap
Mikä niissä uskonnoissa on niin kamalaa että niistä ei saa edes kertoa lapselle? Ei uskonnon opetus ole mitään tunnustuksellista jeesustelua vaan ihan kerrotaan mitä eri uskontoja on ja miten ne toimivat ja muhin uskovat. En vaan käsitä miten siitäkin on jo tullut vanhemmille niim iso mörkö. Uutisissa ja netissä mellastetaan ja puhutaan uskonnoista aika kärjistetysti ja niitä saa lukea ja kuunnella, mutta se kiihkoton kertominen eri uskonnoista on ihan kamalaa ja pitäis kieltää.
Mua ei haittais, jos se opetus olisi tosiaan muitakin uskontoja enemmän koskevaa. Olen ateisti, mutta kyllä mun mielestä on hyvä tietää, millasta porukkaa maailmalla tallustaa.
Esim. Oma yläasteeni ja lukioni jauhettiin aikalailla vaan siitä kristinuskosta, luterilaisuus sitä ja tätä. Sitten oikein pikakelauksella muut uskonnot. Ei tunnu reilulta.
Jos aivopesua halutaan harrastaa, niin se saa luvan tapahtua kotona. Opetuksen tulee olla neutraalia ja informoivaa.
Eikö tähän nyt ole aika itsestäänselvä ratkaisu:
Uskonnonopetuksen tilalle uskontotieto, joka sulaututetaan historian opintoihin.
Tunnustuksellinen uskonopetus Jeesuksen parrasta viskaten hevonkuuseen.
Vierailija kirjoitti:
Sehän ei ole tunnustuksellista vrt. pyhäkoulu. Uskonnot vaikuttavat niin paljon lainsäädännön perustuksiin, kulttuureihin jne, että maailma jää jäsentymättä, jos ei tajua niistä mitään tai siitä mikä uskonto missäkin vallitsee.
Niin kauan kuin lasten annetaan uskonnon tunneilla ymmärtää, että ne tarinat ja teesit ovat totta, opetus on tunnustuksellista.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä uskonnoissa on niin kamalaa että niistä ei saa edes kertoa lapselle? Ei uskonnon opetus ole mitään tunnustuksellista jeesustelua vaan ihan kerrotaan mitä eri uskontoja on ja miten ne toimivat ja muhin uskovat. En vaan käsitä miten siitäkin on jo tullut vanhemmille niim iso mörkö. Uutisissa ja netissä mellastetaan ja puhutaan uskonnoista aika kärjistetysti ja niitä saa lukea ja kuunnella, mutta se kiihkoton kertominen eri uskonnoista on ihan kamalaa ja pitäis kieltää.
Jos opetus kerran on niin neutraalia ja yleisluontoista, miksi oppilaat on jaettu eri luokkiin (vanhempien) uskontokunnan mukaan?
Yläkoulun uskonnon tunneilla käydään melkein kaikki eri valtauskonnot läpi (katolilaisuutta ei käyty mutta oppilaat kyselivät siitä ja opettaja kyllä kertoi).
Meillä oli mahtava uskonnon opettaja yläkoulussa. Hän opetti myös ET:tä. Hänellä ei ollut ollenkaan kiihkoilua vaan hän kertoi eri uskonnoista ja yhdessä niitä vertailtiin ja pohdittiin.
Koitettiin miettiä mikä niissä kaikissa on samaa (ei muuten ole sotiminen, esimerkiksi taolaisuus ja budhalaisuus sekä myös hindulaisuus ovat aika rauhallisia ja "hipahtavia"). meille kerrottiin miten Suomen lainsäädännön mukaan voi perustaa oman uskonlahkon ja miksi ihmiset yleensä uskovat tai eivät usko.
Mielestäni yleissivistävä ja mielenkiintoinen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se aika tärkeää, jos haluaa ymmärtää maailmaa.
Ymmärrän kyllä, että lapsille tulisi opettaa asioita eri uskonnoista, maailmankatsomuksista, idologioista, jotta he oppisivat ymmärtämään maailmaa. Mutta Suomessa peruskoulussa 9 vuoden aikana käsitellään vain murto-osa ajasta muita uskontoja ja maailmankatsomuksia, kuin kristinuskoa. Suurin osa ajasta keskitytään vain kristinuskon tematiikkaan.
Perinteisesti koulun ei ole ollut tarkoitus kasvattaa maailmankansalaisia vaan ymmärtämään meidän omaa kulttuuria. Toisaalta minusta myös muiden ymmärtäminen ja hyväksyminen lähtee läheltä eli hyväksytään se että uskonpuhdistuksen jälkeen meidän tavat ym asiat perustuu pitkälti kristinuskoon.
Vierailija kirjoitti:
Mikä niissä uskonnoissa on niin kamalaa että niistä ei saa edes kertoa lapselle? Ei uskonnon opetus ole mitään tunnustuksellista jeesustelua vaan ihan kerrotaan mitä eri uskontoja on ja miten ne toimivat ja muhin uskovat. En vaan käsitä miten siitäkin on jo tullut vanhemmille niim iso mörkö. Uutisissa ja netissä mellastetaan ja puhutaan uskonnoista aika kärjistetysti ja niitä saa lukea ja kuunnella, mutta se kiihkoton kertominen eri uskonnoista on ihan kamalaa ja pitäis kieltää.
Ei siinä olisikaan mitään väärää, jos tosiaan opettetaisiin tasapuolisesti asioita kaikista uskonnoista tasapuolisesti asioita. Kuten jo aikaisemminkin kirjoitin, Suomessa edelleen opetus painottuu pääosin kristinuskon opetukseen. Aika yksipuolinen maailmankatsomuksellinen kuvan lapsi saa, varsinkin jos kodin uskontokulttuuri tukee tätä.
Ap
Kyllähän meidän koko kulttuuri perustuu kristinuskoon, joten kyllä minun mielestä sitä voi käsitellä enemmän, mutta ei kritiikittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun uskonnon tunneilla käydään melkein kaikki eri valtauskonnot läpi (katolilaisuutta ei käyty mutta oppilaat kyselivät siitä ja opettaja kyllä kertoi).
Meillä oli mahtava uskonnon opettaja yläkoulussa. Hän opetti myös ET:tä. Hänellä ei ollut ollenkaan kiihkoilua vaan hän kertoi eri uskonnoista ja yhdessä niitä vertailtiin ja pohdittiin.
Koitettiin miettiä mikä niissä kaikissa on samaa (ei muuten ole sotiminen, esimerkiksi taolaisuus ja budhalaisuus sekä myös hindulaisuus ovat aika rauhallisia ja "hipahtavia"). meille kerrottiin miten Suomen lainsäädännön mukaan voi perustaa oman uskonlahkon ja miksi ihmiset yleensä uskovat tai eivät usko.
Mielestäni yleissivistävä ja mielenkiintoinen aihe.
Varmaan opettajastakin on kiinni tosiaan minkätasoista opetusta saa.
Sitten on näitä toisenlaisia opettajia. Esim. tänä syksynä helsinkiläisessä ekaluokassa on laulettu uskontotunnilla virisä. Jos tämä ei ole tunnustuksellista ja kapeakatseista, niin mikä sitten.?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkoulun uskonnon tunneilla käydään melkein kaikki eri valtauskonnot läpi (katolilaisuutta ei käyty mutta oppilaat kyselivät siitä ja opettaja kyllä kertoi).
Meillä oli mahtava uskonnon opettaja yläkoulussa. Hän opetti myös ET:tä. Hänellä ei ollut ollenkaan kiihkoilua vaan hän kertoi eri uskonnoista ja yhdessä niitä vertailtiin ja pohdittiin.
Koitettiin miettiä mikä niissä kaikissa on samaa (ei muuten ole sotiminen, esimerkiksi taolaisuus ja budhalaisuus sekä myös hindulaisuus ovat aika rauhallisia ja "hipahtavia"). meille kerrottiin miten Suomen lainsäädännön mukaan voi perustaa oman uskonlahkon ja miksi ihmiset yleensä uskovat tai eivät usko.
Mielestäni yleissivistävä ja mielenkiintoinen aihe.
Varmaan opettajastakin on kiinni tosiaan minkätasoista opetusta saa.
Sitten on näitä toisenlaisia opettajia. Esim. tänä syksynä helsinkiläisessä ekaluokassa on laulettu uskontotunnilla virisä. Jos tämä ei ole tunnustuksellista ja kapeakatseista, niin mikä sitten.?
Siis virsiä..
Onhan se aika tärkeää, jos haluaa ymmärtää maailmaa.