Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hääruoka itse tehden,kokemuksia

Vierailija
20.11.2015 |

Häät suunnitteilla.Löytyykö teiltä hyviä ideoita tai omaa kokemusta hääruoan valmistamisesta itse.Mitä teitte ja paljonko ruoat maksoivat (monelleko)?Meille tulossa n.50-65 vierasta,on sekasyöjää,kasvissyöjää ja vegaania.

Kommentit (78)

Vierailija
21/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja tarkkaa hintaa en osaa sanoa, mutta jos tilaa saman setin pitopalvelusta niin hintaa tulee ainakin tuplasti.

Prisma ja Lidl ovat edullisia vaihtoehtoja noiden tarpeiden hankintaan.

22/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En välttämättä suosittele noin isolle vierasmäärälle. Me tehtiin itse reilun 30 vieraan häihin ruoat, ja se oli jo aika haastavaa. Ja meillä siis kumpikin on harrastanut ruoanlaittoa hyvin nuoresta asti, toisessa perheessä useampi alan ammattilainen eli vinkkejä on saatu. 

Onko teillä kokemusta ruoanlaitosta isolle sakille ja miten paljon tykkäätte kokkailla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin häät ovat? 

Hyödyntäkää mahdollisimman paljon kauden kasviksia, vihanneksia... höyryttäkää, paahtakaa, kasvissosekeitto (ilman perunaa).. 

Vierailija
24/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan kannatta hyödyntää netistä löytyviä annoskoko suosituksia, mutta ainahan pitää varautua santsauksiin ja siihen, että joku ottaa aina enemmän.

Jonkunhan todennäköisesti tarvitsette noutopöytääkin hoitamaan ja avuksi esivalmisteluihin ja esillelaittoon.

Ravintolakouluista kannattaa kysellä (tekevät usein ilmaiseksi, kun sattuu esim. tiettyyn kurssiin sopivasti kuulumaan yms.) Olen itsekin ollut vastaavilla keikoilla opiskeluaikoina.

Hommaan ei silti kannata ryhtyä, ellei ole riittävää kapasiteettia ison ruokasatsin valmistukseen (isot kattilat, pannut ynnä muut kipot, hyvä uuni ja etenkin ne tarjoiluastiat).

Vierailija
25/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

50-60 vieraan astiat saaviin odottamaan tiskausta, ehdotti joku. Siinä sitä savottaa sitten piisaakin niitä tiskatessa. Ottakaa pitopalvelu.

Vierailija
26/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli vihkiminen ystävänpäivänä ja 6kk myöhemmin kesäjuhlat ystäville. Menussa oli 3 salaattia (perus sekasalaatti ja 2 ruokaisampaa), lisäksi paahtopaistia, porsaanpaistia siivuina sekä kanarullia. Itsetehtyjä leipiä ja tuplasuklaa Sacher hääkakkuna. Kaikki tarjottiin kylminä. Suklaakakku oli siksi hyvä että itse kakku pysyi pitkään kylmänä suklaakuoren sisällä.

Nyt jos tekisin vastaavat juhlat talviaikaan tekisin erilaisia "tahnoja" tai pateita alkupaloiksi (lohihässäkkä, hummus, tapenade, tomaattisipuli yms) ja erilaisia leipiä joista jokainen voisi kasata alkupalat.

Saaristossa jos olette niin savukalat (lohi, siika) on ehdottomat pääruuaksi, vegeruuista en niin tiedä

Vierailija
27/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tehtiin kaikki "itse" (vanhemmat teki). Meillä tosin oli vaan 15 vierasta. Voileipäkakku, graavilohiruisleipiä, kakkua, keksejä, shampanjaa jne. :) mut jos oltais lämminruoka tehty niin ehdottomasti kermainen lohikeitto :)

Vierailija
28/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kasvissyöjälle kalakeiton sijään joku täyteläinen sosekeitto ja hyvää leipää kaikille :)

Vierailija
29/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikiaikainen ruoka suurellekin porukalle: karjalanpaisti

Vierailija
30/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jotain lihaa kala-allergikoille

Vierailija
31/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistathan myös laktoosivaivaiset

Vierailija
32/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on onnistunut niin häihin kuin hautajaisiin, kun on tehty sellaista tämän seudun paikallista pitoruokaa. Onneksi vieraissa ei ole ollut ( ainakaan tiedossa) erikoisruokavalioita,joten tavalliset laktoositon / gluteeniton on riittänyt.

Saaristohäissä odottaisin varmaan saavani jotain kalaa, ja kylmä noutopöytä voisi olla ihan kiva. Ajatelkaa asiaa myös keittiöhenkilön kannalta. Jos on monta ei lajia, on juostava koko ajan täyttämässä astioita, joita pitää olla paljon. Entä miten säilytys onnistuu, ja kumpaa on helpompi laittaa tarjolle, kylmää vai kuumaa?

Joku edellä varoitti "kotikutoisesta", mutta ei se ole huono asia, jos on tarkoituskin. Itsetehdyn tarkoituskaan ei ole olla mitään ravintolakurmeeta, ei vaikka tekemässä olisi kaikki ravintola-alan kouluja käyneet kaverit ja sukulaiset. Ammattilaisellakin on vaikea onnistua "kenttäolosuhteissa", joten parempi alusta alkaen suunnitella tässä tapauksessa se saaristolaisversio.

Hintaa ajatellen kannattaa katsoa, mitä löytyy itseltä. Esimerkiksi kalastajaperheen juhlissa tarjotaa hyvää kalaa, metsästäjän riistaa, sikatilallisen possua ... ja tietenkin parasta mitä löytyy. En silakkalaatikkoa tarjoaisi häissä, mutta joku erikoisempi ja hienompi silakkaruokakin menisi.

Vierailija
33/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

rumaläski kirjoitti:

. Me tehtiin itse reilun 30 vieraan häihin ruoat, ja se oli jo aika haastavaa. Ja meillä siis kumpikin on harrastanut ruoanlaittoa hyvin nuoresta asti, toisessa perheessä useampi alan ammattilainen eli vinkkejä on saatu. 

Onko teillä kokemusta ruoanlaitosta isolle sakille ja miten paljon tykkäätte kokkailla?

Mikä siitä teki niin haastavaa? Oliko ongelma nimenomaan se suuri annos, vaiko tilat, astiat, logistiikka?

se on kyllä huomattu, että pelkkä ruuanlaittotaito ei riitä, kun suuren juhlan catering on oma lajinsa, ammattilaisillekin. Monessa paikassa on tapana, että perhejuhlissa on isompi porukka valmistelemassa. Siinä sitten nuorempi sukupolvi näkee, mikä toimii ja mikä ei, ja miten tehdään paremmin. Totta on, että yksi ravintola"ammattilainen" hääpaikan keittiössä ei vielä riitä, jos juhla järjestetään vaikka jossakin seurojentalolla.

Vierailija
34/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikutoisuus voi tarkoittaa monta asiaa. Itselleni se yleensä, myös ruoan suhteen tarkoittaa hyvää. Vihaan niitä eineslihapullantasisia pitopalveluruokia, joita välillä saa. Ne lihapullat nimenomaan paljastaa koko jutun, kun ne maistuu jauholta. Mut tääkin voi olla yhteiskuntaluokkakysymys: käyn itse paljon ravintoloissa, ja lähes voin kyllä kertoa, että kaikki yli nelikymppiset naiset mun tuttavapiirissä laittavat kotonaan tarjolle parempaa ruokaa kun se, mitä 95% ravintoloissa saa. Miesten kohdalla tämä alkaa kolmikymppisistä, tai ehkä jo kaksvitosista, jos ylipäänsä jotain kokkaavat ja tarjolle laittavat. (Eli ne miehet, jotka ei osaa, ei tarjoa mitään, kun taas kaikki naiset oppivat ilmeisesti pakosta viimeistään nelikymppiseksi mennessä)

Vierailija
35/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä kylmäsäilytystilat ja kylmän pöydän hygienia, jos sattuu kesähäissä hellepäivä?

Vierailija
36/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä vegaanikeitto, kalaa, juustoja ja muuta lisuketta viereen vaikka sillä ajatuksella että keiton voi itse pimpata.

Jos et osaa leipoa hyvää leipää, sijoita leipään. Jos osaat leipoa, leivo hyvää leipää. leivän kanssa kaikkea mahdollista päällistä hummuksesta munavoihin.

Yksinkertainen freesi salaatti, hyvät kastikkeet.

Näissä häissä olisin iloinen syöjä.

Kakku ja muuta makeata tietty kahvin kanssa, oman vaivannäön vuoksi vegaaniversioina. En ottaisi ensimmäistä reseptiä kokeilematta tosin: vegaanikakut ovat tyypillisesti likilaskuisia jos vaivaa tämän välttämiseksi ei ole nähty.

Ai koko menu vegaanin ehdoilla? Enpä taida taas vegaanituttujani kutsuakaan seuraaviin uudenvuodenbileisiini.

Ai sinun tuttujesi syykö se on, jos joku av:lla ajattelee että menu pitäisi tehdä vegaanien ehdoilla? Miksi heitä siitä rankaisisit?

Vierailija
37/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistathan myös laktoosivaivaiset

Laktoosittomille, maidottomille ja kala-allergisille sopii kaikille vegaaninen vaihtoehto. Tosi helppoa hoitaa kun tekee vain kaksi: lihavaihtoehdon ja vegaanivaihtoehdon. Näin meillä on aina menty ja aina on kaikki ruoat hyvin uponneet - jos vain osaa, niin vegaaniruoasta tulee melkeinpä parempaa kuin lihaversiosta.

Vierailija
38/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

rumaläski kirjoitti:

. Me tehtiin itse reilun 30 vieraan häihin ruoat, ja se oli jo aika haastavaa. Ja meillä siis kumpikin on harrastanut ruoanlaittoa hyvin nuoresta asti, toisessa perheessä useampi alan ammattilainen eli vinkkejä on saatu. 

Mikä siitä teki niin haastavaa? Oliko ongelma nimenomaan se suuri annos, vaiko tilat, astiat, logistiikka?

se on kyllä huomattu, että pelkkä ruuanlaittotaito ei riitä, kun suuren juhlan catering on oma lajinsa, ammattilaisillekin. Monessa paikassa on tapana, että perhejuhlissa on isompi porukka valmistelemassa. Siinä sitten nuorempi sukupolvi näkee, mikä toimii ja mikä ei, ja miten tehdään paremmin. Totta on, että yksi ravintola"ammattilainen" hääpaikan keittiössä ei vielä riitä, jos juhla järjestetään vaikka jossakin seurojentalolla.

Ihmettelin myös, mikä oli haastavaa? Pitää toki olla iso jääkaappi/kylmiö. Pitää laskea ruokamäärät, astiat jne. Mutta itse asiassa minusta on paljon hauskempaa tehdä isoja satseja kuin omalle perheelle pieniä. Melkein samalla vaivalla tekee enemmän. Suunnittelutyö on ehkä se isoin. Että olet tehnyt mainittuja ruokalajeja monta kertaa aiemmin ja tiedät ne onnistuneiksi. Mitään uutta pientä piperrystä en suosittelisi juhliin. Esim. valmiita annoksia kuten valmiiksi tehtyjä leipiä. Miten niitä säilyttää, etteivät tuhriinnu toisiinsa? Sekoitetut salaatit ovat niin helppoja tehdä vaikka ämpäriin ja sieltä helppo lisätä pöytään. Helppo kuljettaa kotoa juhlapaikalle jne.

Vierailija
39/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häät suunnitteilla.Löytyykö teiltä hyviä ideoita tai omaa kokemusta hääruoan valmistamisesta itse.Mitä teitte ja paljonko ruoat maksoivat (monelleko)?Meille tulossa n.50-65 vierasta,on sekasyöjää,kasvissyöjää ja vegaania.

Mä tekisi kahta eri ruokaa: lihaversiota ja vegaanista, sillä ne sopii kaikille (paitsi jos gluteenittomia paikalla). Suurin osa "yhteisistä" on helppo tehdä joka tapauksessa vegaanisina - esim patongit/leipä tai karjalanpiirakat. Sitten erilaisia täytteitä esille. Kylmä leikkeleitä ja kalaa, vegaaneille vaikka täytettyjä oliiveja, aurinkokuivattuja tomaatteja, jos osaat niin hyvinmarinoitua seitania tms. Jos haluat lämpimän ruoan niin tekisin kaksi keittoa: lihan ja vegaaninen ja sitten tuotetta leipää erilaisilla herkullisilla täytteillä. Jos haluat salaatteja, tee pari erilaista kaikille sopivaa salaattipohjaa ja sitten lihat ja allergisoivat lisukkeet erikseen niin, että vieraat voivat ne itse lisätä.

Meillä on menty tällä tyylillä jo monet suvun ja perheen juhlat eikä koskaan ole tullut urputusta esim laktoosittomilta siitä, että saavat kasvisruokaa. Päinvastoin, meillä tarjoilupöydästä usein moni "lihaanikin" haluaa ottaa vegaaniruokia, koska ne on vaan niiiiiin hyviä.

Vierailija
40/78 |
21.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun valmistujaisissa oli 50-60 hengelle (mukana lihansyöjiä, kasvissyöjiä, vegaaneja, laktoosittomia ja maidottomia) oli tarjolla seuraavaa:

- karjalanpiirakat (helppo tehdä itse vegaanisina, mutta löytyy myös pakasteena ilman maitoproteiinia)

- täytteitä karjalanpiirakoihin: munavoi, pippurinen kinkkutäyte, hummus (vegaaninen), oliivitapenade (vegaaninen)

- perunafoccaccia (vegaaninen)

- päällisiä foccacciaan (toki osa laittoi edellisessä kohdassakin mainittuja levitteitä): kylmiä lihaleikkeita, kylmää kalaa, juustoa, oliiveja, aurinkokuivattua tomaattia

- salaattipohja, jota kaikki pystyivät ottamaan, lisukkeeksi eri kipoissa pähkinöitä, fetakuutioita, quorn-kuutioita, kanaa jne.

- pieniä lihapullia

- pieniä falafelpullia (vegaaninen) ja niille vegaaninen tsatsiki

- suklaamarenkeja (vegaaninen)

- juustokakku

- vegaaninen manteli-sitruunakakku

Kaikki ruoka kelpasi kyllä hyvin! Tässä oli tietenkin se helppo, ettei mukana ollut gluteenittomia. Mitään valitusta siitä, että laktoosittomat/maidottomat söivät vegaanisia, ei tullut, Vegaaninen ruoka noin yleisesti ottaen on todella maukasta jos sen osaa tehdä! Jos haluat päästä halvemmalla, suosittelen tekemään kaikki tarjoilut vegaanisina, lihatuotteet ne on ne jotka aterian hintaa eniten nostaa. Vegaanisessa versiossa ei myöskään tarvitse tehdä kuin yksi ja sama versio, sopii kaikille (paitsi jos on niitä gluteenittomia, ja toki mahdolliset soija- ja pähkinäallergikot pitää huomioida). Olen ollut todella monissa täysin vegaanisissa juhlissa, enkä ole koskaan kuullut valitusta siitä, että tarjolla ei ole lihaa. Lihansyöjätkin selviävät kyllä yhden illan aterian ilman lihaa, tekee vain hyvää heille huomata että hei, tällainenkin ruoka on hyvää ja tälläkin tosiaan lähtee nälkä! Ja jos ei selviä niin oma on häpeänsä, juhla on juhlaparin juhla ja jos joku ei saa lemppariruokaansa niin yhyy.