Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hääruoka itse tehden,kokemuksia

Vierailija
20.11.2015 |

Häät suunnitteilla.Löytyykö teiltä hyviä ideoita tai omaa kokemusta hääruoan valmistamisesta itse.Mitä teitte ja paljonko ruoat maksoivat (monelleko)?Meille tulossa n.50-65 vierasta,on sekasyöjää,kasvissyöjää ja vegaania.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häät suunnitteilla.Löytyykö teiltä hyviä ideoita tai omaa kokemusta hääruoan valmistamisesta itse.Mitä teitte ja paljonko ruoat maksoivat (monelleko)?Meille tulossa n.50-65 vierasta,on sekasyöjää,kasvissyöjää ja vegaania.

Kyseessä on ilm. buffet, mihin vuoden- ja kellonaikaan? Onko paikassa mahdollista syödä lautasilta, istualtaan, vai olisiko sormiruoka parempi?

Me tehtiin porukalla, hääjuhla oli loppukesästä, illalla. Työväentalo. Ne olivat viime vuosisadalla, joten hintoja en muista eikä niillä enää ole väliäkään. Buffet. Astiat lainattiin ja vuokrattiin. Juhlapaikassa oli keittiö laitteineen (tiskikone!). Ruoka oli halpaa, muuhun ei meikäläisillä ole varaa. :)

Meillä oli kylmä "Välimeriosio" + soppaa. Meilläkin monenlaisia syöjiä ja rajotteita; sekasyöjät syövät kaikkea, myös kasvis- ja vegaaniruokaa, hyvällä ruokahalulla. Olemme itse sekasyöjiä.

Välimeren ympäristöstä oli tabboulehia, tahnoja kuten erilaisia pestoja, tapenadea, hummusta. Sitten oli erilaisia leipiä, pitaa, patonkia ja muuta vaaleaa leipää, grissinejä. Sitten oli pieniä, haaleita, voitaikinasta (filo ehkä parempi) tehtyjä piiraita, jotka oli täytetty mozzarellalla tai fetalla ja aurinkokuivatuilla tomaateilla ja basilikalla. 

Lisäksi salaattia, jossa erilaisia salaattilajikkeita ja tuoreita yrttejä. Kulhoissa pilkottuja tomaatteja, kurkkua, retiisejä, sipulinvarsia yms. + pari kastiketta. 

Keitto oli yksinkertaisista yksinkertaisin tomaatti-perunasosekeitto, kaunis, maukas ja tuoksuva (on lempiruokiani). Vieressä kippo smetanaa, jota halukkaat saivat lisätä keittoonsa. Ja gremolataa päälle ripoteltavaksi. 

Jälkäksi marja-hedelmäsalaattia ja juustokakkua. 

Juomina kivennäisvesi, puna- ja valkoviini, keskiolut, kahvi/ tee avec. 

Oli meidän oloiset ja makuiset häät ja samoja periaatteita on noudatettu muissa juhlissa. Hääjuhla oli maistraattivihkimistä seuraanneena viikonloppuna. 

Juhlissa söisin mieluusti esim kirkasliemistä, tillillä ja sherryllä maustettua tattikeittoa.  Herkkutatti peittoaa kalleimmankin lihan ja varsinkin tehotuotetun lohen mennen tullen. Maailmanluoka raaka-aine. Ja jos on hyvät tattipaikat, se on ilmainen. 

Hauskoja häitä ja monta hyvää, yhteistä vuotta!  

Hyvät tarjoilut!Lautaset ja kaikki löytyy sekä tuolit ja pöydät.

Paljonko olette säästäneet rahaa itsetekemällä?

Jos minulta kysyt, niin en oikein osaa vastata. Häiden hintaa en muista. Olen muutenkin rahan kanssa "huono". Sitä on aina vähän ja sen mukaan mennään. Tehdään se, mihin on varaa ja ollaan iloisia.

Häittemme aikaan elettiin markka-aikaa. Mutta tuo tomaattiperunasosekeitto maksaa ehkä noin 3-4 e/ 4-5 hlöä. Googlaa porkkanakaviaari (tahnavalikoimaan), se on helppo tehdä eikä maksa melkein mitään. Jos ostatte kuivattuja kikherneitä ja teette hummuksen alusta asti itse, sekin on melkein ilmainen, mutta todella herkullinen lisuke. Kikherneiden esivalmistelussa ei paljon nokka tohise. Ylitse jääneet voi pakastaa, niitä on aina hyvä olla pakastimessa erilaisten patojen ja keittojen lisänä.

Marttojen sivustolla pitäisi olla neuvot määrien ja hintojen laskemiseen. Etsi ne! Kun on noin paljon väkeä, on tärkeä laskea määrät oikein. On kamalaa jos ruoka loppuu kesken ja yhtä kamalaa on, jos ruokaa jää liikaa yli ja ruokaa ja rahaa menee roskiin! Miettikää myös se, miten yli jääneet ruoat kuljetetään pois juhlapaikalta ja minne ne viedään ja mitä niille tapahtuu. 

Harva meistä arjessa tekee ruokaa kymmenille ihmisille. 

Kun tekee talkoilla ruokaa, eli pyytää ystäviltä apua, työn on oltava oikein mitoitettua ja hauskaa. Sen suunnittelu on sinun ja miehesi vastuulla. Sen takia: mitä enemmän ihmisiä, sitä yksinkertaisempi ruoka. Tekijät taitojensa mukaan. Rahasta on myös hyvä sopia etukäteen, eli otatteko häälahjana esim. piiraiden tekijän kustantamat raaka-aineet. Hänhän tekee piiraita n. 4 x odotettujen vieraiden määrän. Toinen vaihtoehto on, että maksatte ainekset ja kaverinne tekee työt lahjana teille. Ystävien on helppo sopia keskenään tällaisista asioista, he varmaan iloitsevat siitä, että menette naimisiin. 

Jos teette juhlanne vuodenaikaan sopivat ruuat, marjastatte, sienestätte, kalastatte itse, säästätte pitkän sentin. Sitäpaitsi, vuodenaikaan sopiva ruoka on aina ilahduttavaa, hienostunutts ja nostaa tunnelmaa. :D

54

Vierailija
62/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasketteko te ikinä mitään tuntihintaa sille talkootyölle, joka suvusta/kavereista saadaan? Minua (ravintola-alan ammattilainen) on monta kertaa pyydetty "auttamaan ihan vähän", koska siten saadaan edulliseen hintaan hääjuhla aikaiseksi. Kieltäydyn säännöllisesti, koska en itse pidä edullisina häitä, joissa morsiuspari ei maksa vaan maksajina on talkooväki. Ilman muuta joku pitopalvelun 34 e/hlö tuntuu isolta summalta, jos itse on "meidän rentojen häiden" takia ylipuhunut puolet suvusta (siis ne naiset) tekemään ruokia. Todellisuudessa talkoohäiden kustannukset ovat paljon suuremmat kuin mitä pitopalvelu ottaa, mutta koska hääpari ei maksa kuin ehkä tarvikkeet, niin he kokevat saaneena upean hääjuhlan mukavine tunnelmineen kohtuukustannuksin.

Oma tuntitaksani alveineen on 65 e. Otan se sukulaisilta ja tuntemattomilta. Jos se on liikaa, niin osaamistani ei arvosteta. Tutut ei maksa, ulkopuoliset maksavat sitäkin hanakammin ja tekevät jo nyt varauksia kesälle 2017.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urakalla on hinta, talkoilla ei. Talkoot ovat vapaahetoistyötä, vastavuoroista. Jos tuntee/ pelkää tulevansa hyväksikäytetyksi talkoissa niistä saa kieltäytyä. Urakkahommissa palkkaa korvaa vaivan, mutta tietysti siitäkin voi kieltäytyä. 

Kyllä ihmisten kesken pitää voida sopia asioista. 

Vierailija
64/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasketteko te ikinä mitään tuntihintaa sille talkootyölle, joka suvusta/kavereista saadaan? Minua (ravintola-alan ammattilainen) on monta kertaa pyydetty "auttamaan ihan vähän", koska siten saadaan edulliseen hintaan hääjuhla aikaiseksi. Kieltäydyn säännöllisesti, koska en itse pidä edullisina häitä, joissa morsiuspari ei maksa vaan maksajina on talkooväki. Ilman muuta joku pitopalvelun 34 e/hlö tuntuu isolta summalta, jos itse on "meidän rentojen häiden" takia ylipuhunut puolet suvusta (siis ne naiset) tekemään ruokia. Todellisuudessa talkoohäiden kustannukset ovat paljon suuremmat kuin mitä pitopalvelu ottaa, mutta koska hääpari ei maksa kuin ehkä tarvikkeet, niin he kokevat saaneena upean hääjuhlan mukavine tunnelmineen kohtuukustannuksin.

Oma tuntitaksani alveineen on 65 e. Otan se sukulaisilta ja tuntemattomilta. Jos se on liikaa, niin osaamistani ei arvosteta. Tutut ei maksa, ulkopuoliset maksavat sitäkin hanakammin ja tekevät jo nyt varauksia kesälle 2017.

En laske,koska en aio teettää talkootyötä.Jos joku ilmoittautuu vapaaehtoisesti,niin se on ok.Saareen vaan ei saa edelleenkään pitopalvelua eli teen puolison kanssa simppelit ja hyvät ruoat,jotka laittaa esille sitten palkattu henkilö.Mua on niin paljon ns.riistetty muiden häissä,että en aio tehdä samaa.Ap.

Vierailija
65/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yklsinkö meinasit kokkailla, vai osallistuuko sulhanenkin? Voi tulla hieman kiireinen hääpäivä.

Vierailija
66/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyttipannu

Ja kiljua ruokajuomaksi:D.

Vierailija
67/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että amatöörikokit tekee n.60 hlön juhla-aterian. Muista laittaa kutsuun tämä asia niin me rouvan kanssa valitaan ne toiset kekkerit joyka on samana päivänä. Pyrstöyskä ei kiinnosta smokki päällä. Siihen vielä vaimon kampaajameikkaaja/vaatelasku ja se perkeleellinen kahdenviikon kämätys että mitämälaitanpäälle jutut.

En tule.

Vierailija
68/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu itse kyllä, kunhan mietitte ajatuksella, miten ja missä järjestyksessä kaikki tehdään. Meillä tehtiin lakkiaisiin n. 100 hengelle tarjottavat lähes kokonaan itse, voileipäkakun kohdalla loppui osaaminen ja se tilattiin. 

Mutta, tosi paljon hyviä vinkkejä tullut tässä ketjussa! Itse en kyllä pastasalaattia mistään suolakurkku-hernemaissipaprika-kinkku-majoneesi -ohjeesta lähtis tekemään, http://tanjan-mausteet.blogspot.fi/2008/12/television-uhrina-vriks-kasv… tuo esimerkiksi aivan taivaallista. Voi tehdä vaikka ämpäriin ison satsin jo edellisenä iltana, aamulla nostaa vain tarjolle sitten. Parmesaani ja pinjansiemenet ei ole mitenkään pakollinen lisä, ja punaista pestoakin saa tehtyä itse vegaanisena. 

Vierailija
69/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ollut miehen veljen häissä paistamassa naudanlihapihvejä. Paistinpannulla. Lidlistä oli ne pihvit ja ohuet pihvit oli nopea paistaa. Lisukkeena oli etukäteen tehty punaviinikastike, etukäteen tehtyjä valkosipulikermaperunoita ja grillattuja kasviksia. Paikan päällä oli grilli, ja kasvisten lisäksi siinä paistettiin pari lohimedaljongia. Siis kun kaikki ei syö nautaa. Muistaakseni paistoin 40 pihviä.

Vierailija
70/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En laske,koska en aio teettää talkootyötä.Jos joku ilmoittautuu vapaaehtoisesti,niin se on ok.Saareen vaan ei saa edelleenkään pitopalvelua eli teen puolison kanssa simppelit ja hyvät ruoat,jotka laittaa esille sitten palkattu henkilö.Mua on niin paljon ns.riistetty muiden häissä,että en aio tehdä samaa.Ap.

Mielenkiintoista, koska olen ollut kahdesti häissä saaressa siten, että paikalla oli piropalvelu. Kyse on siitä, suostutteko maksamaan eikä siitä, suostuuko pitopalvelu paikalle.

Vierailija
71/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aawh. Ihan miun alaa ☺ Eilen en ehtiny vastaamaan, kun kello oli jo menny yli yhdentoista. Eli suurtalouskokin koulutuksella(ikää 30v ja jo 8.s vuosi ihan eri ammatissa) ja 3-7 vapaaehtoisen lisähenkilön avustuksella on vedetty kahdet 70-85 hengen häät ja yhdet viiskymppiset, ekat kekkerit oli puolta pienemmät 34 vierasta mun ja pikkuveljen yhdistetyissä valmistujaisjuhlissa. 1-2 ulkopuolista henkeä on ollu tarjoilijoina, jotta kaikki saa sit osallistua loppujenlopuks juhlapäivänä juhlaan, eivätkä oo olleet sidottuja keittiöhommiin milläänlailla. No paitsi minä, joka käyny tarkistelees, et tarjoilijat pärjää☺

Viimesimmät häät oli 2 vuotta sitten kesällä. Pääruokana oli lihakeittoa(keitettiin 100hengen mukainen määrä, keittoa jäi senverran yli, että 10 hengen siivoustalkooporukka söi loppuun, eli ei yhtään liikaa, koska moni santsas..ukot luuli että on hirvikeittoa, vaik oli naudan sisäpaistista ite leikattu), kotikaljaa/mehu/maito/vesi, 3 erilaista vaaleaa leipää/2 tummaa,kolmea eri tuorejuustoa/ yhtä kovaa juustoa, kahta eri leikkelettä, kahta erilaista voileipäkakkua(kinkku, lohi) ja mansikkakakkua (pohjat tehtiin leivinpellillä), jätskiä+pipareita ja tietty kahvit.

Valmisteluihin meni melkein viikko, kun laskee ihan jokaikisen kaupassakäynnin ym. Ruokiin meni n.700euroa ja alkoholeihin varmaan satasen enemmän, kun ostettiin Alkosta.

Itse kuorittiin ja pilkottiin kaikki valmiiksi, kasvikset pakastettiin koska keitto keitettiin vasta sitä seuraavana päivänä. Lihapalat keitettiin mureiksi ja nekin pakastettiin. Perunat kuorittiin ja pilkottiin edellisiltana vesiämpäreihin. Kotikalja tehtiin vajaata viikkoa aiemmin. Porukalla ain kokoonnuttiin tekeen noita tarvittavia hommia iltasin, minä hoidin "päsmäröinnin" , et mitä kukakin tekee ja millä tavalla, sekä laskin tarvittavat raaka-ainemäärät. Kahta päivää ennen katottiin juhlapaikalla kattaukset ja tarjoiluastiat valmiiks, samoten kylmätilojen järjestys ( mihin maidot jne jne) ja sovittiin vastuualueita noin yleisesti. Meillä on landeporukkaa suurin osa suvusta, niin apu ja yhdessä tekeminen on itsestäänselvyys.

Sencerran hyvää ruokaa teen(joo-o tälläkin surkealla amiskoulutuksella), että en ottais tuntematonta pitopalvelua sössimään juhlapäivää. Ruokailu on kuitenki ihan hiton isossa roolissa ainakin meikäläisten juhlissa..mikäs sen mukavempi tilanne, kun syödä ja seurustella siinä samalla ☺

Mut...keitto ja leipäpöytä. Kahvipöytään voileipäkakku ja kermakakku, kahvit. Se on siinä, kun ajan kanssa tekee, eikä hifistele mitään mitä ei ole ennen tehny.

Omista häistä tulee vaikeat, pitäis hankkia joku kunnollinen henkilö paistamaan ja savustamaan lohet meheviks ja hevosenpihvit mediumiks, ettei ite tartte sentään hääpäivänä sellasta alkaa 😅

Vierailija
72/78 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä on ilm. buffet, mihin vuoden- ja kellonaikaan? Onko paikassa mahdollista syödä lautasilta, istualtaan, vai olisiko sormiruoka parempi?

Me tehtiin porukalla, hääjuhla oli loppukesästä, illalla. Työväentalo. Ne olivat viime vuosisadalla, joten hintoja en muista eikä niillä enää ole väliäkään. Buffet. Astiat lainattiin ja vuokrattiin. Juhlapaikassa oli keittiö laitteineen (tiskikone!). Ruoka oli halpaa, muuhun ei meikäläisillä ole varaa. :)

Meillä oli kylmä "Välimeriosio" + soppaa. Meilläkin monenlaisia syöjiä ja rajotteita; sekasyöjät syövät kaikkea, myös kasvis- ja vegaaniruokaa, hyvällä ruokahalulla. Olemme itse sekasyöjiä.

Välimeren ympäristöstä oli tabboulehia, tahnoja kuten erilaisia pestoja, tapenadea, hummusta. Sitten oli erilaisia leipiä, pitaa, patonkia ja muuta vaaleaa leipää, grissinejä. Sitten oli pieniä, haaleita, voitaikinasta (filo ehkä parempi) tehtyjä piiraita, jotka oli täytetty mozzarellalla tai fetalla ja aurinkokuivatuilla tomaateilla ja basilikalla. 

Lisäksi salaattia, jossa erilaisia salaattilajikkeita ja tuoreita yrttejä. Kulhoissa pilkottuja tomaatteja, kurkkua, retiisejä, sipulinvarsia yms. + pari kastiketta. 

Keitto oli yksinkertaisista yksinkertaisin tomaatti-perunasosekeitto, kaunis, maukas ja tuoksuva (on lempiruokiani). Vieressä kippo smetanaa, jota halukkaat saivat lisätä keittoonsa. Ja gremolataa päälle ripoteltavaksi. 

Oli meidän oloiset ja makuiset häät ja samoja periaatteita on noudatettu muissa juhlissa. Hääjuhla oli maistraattivihkimistä seuraanneena viikonloppuna. 

Juhlissa söisin mieluusti esim kirkasliemistä, tillillä ja sherryllä maustettua tattikeittoa.  Herkkutatti peittoaa kalleimmankin lihan ja varsinkin tehotuotetun lohen mennen tullen. Maailmanluoka raaka-aine. Ja jos on hyvät tattipaikat, se on ilmainen. 

Jos minulta kysyt, niin en oikein osaa vastata. Häiden hintaa en muista. Olen muutenkin rahan kanssa "huono". Sitä on aina vähän ja sen mukaan mennään. Tehdään se, mihin on varaa ja ollaan iloisia.

Häittemme aikaan elettiin markka-aikaa. Mutta tuo tomaattiperunasosekeitto maksaa ehkä noin 3-4 e/ 4-5 hlöä. Googlaa porkkanakaviaari (tahnavalikoimaan), se on helppo tehdä eikä maksa melkein mitään. Jos ostatte kuivattuja kikherneitä ja teette hummuksen alusta asti itse, sekin on melkein ilmainen, mutta todella herkullinen lisuke. Kikherneiden esivalmistelussa ei paljon nokka tohise. Ylitse jääneet voi pakastaa, niitä on aina hyvä olla pakastimessa erilaisten patojen ja keittojen lisänä.

Marttojen sivustolla pitäisi olla neuvot määrien ja hintojen laskemiseen. Etsi ne! Kun on noin paljon väkeä, on tärkeä laskea määrät oikein. On kamalaa jos ruoka loppuu kesken ja yhtä kamalaa on, jos ruokaa jää liikaa yli ja ruokaa ja rahaa menee roskiin! Miettikää myös se, miten yli jääneet ruoat kuljetetään pois juhlapaikalta ja minne ne viedään ja mitä niille tapahtuu. 

Kun tekee talkoilla ruokaa, eli pyytää ystäviltä apua, työn on oltava oikein mitoitettua ja hauskaa. Sen suunnittelu on sinun ja miehesi vastuulla. Sen takia: mitä enemmän ihmisiä, sitä yksinkertaisempi ruoka. Tekijät taitojensa mukaan. Rahasta on myös hyvä sopia etukäteen, eli otatteko häälahjana esim. piiraiden tekijän kustantamat raaka-aineet. Hänhän tekee piiraita n. 4 x odotettujen vieraiden määrän. Toinen vaihtoehto on, että maksatte ainekset ja kaverinne tekee työt lahjana teille. Ystävien on helppo sopia keskenään tällaisista asioista, he varmaan iloitsevat siitä, että menette naimisiin. 

Jos teette juhlanne vuodenaikaan sopivat ruuat, marjastatte, sienestätte, kalastatte itse, säästätte pitkän sentin. Sitäpaitsi, vuodenaikaan sopiva ruoka on aina ilahduttavaa, hienostunutts ja nostaa tunnelmaa. :D

54

Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitä ihmeen alapeukuttamista tuossa viestissäni oli? :)

Ystävien juhla on ystävien juhla. Jokainen tuntee ystävänsä, tietää mistä he pitävät, mitä he ovat valmiit tekemään, eikä ystävyys ole kiinni siitä auttaako joku juhlavalmisteluissa vai ei. Jos on, niin se ystävyys on aika heikoissa kantimissa. 

Ja kyllä ihan amatööritkin voivat ihan itse järjestää juhlat isolle porukalle (kts. ravintolapäivä). Fiksu kysyy neuvoja ja käyttää niitä. Se on vähän elämänasenne: ulkoistaako elämänsä "asiantuntijoille" (ja viranomaisille) vai tekeekö sille itse jotakin. 

Edelleenkin toivotan ap:lle hauskoja häitä ja hyvää avioliittoa.

54

Vierailija
73/78 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

54

Nyt on kyllä pakko kysyä, että mitä ihmeen alapeukuttamista tuossa viestissäni oli? :)

Ystävien juhla on ystävien juhla. Jokainen tuntee ystävänsä, tietää mistä he pitävät, mitä he ovat valmiit tekemään, eikä ystävyys ole kiinni siitä auttaako joku juhlavalmisteluissa vai ei. Jos on, niin se ystävyys on aika heikoissa kantimissa. 

Ja kyllä ihan amatööritkin voivat ihan itse järjestää juhlat isolle porukalle (kts. ravintolapäivä). Fiksu kysyy neuvoja ja käyttää niitä. Se on vähän elämänasenne: ulkoistaako elämänsä "asiantuntijoille" (ja viranomaisille) vai tekeekö sille itse jotakin. 

Edelleenkin toivotan ap:lle hauskoja häitä ja hyvää avioliittoa.

54

Ihan samaa mieltä.Pari kommenttia aiempiin viesteihin.Joo,totta kai puolisonikin tekisi ruokaa... tarkoitus ei ole myöskään kokkailla enempiä hääpäivänä,vaan etukäteen.Joku moitti,että en halua/saa pitopalvelua saareen,kun on kuulemma ollut sellaisissa häissä.Tämä paikka ei ole mikään Suomenlinna,vaan oikeasti saari merellä ja lähin kaupunki 80 km.Pitopalveluiden ruoka ei muutenkaan musta yleensä ole mitään ihmeellistä tai edes välttämättä ammattimaista (sille joka kertoi,että ei sitten vaimoineen ole tulossa meidän häihin.Miksi tämä meidän tekemä ruoka ketään loukkaisi,ei pyydetä edes lahjoja ja mun ruoanlaittotaitoja aina kiitellään).Ap.

Vierailija
74/78 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi saareen ei saa pitopalvelua? Jos siihen on olemassa jokin syy/ongelma, mitä ei rahalla pysty ratkaisemaan, miten ajattelit itse päästä eroon tästä ongelmasta?

Vierailija
75/78 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun valmistujaisissa oli 50-60 hengelle (mukana lihansyöjiä, kasvissyöjiä, vegaaneja, laktoosittomia ja maidottomia) oli tarjolla seuraavaa:

- karjalanpiirakat (helppo tehdä itse vegaanisina, mutta löytyy myös pakasteena ilman maitoproteiinia)

- täytteitä karjalanpiirakoihin: munavoi, pippurinen kinkkutäyte, hummus (vegaaninen), oliivitapenade (vegaaninen)

- perunafoccaccia (vegaaninen)

- päällisiä foccacciaan (toki osa laittoi edellisessä kohdassakin mainittuja levitteitä): kylmiä lihaleikkeita, kylmää kalaa, juustoa, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia

- salaattipohja, jota kaikki pystyivät ottamaan, lisukkeeksi eri kipoissa pähkinöitä, fetakuutioita, quorn-kuutioita, kanaa jne.

- pieniä lihapullia

- pieniä falafelpullia (vegaaninen) ja niille vegaaninen tsatsiki

- suklaamarenkeja (vegaaninen)

- juustokakku

- vegaaninen manteli-sitruunakakku

Kaikki ruoka kelpasi kyllä hyvin! Tässä oli tietenkin se helppo, ettei mukana ollut gluteenittomia. Mitään valitusta siitä, että laktoosittomat/maidottomat söivät vegaanisia, ei tullut, Vegaaninen ruoka noin yleisesti ottaen on todella maukasta jos sen osaa tehdä! Jos haluat päästä halvemmalla, suosittelen tekemään kaikki tarjoilut vegaanisina, lihatuotteet ne on ne jotka aterian hintaa eniten nostaa. Vegaanisessa versiossa ei myöskään tarvitse tehdä kuin yksi ja sama versio, sopii kaikille (paitsi jos on niitä gluteenittomia, ja toki mahdolliset soija- ja pähkinäallergikot pitää huomioida). Olen ollut todella monissa täysin vegaanisissa juhlissa, enkä ole koskaan kuullut valitusta siitä, että tarjolla ei ole lihaa. Lihansyöjätkin selviävät kyllä yhden illan aterian ilman lihaa, tekee vain hyvää heille huomata että hei, tällainenkin ruoka on hyvää ja tälläkin tosiaan lähtee nälkä! Ja jos ei selviä niin oma on häpeänsä, juhla on juhlaparin juhla ja jos joku ei saa lemppariruokaansa niin yhyy.

Miten onnistuu vege-marengit? :O

Kikherneiden tölkkimehusta. Googlaa vegaaniset marengit. Ei huomaa mausta ollenkaan.

Vierailija
76/78 |
22.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi saareen ei saa pitopalvelua? Jos siihen on olemassa jokin syy/ongelma, mitä ei rahalla pysty ratkaisemaan, miten ajattelit itse päästä eroon tästä ongelmasta?

Rahalla on tietenkin väliä.Ajattelin ratkaista asian sillä,että ruoat tehdään itse.Se on ketjun aihe ja kysyn vinkkejä hyviin menuehdotuksiin.

Vierailija
77/78 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

OMG!! Keskustelun aloittaja oli ihan ok ja kysymys samoin, mutta suurin osa vastaajista aivan pihalla ja säälittävän ikävlä ihmisiä kommenteineen.... Vastauksista päätellen voi vaan ihmetellä, että suomiko muka onnellisten maa, vai onko niin, että  ylimielisyys ja itsensä korottaminen tekee suomalaiset onnelliseksi... 

Vierailija
78/78 |
20.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut häät, mutta omille syntymäpäiville grillasin vartaassa kokonaisen lampaan. Olisi se varmaan häihinkin riittänyt

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yksi