Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sain selville että anoppi antanut 2,5-vuotiaallemme luunappeja

Vierailija
20.11.2015 |

Olimme odottamassa anoppia heidän olohuoneessaan, ulos syömään lähdössä. Katselin akvaariota ja juttelin tytölle että eikös ole hieno allas (on oikeastikin iso upea allas) ja kysyin että mikäs sinun suosikki-kalasi noista on. Tyttö sanoi "tuo litteä missä on viivoja) menin lähemmäs akvaariota ja tökkäsin sormella lasiin siihen kohtaan missä kala oli ja kysyin "ai tuo lehtikalako"

Tyttö säikähti, kipitti heti vetämään käteni akvaarion läheltä pois ja sanoi "Siihen ei saa koskea tai mummi antaa "poksun"

Kysyin että minkä ihmeen poksun ja näytti minulle "no näin" ja teki käteeni luunapin.
Juttelinpa sitten anopin kanssa ja myönsi että piti paikkansa, akvaariota ei likaisin sormin rähmitä ja on tuolloin antanut luunapin (muutaman kerran, sitten tyttö oppi ettei akvaarioon kosketa)

Juu, ei lapsi siihen kuole mutta ottaa silti päähän että satuttaa lasta varsinkaan kun minkään näköistä lupaa ole kysytty, että olisiko tuollainen meistä vanhemmista ok.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on mullekkin luunappeja annettu ja niistä oon oppinu. On se kun kaikkeen pitää kysyä lupa, järki käteen. Tuskin mitään murtumaa tai vammaa sentään aiheutti.

Pieni vinkki tulevaisuutta varten: Jos omat älynlahjat ei riitä pärjäämään 2,5-vuotiaan kanssa ilman luunappeja, niin älä hoida toisen lapsia. Luunappi ja tukkapölly lasketaan muuten Suomen rikoslaissa lapseen kohdistettuna pahoinpitelyksi.

Aivan, ja näkeehän sen kuinka kurittomia lapset nykyään on

Ei ne ole sen kurittomampia kuin ennenkään. Tää on sitä samaa paskaa kuin päivittely nuorten kohdalla. Aina on lapset olleet kurittomia ja aina on nuoret pilalla. Joka sukupolven kohdalla on näin ja aina tulee olemaan. Kummasti niistä kurittomista lapsista ja pilalle menneistä nuorista sitten kuitenkin kasvaa normaaleja työssäkäyviä aikuisia. Vaikka aivan pilalla olivatkin koko lapsuutensa ja nuoruutensa.

Vierailija
22/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se on mullekkin luunappeja annettu ja niistä oon oppinu. On se kun kaikkeen pitää kysyä lupa, järki käteen. Tuskin mitään murtumaa tai vammaa sentään aiheutti.

Pieni vinkki tulevaisuutta varten: Jos omat älynlahjat ei riitä pärjäämään 2,5-vuotiaan kanssa ilman luunappeja, niin älä hoida toisen lapsia. Luunappi ja tukkapölly lasketaan muuten Suomen rikoslaissa lapseen kohdistettuna pahoinpitelyksi.

Ei ne ole sen kurittomampia kuin ennenkään. Tää on sitä samaa paskaa kuin päivittely nuorten kohdalla. Aina on lapset olleet kurittomia ja aina on nuoret pilalla. Joka sukupolven kohdalla on näin ja aina tulee olemaan. Kummasti niistä kurittomista lapsista ja pilalle menneistä nuorista sitten kuitenkin kasvaa normaaleja työssäkäyviä aikuisia. Vaikka aivan pilalla olivatkin koko lapsuutensa ja nuoruutensa.

Lapset on nykyään todella kurittomia, koska niillä ei ole auktoriteetin kunnioitusta, luuletko, että joku esim. mun ikäpolvesta olisi haistattanut vittua opettajille, nykyään se on joka päiväistä, ja esim. päiväkotien työntekijoillä on nykyään kuulovaurioita lasten takia.

Ei tuo ole mitään o tempora o mores juttua, vaan totta, ja nykyään joka viides lapsi on autistinen, sekin tekee jo tosi paljon käytösongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

20, en olettanut että aikuiselle tervejärkiselle ihmiselle pitäisi erikseen sanoa että älä aiheuta lapselleni tahallista kipua ,kaikkein tärkeimmälle ja rakkaimalle mitä minulla on.

On ns. perusasiat tietty selvitetty, nukkumaanmenoajat, ei arkena liikaa karkkia/herkkuja tai koko aikaa ruutujen tuijotusta.

ap

Vierailija
24/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten noi olettaa, että kukaan isovanhempi esim. jaksaa hoitaa niiden lapsia.

Mitenkään ei saa lapsia komentaa, eikä vanhemmat kasvata niitä lapsia, miten niiden kanssa vanhempi ihminen sitten pärjää?

Meillä ei olisi ikinä lapsena vanhemmat puuttuneet isovanhempien kasvatukseen meitä kohtaan, kun oltiin mummolassa, itse vietin välillä mummolassa viikkoja kesällä, miten mun isovanhempien olisi pitänyt pärjätä, jos eivät olisi saaneet komentaa mitenkään? Tämä 80-luvulla.

Ja 80-luvun lapset oltiin sentään erittäin rauhallisia ja hyvin kasvatettuja verrattuna nykyisiin lapsiin, jotka tekee mitä haluaa, koska "ei niille voi mitään".

Eihän tässä komentamista kukaan ole kieltänyt. Väkivalta nyt vaan ei ole komentamista, se on väkivaltaa. Eikä se muuksi muutu vaikka kuinka selität kuinka kauheita lapset ja nuoriso on. Onko toisaalta ihmekään että ovat kauheita kun niille ei ilmeisesti voi puhua ja kommunikoida puheella lainkaan. Komennellaan vaan luunapeilla heti taaperosta. Ja mummo heittäytyy marttyyriksi jos joku uskaltaa sanoa, että älä nyt helvetti pahoinpitele sitä pikkulasta.

Sun logiikalla ap vois vähän "komentaa" mummoa, vetää pari kertaa nyrkillä turpaan. Oppis mummokin tavoille. Jos ei opi, niin toista käsittely muutaman kerran. Kyllä se oppii kun vaan tarpeeksi "komennetaan".

Vierailija
25/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjusta paistaa taas eräiden heikkolahjaisten mustavalkoinen ajattelumaailma.... Kuriton lapsi saadaan kuriin vain ja ainoastaan luunappien ja vitsan avulla, muuten ei ole kasvattaja eikä mitään. Yksi sentään oli totta; sellainen lapsi kuin vanhempikin, juuri nämä luunappeja ja tukistamisia käyttävät heikkolahjaiset kyllä huomataan :) Ei saada mitään kuria muulla tapaa, ei edes yritetä.

Vierailija
26/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miten noi olettaa, että kukaan isovanhempi esim. jaksaa hoitaa niiden lapsia.

Mitenkään ei saa lapsia komentaa, eikä vanhemmat kasvata niitä lapsia, miten niiden kanssa vanhempi ihminen sitten pärjää?

Meillä ei olisi ikinä lapsena vanhemmat puuttuneet isovanhempien kasvatukseen meitä kohtaan, kun oltiin mummolassa, itse vietin välillä mummolassa viikkoja kesällä, miten mun isovanhempien olisi pitänyt pärjätä, jos eivät olisi saaneet komentaa mitenkään? Tämä 80-luvulla.

Ja 80-luvun lapset oltiin sentään erittäin rauhallisia ja hyvin kasvatettuja verrattuna nykyisiin lapsiin, jotka tekee mitä haluaa, koska "ei niille voi mitään".

Eihän tässä komentamista kukaan ole kieltänyt. Väkivalta nyt vaan ei ole komentamista, se on väkivaltaa. Eikä se muuksi muutu vaikka kuinka selität kuinka kauheita lapset ja nuoriso on. Onko toisaalta ihmekään että ovat kauheita kun niille ei ilmeisesti voi puhua ja kommunikoida puheella lainkaan. Komennellaan vaan luunapeilla heti taaperosta. Ja mummo heittäytyy marttyyriksi jos joku uskaltaa sanoa, että älä nyt helvetti pahoinpitele sitä pikkulasta.

Sun logiikalla ap vois vähän "komentaa" mummoa, vetää pari kertaa nyrkillä turpaan. Oppis mummokin tavoille. Jos ei opi, niin toista käsittely muutaman kerran. Kyllä se oppii kun vaan tarpeeksi "komennetaan".

Tää on just ongelmana sun kaltaisissa ihmisissä, teidän mielestä on ihan sama asia antaa luunappi kuin vetää jollakin moralla perse halki.

Jokainen tietää, että joku pikkulapsi ei usko puhetta, ja tuokin lapsi olisi vaan sotkenut ja sotkenut, jos sen mummo ei olisi antanut luunappia.

Mun mielestä on kohtuutonta laittaa vanhaa ihmistä ilmaiseksi lastenhoitajaksi, ja vielä tuolla asenteella, että sen pitää vaan sietää sotkeminen ja riehuminen ilman mitään todellista keinoa lopettaa se.

Vierailija
27/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luunapit, hiuksista repiminen ja muu väkivalta eivät todellakaan kuulu lasten kasvatukseen.

Mitä minunkin poikani ajattelisi, jos turvallinen isä alkaakin satuttamaan.

Että sillä on isä joka välittää.

Ei kukaan luunapista mene rikki

Mustelmat kuuluu lapsuuteen ja kun tarkemmin miettii niin koko elämään.

Vierailija
28/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset on nykyään todella kurittomia, koska niillä ei ole auktoriteetin kunnioitusta, luuletko, että joku esim. mun ikäpolvesta olisi haistattanut vittua opettajille, nykyään se on joka päiväistä, ja esim. päiväkotien työntekijoillä on nykyään kuulovaurioita lasten takia.

Ei tuo ole mitään o tempora o mores juttua, vaan totta, ja nykyään joka viides lapsi on autistinen, sekin tekee jo tosi paljon käytösongelmia.

En tiedä minkä ikäinen sä olet, mä itse olen 40+ ja mun ikäluokka kyllä haistatteli opettajille. Tai siis ei kaikki, kuten ei nytkään, mutta aina siellä muutama oli jonka piti kokeilla. Ja niistä haistattelijoistakin tuli lopulta suurimmasta osasta ihan kunnon ihmisiä. Siksi tää nykynuorison kauheus lähinnä naurattaa, aina siellä on niitä kauheita ollut ja aina tulee olemaan. Suurin osa ei edelleenkään haistattele. Sen tiedän tasan tarkkaan kun nuorten kanssa työskentelen. Ei pidä liioitella ja mennä mukaan tähän "ei me vaan ennen sitä ja tätä" ja "kyllä ne nykynuoret on niin kauheita" liioitteluun.

Vierailija
29/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20, en olettanut että aikuiselle tervejärkiselle ihmiselle pitäisi erikseen sanoa että älä aiheuta lapselleni tahallista kipua ,kaikkein tärkeimmälle ja rakkaimalle mitä minulla on.ap

Lastasi ei siis saa rokottaa, häneltä ei saa poistaa laastaria eikä puuduttaa ennen hampaan porausta/ muuta vastaavaa toimenpidettä? Tahallista kivun aiheuttamistahan sekin on. 

Luunappi (poksuko se nyt oli)  ei todellakaan montaa sekuntia tunnu; voiko sitä edes laskea "kivuksi"?  

Vierailija
30/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on kohtuutonta laittaa vanhaa ihmistä ilmaiseksi lastenhoitajaksi, ja vielä tuolla asenteella, että sen pitää vaan sietää sotkeminen ja riehuminen ilman mitään todellista keinoa lopettaa se.

Tän takia te vanhemmat siis levittelette käsiänne, kun teidän lapset sotkee, riehuu, ja käy kiinni muihin ihmisiin julkisilla paikoilla, koska sille ei vaan voi mitään....

Älkää ihmetelkö sitten ettei teitä haluta mihinkään, on enemmän ja enemmän lapsivapaita hotelleja, ravintoloita, kohta on lapsivapaita alueita lentokoneissakin, ja älkää ihmetelkö ettei ne isovanhemmat halua tosiaankaan olla tekemisissä teidän kanssa.

Mä pidin sitä ennen suurten ikäluokkien ongelmana, mutta nyt ymmärrän täysin miksi ne ei halua olla tekemisissä lastenlastensa kanssa.

Vierailija
31/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luunapit, hiuksista repiminen ja muu väkivalta eivät todellakaan kuulu lasten kasvatukseen.

Mitä minunkin poikani ajattelisi, jos turvallinen isä alkaakin satuttamaan.

Että sillä on isä joka välittää.

Ei kukaan luunapista mene rikki

Mustelmat kuuluu lapsuuteen ja kun tarkemmin miettii niin koko elämään.

Ei jumalauta voiko tää olla edes tosissaan kirjoitettu.

Vierailija
32/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perusjunttimammojen argumentaatiot luunappia antavan anopin puolesta; "hyvä anoppi, hyvä!". "No nyyh, saiko pikkuvesseli melkein mustelman otsaansa, nyyh!". "Kyllä ennen vaan sitä ja tätä eikä ihmekään ettei nykyään totella!". "Ei saa edes komentaa!!!" (ööh, komentaminen = luunappi?? Mikä osa näiden aivoista oikeesti puuttuu, mä en kestä tätä idiotismin ja junttiuden määrää. :D) Voi luoja, mä en todella taida kuulua tänne av:lle. Sivistyneet ihmiset on aina osannut kasvattaa ja pitää kuria ilman väkivallantekoa, mutta eihän tätä uskota kun sellaset on piirit kun ihminen itsekin...

Vierailija
33/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on just ongelmana sun kaltaisissa ihmisissä, teidän mielestä on ihan sama asia antaa luunappi kuin vetää jollakin moralla perse halki.

Jokainen tietää, että joku pikkulapsi ei usko puhetta, ja tuokin lapsi olisi vaan sotkenut ja sotkenut, jos sen mummo ei olisi antanut luunappia.

Pahoinpitelylle ei yksinkertaisesti ole mitään selitystä. Jos on niin silloin kaikki saa mätkiä turpaan ketä haluaa, ainahan sitä selityksen keksii jälkeenpäin. Tosin minusta on hyvin kuvottavaa lukea näitä teidän selityksiänne sille että miksi taaperoa saa pahoinpidellä. Jos mummo ei jaksa lasta hoitaa vaan homma menee luunappien antamiseksi niin mummon pitää ymmärtää sanoa että ei jaksa. Ei sitä omaa jaksamattomuuttaan saa kostaa pienelle puolustuskyvyttömälle lapselle. Vastuu on aina aikuisen.

Vierailija
34/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä lisättävä, vaikka vaikeahan tämä on luunappeja ylistävien junttimammojen käsittääkin, niin kyllä vain saan hyvin kuriin oman saman ikäisen taaperon ilman luunapin luunappia. Eikä hän ole edes helpoimmasta päästä ja todella koettelee rajoja joka ainut päivä. Jos väärillä teillä on niin estän pahan teon, kiellän, otan kiinni ja saatanpa viedä vaikka lelun kokonaan pois jne. Suu - ja seuraussuhde. TADAA: hetken kiukkuitkun päästä oppi jo, ja etenkin toistoilla! Toisen jo kouluikäisen samoin metodein (yhtä jääräpää ollut hänkin, hitusen ehkä hankalampi jopa.) kasvattanut oikein reiluksi ja hyväkäytöksiseksi lapseksi. (Odotan innolla sitä "mammaa" joka ensimmäisenä tulee tähän argumentoimaan jotain tyyliin että enhän minä nyt omasta kultamussukastani mitään pahaa uskokaan, selän takana se tietysti haistattelee ja kiusaa ja on paska ihminen mutta ei vain vanhemmat sitä näe...) :D

Vierailija
35/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

syy ja seuraussuhde eikä suu. :)

Vierailija
36/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua tuota, että hoitajalla pitäisi erikseen kertoa, ettei lasta saa kohdella laissa kielletyllä tavalla!

En luottaisi tuollaiseen mummoon lastenhoitajana, vaikka miten olisi puhuteltu. Miten voit olla varma, ettei luunappeja tms. tule vastaisuudessa? Ei lapsi välttämättä kerro, varsinkaan jos vaistoaa kertomalla aiheuttamalla mummolle vaikeuksia.

Vierailija
37/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua tuota, että hoitajalla pitäisi erikseen kertoa, ettei lasta saa kohdella laissa kielletyllä tavalla!

Jos on omassa/puolison lapsuudenkodissa käytetty luunappeja (tai pahempaa ruumiillista kuritusta) niin aika todennäköistä ettei isovanhempi ole muuttanut kasvatusmetodejaan. 1970 ja 1980 luunapit oli vielä ihan yleisiä.  Tuskin kukaan seuraa lastenkasvatusoppeja niinä vuosina kun itsellä ei ole pieniä lapsia; esim. itselläni ei ole hajuakaan nykyisistä raskausajan ruokarajoitteista ja kiinteiden aloitusjärjestyksestä mutta sen sijaan edelleen muista vuoden 2001-2004 ohjeet. Nekin on jo yli 10 vuotta vanhentuneita "totuuksia"

Vierailija
38/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kovin moni juntti on täällä mummoa kehunut. Onko tullut mieleen että luunapeilla lapsi oppii välttämään jonkin asian tekemistä fyysisen kivun ja rangaistuksen pelossa, ei sen vuoksi että oppisi ymmärtämään, että joku joutuu ne sormenjäljet sitten putsaamaan. Niillä luunapeilla saa lapsensa kasvamaan empatiakyvyttömäksi ja yksinkertaiseksi. Lisäksi noin pienelle lapselle annettu luunappi sormenjäljistä on liioiteltua. Tuon ikäiset menee ja tekee, joko on syytä vahtia ja mennä mukana tai sitten kestää ne sormenjäljet.

Vierailija
39/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kovin moni juntti on täällä mummoa kehunut. Onko tullut mieleen että luunapeilla lapsi oppii välttämään jonkin asian tekemistä fyysisen kivun ja rangaistuksen pelossa, ei sen vuoksi että oppisi ymmärtämään, että joku joutuu ne sormenjäljet sitten putsaamaan. Niillä luunapeilla saa lapsensa kasvamaan empatiakyvyttömäksi ja yksinkertaiseksi. Lisäksi noin pienelle lapselle annettu luunappi sormenjäljistä on liioiteltua. Tuon ikäiset menee ja tekee, joko on syytä vahtia ja mennä mukana tai sitten kestää ne sormenjäljet.

En tiedä, onko sun kirjoitustaidoilla varaa haukkua muita junteiksi...

Ja aika köyhä sanavarastokin sulla, taisit saada niitä yksinkertaiseksi tekeviä luunappeja itse lapsena?

Vierailija
40/60 |
20.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku raavas mies voisi antaa haahkalle luuvitosesta oikein olan takaa.